Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#5721
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,883 posts

11es Alfine hátsóagyat próbált már valaki összehozni HT2-es hajtókarral? Az agy láncvonalára 41,8mm-t írnak, a hajtókar középtányér pedig 50mm-re van a középvonaltól. 8mm-t bentebb sem tudnám tenni a 32es középtálat, mert szétreszelné a láncvillát.


Utánanéztem a dolognak (ill. én is érdeklõdöm alfine iránt)

Nem szimmetrikus a gyári lánckerék, így 41,8 és 46,8 adódik ki. Nexus lánckerék is ilyen asszem, de más fogszámokban elérhetõ mint az alfine.
Egyéb, szimmetrikus lánckerekekkek (sram, sa, stb.) pedig a 44,3 mm adódik.

3 [mm] meg méretre esztergált távtartókkal nyerhetõ a monoblokknál.

#5722
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,883 posts
Múltkor monoblokkot cseréltem.

Szépen felhúzom rá a jobboldali kart, megpörgetem, aztán kóvályog össze-vissza.
Utána lassan szorítottam a csavart, közben gumikalapáccsal "egyengettem" a helyzetét, és jó lett. Ilyen dolgokról beszélek, mikor azt mondom a bringára, hogy "célgép". Mert ugye az elmélet azt mondja, a kúpos négyszög önközpontosító.

#5723
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 posts

Monoblokk elegánsabb megoldás, mint a régi középcsapágy. Ha esõben használod, akkor az olcsó iparis monoblokkok ránézésre elég könnyen be tudnak ázni. Ellenben nagyon szépen futnak. Mások meg shimanot használnak.

A láncfeszesség változását pontatlan szerelés is okozhatja azonkívül, hogy elöl vagy hátul nem kerek a lánckerék. Elöl fel lehet rakni a lánckereket excentrikusan a csillagra, a hajtókart meg pláne a négyszögre. Hátul meg esetleg a kazettán lötyöghet kicsit a lánckerék.


Hogyan lehet a hajtókart excentrikusan felrakni a négyszögre?
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#5724
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 890 posts

Puchomon leszedtem a hajtómûvet, és meglepõdtem, hogy mennyire nehezen fordul el kézzel a négyszög tengely. Ha rajta van az erõkar, akkor ez nem feltûnõ, de érezni egy kellemetlen ropogást, gondolom ki kellene pucolni. Hagyományos középcsapágy, ahogy néztem, ehhez három szerszám is kell. Úgy vagyok vele, hogy inkább veszek szerszámot és megtanulom a mûveletet, mint hogy szervizbe menjek, de ebben az esetben nem ésszerûbb ott kiszedetni, és venni bele egy monoblokkot egy darab szerszámmal?

Másik: nem biopace hajtásnál mi okozza azt, hogy nem egyenletesen feszes a lánc?


Miért kéne hagyományos középcsapágyhoz három célszerszám? Ha maradt rád nagyapádtól Parasztcsepszon kombikulcs, akkor azzal, ha nem, akkor kalapács + nem sajnált csavarhúzóval szépen kikocogtatod a bal csésze zárógyûrûjét, általában a csésze is jön vele. Onnan meg tudod bontani a csapágyat. A jobb csészét ne piszkáld, azt a helyén tisztítsd, vizsgáld, zsírozd. Tisztítsd meg az alkatrészeket, és vizsgáld meg õket. Ha golyó törött, vagy a golyókosár gyûrõdött össze, akkor be lehet rakni új golyókat kosár nélkül is vastagon zsírral. Ha a tengely vagy valamelyik csésze berágódott, akkor inkább cseréld monoblokkra az egészet. (Lehet kapni külön tengelyt is, épp ma vettem sógornõmébe kemény 520 Ft-ért, de ez valami ótvar felületkezelésû kínai vacak. Gondolom, te igényesebb bringát szeretnél, tehát inkább mono...) Ez esetben a jobb csészétõl is meg kell szabadulni, igaz, akkor már nem muszáj épségben kijönnie...
Figyelem1: Az elterjedt angolmenetes középcsapágyaknál - gondolom, a Puché is az - a jobb csésze balmenetes.
Figyelem2: Ha van a középcsapágy alján valami mûanyag bowdenvezetõ akármi, akkor azt lehet, hogy valami csavar/szegecs fogja a csapágyházon belül, elõfordulhat, hogy attól nem fér be a mono.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#5725
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,883 posts
Monoblokk elegánsabb megoldás, mint a régi középcsapágy. Ha esõben használod, akkor az olcsó iparis monoblokkok ránézésre elég könnyen be tudnak ázni. Ellenben nagyon szépen futnak. Mások meg shimanot használnak.

