
Jelentkezz be Regisztrálj

Országútikról mindent
#32421
Írta 2006. november 20. - 17:16

#32422
Írta 2006. november 20. - 17:11

Egyébként szerintem még outin is a gumi nagyságrendekkel többet csillapíthat, mint a váz. És ez nyilván még hatványozottaban igaz montira. És a gumik közti különbségekre is.
#32423
Írta 2006. november 20. - 16:26

Race, no Rest!
#32424
Írta 2006. november 20. - 11:47

igen, mivel saját mind 2, nyereg+csõ ugyanaz, /cserélgetve a 2 bringán/ kerekek azonos kategóriák, telók szintén (ja mivel montiról van szó, de a vázanyag/komfort téma szempontjából ez asszem indifferens) gumi hasonló de a kevésbé kényelmesnek bizonyúlón van ballonosabb ,igazából a hajtás és váltó rendszerek közt van árnyalatnyi különbség de az itt megint nem számít...geóban pedig hajszálra ugyanaz, mivel egy soron készülnek, egy sablonra.....Hát könnyen lehet.
Bikeertigger:
A két bringán, amit összehasonlítottál ugyanolyan nyereg,nyeregcsõ,stucni,villa, kerék és gumi volt ugyanolyan guminyomással?
1ébként pont azért vettem szkandi vázat, merthogy tapasztalt riderek véleménye volt, hogy cro-mo szerû rugalmassága van az anyagnak attól a pár százalék szkanditól (a másik jelölt karbon lett volna, de az elérhetõ áru cucc, /merida/ pont nem a komfortosra hangolt szénvázak közül való, igy ez lett) - mondom lehet szerepe ebben a csekély falvastagságnak, és a nagy átmérõjú csövekenk, nem tudom....mindenesetre ha másutt nem egy köves lejtõn azért érezni a különbséget rendesen ...
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#32425
Írta 2006. november 20. - 11:27

VAgyis nem a váz produkálja a relatív kényelmességet, hanem a kiegészítõk szerencsés együttállása... (?)
Hát könnyen lehet.
Bikeertigger:
A két bringán, amit összehasonlítottál ugyanolyan nyereg,nyeregcsõ,stucni,villa, kerék és gumi volt ugyanolyan guminyomással?
#32426
Írta 2006. november 20. - 10:34

A kényelmesség/merevség kérdésben felvetnék még egy tényezõt: a rider fáradtsági mutatóját. UGyanis sokszor éreztem a vázat kényelmetlenebbnek, merevebbnek az edzés végén, mint elejelén, aztán felvilágosítottak, hogy ez az én mutatóim romlása okozza és nem a váz "erõsít be". Szóval a szubjektív dolgok tényleg sokat jelenthetnek. Memphisopht felvetése elgondolkodtató..., a gumi (futófelület mérete, nyomásérték), esetleg kerekek (tele kerék/magasperemes/alacsony), nyereg (szivacs, gelezés, héjanyag), bandázs (parafás, geles/sima) és a váz-villa rezgéscsillapító hatásának viszonya. VAgyis nem a váz produkálja a relatív kényelmességet, hanem a kiegészítõk szerencsés együttállása... (?)
#32427
Írta 2006. november 20. - 00:09

nem...azért nem hiszek ekkora placebo hatásban, egyébként pont nem merevebb, hanem rugalmasabb.....És nem lehet, hogy csak egyszerûen jobbnak(pl mert tudod hogy a szkandi miatt jobbnak kéne lennie, vagy egyszerûen merevebb és jobb rajta menni) érzed azt a bringát, és azért érzed kényelmesebbnek? Csak azért kérdezem, hogy mennyire biztos hogy kényelmesebbnek érzed.
amit el tudok képzelni, a lényegesen csekélyebb csõfalvastagság, illetve nagyobb átmérõjú csövek ilyen jellegû hatása.
és akkor a legfrisebb szám topiknban múltkor lejátszott s-bendes, nem s-bendes lánc/támvilla vitát már meg sem említem

Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#32428
Írta 2006. november 20. - 00:01

a szkandi nagyságrendekkel kényelmesebb......
És nem lehet, hogy csak egyszerûen jobbnak(pl mert tudod hogy a szkandi miatt jobbnak kéne lennie, vagy egyszerûen merevebb és jobb rajta menni) érzed azt a bringát, és azért érzed kényelmesebbnek? Csak azért kérdezem, hogy mennyire biztos hogy kényelmesebbnek érzed.
#32429
Írta 2006. november 19. - 23:05

Karbonnak van száliránya, amivel el lehet érni, hogy egyik irányban kevésbé legyen merev, elnyelje az úthibákból adódó rezgéseket, a másik irányban viszont maximális mervsége legyen, pl ha kiállsz oldalirányban ne hajoljon a váz. Persze ennél bonyolultabban vannak méretezve.
A rezgéseket a mátrix fogja nagyrészt csillapítani, elnyelni, nem a szál.A befoglaló anyag viszkoelasztikus (mint a polimerek általában). A szál meg a merevségért felel. Az, hogy milyen szálirányokat rétegszámot, anyagminõséget (low-high end között akár 1 nagyságrend különbség is van!), stb. hogyan alakítják ki, az már mérnöki munka.
Race, no Rest!
#32430
Írta 2006. november 19. - 22:37

