Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Keréképítés

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
12576 hozzászólás a témában

#321
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

Azért azt tegyük hozzá, hogy ilyen 26-os, bitang széles, tehát nagyon merev felnivel jóval egyszerűbb elfogadható eredményt elérni, mint a sokkal keskenyebb, ellenben nagyobb átmérőjű, így sokkal kevésbé merev országúti kerekeknél. Ott még a felnifék és a nagyon kemény gumi miatt, nagyobb pontosság is kell az elégedettséghez. Az már csak a ráadás, hogy a videóban bemutatott 1 sebességes hátsóagy közel szimmetrikus lehet, míg az általános láncváltós agyaknál jókora különbség van a felni viselkedésében egységnyi küllőanya tekeréskor a két oldal küllői között.

A videóban bemutatott (ölemben magamhoz szorítom) műterhelésnek nincs értelme. A küllőkön taposásnak műterhelés szempontjából jó hatása van, de azért ezt úgy illik csinálni, hogy ne a tengelyen feküdjön fel a kerék. Ekkor ugyanis a csapágyakon keresztül adódik át a tengelyirányú terhelés, ami sokkal nagyobb, mint normál használat közben bármikor. A videóban az is látható, hogy a küllők már nem (csak) a küllőperemen fekszenek fel, hanem a túloldali küllő fején, köszönhetően a túl sok keresztre fűzésnek.

 

Naja, elég speciális ez a 26"-os, egysebességes triálkerék. Tényleg nem a legjobb példa.

 

 

Nem találtam jobb helyet a kérdésemnek.

 

Canyon Spectral AL 5.0 EX bicajom van, DT Swiss M 1850 Spline kerékkel, aggyal. A bicaj 2 éves volt májusban, kb. 4400 km tekertem vele.

A hátsó agy kotyog, oldal irányban mozgatva a kereket határozottan érezhető és látható is. 

Mitől lehet ez? Csapágy?

 

És kivéve nem látszik, hogy mi kotyog? Ugye a tengely rendesen meg van húzva? A csapágyon kívül nem lehet túl sok minden. Főleg, hogy nem kónuszos, mint az egysebességessé alakított ezeréves országúti hátsóagyam, amit pár hete próbáltam beállítani, mert már nagyon kotyogott, de hiába húztam meg a kónusznál az anyát, a tengelyen már nem volt menet, valahogy ledarálódott.



#322
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1.169 hozzászólás

Nem találtam jobb helyet a kérdésemnek.

 

Canyon Spectral AL 5.0 EX bicajom van, DT Swiss M 1850 Spline kerékkel, aggyal. A bicaj 2 éves volt májusban, kb. 4 400 km tekertem vele.

A hátsó agy kotyog, oldal irányban mozgatva a kereket határozottan érezhető és látható is. 

Mitől lehet ez? Csapágy?


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#323
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

Én eddig 4-5 szettet főzettem, de a küllő témát mindig rábíztam arra, aki csinálja, legfeljebb a felnit+agyat vittem én.

Ha sürgős, mert most a felütés miatt nem tudsz tekerni, akkor talán gyorsabb egy új kerék vásárlása, ez meg mehet tartalékba ha elkészül, de ha belefér az időbe, akkor elvinném valakihez, és a felni kiválasztása után majd ő megmondaná, kell-e új küllő is. (nyilván ez időigényesebb is, az gyorsabb lenne, ha te megveszel mindent, és csak a fűzésre kell várni, nem az anyagok beérkezésére)

Ha ez az a kerék, amit  a MA fórumban láttam, akkor kétlem, hogy javítható, nekem sokkal kisebb felütésre mondták már, hogy nem sikerült kiszedni a tojást, úgyhogy kuka.

 



#324
Sosy

Sosy

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás

csak kiváncsiságból mi baj a gyárival ? 

mi a cél ?

miben lesz jobb ha dt lesz a felnire irva ?

