Ha alapvetően lefele vált jobban, és felfele nehezebben, akkor feszíteni kell kicsit a bovdenen a gyorsállítóval. Ez nem bonyolult, inkább az én problémám az.
Jelentkezz be Regisztrálj

Váltók, váltókarok
#641
Írta 2014. július 28. - 18:30

#642
Írta 2014. július 28. - 16:31

Jól tippelem hogy elsősorban a karon múlik a felfelé váltás? Deore hajtómű, Alivio első átdobó, X5 váltókar (váltás többi eleme, sor, lánc is sram), a jelenség hogy mostanában töbször fordul elő hogy nehezen megy fel nagyobb tányérra, máskor meg azonnal finoman. Egyéb körülmény nem változik. Régebben 20ból 1× nem volt teljesen jó, most már 5ből 1, huszonnégy óráson még rosszabbnak tűnt. Váltó nem kotyog, lefelé azonnal vált (többi esetben fel is, így bowden szerintem könnyen fut), nincs ötletem hogy mit nézzek.
Mindenesetre lassan csereérett a bowdenezés, van olyan szett montira ami ajánlott, jól tömített?
"A hegyikerékpározás több mint versenysport, a természetközpontúan gondolkodó, egészségmegőrző,aktív életstílust kedvelő emberek szabadidősportja." Paripám
#643
Írta 2014. július 27. - 22:43

Sziasztok!
(Csak jól emlékeztem, hogy van itt regem, és még sikerült is újraélesztenem úgy tíz év után. )
Lehet, hogy már előjött korábban ilyen kérdés, de nem találtam most... Szóval az a gondom, hogy xt hátsóváltót használok deore karral (évjáratot nem tudok, de talán mindegy is a kérdés szempontjából). Azt műveli, hogy az alsó kb 4 fokozatban pöpecül működik, de a felső fokozatoknál pontatlan, nem tartja meg, ugrál fel-le. Pl emelkedőn úgy kell mennem, hogy kicsit nyomom a kart folyamatosan, különben leváltana. Mondhatnánk, hogy a bovden a hibás, de akkor miért a feszesebb helyzetben jön elő?
Na most ilyen hibát más shimano rendszeren is láttam, illetve tapasztaltabbak is mondták, hogy ez shimano betegség, és elvileg ebben a sram jobb általában. Mi igaz ebből?
Új rendszert szeretnék összerakni, nem túl drágán, lehetőleg költséghatékonyan, tartósan, hobbi célokra (főleg beton). A fentiekből kiindulva inkább 8 sebességes sram rendszerre gondoltam, pl x4. Mi a véleményetek?
#644
Írta 2014. július 17. - 22:47

Igen, keresztben; ez a kis tányér + két alsó fog kombinációnál segít, ez okés.
A nagy tányér+kis fogaskerék illetve a kis tányér+nagy fogaskerék (azaz nem keresztbeváltánáls) ami problémás és extra láncfényesítést generál.
Megoldódott a 2×8-as Claris-os elsőváltós rejtély...
Alap szitu az volt, hogy szűknek tűnt a kanál, valahol mindig beleért a lánc. Rengeteg szenvedés és kisérletezés után kiderült: Túl feszes volt a bowden, és nem tudta az utolsó fél fokozatot váltani az első váltó.
4 pozíciós, nevezzük úgy hogy 1(kistányér) - 1,5 - 2(nagytányér) - 2,5 'fokozatok'.
1 : 8-7-6-5-4-3 fog
1,5: 2-1 fog
2 : 5-4-3 fog
2,5: 2-1 fog
Addig finomhangoltam az első váltó helyzetét, amíg terhelés nélkül már jó volt, 3 pozícióval (1-1,5-2), de terheléssel belerért mindig a lánc; a kanalat próbáltam tágítani, de szinte semennyit nem sikerült. Hármas váltóval, ezer doksi átfutásával, méregetéssel, mindennel próbálkoztam persze az elmúlt napokban közben.
Sokadik próbálkozásnál lazítottam még annyit a bowdenen, hogy a finombeállítót középre állíthassam, és a baromi sok bowdenlazítással derült ki hogy van még egy pozíciója, azon túl hogy felvált nagytényérra. Persze sem a ismerősk, szerelők, boltosok nem tudtak erről, leírva sincs, meg semmilyen visszajelzés a fokozatvisszajelzőn sincs...
MC Pite módosította - 2014. július 17. - 22:51
"A hegyikerékpározás több mint versenysport, a természetközpontúan gondolkodó, egészségmegőrző,aktív életstílust kedvelő emberek szabadidősportja." Paripám
#645
Írta 2014. július 13. - 20:39

