Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7437 hozzászólás a témában

#161
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Köszi a tippet, átpörgetem a magamét is, hátha látok valami rendelleneset. Bár az is igaz, hogy nálam nincs olyan mértékű megakadás, mint például ami a leni youtube videóban (vagy alatta a hozzászólásokban) látható. Nálad ezek szerint nem is a 8-as fogon volt a baj, hanem a 9-es egy foga volt a 8-as felé hajolva, és gondolom az ért bele a láncba kicsit. 

 

Igen, helyesen a 9-esen volt a hiba. Videót nem akartam feltölteni róla, nekem sem volt annyira vészes (eddig használtam vidáman). A 8-as felé hajlott a fog és megakasztotta egy kicsit. Egyszerűen idegesített, hogy nem hibátlan és sajnos maximalista vagyok. Hirtelen most már nincs mire költeni a bringán, így jött ez a feladat tongue.png smile.png cool.png .



#162
Mars

Mars

    vendég

  • fórumtag
  • 527 hozzászólás

Ezt itt félig magamban megbeszéltem, de leírom a végeredményt. 

Hasonlóan futott a láncom mint ami a videón van (kicsit kevésbé volt idegesítő).

A lánc alatt lévő, megjelölt 1 fog szemmel láthatóan beljebb volt mint a többi. Hajtottam a sort, minden fokozaton szemmel lehetett látni a folytonosságot a fogak kialakításában, az ott kakukktojás volt nálam is. Egy széles fejű csavarhúzóval visszább feszítettem 2 lépésben és ennyi. Mentem 2 km-t a környéken és tökéletes lett. 

Az tuti, hogy ilyet a Shimano nem csinál hajtás terén. Jó, van fázós fék, de a Sram fékek melegben is rosszabbak smile.png tongue.png

IMG-20200422-194341.jpg   

Köszi a tippet, átpörgetem a magamét is, hátha látok valami rendelleneset. Bár az is igaz, hogy nálam nincs olyan mértékű megakadás, mint például ami a leni youtube videóban (vagy alatta a hozzászólásokban) látható. Nálad ezek szerint nem is a 8-as fogon volt a baj, hanem a 9-es egy foga volt a 8-as felé hajolva, és gondolom az ért bele a láncba kicsit. 

 

Hétvégén lesz lehetőségem újra bringázni egy 1x12es XT-vel szerelt bringával, ami egyébként ugyan ilyen enyhe zakatolást produkál 1-2 fogaskeréken. Belenézek majd abba is, ezek után nem lennék meglepve, ha ott is hasonló lenne a baj. Majd referálok. 

 

Abban azért egyetértünk, hogy ez így nagyon-nagyon ciki a gyártó részéről... Az XO-XX1 nem produkál ilyet @ZsCs? Ott azért nagyon más a gyártástechnológia, meg lennék lepve, ha előfordulna hasonló.  



#163
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Ezt itt félig magamban megbeszéltem, de leírom a végeredményt. 

Hasonlóan futott a láncom mint ami a videón van (kicsit kevésbé volt idegesítő).

A lánc alatt lévő, megjelölt 1 fog szemmel láthatóan beljebb volt mint a többi. Hajtottam a sort, minden fokozaton szemmel lehetett látni a folytonosságot a fogak kialakításában, az ott kakukktojás volt nálam is. Egy széles fejű csavarhúzóval visszább feszítettem 2 lépésben és ennyi. Mentem 2 km-t a környéken és tökéletes lett. 

Az tuti, hogy ilyet a Shimano nem csinál hajtás terén. Jó, van fázós fék, de a Sram fékek melegben is rosszabbak smile.png tongue.png 

IMG-20200422-194341.jpg   



#164
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Mars: köszi, de lehet ne piszkáld a váltófüled. Eddig nem tudom miért nem jutott az eszembe, de másnak is van/volt ilyen gondja, 1-1 fogról van szó, hajlítgatták a népek smile.png huh.png:

https://blisterrevie...-term-follow-up

https://www.youtube....h?v=Wkwzbum1KEs

 

Egy cuccom van ami nem XT, X01, XX1 vagy hasonló az a GX sor.....