 

Az a baj, hogy iszonyatosan felütöttem a gyárit, a felni konkrétan meghorpadt hátul. A gyári felni nem TLR, csak bele lett rakva a szalag és eddig működött is. Most az ütés hatására már tartja meg a gumit, nincs annyi tűrés, hogy így is használható legyen. Tekintettel a horpadásra nem hiszem, hogy 100%-san helyreállítható a hátsó kerék. Vagyis a TL használatot nagy valószínűleg el kéne felejteni hátul, ezt pedig nem szeretném.

 

Elkezdtem kattogni rajta, hogy mi legyen új kerék, új felni stb. Most az a helyzet, hogy nem tudom mennyire lehetne a hátsó kereket átfűzni bármilyen másik felnire, mivel semmilyen információ nincsen a gyári kerekekről a belső szélességen kívül. Így pedig kicsit nehéz a továbblépés.

 

ZolkoW:

Próbáltam megmérni, nekem nem sikerült egyértelműen eldöntenem.


Sosy módosította - 2019. július 01. - 09:09


#325
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.267 hozzászólás

Sziasztok,

 

jelenleg éppen keréképítés vagy vásárlás között vacilálk. Nem tudom, nekem melyik érni meg nekem jobban, mivel ehhez ilyen szinten nem értek.

A mostani kerekeim gyáriak a bringával jöttek, hátul 12x147-as a tengely, viszont az elsőt sajnos nem tudom. Az lehet, hogy csak 15x100-as, nem pedig 15x115-ös. Éppen ezért nem merek kerékszettet venni, mert ott vagy boostos szettet veszek vagy simát. Viszont a boost lehet, hogy előre nem menne be.

Éppen ezért úgy gondoltam, hogy megkerülöm ezt a kérdést és építek egy új kereket a meglévő cuccaimból.

Ha veszek egy DT felnit, akkor a mostani küllőim kompatibilisek lesznek vele, vagy új küllőket kell vennem?

A küllő hossz az fix vagy a boostnál változó hosszúságú küllők vannak? A küllőanyákat meg tudom tartani, vagy abból is különböző szabványok vannak?

 

A kérdés leegyszerűsítve: ha veszek egy új felnit, akkor arra át lehet fűzni a mostani kereket?

csak kiváncsiságból mi baj a gyárival ? 

mi a cél ?

miben lesz jobb ha dt lesz a felnire irva ?


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#326
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

A mostani kerekeim gyáriak a bringával jöttek, hátul 12x147-as a tengely, viszont az elsőt sajnos nem tudom. Az lehet, hogy csak 15x100-as, nem pedig 15x115-ös. 

 

Csak ehhez szólnék hozzá; a papucstávolság megméréséhez elég egy mérőszalag/vonalzó, nem egy nagy cucc, és akkor ezt a problémát kiejtettük :)

(15x100 vagy 15x110, illetve 12x142 vagy 12x148, amit fel kellene ismerni)



#327
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.662 hozzászólás

A felni belső átmérője dönti el, mekkora küllőre van szükséged. Ha szerencséd van, pont megegyezik a régi felniddel. Vannak küllőhossz számító programok, sokszor ott van adatbázis is, tudsz különböző felnitípusok közül választani, a progi tudja a méreteket.

pl  https://spokes-calcu...dtswiss.com/en/

De keress rá, van még sok ilyen !

Én úgy láttam, nem nagy az árkülönbség ha külön választod ki az első és a hátsó kereked egy webshop-ban. Szóval vehetsz vegyes összeállítást is, nem csak az általuk összerakott szettet.


Marci

#328
Sosy

Sosy

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás

Sziasztok,

 

jelenleg éppen keréképítés vagy vásárlás között vacilálk. Nem tudom, nekem melyik érni meg nekem jobban, mivel ehhez ilyen szinten nem értek.

