Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#4141
Írta 2009. szeptember 25. - 20:47

bar ahogy nezem neked is inkabb blogot kellene irnod. vagy konyvet. irtal 8000karaktert majd a vegere odateszed hogy tovabbra sem tudod mit tegyel.
nos, ha nem tudod, akkor miert irsz? miert nem olvasol inkabb?
RAUH-Welt
B E G R I F F
#4142
Írta 2009. szeptember 25. - 19:14

Hát én amiket találtam, azok nem voltak túl olcsók.Ha valaki esetleg akksin gondolkodik, ajánlom figyelmébe az A123 systems LiFe celláit. Modellezõs körökben egyre többen használják igénytelenségük és aránylag nagy terhelhetõségük miatt. Gyakorlatilag nem kell hozzájuk spéci töltõ, elég egy tápegységre rádugni õket, és kiszámolni a töltésidõt.
Ebayen nem is drágák, és itthoni boltban is lehet kapni
Végeredményben a Ft/Whr a lényeg, azaz Forint/Wattóra, így lehet egyértelmûen mérni a tényleges kapacitást, illetve a ráesõ Ft értéket, azaz olcsóságot számolni.
Amit kinéztem aksi, az 48,84 Whr és 8125 Ft, azaz 166,35 Ft/Whr, azaz egy Wattóra kapacitásért 166 Ft-ot fizetek.
Ha találsz ennél olcsóbbat, mutasd, h hol és mennyiért.

Amúgy asszem meggyõztetek, h mégis inkább "Áram-stab" elektronikában gondolkodjak, viszont ezzel nagyon bonyolódik, és drágul is a dolog.
És közbe már annyit számolgattam itt különbözõ elektronikákkal, - és még mindig nem tudom mi lenne a jó megoldás - lassan kezdem azt gondolni, h mennyivel egyszerûbb lett volna megcsinálni 1 az 1-ben a Balu féle 189 LED-est.
Megpróbálom felvázolni mi a gond az egésszel.
Lesz ugye 3 db MC-E, bennük 12 "modul" (vagy chip vagymi), amelyekre ugye 600mA kell jusson,
és lesz 3 db 7,4V-os fejenként 6600mAh-s aksim.
Lesz továbbá még egy fogyasztó a rendszerre kötve, - és ezt mindenképpen szeretném a rendszerbe, nem akarom elhagyni - ami 5V-on olyan max 5 esetleg 6 Ampert zabál, tehát olyan 25 Watt-os. (most azt ne kérdezzétek mi ez a fogyasztó)
A LED-ek olyan 24 Watt-ot zabálnak összesen, szinesekkel kiegészítve mondjuk olyan 28 Watt-ot. Elektronika vesztesége miatt mondjuk legyen 32 Watt.
Összesen kb olyan 60 Watt fogyasztás lesz. Az egyik gond az, hogy ez a három aksi elbír-e egyáltalán ekkora teljesítményt,
a másik pedig az, hogy a LED-eknek hogy a túróba biztosítom az áramjukat.
Amit Pinyo használ, a TASKLED féle MaxFlex, (hû, na ezt mondja ki valaki

Ugyanakkor jó volna ráadásul a másik fogyasztómnak is stabilizálni az áramját, helyesebben ennek elég a feszültségét 5V-ra stabilizálni. Viszont azon 5-6 Ampert fölvesz, ilyen step-down-t nem tudom honnét veszek.

Ha szétcincálom az aksikat és magam kötöm õket párhuzamosan, akkor valószínûleg elbírnák ezt az egészet, viszont akkor a LED áram stabilizátor primer oldalán mégnagyobb Amper fog megjelenni, a másik fogyasztómnak meg step-down helyett step-up kellene.
Ha mondjuk volna egy feszültség négyszerezõ, amely a primer oldalán ilyen 10 Ampereket is elbír, akkor már könnyebb a dolog, mert a fesz négyszerezõvel csinálnék 14.8V-ot és onnantól u.a. a story mint Pinyo lámpájában.
Sorosan nem akarom kötögetni az akkucellákat, mert akkor elmásznak egymáshoz képest, mármint töltöttségben.
Csakhogy ilyen fesz négyszerezõ, meg step-up/down amik ennyit bírnak, ilyenek megépítéséhez komoly elektronikai tudás kell, amit iszonyat sok idõráfordítás árán tudnék csak megszerezni.