Tudom másnak nem volt ilyen gondja. Egy sörözés-fogadás alkalmával nyertem egy új X01-es láncot, szóval már az sem GX cool.png


karakoram módosította - 2020. április 22. - 14:56


#165
Mars

Mars

    vendég

  • fórumtag
  • 527 hozzászólás

Melyik csavarhoz nyúljak abban az esetben ha a Sram Eagle XX1 AXS rendszeremnél a 12 fokozatból hibátlanul fut a lánc 11 fokozaton csak 1 darab fogaskeréken nem? A váltás maga viszont hibátlan le-fel, egyszerre minden vagy akár egyszerre 3 fokozat egyidejű gyors váltása esetén is minden variációban és minden fokozaton (tehát arra a fokozatra is ahol nem fut annyira szépen, és arról is szépen vált minden irányba). 

Ez a fokozat amúgy 8. ahol szinte egyenesen fut a lánc. Ha beállítom jó futásra a kérdéses rossz fokozatot, akkor a hegymászó fokozatoknál a (3-4 mondjuk) a lánc néhol súrlódik nagyobb fogaskerekekhez (a görgőnél). Ez utóbbit gondolom nem kellene hagynom, használat közben nem hallható amúgy.    

A váltó feszítését az Eagle rendszerek mellé adott kis műanyag sablonnal állítottam be. Beállítottam a szélső fokozatokhoz a csavarokat is, de igazából szerintem az AXS modelleknél az majdnem mindegy csak engedje ledobni.   

Nálam pont ugyan ez van GX soron GX váltóval. Kicsit zakatol a 8-ason, de amúgy jól működik ott is teljesen. 

Meglátásom szerint pont semmit nem kell a váltón állítani, hanem a váltófülben lehet egy nagyon pici eltérés. Egyszerűen nem tökéletesen egyenes, derékszög/párhuzam mindenhol a fül, csak ugye a százados eltérést szemmel nehéz lesz észrevenni... viszont az eagle rendszer érzékeny, és szerintem ezért zakatol ezen a fogon. Majd ránézek váltófül állító szerszámmal, csak az meg ugye a felnihez viszonyít, így abban sem árt, ha századpontos az egyenesfutás... 



#166
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Melyik csavarhoz nyúljak abban az esetben ha a Sram Eagle XX1 AXS rendszeremnél a 12 fokozatból hibátlanul fut a lánc 11 fokozaton csak 1 darab fogaskeréken nem? A váltás maga viszont hibátlan le-fel, egyszerre minden vagy akár egyszerre 3 fokozat egyidejű gyors váltása esetén is minden variációban és minden fokozaton (tehát arra a fokozatra is ahol nem fut annyira szépen, és arról is szépen vált minden irányba). 

Ez a fokozat amúgy 8. ahol szinte egyenesen fut a lánc. Ha beállítom jó futásra a kérdéses rossz fokozatot, akkor a hegymászó fokozatoknál a (3-4 mondjuk) a lánc néhol súrlódik nagyobb fogaskerekekhez (a görgőnél). Ez utóbbit gondolom nem kellene hagynom, használat közben nem hallható amúgy.    

A váltó feszítését az Eagle rendszerek mellé adott kis műanyag sablonnal állítottam be. Beállítottam a szélső fokozatokhoz a csavarokat is, de igazából szerintem az AXS modelleknél az majdnem mindegy csak engedje ledobni.   


karakoram módosította - 2020. április 22. - 10:05


#167
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
A kuplungfeszesseget érdemes úgy állítani, hogy közben ujjal nyomkodod a lancfeszitot, van egy holtpont ami alatt leold. Érdemes kicsit foleje állítani. Így könnyebb a váltás, ha úgy érzed menet közben, hogy csapkod, meg feszits rajta kicsit. Bringátol és stílustól függ, hogy kinek mi a megfelelő. ha nem megfelelő a kenese, akkor is leoldhat már, kenessel visszajön a finomabb működés és korrekt kuplungolas. Érdemes pár havonta szervizelni, főleg ha vmi oval tányért hasznalsz.

Asszem kikapcsolom ezt az idióta helyesirasjavitot. Mert jól nem csinálja, de legalább idegesítő ;)

arn módosította - 2019. december 23. - 18:05


#168
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.

 

Előttem már mindent leírtak, az utóbbi években csak Shimano cuccaim voltak de a 9 sebességes XTR volt a legjobb ezek közül (hosszabban a 970-es full XTR szett volt, majd 2x10-es XT, majd az 1x11 - ez utóbbi gyakorlatilag a megjelenés napjától). Nehezebb lett a váltás érzetre, a kuplungos váltók esetében ha nyitva felejtettem lényegesen jobb volt a használhatóság.

