Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#5661
CSD

CSD

    vendég

  • fórumtag
  • 50 posts
Változó láncfeszességgel mit lehet kezdeni? Próbáltam a lánctányér pozíciójával játszani, de ez szerintem jóval kevesebb változást enged, mint amennyi kellene. Vagy rosszul csinálom.

#5662
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,325 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee
Egy tartóssági kérdés. Shimano XT-M770 HG 11-32 9speed vagy egy SRAM PG980 (11-36) 9speed közül melyik bírhatja jobban a strapát?

#5663
kiralyfatyol

kiralyfatyol

    vendég

  • fórumtag
  • 56 posts

Itt nekem valami nem tiszta , egy firexhez minek "hajtókarleszedõ", és a "2!" csavart sem igazán értem.
TUTORIAL SOLTAR BIELA TRUVATIV SRAM mp4 - YouTube
(Csak ilyen gagyi spanyolt találtam bocs!)
Az isis nem lesz jó neked- más a kapcsolódási felülete.
Talán van esély pót bal hajtókarra, de ha újat kell venned érdemes elgondokodni egy slx-en is az nem szokott lelezulni, de egy int. deore is hozza kb a firex szintjét jóval olcsóbban. (tapasztalat, mindegyik van)


Azért nem érted, mert hülyeséget írtam... Késõ volt már, sz@r napom volt és elkeseredtem emiatt a béna hiba miatt...
Azért leírom pontosabban, hogy meg legyen a tanulság:
Szóval egy hosszú és nehéz nap végén meg akartam csinálni a cserét, hogy reggel tekerhessek egy fincsit. Siettem, és máshol járt az eszem, ezért azzal kezdtem, hogy kiszedtem mindkét csavart a tengelybõl/hajtókarból - aztán csak néztem bambán 5 percet, hogy hogy is kell ezt csinálni. Persze aztán beugrott, úgyhogy vissza a csavarokkal, és kezdem csinálni úgy, ahogy azt kell (ahogy a videón is van). Tekerem, tekerem, mozog egy kicsit, mozog egy kicsit, de nem eleget, és szorul is... Mondom: mi a fene, már rég a kezemben kellene lennie a karnak. Tekerem vissza, úgy is szoros...
Nem bonyolítom tovább, pláne nem idézek többet magamtól, mert azonnal moderálva lennék.
A lényeg: mikor (teljesen feleslegesen) kiszedtem a két csavart, kijött az az alátét, amin a belsõ csavar ül fel a hajtókarban. Tehát amikor nekiláttam a "szabályos" mûveletnek, akkor az alátét hiányában a belsõ csavar, ami letolja a tengelyrõl a kart, az elkezdte beleenni magát a karba, legyalulva a bordák tetejét. (ezen azóta is csodálkozom, mert mindkettõ alumínium és a csavarnak kutya baja)
Hát ez történt - okuljatok a káromon!
Egyébként azóta mástól is tudom, hogy isis és integrált nem kompatibilis, tehát kifejezetten ilyen hajtókarra lenne szükségem - ha valaki tud ilyet, az ne tartsa magában az infót (a biker.hu-n nincs). Szerencsére azért ez a pórul járt kar nem totálkáros, úgyhogy használom is tovább, de egy tartalék nem ártana...
Üdv - és köszi a választ!
próbáljuk mellõzni, ami mellékes

#5664
Betgo

Betgo

    újonc

  • fórumtag
  • 17 posts
Üdv!
Egy olyan problémám lenne, h a bal hajtókarban tönkrement a pedál menete, mivel nem találtunk megfelelõ octalinkes kart, így a menet felújításába kezdtünk. Sajnos csak késõbb derült ki, h balos menetjavító persely nincs készleten és nem is lehet tudni, h mikorra lesz. Esetles ismer vki olyan boltot, ahol ilyen termék kapható vagy foglalkoznak ilyesmi felújítással, BP-en és környékén?

#5665
Gardner03

Gardner03

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 260 posts

Sziasztok! Le kellett szerelnem a hajtómûvemet lánckerékcsere miatt. Ez egy 3.3as Firex, integrált tengelyes. Mikor a bal oldalról kivettem a két csavart, nem vettem észre, hogy kijött az alátét, ami a szûkítésnél van. Mindenesetre mikor a hajtókarleszedõvel nekimentem, az alatt a csavar alatt, amin a szerszám támaszkodik nem volt ott az alátét, ezért legyalulta a hajtókar belsejében lévõ bordák tetejének egy részét. Szóval a felfekvõ felületek eléggé lecsökkentek. Meg tudja nekem valaki azt mondani, hogy egy ilyen hajtókarnak a belseje kompatibilis-e valamilyen rendszerrel hogy ki tudjam cserélni? Az e-bayen találtam egy bal oldali hajtókart, amit isis-esnek írnak. Ezt fel tudom húzni az integrált tengelyre? Esetleg van valakinek egy ilyen hajtókarja elfekvõben?
Elõre is köszi a válaszokat!