A láncfeszesség változását pontatlan szerelés is okozhatja azonkívül, hogy elöl vagy hátul nem kerek a lánckerék. Elöl fel lehet rakni a lánckereket excentrikusan a csillagra, a hajtókart meg pláne a négyszögre. Hátul meg esetleg a kazettán lötyöghet kicsit a lánckerék.

#5726
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13,648 posts
valsz valami nem kerek, a szó szoros értelmében.

A középcsapágy jó eséllyel cserés, talán kis átzsírzással még fut egy keveset.

#5727
CSD

CSD

    vendég

  • fórumtag
  • 50 posts
Puchomon leszedtem a hajtómûvet, és meglepõdtem, hogy mennyire nehezen fordul el kézzel a négyszög tengely. Ha rajta van az erõkar, akkor ez nem feltûnõ, de érezni egy kellemetlen ropogást, gondolom ki kellene pucolni. Hagyományos középcsapágy, ahogy néztem, ehhez három szerszám is kell. Úgy vagyok vele, hogy inkább veszek szerszámot és megtanulom a mûveletet, mint hogy szervizbe menjek, de ebben az esetben nem ésszerûbb ott kiszedetni, és venni bele egy monoblokkot egy darab szerszámmal?

Másik: nem biopace hajtásnál mi okozza azt, hogy nem egyenletesen feszes a lánc?

#5728
Ronin

Ronin

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 844 posts
Ma új láncot és új fogaskoszorút tettem fel és mentem is gyorsan egy próbakört. A legnagyobb döbbenetemre az FSA Comet hajtómû középsõ 32-es lánctányérján ugrik, megszalad a vadonatúj lánc, míg a régi lánccal ezt egyetlenegyszer sem csinálta. Gondolom már nagyon kopott a lánckerék, alumíniumból van, ezért szalad meg terhelés közben a hajtómû...de nem is ez a gondom, mert ha kopott hát kopott, veszek újat azt is. Igen ám, de neten a boltok kínálatát nézve sehol nem látok FSA hajtómûhöz 32-es lánctányért. A kérdésem az lenne, hogy szerintetek Shimano XT középsõ tányért fel lehet szerelni az FSA hajtómûre? És ha nem, akkor esetleg melyik más gyártó cuccai kompatibilisek az FSA-val?


#5729
paul

paul

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 383 posts

A mûanyagból? Le lehet belõle szedni 1 mm-t?

Én inkább ujjat csináltattam,mert úgy könnyebb volt megcsinálni mint a régibõl leesztergálni.
Az elõzõ hozzászólásban nézd meg a képet,csak azt a kis lépcsõt kell leszúrni.

#5730
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
hopp, googliztam egy ilyet: P1070802 | Flickr - Photo Sharing!

#5731
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

A mûanyagból? Le lehet belõle szedni 1 mm-t?


Azt paul tudja, én nem értek az esztergálás folyamatához.


A sebesség mindent megold.

 


#5732
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 posts
A mûanyagból? Le lehet belõle szedni 1 mm-t?

#5733
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Milyen távtartóból kell esztergálni?


A két központosító kupakból.


A sebesség mindent megold.

 


#5734
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 posts
Milyen távtartóból kell esztergálni?

#5735
paul

paul

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 383 posts

Most hogy a hetvegen szepen beazott az XT hajtomuvem csapagya, kezdek gondolkodni valami tartosabb megoldason. Az Acros-nak van egy nem keramia csapagyas kozepcsapagya is (ugye, ha jol tudom Baross Balint a keramias verziot hasznalja), ami arban kb. a fele a keramiasnak. Neztem a tomitest a gyarto honlapjan, elvileg ugyanaz mindkettonel. Erdemes lenne beruhazni egybe? Kb. 7 db. Deore csapagyszett jonne ki az arabol, ha XT-t veszek akkor kb. 3 db., de adnak ra ot ev garit

Én egyszerûbben oldottam meg.Mivel a gyári csapágy nem szabványos ezért túl drága.Most kb.300 ft-os csapágyat használok ami szabványos és bármelyik csapágyboltban van.Egyszerûen a távtartóból kell esztergáltatni.A gyári méret 37x25x6-os most pedig egy 7 mm-est használok ami ugye még szélesebb is-valószínûleg tartósabb is.Nálam most lett kicserélve és kb. 1 évet mentem vele.

#5736
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Elsõ körön húzd meg a lánctányér csavarokat, pedált szerintem....

#5737
Krisz_88

Krisz_88

    vendég

  • fórumtag
  • 49 posts
Hali!