És tiszteletben tartva amit írtál (meg ha már a 12-es XTR videókat böngészed :)) így jutottam az elektromos rendszerig. Egy eTap tartalék akkumulátor 35 € (nekem nincs), de amúgy legalább 20 órát bírnak, ha teljesen le van merülve akkor 1 óra a töltés, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy míg takarítod a bringádat lehet tölteni. 

Amúgy nem gondolva túl a dolgot jelez a rendszer mikor 5 óra van már csak benne, vagy máshogy ha már nagyon tölteni kell.

Off: kezdő elektromos autósok is állandóan dugdossák a töltőre a járgányt, aztán pár hónap után már nyugodtan gurulnak hazafelé mondjuk 30 km hatótávval a 15 km-re lévő otthonukba  :). A feleségem ezt a sportot benzines és diesel autóval is remekül űzi. 



#169
horgasz-zsolti

horgasz-zsolti

    vendég

  • fórumtag
  • 62 hozzászólás

Én használok 11, 10 és 9 sebességes XT váltókart is, véletlenül pont így jött ki a 3 bringámon.

Tagadhatatlan hogy a legjobb érzetre a 9 sebességes, és ahogy megyünk felfele, úgy lesz egyre darabosabb. Igaz a 10 és 11 sebességes kuplungos váltó.

Megpróbálkozom a 11es váltó kuplung lazításán én is, mert néha, mikor a másik után ezt használom, azt hiszem valami beakadt a váltóba :D

Pedig mindegyik bringa a gyári shimano bowdenezéssel fut,sarazástól függően 1-2 évente cserélve, azzal nagy baj nálam sem lehet.

Kösz a tippet!



#170
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

Ha a kuplungot lazitod, nem lesz akkora ellenallasa a karnak, de az egyik legjobb dolog az utobbi generacioknal.


arn módosította - 2019. december 23. - 08:35


#171
Atombike

Atombike

    vendég

  • fórumtag
  • 129 hozzászólás

'közkívánatra" a shimano is kicsit határozottab kattogósabb lett az utóbbi években. (ha shadow plus, a kuplungot oldva kicsit kevésbé feszes. persze nagyon sok múlik a bovdenezésen (bovdenvezetésen is , erre sokkal érzékenyebbek minz régebben, én is mentem olyan rendszerrel kétszer kellett rányomnom hogy váltson, pedig full xt volt.  de tapsztalatom szerint az slx picit finomabban működik mint az xt. 

Kösz a választ, azért kíváncsi lennék kiket kérdeztek meg. Emlékszem Youtube-os videokra, ahol tényleg szidták emiatt a Shimanot, de én csendben örültem, hogy nem olyan mint a Sram. Új váltókart nem akarok venni 10-es rendszerhez, mert akkor már inkább 11-es rendszerre váltanék. Közben találtam XTR (12-es) unboxing videót ahol látszik hogy sajnos ugyanolyan kattogós, nehézkes a váltás.

Megpróbálom házilag megoldani első körben, el is kezdtem már szétszedni:
2 db rugó szorítja a fő pozicionáló ütközőt a fűrészfogas "racsni" kerékhez, ebből egy is elég. Kiszedve a nagyobbik rugót kicsit könnyebbé vált a felfelé váltás, de ezzel nem volt gond amúgy sem. A másik iránnyal annál inkább, itt viszont az ütköző szöge úgy van kialakítva, hogy nehezen induljon meg és az erőátvitel is rosszabb. Egy kis reszeléssel majd megpróbálkozom...:)

A kábelek és kábelvezetékek már a legjobb minőségűek, így ezeken nem tudok javítani.



#172
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

A kuplungot erdemes finoman hangolni, sok mulik rajta, hogy mennyire darabos a valtas.



#173
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.272 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.

'közkívánatra" a shimano is kicsit határozottab kattogósabb lett az utóbbi években. (ha shadow plus, a kuplungot oldva kicsit kevésbé feszes. persze nagyon sok múlik a bovdenezésen (bovdenvezetésen is , erre sokkal érzékenyebbek minz régebben, én is mentem olyan rendszerrel kétszer kellett rányomnom hogy váltson, pedig full xt volt.  de tapsztalatom szerint az slx picit finomabban működik mint az xt. 