Szal továbbra sem tudom, h mitévõ legyek.

#4143
Írta 2009. szeptember 25. - 19:14

Bocs. Én azt hittem úgy áttekinthetõbb. (nekem legalábbis úgy tûnt)
Pinyo
Amit számoltam, azt 600mA-rel számoltam telitöltött 8,4V-os aksival. Tisztában vagyok vele, hogy hõmérséklet meg egyebek miatt elmászkálna a dolog (inkább csak lefelé), pont ez volt a lényeg - a Balu féle elv - hogy ahogy merül, úgy kornyad a fénye, így látom a merülés szintjét.
[quote name='Pinyo'](a specifikáció áram-fesz görbéje csak egy tájékoztató ábra, a gyári szórás simán lehet pár tized Volt)[/QUOTE]
Ezt természetesen kimérném és igazítanám.
[quote name='Pinyo']Vehetsz eleve neutral vagy melegfehéret, bár ha már megvan az MC-E... Bár ezekbõl is kismillió árnyalat van, persze a chipcad-nál nincs ezeken belül választék.[/QUOTE]
Dehogynincs! S tényleg, mi volna ha vennék egy szines MC-E-t? "MC-E color leds 3 155 Ft(nettó)" 3943 Ft bruttó, chipcad árlistájában.
Szal lenne 3 db hidegfehér MC-E, mindegyik 600mA-eken, és lenne egy ilyen szines MC-E, ebbõl viszont csak a piros és a zöld része bekötve, s azok szintén 600mA-en.
Mit gondoltok, ez a felállás megfelelõen "melegfényûsítené" ?
Ja egyébként éppen ma jelent meg a Chipcad fõoldalán a legújabb technika, Cree MX6 LEDek!!
És egész jók!
Az MC-E 1 db "modulja" (vagy chip-je vagymije) 350mA-en olyan 96 lm/W hatásfokú,
kiszámoltam az MX6-ost is, ez pedig olyan 101 lm/W körül van! Tehát jobb!
Sõt!!! Olcsóbb is! 450+FA azaz bruttó 563 Ft!
Ebbõl 20 db 350mA-n az kb megfelel 3db MC-E-nek 600mA-n (sõt picit még több fényt is ad),
viszont az MC-E darabja bruttó 5488 Ft, azaz 3x5488=16463 Ft, 20 db MX6 az pedig 11250 Ft.
Azaz még olcsóbban ki is jövök MX6-tal. Ja, és ráadásul a termelt hõ jobban eloszlik, nem olyan koncentráltan jön létre mint 3 db MC-E-vel. Csak ugye egy hátrány:
3 helyett 20 LED-et kell beszerelni, és ha optikát akarok akkor 20 LED-et nehezebben fogok össze mint 3-4-et.

Ti melyik verziót választanátok és miért?
[quote name='DonMatteo']Ha ilyen nagy árammal akarod megkergetni a LiIon cellákat akkor azért nézdd át alaposan az adatlapjukat, nehogy sok legyen nekik. A max áram 70%-a fölé szerintem ne menj -pláne ne tartósan-[/QUOTE]
Hát ha volna neki! De nincs!!

EZ lenne egyébként, ha esetleg valaki meg tudná mondani nekem, hogy mennyi árammal lehet ezt maximum terhelni, vagy találni adatlapot róla, azt megköszönném.
Olyat találtam csak, hogy ezt az akkut töltõ töltõ 12V-on 1A árammal tölti. Azaz olyan 12Watt teljesítményt azért el kéne bírnia neki, mármint EGY ilyen akkunak. (Ez persze nekem kevés)
De vajon legföljebb mennyivel terhelhetem folyamatosan?
[quote name='hozé']Diódák esetében, és a - LED is az-[/QUOTE]
Igen, tisztában vagyok vele.