A mostani kerekeim gyáriak a bringával jöttek, hátul 12x147-as a tengely, viszont az elsőt sajnos nem tudom. Az lehet, hogy csak 15x100-as, nem pedig 15x115-ös. Éppen ezért nem merek kerékszettet venni, mert ott vagy boostos szettet veszek vagy simát. Viszont a boost lehet, hogy előre nem menne be.

Éppen ezért úgy gondoltam, hogy megkerülöm ezt a kérdést és építek egy új kereket a meglévő cuccaimból.

Ha veszek egy DT felnit, akkor a mostani küllőim kompatibilisek lesznek vele, vagy új küllőket kell vennem?

A küllő hossz az fix vagy a boostnál változó hosszúságú küllők vannak? A küllőanyákat meg tudom tartani, vagy abból is különböző szabványok vannak?

 

A kérdés leegyszerűsítve: ha veszek egy új felnit, akkor arra át lehet fűzni a mostani kereket?

 



#329
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

ZolkoW,
A 2-1,8-2 mm változó átmérőjű küllő biztosan megfelel neked, de szerintem a Vejne által használt 1,65 mm-re karcsúsított Sapim D-light is bírná alattad ennyi küllővel.
A centrírozás valóban macerásabb a húzott küllőknél, mert amikor már közel vagy a megfelelő küllőfeszességhez, akkor a végig 2 mm-eshez képest sokkal jobban csavarodik a küllő. Azt hiszed, hogy húztál rajta egy negyedet, aztán csak 90°-os csavarást vittél a küllőbe, mert együtt elfordult a küllőanyával.

A normális küllők menete mángorlással készül, ami úgy alakítja ki a menetet, hogy a 2 mm-es küllőre mángorolt menet külső átmérője nagyobb, mint 2 mm. Ettől függetlenül a magátmérő valóban kisebb, mint 2 mm, tehát ott a leggyengébb a küllő, ezért jogosan véled pazarlásnak a végig 2 mm-es küllőt. A kutya ott van elásva, hogy a húzott küllők megmunkálásának ára több, mint amennyi anyagot meg tudnának spórolni ezzel.

 

Jani,

A húzott és hagyományos küllők közti merevségi különbséget olyan rendszerben tapasztaltad, ahol csak a küllők különböztek? Egyébként a hajtási merevséggel vagy az oldalirányúval voltak kifogásaid?


  • Kisherceg, peppe, ZolkoW és 1 további fórumtag kedveli ezt

#330
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

Jó, szerintem értettétek, de nyilván arra gondoltam, hogy nekem eddig csak straight 2.0-ás küllős, nem túl könnyű felnis kerekeim voltak, nincs igazán összehasonlítási alapom. Hasonlóan a vázak közötti hajtásmerevség-eltérést sem tudom értelmezni, mivel nem ültem még annyi féle vázon, hogy tudjam, mire kell figyelni. Az egyetlen normálisabb szettem egy Fulcrum, abban is végig 2.0-ás küllők vannak, és az már nekem (mtb szinten) jó súlyúnak számít, de nem tudom külön-külön az alkatrészek súlyát. Igaz, csak 28 küllős, ha jól emlékszem. Meg ráadásul mintha réz anyákkal lenne.

 



#331
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Szerintem azt is használtam 2,25-ös gummákkal, ami 57mm-t jelent. Ma persze a 21 is keskenynek számít. 

 

Az előző küllő témához még, csak nem jutott minden eszembe elsőre: húzott küllőkkel nem nagyobb szívás dolgozni? A sima 2.0-ásban kicsit az is zavar, hogy egyszerűen pazarlásnak érzem, hiszen a menet résznél úgyis gyengébb, akkor meg mire föl az a sok fölös anyag a közepén.. Jó, összmerevségben biztos számít (?), de nekem ez a "merevebb a kerék" kifejezés már eleve ufón hangzik, valószínűleg az összes eddigi kerekem pontosan egyformán volt merev vagy rugalmas  ;)

Pedig egy 2-1,5-2 és egy 2-1,8-2 között is már jelentős különbség van merevségben, az előbbit országúti kerékbe sem használnám mert nyaklik a kerék össze-vissza alattam. A mostani gravel kerekemet 32 küllővel 2-1,8-2-vel fűztem, az már vállalható, de tömegben alig hoz valamit.