Szétszedésnél minden egyes lépésnél készítettem egy fotót. Igaz, azt már csak a balos váltókarnál. Szerkezetileg majdnem egyezik a jobbos karéval. Magát a léptetőt kell kiötlenem, hogy hogy volt összeszerelve. A zsírtól nem látszódott a lényeg.
Mindkettő váltókar összeszerelve. Ismét olyan, mint újkorában.
- zeezoltano kedveli ezt
#646
Írta 2014. július 12. - 22:39

#647
Írta 2014. július 12. - 06:17

"Elv" és gyakorlat.
Ugye a 8s campagnolo váltókarok elvileg nem kompatibilisek később hátsó váltókkal. És a későbbi, 9-10-es hátsó váltók sem kompatibilisek a 8s- váltókarokkal. Sőt, ráengedni őket egy shimano 8s sorra egyenesen "katasztrófát sejtet". A gyakorlat mást mutat:
8s váltókar-9s 2001 utáni hátsó váltó-shimano 8s soron. Mintha mukodne.
#648
Írta 2014. július 07. - 11:20

Utólag tudnék tanácsokat adni, hogy mit kellett volna másképp a szétszedésnél, de most már felesleges. Sok sikert az összerakáshoz.
Szétszedésnél minden egyes lépésnél készítettem egy fotót. Igaz, azt már csak a balos váltókarnál. Szerkezetileg majdnem egyezik a jobbos karéval. Magát a léptetőt kell kiötlenem, hogy hogy volt összeszerelve. A zsírtól nem látszódott a lényeg.
#649
Írta 2014. július 07. - 10:52

MJani01! Köszi szépen a választ. Hát, valahol sejtettem, hogy nem lesz hozzá publikus doksi. Marad az agyalás, hogy mi hol is volt a váltókarban.
Utólag tudnék tanácsokat adni, hogy mit kellett volna másképp a szétszedésnél, de most már felesleges. Sok sikert az összerakáshoz.
A sebesség mindent megold.
#650
Írta 2014. július 07. - 08:20

A váltókar fél állása pont azért van, hogy amikor már eléggé keresztben fut a lánc, akkor az első váltót elmozdítja kicsit, hogy ne érjen bele a lánc a kanálba.
Igen, keresztben; ez a kis tányér + két alsó fog kombinációnál segít, ez okés.
A nagy tányér+kis fogaskerék illetve a kis tányér+nagy fogaskerék (azaz nem keresztbeváltánáls) ami problémás és extra láncfényesítést generál.
"A hegyikerékpározás több mint versenysport, a természetközpontúan gondolkodó, egészségmegőrző,aktív életstílust kedvelő emberek szabadidősportja." Paripám
#651
Írta 2014. július 07. - 07:17

Sehonnan. A shimano szerint nem szétszedhető a kar.
MJani01! Köszi szépen a választ. Hát, valahol sejtettem, hogy nem lesz hozzá publikus doksi. Marad az agyalás, hogy mi hol is volt a váltókarban.
#652
Írta 2014. július 07. - 01:40

A váltókar fél állása pont azért van, hogy amikor már eléggé keresztben fut a lánc, akkor az első váltót elmozdítja kicsit, hogy ne érjen bele a lánc a kanálba.
#653
Írta 2014. július 07. - 00:03

Adott egy fitness gép (Courier DT) ami Claris váltással jön. FD2400 van elől, papíron 2×8as rendszerhez van.
Gyakorlatilag 2-2,5 fogat nem tudok hátul használni (beállítás függvénye hogy melyiket szeretném épp mellőzni) mert beleér a lánc az átdobóba.
Ugyan kicsit kint van a hajtómű, de két szaki is azt mondta nem, vagy nem sokat segít a kisebb monoblokk (plusz a lábam így is elég közel a láncvillához már) - illetve úgy látom hogy nagytányér az alsó 3, kistányér meg kb mind a 8 fogaskerékhez kellene hogy használható legyen (van egy fél állása az első váltónak amikor az alsó két fogaskerékre rakjuk, ami számomra újdonság volt) - ezt jól látom? Montin ezt erősen keresztbeváltásnak mondanám, de mi a fenének lenne egy fél fokozat még az elsőváltnál? Illetve ha kicsit ferde is a láncvonal, akkor sem tudom a két tányérral sehogysem használni hátul az összes fogat.
Arra jutottunk első körben, hogy meg kéne próbálni a 63-66°os váltók helyett egy 61-66°ost, merthogy a hármas hajtóműhöz való kanál belül szélesebb (majd egy milivel ahogy a Sprinten lévő FD2300-at megmértem).
Egyéb ötlet esetleg? Vagy van amit megmérjek, megnézzek mi lehet a gebasz?
Köszönöm a segítségeteket, remélem nem a dev 0-ba megy ez a hsz!
Bármi segítségért hálás lennék hogy min induljak el... Annyit láttam közben hogy ez is 61°tól indul ami rajta van...
"A hegyikerékpározás több mint versenysport, a természetközpontúan gondolkodó, egészségmegőrző,aktív életstílust kedvelő emberek szabadidősportja." Paripám
#654
Írta 2014. július 06. - 21:26