[quote name='hozé']soha nem a feszültséget kell stabilizálni, hanem az áramot.
Ha ránézel saját diagrammodra, ez látszik rajta.
(viszonylag kis feszültségváltozás hatására, nagy az áramváltozás)[/QUOTE]
Igen ez jogos, valóban adódik, nem gondoltam végig teljesen.
[quote name='DöG']Ha egyenletes megvilágítást akarsz egy felületen, azt NEM egyenletes szórású fényforrással lehet elérni, hanem olyannal, aminek a fénysûrûsége egyre NÕ, a távolabbi területek megvilágításának irányában (azt hiszem exponenciálisan:wtf:! )
Ezért jó az olyan lámpa, aminek közelre aránylag kevés a szórt fénye, távolodva, meg egyre nõ a fényereje;[/QUOTE]
Ja, ez is jogos, mondjuk azért ez attól is függ, mennyire fordítom fel/le a lámpát.

[quote name='DöG']OFF: Egy félvezetõ (led) számolásilag nem helyettesíthetõ egy ellenállással![/QUOTE]
De igen, ha az egy felsõ korlátot céloz meg. Ahogy az én esetemben is.
[quote name='DöG']a led dinamikus ellenállása[/QUOTE]
Pontosan ezért fogalmaztam úgy, hogy azon a feszültségen annyi.
Mivel R=U/I és a grafikonról le lehet olvasni, h mekkora feszültségen mennyi áramot vesz fel, ebbõl már ki lehet számolni, hogy hol hány Ohm-os.
És ebbõl a görbébõl már lehetne rajzolni egy R és P azaz Ohmos ellenállás grafikont is(a teljesítmény függvényében), hogy mikor hány Ohm-os. Természetesen mindez adott hõmérséklet mellett értendõ, mert ugye az is bejátszik.
[quote name='DöG']A fenti görbérõl én 600mA-on: ~3,07V-os feszültséget /X tengelyt ott metszi az érintõ/; és ~0,5ohm dinamikus (soros) ellenállást olvastam le[/QUOTE]
?!?
Azt hogy csináltad?
Látod a zöld vonalakat az ábrámon? Az egyik pont 600 mA-nél van, ha azt függõlegesen leköveted, lent azt látod, hogy már majdnem 3.4V! (egész pontosan 3.375V)
[quote name='DöG']Áteresztõ üzemben, végig a 0,6A-es ledáramot tartva, cellánkénti - ledenkénti feszekkel:
Vf-3,37V; Uakkumax=4,2V; Uakkunom=3,7V; Uakkumin=3,5V-tal számolva: 80%< hatásfok~91% <96% -ha jól számolom.

full akkunál=80% hatásfok, átlagos hatásfok 90% körüli... (kissebb ledáramokon = kissebb égésfesz, természetesen rosszabb a hatásfok)
Szerintem ez nem rossz...[/QUOTE]
Mihez képest. Amikor még a 189 LED-del terveztem, ott olyan 2-3 Watt veszteség jött ki!
És ahogy mondtam, 66 lm/W-ra romlik az egész rendszer!
[quote name='DöG']Ha ugyanúgy szóró optika van mindegyik elõtt, akkor 3-ból az egyiket kicserélve melegfehérre, mindenütt a megvilágított részen, picit melegebb színhõmérséklete lessz a fénynek, és csak 1/3-addal romlik a hatásfok, a 3 melegfehérhez képest.

