Jelentkezz be Regisztrálj

Országútikról mindent
#32401
Írta 2006. november 26. - 12:01

#32402
Írta 2006. november 26. - 10:43

#32403
Írta 2006. november 25. - 22:46

Sziasztok!Szia!
Orbea O2 Mitis alu-karbon villa(Zeus ZicsAC2)+karbon monobox hátul
57-es méret 1530gr váz+600gr villa.Használt cucc,fekete arany szin(nem csúnya!)Erre épül a Meridáról leszerelt 9-es Ultegra(6500széria),105 karokkal
szett,SH WR-550 fekete kerekekkel.Természetesen amint összeállt lesz foto
és az 1sõ körök után teszt beszámoló.Ja a Merida vázszett keresi leendö rájderét!Üdv Gyuri
Összeállt az ORBEA,az elsõ 50km lefutottuk!Ha elmesélitek hogy lehet ide (és mekkorát illik)képet feltenni-ja és ha kiváncsiak vagytok rá-felteszem.
Szóval ami rögtön feltünt az a MEREVSÉG és mégis relativ kényelem,mintha jobb lenne ugyanaz az út ami a Meridával picit rázósabbnak éreztem,tehát
lehet valami ebben a karbon monobox mágiában,ill. valszleg a vázanyag is másként dolgozik.Noha csak 200gr a súlykülömbség(9kg pedállal) iszonyú jól
megindul a gép és kiálláskor,sprintüzemmódban,vagy hegyre fel nagyon ott van a szeren köszönhetõen a remek hátsó résznek.A legnagyobb javulást a gyors lefeléken kanyargós,nem túl jó minõségü aszfalton(a volt pécsi autós hegyi versenypályán Abaliget,Orfû felé)45-50-nel a kanyarban, 60-63a rövid egyenesekben, éreztem.Nem volt érezhetõ az a bizonytalanság a gép hátulja felöl ami a Meridánál megvolt csak az a merevség,biztos tartás és magabiztosság a váztól amirõl eddig csak hallottam és ma volt elõször szerencsém tapasztalni!Szóval már pici fogalmam kezd lenni,hogy mi a külömbség 1jó minõségü taivani és 1 ezer éve bringát gyártó jó nevû márka között.Nyilvánvaló,hogy összehasonlítani komolyan nem szabad a 2 gépet,mivel sem árban,technológiaban,kategóriában nem egy osztály,nem feledve,hogy a Merida is 1 remek bringa a maga kategóriájában(Neki köszönhetem az outi" betegségemet+!).Jó volt érzékelni azt az 1-2 lépcsõfokot amivel az Orbea magasabban van,ízt kepni abból ami a nagyfiúk játéka!Most ennyit,legyetek jók és hajtsatok sokat!Üdv Gyuri
#32404
Írta 2006. november 25. - 21:21

kb. mintha vizes papírt tömködnél bele egy negatív mintába. Adsz rá egy kis nyomást, hogy megdolgozza magát, és kész is.
Köszi, így képzeltem el.

#32405
Írta 2006. november 25. - 20:52

"Vagy ez csak a külsõ felülete, alatta pedig jól átgondolt elrenedezés?"
Nem csak a külseje. Az elrendezés abszolut átgondolt a terhelés függvényében állnak a szálak.
Race, no Rest!
#32406
Írta 2006. november 25. - 12:05

A képen ha jól látom olyasmi a szerkezete (vagyis inkább a kinézete) a szarvnak mint a karbon hajtókaroknak: nem látszódik semmiféle szövetmintázat. Olyan érzést keltenek az ilyen random vonalak bennem mintha tömör karbon-"öntvény"

Kérlek homályosíts fel

#32407
Írta 2006. november 25. - 02:16

#32408
Írta 2006. november 25. - 00:36

Elõzõ félévben készítettünk- igazából csak besegítettem- mtb kormányra szarvat.
Itt a kép: http://kepfeltoltes....ltoltes.hu_.jpg
Race, no Rest!
#32409
Írta 2006. november 24. - 23:57

Ha sarkítani akarok, akkor pl. hogyan készítenél egyenes, sima csövet gyurmából, rongyból?
Race, no Rest!
#32410
Írta 2006. november 24. - 23:00

Easton Elite csõrõl tud valaki mondani nekem infót? Súly, milyen kategória, tartósság, stb.
Google-t nézem, de eddig semmi használhatót nem találtam.
az egy régen kifeyleszett csõszett aszem leg. 12-15 éve már a piacon volt. sz.tem nem lehet túl yó bár anno MTB vázakat is csináltak belõlle.
aszem a a Manitou-Easton MTB váz anno ebbõl készült.
de elvileg felsõkategóra. legalábbis az volt.
használt??
#32411
Írta 2006. november 24. - 13:20

