Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Please log in to reply
7430 replies to this topic

#5641
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
sima anyacsavar. hát akkor ez az "így jártam" esete... használom amíg el nem kopik, utána meg modernizálás...

#5642
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts

menetes (itt meg ha jóltom az utolsó fogaskereket kell rátekerned az agytestre, az megfogja a többit):


nem, egybe tekered fel az egeszet.



zsoltee: amugy ha a hatsoagy a vazba nem gyorszarral, hanem siman csak 15-os anyakkal van fogatva, akkor boritekolhato, hogy az utobbi rendszeru az agy.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#5643
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
kössz, majd megnézem az enyémet.
na az utóbbi ábrákon már jobban látszik a különbség. Félek, hogy a hervis is ilyen áruházbike-ot sózott rám :) nagyon jó kis bringa, de pl. olyanon spóroltak, hogy külsõ gumi... még soha életben nem volt defektem, az új bringával viszont egy hónap alatt 3x :(

#5644
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts

akkor valószínüleg az lesz, hogy megvárom míg elkopik, és utána megfelelõt választok. Egyébként milyen hamar kopik el egy ilyen (asszem shimano, de tipust nem tudok, 40-50ezres bringára gondolj), mert ha 5000 km, akkor lehet, hogy nem várom meg :)
ja és az mit takar, hogy kazettás, vagy menetes? hogy lehet felismerni?


a kazettas agy kb igy nez ki

Feltöltött kép

erre teszed fel a fogaskereksort, ami vegulis sima fogaskerekek meg tavtartok valamilyen modon osszerogzitve. ez a jobb, konnyebb, dragabb bringakon levo rendszer.

a regebbi megoldas volt a menetes sor, ami ma mar csak az olcso aruhazi kategorias bringakon van meg, itt az agyon nincs semmilyen racsnimechanika, csak egy nagy menet a szelen, es oda tekered fel a fogaskereksort, amiben benne van maga a szabadonfuto. mivel az bele van epitve, a belso atmeroje eleg nagy, es hogy hozza is lehessen ferni a szerszammal, nem nagyon lehet 14-esnel kisebb fogaskereket tenni ra.

Feltöltött kép



lassulok...
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#5645
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,811 posts
a menetest magára az agytestre tekered fel, míg a kazettásnál van egy kazetta az agytesten, és arra csak simán ráhúzod a fogassort, és rögzíted a zárócsavarral. a menetest nehezebb szerelni...
kazettás (az a kis fekete a zárócsavar, a többit csak rá kell húzni a kazettára):

Feltöltött kép

menetes (itt meg ha jóltom az utolsó fogaskereket kell rátekerned az agytestre, az megfogja a többit):

Feltöltött kép

#5646
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
akkor valószínüleg az lesz, hogy megvárom míg elkopik, és utána megfelelõt választok. Egyébként milyen hamar kopik el egy ilyen (asszem shimano, de tipust nem tudok, 40-50ezres bringára gondolj), mert ha 5000 km, akkor lehet, hogy nem várom meg :)
ja és az mit takar, hogy kazettás, vagy menetes? hogy lehet felismerni?

#5647
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

Hú, köszi szépen, azt hiszem mindent leírtál, amit csak kellett :) Gumit épp a héten vettem (keskenyebb is: 1,75"), már fel van szerelve, de még nem volt alkalmam kipróbálni... mondjuk ezzel szerintem "csak" a haladás lesz könnyebb, azt a problémát nem oldja meg, hogy ha 40-nél gyorsabban megyek 21-es fokozatban, akkor már nem sok értelme van tekerni, olyan gyorsan pörög már a lábam. Bár nem 40 az átlagsebességem :D szóval viszonylag ritkán érint a probléma, de majd számolgatok, hogy megéri-e a 3000 ft-ot a fogassor csere :) na meg valószínüleg + egy kis szervízköltség, mert ilyen szerszámaim nincsenek...

Valószínûleg 42-es a nagytányérod, mert a 7-es rendszerrel szerelt bringákon általában nincsenek combos áttételek. Persze van kivétel amikor 46-ost raknak fel 8-12 éves gyerekeknek (tiszta agyrém!). Ha menetes a fogaskoszorúd akkor kicsit bajban vagy mert ahhoz nem kapsz 11-28-as sort. Ha kazettás akkor szerencséd van. Egyelõre ne cserélj sort, várd meg amíg elkopik, utána vehetsz egy 7-es vagy 8-as sort, utóbbinál a tempódnak megfelelõen hagyd ki a legkisebb (11-12) vagy a legnagyobb (30-32) fogaskereket. A hajtómû csere minimum 6e Ft. A Meluxnak vannak olcsó és jó darabjai. A lánccal és a váltórendszerrel nem lesz gond.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#5648
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
Hát bízom benne, hogy nem kopott, mert másfél hónapos és 600 km-t ment az egész bringa, bár hervisbike, és okozott már kellemetlen meglepetéseket.