És ha bevennék a tervbe még egy 4. MC-E-t, egy szineset, ahogy fent írtam?
Na tessék. Itt egy példa, amikor nem is tudom belenyomni egy hsz-ba a mondandómat, mert: "A következõ hiba történt az üzenet továbbításakor: 11 kép/grimasz van az üzenetben. Összesen maximum 10 darabot használhatsz"
#4144
Írta 2009. szeptember 24. - 20:01

Ja és egy kérdés. Sokan úgy gondolhatják, nem ide tartozik, de a "látni" fogalomkört kimeríti. Sehol sem találok kormányvégre szerelhetõ apró, diszkrét, kb diónyi max 4cm-es méretû visszapillantó tükröt. 8-10 cm-es palacsintákat lehet kapni a boltokban, ami inkább egy babettán mutatna jól, nem egy mai komoly bringán.
Rukkoljatok elõ valami ötlettel! Köszi.
Szia!
Ha útbaesik a Hûvösvölgyi-út környéke:
http://csernykp.fw.hu/
Rengeteg vicikvacak van itt, plusz sok retro & ritka cucc is, talán tükör is lesz.
Üdv & sok sikert!
U.i.:Emlékeztek? Régen létezett bukósisakra ragasztható tükör is :-)
#4145
Írta 2009. szeptember 24. - 16:27

Rukkoljatok elõ valami ötlettel! Köszi.
#4146
Írta 2009. szeptember 24. - 16:25

_____________________________________________
AM rlz
#4147
Írta 2009. szeptember 24. - 16:22

#4148
Írta 2009. szeptember 23. - 20:33

#4149
Írta 2009. szeptember 23. - 20:08

Meg talán azért is elõnyösebb: mert egybõl látni, hogy biciklivel vagy, talán ezért jobban figyelnek is rád!

#4150
Írta 2009. szeptember 23. - 19:10

#4151
Írta 2009. szeptember 23. - 19:08

Ebayen nem is drágák, és itthoni boltban is lehet kapni
http://www.a123syste...3/a123/products
#4152
Írta 2009. szeptember 23. - 13:27

Ha egyenletes megvilágítást akarsz egy felületen, azt NEM egyenletes szórású fényforrással lehet elérni, hanem olyannal, aminek a fénysûrûsége egyre NÕ, a távolabbi területek megvilágításának irányában (azt hiszem exponenciálisan:wtf:! )Amit a képeken láttam a lámpád fényérõl, az pedig kinéz vagy 120 fokos szórásnak, és ahogy elnéztem kb ilyen szögben szinte közel ugyanannyi fényerõ jut mindenhova.
...Erre lesz a tetejére az alu ellenzõ, olyasmi mint a Balu 189 LED-es lámpájának a teteje.
Ezért jó az olyan lámpa, aminek közelre aránylag kevés a szórt fénye, távolodva, meg egyre nõ a fényereje; legfelül (a végtelenhez tartó fénysugár) felett, meg mintha elvágták volna (=tompított fény, hogy ne vakítson, illetve az utat világítsa minden fény)
(Na EZ a fokozatos fényerõ növekedés az, amiben jó Pinyo optikája, meg Balu huzallábasai egyaránt.)
OFF: Egy félvezetõ (led) számolásilag nem helyettesíthetõ egy ellenállással! ((kivéve egyetlenegy munkapontban)) Egy led helyettesítõje: egy feszültségforrással sorbakötött kis értékû ellenállás (a led dinamikus ellenállása)!!! (a linkelt görbét adott áramnál érintõ egyenes meredekségébõl leolvasható)Itt van az MC-E feszültség/áram görbéje,...Namost én 600 mA -t szeretnék megcélozni, ami azt jelenti, hogy 3,375V -tal kell megtáplálni hozzá, ez leolvasható errõ a grafikonról. Ez azt is jelenti, hogy ezen a terhelésen 5,625 Ohm -os.
... így az egésznek(vagyis a 3db MC-E-nek) az eredõ ellenállása 1,875 Ohm.
Így a kettõ különbsége 0,458333... Ohm. Azaz pontosan ekkora ellenállást kell bekötnöm az MC-E LED-ek elé ahhoz, hogy 600mA menjen át minden "modul"-on.
A fenti görbérõl én 600mA-on: ~3,07V-os feszültséget /X tengelyt ott metszi az érintõ/; és ~0,5ohm dinamikus (soros) ellenállást olvastam le /R=(3,37V-3,07V)/0,6A/. A ledek kisértékû belsõ ellenállása: alacsony belsõ ellenállású táplálásnál (feszültséggenerátor, illetve nagyon kis telepfesz-led égésfesz különbség esetén ellenállásos táplálásnál is) -a ledek szórása, illetve hõfokfüggésse miatt-, akár 1/2 nagyságrenddel eltérõ ledáramokat is okozhat) példánytól, hõfoktól, hûtéstõl függõen.
A szükséges ellenállás R=((Utelepfesz-Uled*)/Iled)-Rled*-Rdrót-Rakkubelsõ-Regyebek) képlettel számolható.
Áteresztõ üzemben, végig a 0,6A-es ledáramot tartva, cellánkénti - ledenkénti feszekkel:Az egész kör összesen 30,24W, azaz kb 24 watt-ot a LED-ek zabálnak, és majd 6 Watt-ot az ellenállás...Má rájöttem, az a baj ezzel az MC-E-vel, hogy túl alacsony feszültséget kíván meg, ezért ez a nagy veszteség az ellenállással...
EZ nekem sok!
Ez így pazarlás.
Vf-3,37V; Uakkumax=4,2V; Uakkunom=3,7V; Uakkumin=3,5V-tal számolva: 80%< hatásfok~91% <96% -ha jól számolom.

