Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Országútikról mindent

* * * * - 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
34366 hozzászólás a témában

#20181
kiskubai

kiskubai

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.925 hozzászólás

...


Túlzás, hogy jártas, egy hétvégét járt nálam PBG-é :)
Majd haver polar-filejából összesakkozzuk a szintemelkedést, enyémbõl meg az idõt meg a wattot, és kiszámoljuk. Az mondjuk dúrva hogy bringástól-mindenestõl két teli kulaccsal kb 69-70kg vagyok :D

Viszont az átlag wattom 215 vagy 245 lett, nem emlékszem.


ui: szeretem a hosszú posztjaidat.

#20182
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás
PBG, Kiskubai (+ más tapasztalt wattmérõs sporttárs?): Lehetséges illetve szokás-e (hozzávetõleges) teljesítményt mérni, ha csak magasságmérõ mûszerünk van és hegyre megyünk? Hasonló-e az alantiak szerint (azaz közvetve) kapott eredmény ahhoz, amit a wattmérõ mutat? Mennyi az eltérés, mennyire megbízható?
Pontosabban, ha olyan magasságmérõnk van, ami a pillanatnyi emelkedés sebességét (függõleges sebesség, vertical ascent speed, climbing speed) is méri illetve naplózza. A jobb magasságmérõk ilyenek, ez az érték fontos információ, például arra is következtethetünk, hogy hány perc (óra...) még a hegycsúcs ebben a tempóban.
Így ráadásul egyszerûen lehetségesnek látszik a teljesítményt is megkapnunk, legalábbis a következõ - elismerem, korlátozott és egyszerûsített - modell szerint:
Teljesítmény [W] = erõ [N] * emelkedési sebesség [m/sec] = össztömeg [kg] * 9,81 [m/s^2] * emelkedési sebesség [m/sec]
A szokásos biciklis mûszer (helyesen, azaz ergonómikusan), m/min értéket mutat (függõleges sebességre), így azt 60-al osztani kell.
Példa (saját):
95*9.81*15/60=233 W
Magyarázat: a „modell” elhanyagolja a közegellenállást (tehát minél meredekebb az emelkedõ (minél kisebb a sebesség :)), ez a közelítés egyre jobb (egyre kevesebb hibát okoz)), a gördülési ellenállást, a kerékpáros + kerékpár rendszer egyéb veszteségeit. Azaz síkon vagy lefele nem mûködik, de 3-4% emelkedõtõl már egyre jobban.
Példám teljesítménye amúgy kb. 3 W/kg-ot jelent, nem kell mosolyogni. (78 kg testtömeg, a maradék 17 kg ruházat, kulacsok, 1,5 kg lakat, egyéb fölösleges kényelmi kacatok, szerszámok, fényképezõgép, könnyû csomagtartó - azaz egynapos, könnyû túrafelszerelés.) Sõt az átlagteljesítményem inkább csak 180 W volt (2,4 W/kg), a csúcs meg 420 W (5,4 W/kg).
A többi elemi fizika: munka egyenlõ erõ szorozva irányába esõ elmozdulással (pontosabban erõvektor út szerinti skalárinterálja), a teljesítmény ennek idõegységre vett része, így erõ szorozva sebességgel (helyesebben az erõvektor [ami itt egyszerûen a gravitációs erõ[vel egyenlõ nagyságú, ellentétes irányú izomerõnk]] és a sebességvektor skaláris szorzata).
Gyakorlatban: az állandó
ÖsszTömeg*FöldiGravitációsGyorsulás/60,
egyénre (+ biciklire, kulacsokra, stb.) jellemzõ értéket mindenki elõre is kiszámolhatja magának (ez a példámban 95*9.81/60=15.53, kerekítsük 16-ra, ezzel kicsit csalunk a javamra, ez ellensúlyozza a veszteségeket), így akár menet közben is azonnali (hmm, kis késleltetésû) wattmérõnk van: a mûszer által mutatott függõleges sebesség értéket fejben megszorozzuk ezzek a ránk jellemzõ állandóval, s máris Wattban kapjuk meg a teljesítményünket! Pl. ha 10 [m/min]-t látok az 160 W, 15 az 240 W stb., hamar bele lehet jönni.
Ha a mûszer naplózza is a hegy meredekségét és a pillanatnyi függõleges sebességet, akkor utólag alaposabban ellenõrizhetjük leadott teljesítményünket illetve megszerkeszthetjük teljesítménygörbénket (ismétlem, csak hegyre fölfele mûködik, de épp az az egyik legérdekesebb).
Ezt kéne „igazi" teljesítménymérõvel (wattmérõvel) ellenõrizni illetve ennek alapján esetleg pontosabban meghatározni a modell hibáját és korlátait.
(Persze mindezt csak érettségi után.)
Fölmentem így pár meredek, 5%-nál nagyobb átlagemelkedésû hegyre (pl. Col du Coq a franciaországi Chartreuse hegységben), és az „eredmény”, amit e fenti módon kaptam, jó összhangban volt a várakozással. A TdF középmezõnye hegyen kb. 20 m/perc átlagemelkedést ér el (a menõbbek 30-nál is többet), én sajnos csak 12-t (de ezen a túrán nem volt ideális az áttételem, 39/26 ott nekem sok, kipróbálom egyszer a másik biciklimmel, 30/25-el), bár igaz, megpakolva :). Õk viszont ráadásul többet is mennek, a példámban mért félnapos túrám 64 km volt, õk kb. a dupláját - naponta! No de õket fizetik mindezért, én meg fizetek, hogy mehessek.
Végülis a teljesítménymérést légnyomásmérésre vezettük vissza, ami ugye nem kis teljesítmény :). Az igazi wattmérõ nyilván jobb, mert pontosabb és tényleg pillanatnyi értéket mér, no meg mindig mér, nem csak hegyre föl.