A teszt eredménye: a kényelem és váz anyag között nem találtak összefüggést. Pont.
, ...
pedig van......nekem van full ugyanolyan geós vázam, /egy gyártmány/ aluból és szkandiumból és a szkandi nagyságrendekkel kényelmesebb......
tudom hogy a tudósók azt mondják hogy ez nem igaz, én meg azt hogy a vázak szerencsére nem tudnak olvasni

Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#32431
Írta 2006. november 19. - 22:25

Persze sokan esküsznek az ellenkezõjére a sajtát tapasztalatuk alapján. Nekem ilyenkor a kognitív disszonancia redukció jut az eszembe. Vagy a placébó.
Egyébként sSzámomra az intuíció is azt mondja, hogy nem lehet érezhetp különbség. El tudom képzelni, hogy a karbon egy aluláteresztõ szûrõ, csakhogy a gumi is az, és szerintem abban a tartományban, ahol a karbon különbözik a más anyagoktól, ott a gumi már eleve nem sokat hozott át. Ráadásul szerintem abban a frekvencia tartományban, amiben az aszfalt egyenetlenségei 'ütnek-ráznak', szerintem minden váz szinte mindent átvisz, mert a váz - még a legpuhább is - a saját síkjában baromi kemény. Ami csillapítani tud, az a gumi, esetleg a kerék, és esetleg egy hosszan kihúzott nyeregszár, talán stucni, nyereg, nyeregpálca, zselé, ...
#32432
Írta 2006. november 19. - 21:43

Én most kifejezetten olyan vázat keresek ami villával max 2kg, ezért nem vettem meg. Biztosan fogok is találni a méretemben (58-59), nem olyan nagy igény ez szerintem (váz 1600g, villa 400g). Weight Weeniest ismerem persze, most meg is néztem és talán ha 8-10db váz van a felsoroltak közt ami több mint 2kg persze lehet hogy sok ott a verseny váz ezért, ennyire nem ismerem a vázakat.
Csak tájékozódás képpen: az én Giant OCR vázam (56 cm) kormánycsapággyal 1460 g. Üresen nem tudom, nem volt kedvem kiverni a csapágyat a mérés kedvéért, 60-80 g lehet az integrált csapágy.
#32433
Írta 2006. november 19. - 20:11

Karbonnak van száliránya, amivel el lehet érni, hogy egyik irányban kevésbé legyen merev, elnyelje az úthibákból adódó rezgéseket, a másik irányban viszont maximális mervsége legyen, pl ha kiállsz oldalirányban ne hajoljon a váz. Persze ennél bonyolultabban vannak méretezve.Sziasztok,
egy valamit nem értek.
Hogy lehet az hogy mindenki azt mondja, hogy a karbon vázak kényelmesebbek(jobban elnyeli az út egyenetlenségeit) mint mondjuk egy acél váz. De akkor hogy lehet hogy ugyanolyan merev(vagy jobban)? Ez ellentmondás vagy valahol hibás a felvetés.
#32434
Írta 2006. november 19. - 19:15

#32435
Írta 2006. november 19. - 18:20

egy valamit nem értek.
Hogy lehet az hogy mindenki azt mondja, hogy a karbon vázak kényelmesebbek(jobban elnyeli az út egyenetlenségeit) mint mondjuk egy acél váz. De akkor hogy lehet hogy ugyanolyan merev(vagy jobban)? Ez ellentmondás vagy valahol hibás a felvetés.
#32436
Írta 2006. november 18. - 22:31

#32437
Írta 2006. november 18. - 21:49

#32438
Írta 2006. november 18. - 11:17

#32439
Írta 2006. november 17. - 22:29

Köszönöm mindenkinek a vázméret és súlyról írt infókat.Döbbenten olvastam
a 2kg!!! körüli mért adatot,azt hittem 1 viszonylag könnyû bringám van mivel
a kplt. súly nálam 9,2kg(pedállal,köcöllékek nélkül L méret),saját mérés.
Vázméretem helyességét a Bp-i Orbea kereskedés kérdõjelezte +(talán joggal)
mivel ráülhettem 1 Aqua vázzal épített 54-es (nyeregcsõhossz),55cm vizsz.felsõcsõhossz méretü bringára és nagyon tutinak tünt,pedig csak 2,5cm
a külömbség.Annak ellenére volt kényelmes,hogy a kormánycsapágy és a stucni között nem volt hézagológyürüraktár(Meridán 3db0,5+1db1cm=4,5cm
szériában)és a stucni 115 vagy 120 volt,mint a saját gépemen.Kiprobáltam 1-cm-el lejebb rakni a gyári 120-as stucnit,ha a fékváltokarokra fogtam rá a karjaim teljesen nyújtva voltak nem találtam igazán kényelmes tartásnak hosszu távon.Kiprobáltam ugyanigy szerelve 1 100-as stucnit,itt már a karok
picit behajlitva vannak,lényegesen kényelmesebbnek tûnik.Igy probálom a 2-2,5cm-t kompenzálni mivel a vázból nehezebb kivágni ennyit+amúgy is tönkre ment a házi aluhegesztõm!Szóval tényleg érdekes a bringám geója,a héten
kontrolként kipróbáltam 1 ugyanilyen M-t azon +úgy éreztem magam mint majom a köszörûkövön,hol van az igazság?!Tudom odaát!
Üdv mindenkinek Gyuri
#32440
Írta 2006. november 17. - 18:55