A Merida 901-rõl: tényleg jó a tömege, kb. netto váz kb. 1610 lehet L-ben, de az a karbonvillatömeg igen muszklis! Nekem van egy régi aluvillám (igaz Moser): 642 gr. (1" és kb. 56-os váz szerint vágott). Abból a karbonvillából valszeg csak a két villa része karbon és az is jó vastag lehet, a nyak és a szár alu.
#32412
Írta 2006. november 24. - 11:09

Henger: Köszi a kimerítõ választ! TEhát akkor csak teszteléssel lehet meghatározni a karbonváz terhelhetõségét (ha pld. valami új formát, geometriát akar valaki). Nem is létezik ilyen algoritmus, vagy a nagy gyártók titokként õrzik? Mi a helyzet az alkatrészekkel, pld. a 230 gr.os felnivel, 68 gr.-os nyeregcsõvel, vagy a 100 gr. körüli karbon fékszettel? Irreálisan kistömegûnek tûnik a fellépõ terhelésekre...
Lényegében igen. Nincs algoritmus. Max. a tervezés menetére, de ez nem kompozitanyagtól függ. PL. ha 4 rétegbõl 1 szálirányát megváltoztatod 10 fokkal, újra lehet modellezni az egészet. Megtervezel gépen egy szerinted jó geometriát, azt végeselem modellezésnek is alávetheted. A gond ott kezdõdik, ha olyan dolgokat kell megadni bemenõ adatként, mint pédául rugalmassági modulus, ami fémeknél teljesen egyszerû dolog, és tök alap. Ki kell számolni, majd összegezni a merevségi mátrixot. Kézzel elvégezni ezt reménytelen- síklap, egyszerûbb szelvények esetén még megy, egyébként felejtõs. Pl. egy 3 rétegû lemez hajlítását kiszámolni is 3 oldal.
És akkor a gép kiköp néhány adatot a feszültségekre, veszélyes helyekre, meg alakváltozásokat. A gép bármit kiszámol, ha jó a modell, és a peremfeltételek is jól vannak megadva.
Aztán, a gyártáskor mi történik, az nagyban függ a "munkás" kézügyességétõl. Rengeteg kézi munka van a kompozitoknál. Például a szálfektetést is el lehet qrni. már nem úgy viselkedik, mint a modellünk.
Szóval míg a fémeknél van többezer éves tapasztalat, szabványok írják le a leírandót, addig kompozitoknál kb. a hasból tervezés megy, amihez kell a rutin. 30 év tapasztalata áll szemben 5000 évvel. Például az "olcsó karbon" cuccok a szemléletes példa, hogyan lehet a jót elrontani. Több ilyen kormány tört.
Elõzõ félévben készítettünk- igazából csak besegítettem- mtb kormányra szarvat. Bedugós, diós rögzítésû. A dió 7075 alu, a csavar sima acél. Maga a szarv sem éppen kiskezûeknek való, mégis 120g a párja mindennel együtt. Simán le lehetne faragni 80g körülire. És merev, akár az acél. És kimondottan jó áron lehet gyártani. De ehhez kell a több éves gyakorlat, és tapasztalat, ami elengedhetetlen. Karbonos topikban van róla kép.
Az extrakönnyû alkatrészekhez nem fûznék hozzá semmit. Nem akarok hülyeségeket írkálni. Talán annyit, hogy láttam eltörni pár hónapos USE Alien nyeregcsövet.
Race, no Rest!
#32413
Írta 2006. november 23. - 22:51

Szia!Szia, mi lesz pontosan?
Orbea O2 Mitis alu-karbon villa(Zeus ZicsAC2)+karbon monobox hátul
57-es méret 1530gr váz+600gr villa.Használt cucc,fekete arany szin(nem csúnya!)Erre épül a Meridáról leszerelt 9-es Ultegra(6500széria),105 karokkal
szett,SH WR-550 fekete kerekekkel.Természetesen amint összeállt lesz foto
és az 1sõ körök után teszt beszámoló.Ja a Merida vázszett keresi leendö rájderét!Üdv Gyuri
#32414
Írta 2006. november 23. - 21:07

#32415
Írta 2006. november 23. - 21:01

Sziasztok!Lejjebb már írtam: a 903-as 60-as (c-t) méretben 2020g, saját mérés (digit)
Az 1260g-os FAT vázat mephisoft linkelte (370Euro).
szerk: közben már megtaláltad.
Tudok szolgálni hiteles vázsúlyról a Merida Road 901 (2006)ProLite66 csõanyag L méret(57-59):1730gr kormánycsapággyal együtt,villa nélkül,teljesen üres váz.(Szerintem árát,tudását nézve nem is rossz adat.)
A saját karbon villája 600gr.
Üdvözlettel 1 volt Meridás,leendõ ORBEA-s.
#32416
Írta 2006. november 23. - 17:15