#20183
kiskubai

kiskubai

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.925 hozzászólás

Shimano lánckerék FC-6500-hoz, 52 fog - BikeStore24.hu Magyarország legnagyobb választékú Onlineshopja


Ez a 6500-ashoz való, ugyanazt tudja mint bármelyik másik 130mm-es furatkörû lánctányér, csak bármilyet talál olcsóbban.

#20184
pumukli2

pumukli2

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Tudtok olyan boltot Magyarorszagon, ahol jelenleg elerheto egy Ultegra 6700-as hajtomuvel kompatibilis 52-es lanckerek?


Shimano lánckerék FC-6500-hoz, 52 fog - BikeStore24.hu Magyarország legnagyobb választékú Onlineshopja

#20185
Dormi

Dormi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.125 hozzászólás
Kerék tömege tart a végtelenhez? :D

#20186
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
Egy kis humor.. :)

http://fstatic1.renn...ge/IMAG0016.jpg
11:38:11 IM 2012

#20187
petter78

petter78

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 625 hozzászólás
Na ez az! Ezért nem szimpatikus nekem sem a mostani DA sem pedig az Ultegra szett. Összeségében én örülök, hogy még az egyel korábbi van a gépemen. De ez most rajtad nem segít.
Viszont az szinte biztos, hogy nem kell alátétezni, simán fel fog menni a normál 130-as tányér is, csak bután fog kinézni. A cross szezonban a cyclingnews-on elég gyakran mutattak be top versenyzõk gépeit és ott aki DA-val ment mindenkinél sima 48-as vagy 50-es tányér volt fent, íme:

The Outer Chainring Comes Courtesy Of Stu Thorne, Proprietor Of Cyclocrossworld.com. Photos | Cyclingnews.com

Más: A Girora próbálgatta Contador a hegyi szakaszokat és bizony elõkerült nála is a 34/32-es áttétel! (mondjuk õ pörget rendesen illetve ezt egy olyan szakaszon tenné csak fel aminek a vége 2 km murva brutál meredekkel, aszem a 15-ös szakasz, nem a Zoncolan)


Tudtok olyan boltot Magyarorszagon, ahol jelenleg elerheto egy Ultegra 6700-as hajtomuvel kompatibilis 52-es lanckerek?



#20188
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Tudtok olyan boltot Magyarorszagon, ahol jelenleg elerheto egy Ultegra 6700-as hajtomuvel kompatibilis 52-es lanckerek?


Nekem van egy 52-es lánckerekem Exage 500-as hajtómûrõl, nem tudom jó e rá...

#20189
kiskubai

kiskubai

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.925 hozzászólás

Tudtok olyan boltot Magyarorszagon, ahol jelenleg elerheto egy Ultegra 6700-as hajtomuvel kompatibilis 52-es lanckerek?