Egy budapesti kerékpárboltból most hoztam haza a kerékpáromat, szervízben volt, és felmerül bennem egy két kérdés. Létezik az, hogy egy xtr monoblock (integrált) csak 500km-t bír? Fsa mega exo hajtómûvel használom, de szerintem ez most lényegtelen. Igazából szétáztam vele, és minden pedálcsapáskor kattanás van. Idegesítõ. Talán érzem is a lábammal hajszálnyit, de lehet hogy csak bemesélem már. Teljesen egyenesen tartja a hajtómûvet. Begurultam hát, hogy hátha csak kevés a kenõanyag benne, szétszedték kikenték, pont olyan mint amikor bevittem. Katt katt katt.

Lehetséges az, hogy csak kihúzták a hajtómûvet, és bekenték, a csészéket nem vették ki, és onnan ciripel? Pedig tücsköt nem kértem hozzá. El tudom képzelni simán, hogy nem vették ki, rossz tapasztalataim vannak mostanában velük kapcsolatban.

Na szóval, valakinek ezzel a kattogással és javításával kapcsolatban van ötlete?


#5738
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
hasznalattol fugg nem eltelt idotol. van aki egy heten annyit teker mint en egy honapban se.

hasznalati utasitasban amugy szokik lenni ilyen info [100ora hasznalat, stb]
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#5739
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 posts
ja oké, így mostmár minden tiszta a fogalmakkal kapcsolatban.
akkor már csak az a kérdésem, milyen gyakran kéne ezt a részt olajozni (és egyébként mennyi a normál élettartama)?
(Meg ha már itt tartunk, még azt is megkérdezném, a kerékagyakat, és csapágyakat (villa, középrész) milyen gyakran érdemes elvinni szervízbe zsírozásra? Mondjuk évente 1x elég?)

#5740
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

kössz a válaszokat!

Ki kellett cserélni a rotort. (=? Nem tudom ez a szó mit jelent, úgy nézett ki a cucc, mint egy agy. Lehet, hogy ugyanaz.)

Rotor=kazettatest. A hátsóagy része, általában ebben helyezkedik el a szabadonfutó (racsni). Erre kell rátenni a kazettát=fogaskoszorút.

A lényeg, hogy a mavic (?) agyban nem 4 csapágy van, hanem úgy van, hogy van 2 csapágy, ami a kerékhez tartozik, és a fogaskoszorúhoz pedig nem 2 csapágy tartozik, mint máshol, hanem 1 csapágy és 1 mûanyag persely. (Ha jól értettem, amit a szerelõ magyarázott.) A lényeg, hogy 3 csapágy és 1 persely van.
Namost nálam ez a mûanyag persely volt elkopva, ugyanis ahogy elmondtam a szerelõnek mi a helyzet, egybõl megmozgatta a fogaskoszorút, kicsit erõsebben, mint én, és látszott, hogy eléggé mozog oldalra, õ azt mondta, ez nem normális, több, mint amennyit szabad lenne mozognia, és hogy a mûanyag cucc kophatott ki, ezért lehet a berregés.
Így hát otthagytam összességében 15 ezret, dehát ez van, ha az ember használt bringát vesz, gondolom hamarabb kell elkezdeni költeni rá, mint egy újra...

Azt a perselyt kell olajozni, hogy ne kopjon el.

Most amúgy sokkal szebb is a hangja, meg érezhetõen egyenletesebben fut a lánc, sokkal finomabb tekerni.
Azt most is látom, ahogy forgatom, hogy mintha kicsit "tojás" lenne az agy, oldalról jól látszik. Gondolom ez akkor normális, ahogy Jani írta. Az alsó, feszítõgörgõ "bólogat" is kicsit emiatt. Csak azért írom, mert most figyeltem fel rá, nem tudtam, hogy a shimano agy nem szabályos kör. (vagy Te csak azt írtad, hogy oldalirányban kitér? Ez a függõleges kitérés is normális?)

Neked mavic agyad van, de szerintem másra gondolsz, kicsit hadilábon állsz az alkatrészek neveivel :) . A fogaskoszorú lánckerekei nem futnak teljesen egyenes, így segítik a váltást.

A hátsó kerékre azt mondta, hogy nincs benne felütés, hanem amiatt dobál, hogy csak a felsõ kategóriás kerekek sajátja, hogy a tömegeloszlás teljesen szabályos körbe, mindenütt, az alsóbb kategóriás kerekeknél (enyém: mavic aksium race) lehet eltérés, szóval az normális, hogy állványon megpörgetve kicsit dobál, minden kerék ezt csinálja.

Ez így van, azt hittem komolyabb problémád van vele.


A sebesség mindent megold.