A Trek honnlapja: www.trekbikes.com Van itt kis animációs "mutatvány is. PErsze túl sok infót nem árulnak el.
Még a karbontémával kapcsoaltban: mik lehetnek azok a különbségek a karbonszövetek között, ami azt a minõségben, tömegben, árban lévõ jelentõs eltéréseket produkálja, pld. egyes (fõleg német és olasz) gyártók extrém könnyû dolgai (230 gr.-os villa, 43 gr-os nyereg, 34 gr.-os elsõ agy, 860 gr.-os kerékszett) milyen minõséget adhatnak (merevség, megbízhatóság, tartósság, egyáltalán használhatóság stb.)?
Anyagban pl. a rugalmassági modulus lehet jó minõsítés. Az olcsó magyarnak (Zoltek pl.) alacsony, a spéci külföldinek meg magas. Árban akár egy nagyságrend is van négyzetméterenként.
Az extrém könnyû dolgok jók, szívesen nézegetem õket, de használni mégsem használnám. Ahhoz, hogy biztonságosan lehessen õket használni, abba rengeteget kell invesztálni. Anyagi, és szellemi tõkét egyaránt. Annyi könnyítés van, hogy lehet kapni elõre laminált szövetet (prepreg), de ettõl függetlenül fémekhez viszonyítva bonyolult, és költséges a váz.
Már rögtön a méretezésnél kezdõdnek a gondok. Én nem tudok olyanalgoritmusról, amivel jó közelítéssel lehetne modellezni egy kompozit alkatrész terhelhetõségét. Fémeknél ez már megoldott.
Aztán képzeld el, hogy gyurmaszerû anyagot kell formáznod, persze minden darabot ugyanolyanra, és szép is legyen. Egy szerszám költsége simán eléri a milliós nagyságrendet, míg fémvázhoz kis túlzással elég egy allítható sablon. Kompozitnál kb. minden darabhoz új szerszám. Nem nehéz belátni, miért nem fejlõdik olyan gyorsan ez a terület, vagy miért csak a legnagyobb tömeggyártók vállalják be a karbon technológiát. A kis cégek más tészta, az egyediség lehet kifizetõdõ.
Tehát megtervezünk kompjúteren egy darabot. Legyártunk hozzá minimum 1 szerszámot. Megvesszük az anyagot. Jön egy rutinos szakember, aki elvégzi a szálfektetést, stb. Itt lehet még jól eltolni. Aztán, ha kész, teszteljük le. Ha nem válik be, az egész addigi befektetés storno.
Egy jó minõségû kompozit cuccnál nem csak az a drága, hogy sok munkaórát öltek a tervezésbe, hanem hogy a kivitelezés során mennyire sikerül reprodkálni a számítási eredményeket. Tehát hogy pont úgy vagy közel úgy viselkedjen, ahogy szeretnénk.