  • Kisherceg kedveli ezt
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#174
Atombike

Atombike

    vendég

  • fórumtag
  • 129 hozzászólás

Üdv,

 

Szeretném tudni, hogy a Shimano változtatott-e a váltókarok működésén az utóbbi években? A könnyű, sima, hangtalan működést keresem ami régen alap volt. Van 2 pár 10-es rendszerű Shimano XT (SL-M780) válókarom, de amióta megvannak elégedetlenül használom ezeket:

Nagy erő kell a mozgatáshoz, az én ujjaim még a régi hangtalan Shimano váltókarokon nőttek fel és továbbra is ezt preferálnám.

Kapható még ilyesmi? Az újabbak milyenek?

Már ott tartok hogy ha nincs más akkor inkább gyártatok alkatrészeket, mert ez így kriminális.

Elektromosat nem vagyok hajlandó venni, szerintem az visszalépés: foglalkozni kell a töltöttséggel ami nálam kizáró ok.



#175
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás

Most szerelek/használok először karbon kormányt és így nincs tapasztalatom.

Én ezt használom:

https://www.bike-dis...ease-100g-36199


Ridley Noah Fast 


#176
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

A fék nagyon jó, szeretem. Hideg még nem volt így nyomáspont vándorlásról nem tudok nyilatkozni. 

A váltókart visszaépítettem, nekem nem volt jó az Ispec EV fékkar és az Ispec II váltókar házasítása. Működik de nem tökéletes. Mindenféle átalakítót gyártanak de olyat ami ehhez jó lenne nem  :)  :( .

 

Én annyi mindent újítottam a bringám, hogy nem cserélném újra sem, utálok megszokni új dolgokat, újra beállítani, rövidebb ez, etc. 

No meg a jelenlegin nem fáj semmim, van könnyű kerekem, karbon vázam, stb. Egy Pinion féle hajtással és szíjjal épített kerékpárért viszont hajlandó lennék állítgatni :P  :D . Igazán jót, ami XC-re való kevesen gyártanak. A Nicolai modellek tetszenek, de azok sem XC-k. 

 

 

Koszi! En mar megvarom az idei canyonokat, aztan dontok, hogy erdemes e kolteni ra, vagy bringacsere lesz. Jelenleg ott tartok, hogy inkabb cserelnem az egesz szettet, jol jonne a kisebb attetel.

Fek milyen hosszabb tavon?


  • arn kedveli ezt

#177
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
En nem tettem ala semmit, asszem a kormany erdesitve volt ott. Nyomatekot, meg amit mas kormanyon. Ha vmi specialis db, ugyis rairjak, hogy mennyire gyilkolhatod.

#178
Frenk

Frenk

    vendég

  • fórumtag
  • 37 hozzászólás

Sziasztok,

 

érdeklődöm, hogy Shimano Ultegra fékváltókar, karbon kormányra történő "applikálása" során,

- a fékváltókar bilincse köré/alá kell e esetleg valamit tenni/kenni (a bilincs helyén érdesített felület van a karbon kormányon);

- a bilincset mekkora nyomatékkal ajánlott meghúzni?

 

Most szerelek/használok először karbon kormányt és így nincs tapasztalatom.


Frenk módosította - 2019. augusztus 23. - 16:02


#179
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Koszi! En mar megvarom az idei canyonokat, aztan dontok, hogy erdemes e kolteni ra, vagy bringacsere lesz. Jelenleg ott tartok, hogy inkabb cserelnem az egesz szettet, jol jonne a kisebb attetel.

Fek milyen hosszabb tavon?

arn módosította - 2019. augusztus 22. - 07:45


#180
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.560 hozzászólás

Sikerült összepárosítanom az ISPEC II váltókart az ISPEC EV fékkarral. Simán fel lehet direktbe csavarozni a váltókart, nem kell a műanyag bilincs, csak nem biztos, hogy ez így jó.... 

Tökéletesen nem vagyok elégedett mert meredeken áll a váltókar, sokat kell nyújtanom a hüvelykujjamat felfelé váltáskor. 

Az újabb karokon melyek EV-sek kisebb is az a kar. 

Így áll mint a lenti képen a jobb oldali kar, ennél már csak rosszabb lehet (az is egy ilyen ügyeskedés):

1223889d1541554158t-2019-xtr-ispec-ev-20

 

A 8100-as XT-ről nem találtam ilyen képet, az XTR amúgy hasonlóan áll, kicsit fura:

 

stw-2018-07-03-IKS2522-768x512.jpg


karakoram módosította - 2019. augusztus 22. - 07:05