Itt nekem valami nem tiszta , egy firexhez minek "hajtókarleszedõ", és a "2!" csavart sem igazán értem.
TUTORIAL SOLTAR BIELA TRUVATIV SRAM mp4 - YouTube
(Csak ilyen gagyi spanyolt találtam bocs!)
Az isis nem lesz jó neked- más a kapcsolódási felülete.
Talán van esély pót bal hajtókarra, de ha újat kell venned érdemes elgondokodni egy slx-en is az nem szokott lelezulni, de egy int. deore is hozza kb a firex szintjét jóval olcsóbban. (tapasztalat, mindegyik van)

#5666
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 posts

Sziasztok! Azt szeretném megtudni, hogy tulajdonképpen miért jó, hogy a hajtás-oldalon a monoblokkot balos menettel csavarjuk be? Józan paraszti ésszel éppen fordítva gondolná az ember, ui. a balos menet esetén - a tengely forgásától - potenciálisan kilazulhat a monoblokk (vagy a nemtommilyencsésze)...

Nem, a precessziós hatás pont ellentétes, lásd részletesebben pl.: Left Hand Threads on Bicycles by Jobst Brandt

#5667
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,280 posts
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
Szerintem hogy ne szoruljon bele kiszedhetetlen módon.

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#5668
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 posts
Sziasztok! Azt szeretném megtudni, hogy tulajdonképpen miért jó, hogy a hajtás-oldalon a monoblokkot balos menettel csavarjuk be? Józan paraszti ésszel éppen fordítva gondolná az ember, ui. a balos menet esetén - a tengely forgásától - potenciálisan kilazulhat a monoblokk (vagy a nemtommilyencsésze)...

#5669
kiralyfatyol

kiralyfatyol

    vendég

  • fórumtag
  • 56 posts
Sziasztok! Le kellett szerelnem a hajtómûvemet lánckerékcsere miatt. Ez egy 3.3as Firex, integrált tengelyes. Mikor a bal oldalról kivettem a két csavart, nem vettem észre, hogy kijött az alátét, ami a szûkítésnél van. Mindenesetre mikor a hajtókarleszedõvel nekimentem, az alatt a csavar alatt, amin a szerszám támaszkodik nem volt ott az alátét, ezért legyalulta a hajtókar belsejében lévõ bordák tetejének egy részét. Szóval a felfekvõ felületek eléggé lecsökkentek. Meg tudja nekem valaki azt mondani, hogy egy ilyen hajtókarnak a belseje kompatibilis-e valamilyen rendszerrel hogy ki tudjam cserélni? Az e-bayen találtam egy bal oldali hajtókart, amit isis-esnek írnak. Ezt fel tudom húzni az integrált tengelyre? Esetleg van valakinek egy ilyen hajtókarja elfekvõben?
Elõre is köszi a válaszokat!
próbáljuk mellõzni, ami mellékes

#5670
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár
Csak aszimmetrikus lesz tõle a hajtómû.


A sebesség mindent megold.

 


#5671
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,882 posts

Ezt kifejtenéd egy kicsit? Arra gondolsz, hogy a hézagolót (spacer) jobb oldal helyett balra rakod? Valamelyik integráltban kettõ db. 2.5 mm hézagoló van, így 50 mm helyett 47.5 lesz a láncvonal..


Igen, erre gondoltam. Nekem jobboldalt 5 [mm] van. Azaz akkora távolságon belül oda rakom ahová akarom, csak esztergáltatni vagy venni kell távtartókat. Én ezt singlespeednél alkalmazom, de váltósnál is lehet értelme, ha a többi alkatrész engedi, mittomén váltó beleér a gumiba vagy ilyesmi interferencia.

#5672
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 posts

Amit egyébként simán lehet csökkenteni egy kis sufnituninggal 68-as csapágyháznál


Ezt kifejtenéd egy kicsit? Arra gondolsz, hogy a hézagolót (spacer) jobb oldal helyett balra rakod? Valamelyik integráltban kettõ db. 2.5 mm hézagoló van, így 50 mm helyett 47.5 lesz a láncvonal..

#5673
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Sziasztok!