#5649
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
Hú, köszi szépen, azt hiszem mindent leírtál, amit csak kellett :) Gumit épp a héten vettem (keskenyebb is: 1,75"), már fel van szerelve, de még nem volt alkalmam kipróbálni... mondjuk ezzel szerintem "csak" a haladás lesz könnyebb, azt a problémát nem oldja meg, hogy ha 40-nél gyorsabban megyek 21-es fokozatban, akkor már nem sok értelme van tekerni, olyan gyorsan pörög már a lábam. Bár nem 40 az átlagsebességem :D szóval viszonylag ritkán érint a probléma, de majd számolgatok, hogy megéri-e a 3000 ft-ot a fogassor csere :) na meg valószínüleg + egy kis szervízköltség, mert ilyen szerszámaim nincsenek...

#5650
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Én a körülmények alapján úgy saccolom, hogy tutira kopott lehet a cuccos. Amennyiben ez így van, a lánccsere a minimum, ha még többet volt használva, akkor az elsõ tányéroknak is lõttek.

Ekkor már mindjárt nem olyan egyszerû, hogy csak lecserélem oszt kész.

A mai sorokon általában 11 a legkisebb fogszám.

Ha nagyon kopott a dolog, akkor érdemes lehet fejleszteni mondjuk nyolcasra és azzal sem lesz sokáig bajod.

#5651
DaveRider

DaveRider

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,811 posts

Hello,

azt szeretném kérdezni, hogy mekkora eltérés van a gyakorlatban egy xx-11 és egy xx-14 fogú fogaskoszorú között? Most a bringámon hátul a legkisebb fogaskerék 14 fogas, de látom kapható olyan, aminek csak 11 fogú a legkisebb fogaskereke. Ugyanis most már egy enyhe lejtõn is széttekerhetem az agyamat, akkor se megyek sokkal gyorsabban, hiányzik egy gyorsabb áttétel... Mennyire macerás cserélni? 7 sebességem van hátul, és továbbra is 7-es fogaskoszorút szeretnék. Jelentõsen gyorsulnék, vagy pénzkidobás? Kell még mást is cserélni (lánc jó-e hozzá a régi, stb.) Esetleg érdemesebb a hajtómûvet cserélni egy olyanra, amin nagyobb a nagylánckerék? (ezt nem tudom mekkora van most, nem vagyok bringaközelben).
Összegezve: hogy tudom gyorsabb áttételre átvariálni a montimat a legegyszerûbben / olcsóbban. Ha túl hosszú lenne a magyarázat, és egy cikket tudtok ajánlani, akkor az is jöhet, de én nem találtam semmi jót...

kössz! ;)

zsoltee


használd legközelebb az "Ezt módosítom" gombot....valamennyivel gyorsulnál, de nem olyan jelentõsen, sztem egy kisebb gördülési ellenállású vagy vékonyabb gumi (esetleg egy könyebb kerék) többet gyorsítana. persze egy magasabb fogszámú lánctányér-kisebb fogszámú fogaskerék kombó is gyorsítana (számold ki, mennyi a két fogszám aránya, és az a lényeg h az elsõ:hátsó minél magasabb arányú legyen, pl. a 42:14 az 3:1, de mondjuk a 46:11 az már 4.18:1). ezek közül a legolcsóbb talán egy új pár (pl. semislick, ha nem mész annyit terepen) gumi, aztán jön a csak a fogassor és aztán a lánctányér+fogassor csere....

ha veszel egy új 7-es fogaskoszorút, és a mostani is 7es, akkor gond nélkül le fogod tudni cserélni, ehhez egy láncoskulcs meg egy fogaskoszorúleszedõ kell, vagy pedig elvinni a szervízbe...a lánc is maradhat, hacsak nincs nagyon összekopva a fogassoral, mert akkor ugrálni fog a lánc...