Sziasztok!Kérdéssel fordulok hozzátok. Országúti bringámon Shimano Dura Ace ST-7800 Flight Deck-es, 10 sebességes fékváltókar van (2006-os évjárat). A gyári kenőanyag eddig bírta. A váltás csak többszöri próbálkozásra sikerült. A neten olvasgattam erről a hibáról. Sok hozzászólásban a WD 40-et javasolják. Én sosem voltam a busnyázás híve. Ideig-óráig biztos megoldaná a problémát. A váltókart szétszedtem és a gyári , idővel ragadóssá vált kenőanyagot eltávolítottam. Zsírmentes az egész. A problémám az, hogy mivel nem szerelek ilyet minden nap, szükségem lenne az összeszereléshez egy robbantott ábrára. A neten csak a kopó és cserealkatrészekről van lista a Shimano oldalán, ami letölthető. Honnan lehet letölteni service manualt? Elképzelhetőnek tartom, hogy ezek a doksik nem publikusak? A segítséget előre is köszönöm.Üdv!
Sehonnan. A shimano szerint nem szétszedhető a kar.
A sebesség mindent megold.
#655
Írta 2014. július 06. - 20:48

stephanus módosította - 2014. július 06. - 20:52
#656
Írta 2014. július 05. - 22:57

Adott egy fitness gép (Courier DT) ami Claris váltással jön. FD2400 van elől, papíron 2×8as rendszerhez van.
Gyakorlatilag 2-2,5 fogat nem tudok hátul használni (beállítás függvénye hogy melyiket szeretném épp mellőzni) mert beleér a lánc az átdobóba.
Ugyan kicsit kint van a hajtómű, de két szaki is azt mondta nem, vagy nem sokat segít a kisebb monoblokk (plusz a lábam így is elég közel a láncvillához már) - illetve úgy látom hogy nagytányér az alsó 3, kistányér meg kb mind a 8 fogaskerékhez kellene hogy használható legyen (van egy fél állása az első váltónak amikor az alsó két fogaskerékre rakjuk, ami számomra újdonság volt) - ezt jól látom? Montin ezt erősen keresztbeváltásnak mondanám, de mi a fenének lenne egy fél fokozat még az elsőváltnál? Illetve ha kicsit ferde is a láncvonal, akkor sem tudom a két tányérral sehogysem használni hátul az összes fogat.
Arra jutottunk első körben, hogy meg kéne próbálni a 63-66°os váltók helyett egy 61-66°ost, merthogy a hármas hajtóműhöz való kanál belül szélesebb (majd egy milivel ahogy a Sprinten lévő FD2300-at megmértem).
Egyéb ötlet esetleg? Vagy van amit megmérjek, megnézzek mi lehet a gebasz?
Köszönöm a segítségeteket, remélem nem a dev 0-ba megy ez a hsz!
"A hegyikerékpározás több mint versenysport, a természetközpontúan gondolkodó, egészségmegőrző,aktív életstílust kedvelő emberek szabadidősportja." Paripám
#657
Írta 2014. július 03. - 23:17

lehet faszság, de én inkább a fékhez választanám
mert lehet egy aranyozott avid fr5 kurva jól mutat melette, de nem biztos hogy felhőtlen öröm vele mongy 50nel egy kanti féket tépni.
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#658
Írta 2014. július 03. - 22:18

Ezt mi sem.
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#659
Írta 2014. július 03. - 20:32

Sziasztok tudnátok segiteni vettem egy Sunrace m50 váltókart párban és nem tudom milyen fékkart vegyek hozzá
#660
Írta 2014. június 30. - 19:54

Sziasztok!
Sram X7 3x10 sebességes váltókarom van, most álltam át 2 tányéros rendszerre, a hajtóművet és első váltót cseréltem. Az első váltó egy SLX lett (FDM676X6). A problémám a következő: az első váltókar kb 2x annyi bovdent húz, mint amennyit kéne. Ha váltok a nagytányérra már a váltás felénél beletolja a nagytányérba a kanalat nem is tud bekattanni a fokozat. Ha engedek a bovdenen, hogy jó legyen, akkor meg kistányéron "lobog" a bovden, olyan laza. Eddig úgy tudtam, hogy a 3-as karral lehet 2-es első váltót is működtetni. Ez nem így van? Vagy én vagyok a béna?
Köszi előre is!