full akkunál=80% hatásfok, átlagos hatásfok 90% körüli... (kissebb ledáramokon = kissebb égésfesz, természetesen rosszabb a hatásfok)
Szerintem ez nem rossz... Egy jó kapcsoló üzemû cuccal ennél talán valamivel jobbat lehet összeerõlködni, de azoknak ~már az áruk sem olcsó.

Ne "fesz stab"-ot, hanem "áram-stabot"=áramgenerátort csinálj, mert biztos, hogy nem pont 3,375V lessz az égésfesz (ledek nyitófeszültség szórása, + hõfokfüggésük). mindenképpen kis feszültségesésû kapcsolás kéne (low dropout), mert alacsony akkufesznél, a drótok, akksi... ellenállásai miatt csak néhány 10-ed volt marad a szabályozónak! (LM317 egyrészt fesz szab; másrészt minimum 1,5V esik rajtaRengeteg másik megoldáson is gondolkodtam, de sehogy se lehet megúszni kevesebb veszteséggel, mint ez a 6 watt,
A másik lehetõség ugyebár a "fesz-stab" áramkör, ami mindig a nekem megfelelõ fesz-t csinálná. Csak egyrészt nem kapok olyat, ami pont 3,375V kimenetet ad, s ezt pláne nem ilyen 3 meg 6 Amper-eken.
Csinálni(tervezni) meg nem tudok, mert ennyire azért nem értek az elektronikához.

Ha ugyanúgy szóró optika van mindegyik elõtt, akkor 3-ból az egyiket kicserélve melegfehérre, mindenütt a megvilágított részen, picit melegebb színhõmérséklete lessz a fénynek, és csak 1/3-addal romlik a hatásfok, a 3 melegfehérhez képest.Volna valami ötleted, h hogyan lehetne a 3db MC-E hidegfényét melegfényûsíteni?

#4153
Írta 2009. szeptember 23. - 10:56

Nem olvastam végig, mert hosszú.
De ez szemetszúrt:
"A másik lehetõség ugyebár a "fesz-stab" áramkör, ami mindig a nekem megfelelõ fesz-t csinálná. Csak egyrészt nem kapok olyat, ami pont 3,375V kimenetet ad, s ezt pláne nem ilyen 3 meg 6 Amper-eken."
Diódák esetében, és a - LED is az- soha nem a feszültséget kell stabilizálni, hanem az áramot.
Ha ránézel saját diagrammodra, ez látszik rajta.
(viszonylag kis feszültségváltozás hatására, nagy az áramváltozás)
"Nem szeretném megmondani, hogy a függöny mögötti nõ jó-e.
De néha elhúzom a függönyt, hogy el tudd dönteni magad."
#4154
Írta 2009. szeptember 23. - 10:41