A sebesség mindent megold.

 


#332
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

Szerintem azt is használtam 2,25-ös gummákkal, ami 57mm-t jelent. Ma persze a 21 is keskenynek számít. 

 

Az előző küllő témához még, csak nem jutott minden eszembe elsőre: húzott küllőkkel nem nagyobb szívás dolgozni? A sima 2.0-ásban kicsit az is zavar, hogy egyszerűen pazarlásnak érzem, hiszen a menet résznél úgyis gyengébb, akkor meg mire föl az a sok fölös anyag a közepén.. Jó, összmerevségben biztos számít (?), de nekem ez a "merevebb a kerék" kifejezés már eleve ufón hangzik, valószínűleg az összes eddigi kerekem pontosan egyformán volt merev vagy rugalmas  ;)

 

 

:o Az egészséges? Nekem 23mm-es gumihoz outin van 19-es felni. Ki is terül rajta 27.3mm-re a 23x622 gumi... 6.5 Baron használva, álom.

 

Korábban próbáltam-használtam a fordítottját is: szélesebb (25mm) külső keskenyebb (15mm) felnin, az annyira borzalmas volt, hogy soha többet.



#333
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

Köszi!

Még véletlenül sem én fűzöm, majd megkínálom vele a helyi szervizes csávót. Kicsit puhítani kell az egzotikusabb dolgokhoz, de már elkezdtem :)

Még eszembe jutott, hogy biztos eljön majd, amikor ugyanezt a kerékszettet kipróbálom a MTB-ban is :) a 20 mm belső szélesség végülis csak ma tűnik nagyon keskenynek, volt 29erben 19-es is nekem. 

:o Az egészséges? Nekem 23mm-es gumihoz outin van 19-es felni. Ki is terül rajta 27.3mm-re a 23x622 gumi... 6.5 Baron használva, álom.

 

Korábban próbáltam-használtam a fordítottját is: szélesebb (25mm) külső keskenyebb (15mm) felnin, az annyira borzalmas volt, hogy soha többet.


Vejne módosította - 2019. június 07. - 06:20


#334
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

Köszi!

Még véletlenül sem én fűzöm, majd megkínálom vele a helyi szervizes csávót. Kicsit puhítani kell az egzotikusabb dolgokhoz, de már elkezdtem :)

Még eszembe jutott, hogy biztos eljön majd, amikor ugyanezt a kerékszettet kipróbálom a MTB-ban is :) a 20 mm belső szélesség végülis csak ma tűnik nagyon keskenynek, volt 29erben 19-es is nekem. 


  • Vejne kedveli ezt

#335
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás
Én országúton, de 20 &24 kullovel használok mindenhol két keresztre fűzött SAPIM D-LIGHT kulloket. 2-1.65-2. Ez azért százalékosan jóval vastagabb a 1.5től, de tömegre nem vészes, 4.7 gramm körül van darabjuk.

Meg jò . Bike24 forgalmazza.

Nagyon jó még a pillar tb széria, azaz triple butted, ott van opció pl 2-1.6-2.2 atmerore is, illetve a pillar 1420 és 1422 sem rossz választás.

Anyabol ha ésszel használod, mehet alu is, ott spórol tömeget, ahol a leginkább számít, ie a periferian.