Bármelyiket fel lehet rakni rá, csak nem néz ki szépen, nem? Meg lehet hogy alátétezni kell hogy jó legyen a láncvonal. De olyan vastagságú és csatlakozású lánckereket a shimano-n kívül -szinte- tuti nem gyárt senki. És lehet hogy egy kis reszeléssel (nyilván a tányért, nem a kart...) felmegy rá bármilyen 130mm-es furatkörû tányér.

Stubán Ferinek a Sram RED karon volt 52-es duraace tányér, ott ugye nem voltak ilyen problémák...

#20190
Pro Bike Gear

Pro Bike Gear

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.662 hozzászólás
Tudtok olyan boltot Magyarorszagon, ahol jelenleg elerheto egy Ultegra 6700-as hajtomuvel kompatibilis 52-es lanckerek?

#20191
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.821 hozzászólás

Nem technikai, de biztos van akit erdekelhet ez a 2005-os interju.
Gilbert kapcsan jott elo, de persze Kimmage-tol nem meglepo, hogy inkabb a dopping temarol tudhatunk meg ezt-azt.

Caught in vicious cycle - Times Online


Nekem nem jelenik meg. Egyébként Armstrong ügyben mi a helyzet?

#20192
ave

ave

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.251 hozzászólás
Nem technikai, de biztos van akit erdekelhet ez a 2005-os interju.
Gilbert kapcsan jott elo, de persze Kimmage-tol nem meglepo, hogy inkabb a dopping temarol tudhatunk meg ezt-azt.

Caught in vicious cycle - Times Online

#20193
ave

ave

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.251 hozzászólás
Van ennel vekonyabb anyagu sapkam is, de nyaron is jo nekem.

#20194
Andris_savaria

Andris_savaria

    read only

  • fórumtag
  • 2.189 hozzászólás
mennyire pamutos?
elég sûrû ahhoz hogy a kívül tartsa az esõt?
vagy inkább laza jól szellõzõs?
nyárra fehérben inkább utóbbira lenne szükségem...
SOHA TÖBBET magyar országon!

Flickr


#20195
ave

ave

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.251 hozzászólás
>fehér WChamp
Ez a mindennapi satyekom nekem is, tud mindent amit kell, es birja a gyurodest rendesen.

#20196
Andris_savaria

Andris_savaria

    read only

  • fórumtag
  • 2.189 hozzászólás

Lehet ilyen sapkákat kapni, de én sokszor csak azt hordom sisak nélkül.
Nézz itt körbe itt a legnagyobb a választék:
Rob4bike


a Retro Castellirõl azt érdemes tudni, hogy egy mosás, és kb 2 hét használat után megadja magát a gyári gumírozás...
egy varrónõnek ezt a hibát megoldani mondjuk fél óra....csak hát, ennyi pénzért mást várna el az ember..
az anyaga viszont szerintem nagyon jó! esõben a hajam nem lesz alatta vizes, cserébe melegben nem szellõzik, õsszel-tavasszal tök jó bukó alá.én sildel elõre hordom felhajtva, de nem nyomja hátra a bukóm, ha hegyen felfelé a szemedbe tûz a nap, nincs is jobb mint lehajtani az ellenzõt..:)
melóba járni is ezt használom, ha esik lehajtom a sildet és a szemüvegem nem lesz cseppes, ami elég zavaró tud lenni

és a kínálatot elnézve, egy fehér WChamp, vagy egy 7-ELEVEN sapira beruházok szülinapomra..:D
SOHA TÖBBET magyar országon!

Flickr


#20197
ave

ave

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.251 hozzászólás
Legfontosabb kulonbseg, hogy magasabban van a kozepcsapagy. (hogy ne erjen le a pedal a dontott kanyarokban kisebb temponal sem)

#20198
Dormi

Dormi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.125 hozzászólás
Amúgy a pályaváz, amit fixikhez is használnak, meg ugye pályakerékpárok stb >.< és z outi között mi a geo különbség? Láncvilla rövidebb a pályavázaknál? Azon kívül, hogy a papucs milyen (csúszó, vagy nem).

#20199
vittore30

vittore30

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.864 hozzászólás
Thumbnail Gallery Photos | Cyclingnews.com

megõrülnék ezektõl a fékkarfogásoktól, nem vmi kényelmes :-)

#20200
Dormi

Dormi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.125 hozzászólás
Amúgy Hercehurca, csepel bolt, Rákóczi térnél (?) 4-6 vonalán, meg ilyen boltokban lehet kapni ezeket a 'futár sapikat'.