#5652
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
közben látom, lett volna erre jobb topic, bocs, h. ide került :)

#5653
zsoltee

zsoltee

    vendég

  • fórumtag
  • 82 posts
Hello,

azt szeretném kérdezni, hogy mekkora eltérés van a gyakorlatban egy xx-11 és egy xx-14 fogú fogaskoszorú között? Most a bringámon hátul a legkisebb fogaskerék 14 fogas, de látom kapható olyan, aminek csak 11 fogú a legkisebb fogaskereke. Ugyanis most már egy enyhe lejtõn is széttekerhetem az agyamat, akkor se megyek sokkal gyorsabban, hiányzik egy gyorsabb áttétel... Mennyire macerás cserélni? 7 sebességem van hátul, és továbbra is 7-es fogaskoszorút szeretnék. Jelentõsen gyorsulnék, vagy pénzkidobás? Kell még mást is cserélni (lánc jó-e hozzá a régi, stb.) Esetleg érdemesebb a hajtómûvet cserélni egy olyanra, amin nagyobb a nagylánckerék? (ezt nem tudom mekkora van most, nem vagyok bringaközelben).
Összegezve: hogy tudom gyorsabb áttételre átvariálni a montimat a legegyszerûbben / olcsóbban. Ha túl hosszú lenne a magyarázat, és egy cikket tudtok ajánlani, akkor az is jöhet, de én nem találtam semmi jót...

kössz! ;)

zsoltee

#5654
BBerki

BBerki

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,724 posts
köszi, én is igy gondolkoztam, majdcsak megszokom valahogy a foridított váltást :)
"Minden hülyeség" by Tomidny

#5655
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts
nekem a dual control és a rapidrise egy idõ után annyira természetes, hogy az amugy is kényelmetlen rapidfire-t mostmár egyáltalán nem tudnám megszokni.
a markolatváltóra könnyen visszaszokom, de a rapidfire ráadásul hagyományos váltóval gáz :)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#5656
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts
Az a baj a fordított hátsó váltókkal, hogy a felfelé váltás mindig nagyobb erõt igényel mint a lefelé váltás, és a kézi erõnél kissebb erejû rugóra bízták a nehezebb. A felsõbilincses elsõ váltókban baromi erõs a rugó mégsem fordítják meg a mûködést. Ezt csak azért találták ki, hogy logikusabbnak tûnjön a váltás, a gyorsabb haladáshoz csak a hüvelykujjnak kell dolgozni, a valós fizikai folyamat másodlagos lett. Az új Shimano rapidfire váltókarok kioldókarjával a Sram váltókart utánozzák. Próbáltam már Dual Control és markolatváltókat is, de egyik sem volt olyan biztos érzéken mint a rapidfire.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#5657
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
ez igaz. saraztam valamelyik nap egy kicsit, es egybol jol jott, hogy ha nem akart felmaszni a lanc a konnyebb fokozatba, akkor rasegitettem neki egy kicsit a karral, es hopp, felugrott.

de az is igaz, hogy sokkal jobb ha a felfele valtasnal huz a rugo, hiszen oda kell tobb ero, es ha ezt nem a huvelykujjaddal kell megtenni, hanem a rugo teszi meg helyetted, az elvileg kenyelmesebb... de azert furcsa

szal mindket megoldasnak vannak ervei, es ellenervei.

nekem mindigis normal mukodesu shimano valtoim voltak rapidfire valtokarokkal, es ezt szoktam meg.a sram trigger fele rovidebb uton jaro valtas is fura ezek utan. a markolatvaltot meg egyenesen utalom, mindig attol felek, hogy mikor valtok el veletlenul.

azt meg igazan nem ertem, hogy mit akartak most a japanok ezzel a ket iranyba kioldo lx es xt valtokarral. kicsit olyan honaljszagu, hogy csinaljunk mar valamit, mindegy mi az, csak innovacionak tunjon. igazabol semmi haszna. sztem. probaltam, mukodik, nem kenyelmetlen, de folosleges.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#5658
gyurri87

gyurri87

    vendég

  • fórumtag
  • 239 posts

Könnyebb lesz, hiszen ha belegondolsz, a rugó segít a nehezebb (nagyobb erõt igénylõ) felfele váltásban. Lefele meg szinte megától megy a lánc.


könnyebb..könynebb..csak ezáltal nem lesz meg az a kis "korrigálási lehetõség felfelé váltásnál mint eddig"..sokkal precízebben kell beállítani...

#5659
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Könnyebb lesz, hiszen ha belegondolsz, a rugó segít a nehezebb (nagyobb erõt igénylõ) felfele váltásban. Lefele meg szinte megától megy a lánc.

#5660
gyurri87

gyurri87

    vendég

  • fórumtag
  • 239 posts

normál váltókart lehet használni forditott állású váltóhoz ?szóval eddig alivio váltókar- deore hátsóváltó volt, most meg ha lehet, akkor alivió váltókar saint váltó
Ha lehet is akkor forditva fog mûködni a váltókar , nem?


a kioldó karral fogsz felfelé váltani..fordítva fog mûködni de amúgy használható