Meg ott szorakozhatsz a színek bolonditasaval is. Bár nekem az volt a lényeg hogy ezüst legyen... ☺

85 kg lofsz, 32 kullo akár dt Revolution v sapim laser esetében is bőségesen elegendő. Ilyen sok kullo mellett kb csak a hatso hajtasoldalt érdemes 2-1.8-2vel fűzni

Vejne módosította - 2019. június 06. - 15:10

  • ZolkoW kedveli ezt

#336
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

 

Közben aludtam rá párat, és rendeltem belőle :)

Köszi a tippet, az apróban feltett hirdetésük 15-éig vagy a készlet erejéig írja.

Namost - Ez egy nyugis projekt, persze várom már, hogy tekerhessem, de most rendeltem QR átalakítót is a Novatec agyakba, szóval ráér (Kínából jön).

Ja, és igen, meggondoltam magam, égetőbb lett a vékony gumis bicóba egy könnyebb szett.

Ehhez milyen küllőt javasoltok? Valahol az optimális ár és súly metszetét keresem, kb. 85 kiló vagyok, 32 likas a felni, tárcsás, gravel, de talán az országútihoz lesz közelebb, csak ugye magyar utakon. Kevéske terep, 32-es gumi alá nem hiszem, hogy megyek valaha (mondom ezt most), épp 37-es Sportcontactokat rendeltem rá. Tubeless is izgat kicsit, de ez talán sokat nem befolyásol a küllők terén.

Szóval 2.0-ás DT-hez képest (alu anyákkal) meddig érdemes tupírozni ezt? Ahogy számolgattam,a két kerékre 100-200 grammot is jelenthet a küllők közti különbség, végig 1.8-as az -100g / szett, 2.0/1.8 is -100, 2.0/1.5 az már -200g.

A súlyom ismeretében van, ami eleve felejtős? Értelmetlenül költeni sem szeretnék, de ha 10e-ért, vagy kicsit többért faragunk a súlyból, és évekig használhatom, akkor rászánok annyival többet.

Köszi előre is, másnak is, csak te linkelted az akciót.



#337
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Azért azt tegyük hozzá, hogy ilyen 26-os, bitang széles, tehát nagyon merev felnivel jóval egyszerűbb elfogadható eredményt elérni, mint a sokkal keskenyebb, ellenben nagyobb átmérőjű, így sokkal kevésbé merev országúti kerekeknél. Ott még a felnifék és a nagyon kemény gumi miatt, nagyobb pontosság is kell az elégedettséghez. Az már csak a ráadás, hogy a videóban bemutatott 1 sebességes hátsóagy közel szimmetrikus lehet, míg az általános láncváltós agyaknál jókora különbség van a felni viselkedésében egységnyi küllőanya tekeréskor a két oldal küllői között.

A videóban bemutatott (ölemben magamhoz szorítom) műterhelésnek nincs értelme. A küllőkön taposásnak műterhelés szempontjából jó hatása van, de azért ezt úgy illik csinálni, hogy ne a tengelyen feküdjön fel a kerék. Ekkor ugyanis a csapágyakon keresztül adódik át a tengelyirányú terhelés, ami sokkal nagyobb, mint normál használat közben bármikor. A videóban az is látható, hogy a küllők már nem (csak) a küllőperemen fekszenek fel, hanem a túloldali küllő fején, köszönhetően a túl sok keresztre fűzésnek.



#338
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

Ali Clarkson - How To Build The Strongest Wheels - In Depth Guide

 

 

 


blash módosította - 2019. június 03. - 17:15


#339
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.700 hozzászólás

Hátnemtom', csábító, de ez már a másik véglet. Mindenesetre köszönöm!

P*csába, hogy a montihoz vettem agyakat, mikor abban most is tűrhető kerék van, a Londonba' meg mehetne valami könnyebb..na, oda de jó lenne két ilyennel gyorszáras Novatec! :)

(sokat költök ilyen szarokra mostanában, nem akarom túltolni. Inkább még átalakítószettel sem)



#340
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

Ehh, vagy ezt párban?
https://ebike.hu/ter...utm_medium=apro


Hátnemtom', csábító, de ez már a másik véglet. Mindenesetre köszönöm!

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"