Jahh láttam
, Cree XR LED-ekkel.
A másik lehetõség ugyebár a "fesz-stab" áramkör, ami mindig a nekem megfelelõ fesz-t csinálná. Csak egyrészt nem kapok olyat, ami pont 3,375V kimenetet ad, s ezt pláne nem ilyen 3 meg 6 Amper-eken.
Csinálni(tervezni) meg nem tudok, mert ennyire azért nem értek az elektronikához.
Szia!
Létezik szabályozható stabilizátor IC is, én az LM317-est ismerem, ez ugyan csak 1A-ig jó, de biztosan létezik tökösebb verziója is, próbálj meg rákeresni pl. a www.alldatasheet.com oldalon. (Potmétert kell rákötni és így fokozatmentesen állítható a kimenet)
Ha ilyen nagy árammal akarod megkergetni a LiIon cellákat akkor azért nézdd át alaposan az adatlapjukat, nehogy sok legyen nekik. A max áram 70%-a fölé szerintem ne menj -pláne ne tartósan- mert hát Made In China... és könnyen lehet hogy nem hozza a papírformát.
De a legtutibb szerintem egy (vagy LED-enként egy) kész panel lenne a ferdeszemûektõl... :-)
Üdv
#4155
Írta 2009. szeptember 23. - 10:04

Ha épített vezérlõt használsz, akkor az 5-10% veszteség már elfogadható. Sok dealextrem-es olcsó vezérlõ áramkör pl. akár 20-30% veszteséggel dolgozik.
Ellenállással meg sosem fogod tudni belõni jól az áramot.
Függ a tápfesztõl (friss töltés és lemerülõben lévõ között), függ a konkrét led-tõl (a specifikáció áram-fesz görbéje csak egy tájékoztató ábra, a gyári szórás simán lehet pár tized Volt).
Plusz amikor a led melegszik, azonos áramon akár 0,1-0,2V-ot is csökkenhet a feszültsége. Hasonlóképpen, mivel a téli és nyári környezeti hõmérséklet között 30 fok van, ez megint 0,1V-ot shift a feszültségben azonos áram esetén.
Nem véletlenül preferált egy korrekt ledes megvalósításnál az áramvezérlés.
"Jah, és Balu!
Volna valami ötleted, h hogyan lehetne a 3db MC-E hidegfényét melegfényûsíteni?"
Vehetsz eleve neutral vagy melegfehéret, bár ha már megvan az MC-E... Bár ezekbõl is kismillió árnyalat van, persze a chipcad-nál nincs ezeken belül választék.
Javaslom, számold ki a ledekre jutó áramot az alábbi esetekre egy fixen választott ellenállás értékkel:
- akksi full (8,4V)
- akksi normál (7,4V)
- akksi gyengébb (6,6V)
Ugyanezt kiszámolhatod télre-nyárra.
Csak azt mondom, hogy mûködhet a dolog ellenállással, de csak kábé tudod belõni az áramot és fényerõt. Sokaknak elég lehet az ellenállásozás, cateye lámpákba még elmegy, de az eddigi írásaid alapján szerintem ezzel nem fogsz megelégedni.
#4156
Írta 2009. szeptember 23. - 00:36

RAUH-Welt
B E G R I F F
#4157
Írta 2009. szeptember 22. - 23:07

Jahh láttamFenyõ!
Nézd meg a korábbi tesztfotókat.
http://forum.termina...p=934394#934394A végén (de nem utolsó sorban) ott van dhpage fényének fotója is 60 Wattal.