Nyakig olajosan, végsõ elkeseredésemben fordulok hozzátok. A régi négyszögtengelyes(Deore LX FC-M569 170mm, BB-UN 51 csapágyház: 68mm tengelyhossz: 108mm) hajtómûvemet szeretném kicserélni octalinkesre. Le is mértem szépen a meglévõt, megvettem a középrészt(BB-ES25) és a hajtómûvet(FC-M571). Valamit elnéztem a mérésnél, így a középrész tengelyhossza 118mm, amit vettem. Ez eddig egy dolog, a baj az, hogy nem találok octalinkes középrészben 108mm-es tengelyhosszt. A legkisebb 113mm, Shimano 105-ösnél láttam még 109mm-est, valami 8e Ft-ért (nemtom az jó-e amúgy, országúti cucc).

Mi megoldás? Ha jól tudom, akkor a megfelelõ láncvonalhoz ugyanazt a tengelyhosszt kellene megtartsam. De olyan nincs octalinkesben.

az octalinkes karoknál meg van határozva, hogy melyik monoblokkot kell megvenned. ami lehet, hogy egyáltalán nem olyan, mint ami eddig benne volt.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#5674
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 posts
Akkor ha az eddigi távolságot akarom tartani, akkor a táblázat alapján a 113mm-es tengely kell.
Remélem így jó lesz. Köszi a tanácsokat!

#5675
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 posts

Az normális, hogy MX-30 szabadonfutó kifejezetten hangos tekerés közben?


Milyen hang jön belõle?
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#5676
CSD

CSD

    vendég

  • fórumtag
  • 50 posts
Az normális, hogy MX-30 szabadonfutó kifejezetten hangos tekerés közben? Szerintem pont ilyenkor nem kellene hangot adnia, ha nem tekerem, csak gurulok, jóval halkabb. Az olcsóbb Dicta is néma volt ehhez képest. A meghajtás minden eleme új (monoblokk, hajtómû, racsni, lánc, agy, stb.). Ha a fix fogaskereket használom, hangtalan.

#5677
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,882 posts
A négyszögtengelyes hajtómû/monoblokk kombót ne hasonlítsd már az octalinkeshez.

Ebbõl ekkora kellett, abból meg amakkora. Shimanonál divat az 50-es láncvonal (ami mondjuk elég nagy), ezt a táblázat szerint ha jól látom 118-as monoval adja ki. Ez különben az integráltak láncvonala is. (Amit egyébként simán lehet csökkenteni egy kis sufnituninggal 68-as csapágyháznál)

Az igaz, hogy részint a váz határozza meg, hogy mekkora a minimum, amivel elmegy. De most nem fixi építésrõl van szó, hogy a láncvonallal játsz. Vagy 113-asat vagy 118-asat teszel bele ennyi.

#5678
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Idõközben találtam egy ilyet: http://ebike.hu/down...6d4231a30d.pdf/

Itt kétfélét is ajánl, kétféle láncvonalhoz. (???)
Ami viszont nem stimmel, az az M569-hez ajánlott tengelyhossz, nekem 108mm-es van, ez meg 110 és 113mm-t ajánl. (nagyon valószínû, hogy amit most kiszedtem, az gyárilag volt benne)


108as és a 110mm-es is ugyanazt a láncvonalat adja.

Nem értem. A láncvonal szerepe nem a pontos váltásban van? Illetve hogy ne dobja le, meg hogy finoman járjon a lánc a szélsõ fokozatokban is.

De igen. +-1mm viszont semmi nem számít ebbõl a szempontból.

A tengelyhosszon és a hajtómûvön túl a vázkialakítás, illetve a vázcsõ mérete is befolyásolja.


Valamit nagyon nem értesz. A láncvonal a lánckerekek a váz középsõ síkjától mért távolságainak átlaga.
Van kint a magazin részen errõl egy régi cikk, ami szemléletesen elmagyarázza, hogy mi a láncvonal.


A sebesség mindent megold.

 


#5679
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 posts
Nem értem. A láncvonal szerepe nem a pontos váltásban van? Illetve hogy ne dobja le, meg hogy finoman járjon a lánc a szélsõ fokozatokban is.
A tengelyhosszon és a hajtómûvön túl a vázkialakítás, illetve a vázcsõ mérete is befolyásolja.

#5680
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 posts
Idõközben találtam egy ilyet: http://ebike.hu/down...6d4231a30d.pdf/

Itt kétfélét is ajánl, kétféle láncvonalhoz. (???)
Ami viszont nem stimmel, az az M569-hez ajánlott tengelyhossz, nekem 108mm-es van, ez meg 110 és 113mm-t ajánl. (nagyon valószínû, hogy amit most kiszedtem, az gyárilag volt benne)