Google-t nézem, de eddig semmi használhatót nem találtam.
#32417
Írta 2006. november 22. - 11:29

#32418
Írta 2006. november 21. - 16:06

A Trek honnlapja: www.trekbikes.com Van itt kis animációs "mutatvány is. PErsze túl sok infót nem árulnak el.
Még a karbontémával kapcsoaltban: mik lehetnek azok a különbségek a karbonszövetek között, ami azt a minõségben, tömegben, árban lévõ jelentõs eltéréseket produkálja, pld. egyes (fõleg német és olasz) gyártók extrém könnyû dolgai (230 gr.-os villa, 43 gr-os nyereg, 34 gr.-os elsõ agy, 860 gr.-os kerékszett) milyen minõséget adhatnak (merevség, megbízhatóság, tartósság, egyáltalán használhatóság stb.)?
Anyagban pl. a rugalmassági modulus lehet jó minõsítés. Az olcsó magyarnak (Zoltek pl.) alacsony, a spéci külföldinek meg magas. Árban akár egy nagyságrend is van négyzetméterenként.
Az extrém könnyû dolgok jók, szívesen nézegetem õket, de használni mégsem használnám. Ahhoz, hogy biztonságosan lehessen õket használni, abba rengeteget kell invesztálni. Anyagi, és szellemi tõkét egyaránt. Annyi könnyítés van, hogy lehet kapni elõre laminált szövetet (prepreg), de ettõl függetlenül fémekhez viszonyítva bonyolult, és költséges a váz.
Már rögtön a méretezésnél kezdõdnek a gondok. Én nem tudok olyanalgoritmusról, amivel jó közelítéssel lehetne modellezni egy kompozit alkatrész terhelhetõségét. Fémeknél ez már megoldott.
Aztán képzeld el, hogy gyurmaszerû anyagot kell formáznod, persze minden darabot ugyanolyanra, és szép is legyen. Egy szerszám költsége simán eléri a milliós nagyságrendet, míg fémvázhoz kis túlzással elég egy allítható sablon. Kompozitnál kb. minden darabhoz új szerszám. Nem nehéz belátni, miért nem fejlõdik olyan gyorsan ez a terület, vagy miért csak a legnagyobb tömeggyártók vállalják be a karbon technológiát. A kis cégek más tészta, az egyediség lehet kifizetõdõ.
Tehát megtervezünk kompjúteren egy darabot. Legyártunk hozzá minimum 1 szerszámot. Megvesszük az anyagot. Jön egy rutinos szakember, aki elvégzi a szálfektetést, stb. Itt lehet még jól eltolni. Aztán, ha kész, teszteljük le. Ha nem válik be, az egész addigi befektetés storno.
Egy jó minõségû kompozit cuccnál nem csak az a drága, hogy sok munkaórát öltek a tervezésbe, hanem hogy a kivitelezés során mennyire sikerül reprodkálni a számítási eredményeket. Tehát hogy pont úgy vagy közel úgy viselkedjen, ahogy szeretnénk.
Race, no Rest!
#32419
Írta 2006. november 21. - 10:28

Még a karbontémával kapcsoaltban: mik lehetnek azok a különbségek a karbonszövetek között, ami azt a minõségben, tömegben, árban lévõ jelentõs eltéréseket produkálja, pld. egyes (fõleg német és olasz) gyártók extrém könnyû dolgai (230 gr.-os villa, 43 gr-os nyereg, 34 gr.-os elsõ agy, 860 gr.-os kerékszett) milyen minõséget adhatnak (merevség, megbízhatóság, tartósság, egyáltalán használhatóság stb.)?
#32420
Írta 2006. november 20. - 17:55

azér pár ezer kilcsit mentem már,hogy két teló különbsége ne zavarjon meg...., egyébként épp a hátsó részén érezni komfortosabbank, írhattam volna köves emelkedõt is, vagy szint utat is de aszfalton is érezhetõ a diffi....Hm. Egy jó kis lejtõn szinte minden súly az elsõ keréken van. - Nem lehet, hogy a két telo nem pont egyformán van beállítva?
Egyébként szerintem még outin is a gumi nagyságrendekkel többet csillapíthat, mint a váz. És ez nyilván még hatványozottaban igaz montira. És a gumik közti különbségekre is.

de egyszerû a +oldás, nyáron egyszer ha sok idõnk lesz, becsomizom a két bringát, hogy ne lehessen a vázakat felismerni, és aki nem hisz nekem kipróbálja

Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való