Pontosan ez lenne a lényeg! Ilyen legyen. Mint a 189 LED-es lámpád.Egyébként csináltam olyant, hogy egy MC-E -t fel tettem egy bordára elöl csak úgy magában. Közel és szélesen nagy a fényerõ, viszont távolabb már jelentõsen gyengül. Most fent volt a versenyen "zip" bringás kollegánál, Õ tudna elfogulatlan véleményt mondani.
Sz'tem az arra jó, hogy teljes sötétben közvilágítás élményed legyen.
Arra! Közvilágítás élmény kell, olyan mint Balu 189 LEDes-e. (újkorában)Nem értem, minek? (Hacsak nem terem világításra)
Amit a képeken láttam a lámpád fényérõl, az pedig kinéz vagy 120 fokos szórásnak, és ahogy elnéztem kb ilyen szögben szinte közel ugyanannyi fényerõ jut mindenhova.(Egy világítástechnikai értelemben 20 fokban szóró optika - az enyém ilyen - már szélesnek számít. Ez a 20 fok egy FWHM érték = Full Width Half Maximum, azaz az irányfüggõ fényerõ +/-10 fokban éri el a központi intenzitás felét.)
Erre lesz a tetejére az alu ellenzõ, olyasmi mint a Balu 189 LED-es lámpájának a teteje.A szükséges ledek számát csökkentheti, ha olyan optikát találsz, ami kicsit asszimetrikus fényt ad, széltében pl. 80 fok, függõlegesen pedig csak 10.
Itt van az MC-E feszültség/áram görbéje, a Cree honlapján lévõ PDF-bõl szedtem ki, kiegészítve néhány függõleges vonallal a könnyebb leolvashatóság miatt:
Namost én 600 mA -t szeretnék megcélozni, ami azt jelenti, hogy 3,375V -tal kell megtáplálni hozzá, ez leolvasható errõ a grafikonról. Ez azt is jelenti, hogy ezen a terhelésen 5,625 Ohm -os.
Mivel az aksiban is kettesével vannak szervezve a cellák (ezért 8,4V-os telitöltve) így én is kettesével szervezném a fogyasztókat.
3 DB MC-E, bennük fejenként 4 "modul", azaz összesen 12 "modul"-om lesz.
Tehát kettesével szervezném õket, így kapok 6 "sort", amikben ugye 600mA-t szeretnék fejenként átvezetni, azaz összesen 3,6A-t akarok az egész áramkörben.
Mivel 3,6A-t akarok az egész áramkörbe, s mivel 8,4V az áramforrásom, ebbõl azonnal adódik, hogy az egész áramkörnek 7/3-ad Ohm(kb 2,33 ohm) KELL, hogy legyen az ellenállása!
Mivel 1 "modul" 600mA-en 5,625 Ohm -os, így az egésznek(vagyis a 3db MC-E-nek) az eredõ ellenállása 1,875 Ohm.
Így a kettõ különbsége 0,458333... Ohm. Azaz pontosan ekkora ellenállást kell bekötnöm az MC-E LED-ek elé ahhoz, hogy 600mA menjen át minden "modul"-on.
Egy fogyasztó teljesítménye az ugye R*I*I, ebbõl mindjárt adódik, hogy a bekötött 0,458333... Ohm-os ellenállásom pontosan 5,94W -ot zabál!
Az egész kör összesen 30,24W, azaz kb 24 watt-ot a LED-ek zabálnak, és majd 6 Watt-ot az ellenállás.
EZ nekem sok!
Ez így pazarlás.
Annyira, hogy ha ezt a majd 6 Watt teljsítményt hozzászámolom az egészhez, az jön ki, hogy az egész rendszer 66 lm/W hatásfokú lesz!
És így hiába a jó hatásfokú teljesítményled!
(3db MC-E LED 600mA-eken hajtva összesen 2000 lm fényt ad, 24 Watt-tal ezt elosztva kijön a 83 lm/W, de ha az egész kör 30,24W-jával osztom el, az 66 lm/W)
Rengeteg másik megoldáson is gondolkodtam, de sehogy se lehet megúszni kevesebb veszteséggel, mint ez a 6 watt, akárhogy is kötögetem. (illetve úgy lehetne, ha 5 modul sorbakötve és 6 Lion cella sorbakötve, és akkor elég volna kisebb ellenállás is, nem lenne akkora veszteség, de ezt a verziót nagyon nem szeretném)
A másik lehetõség ugyebár a "fesz-stab" áramkör, ami mindig a nekem megfelelõ fesz-t csinálná. Csak egyrészt nem kapok olyat, ami pont 3,375V kimenetet ad, s ezt pláne nem ilyen 3 meg 6 Amper-eken.
Csinálni(tervezni) meg nem tudok, mert ennyire azért nem értek az elektronikához.
Tanácstalan vagyok, kinek milyen ötlete lenne?
Jah, és Balu!
Volna valami ötleted, h hogyan lehetne a 3db MC-E hidegfényét melegfényûsíteni?
Má rájöttem, az a baj ezzel az MC-E-vel, hogy túl alacsony feszültséget kíván meg, ezért ez a nagy veszteség az ellenállással.
Amikor még a 189 LED-ben gondolkodtam, ott valami 2-3 Watt jött csak ki az ellenállásra, ami tûrhetõ, és pontosan abból adódik, hogy a huzallábas a 20mA-jét valami 3.6 vagy 3.7V -on veszi fel, azaz nem akkora a különbség az aksi feszültsége és a kívánt feszültség között.
Amúgy Balu!
Ahogy elnézegettem a huzzallábas LED lm/W grafikonját, ebbõl is lehet ilyen 100 lm/W -okat kifacsarni, igaz ehhez ilyen 10mA alatt kell járatni.

Szal végülis az MC-E az nem-igazán jobb hatásfokú mint a régi huzallábas LED-jeid, inkább egyforma vele. (ellenben sajna kisebb fesz-t igényel)
#4158
Írta 2009. szeptember 22. - 09:12

Éjjelre szórakozóhely elõtt kinthagyós, bevásárolni járós biciklinek behoztam apám guberált Hanseaticját. A váltó, a kormány és a váz egészen istenes rajta, de mielõtt használatba venném, mindenképp elsõ dolgom lesz hogy elgurulok rajta a legközelebbi szervízig, és otthagyom egy nagygenerál + fékcsere témakörre...
Ami miatt ide írok, hogy ez egy hagyományos dinamós bicaj, a dinamó viszont már cafatokban lógott, így attól megszabadultam. Hirdetnek viszont 6-8000 forintokért nagyon szép, új agydinamókat. Ha jól emlékszem, a Moabban pl. 2500-ért meg felfûzik rá a felnit, így kevesebb, mint 10000-bõl "színvonalas" elsõ-hátsó, izzós világitási rendszert kapnék.
Van az agydinamónak hátránya a hagyományoshoz képest? Hallottam olyat, hogy nedves idõben rövidre záródhat, és akkor olyan élményt okoz, mintha satuféket nyomna az ember az elsõ kerékre... Ez mennyire igaz, mennyire legenda? Helyes szereléssel kiküszöbölhetõ?
Melyik bicikliszervízben foglalkoznak elektromos dolgokkal? Vagy a "drótozást" jellemzõen magamnak kell megoldanom?
#4159
Írta 2009. szeptember 21. - 21:04

Köszönöm szépen!En nyiregyi vagyok, es epitettem mar nehany power ledes lampat, viszont azokhoz az aramkort en keszen vettem, mivel az elektronika butykolesehez nem ertek (beforrasztani be tudom, de aramkort tervezni, es megerteni hogy mi miert s hogyan mukodik......na azt mar nem
). Viszont van egy ismerosom, aki Bankiban vegzett autovillamossagin, orszagos versenyt nyertek stb, majd ot megkerdezem, hogy tudna-e szanni egy kis idot a lampadra
Holnap vagy holnaputan kuldok infot.
#4160
Írta 2009. szeptember 21. - 20:46

Üdv!
Nem tud valaki olyan szakit Nyíregyházán aki elemmel mûködtetö ki-be kapcsolható LED világítással megbírkózna?Adott egy szép régi elsõ-hátsó kerékpár lámpa szett és a dinamót szeretném kihagyni a sorból!Elõre ceruza elem elfér,hátra gomb elemet gondoltam.
Köszi!
Erre a sasra kellene:http://kepfeltoltes....ltoltes.hu_.jpg
Elõre is köszönöm!
Ja!És nem látni akarok hanem csak látszani!
Szia!
Írj be a www.elektronline.hu oldalon a "Távjavítás" -ba, hátha akad egy kreatív szaki a közeledben aki bevállalja

Üdv