Sziasztok!
Ezt a gumit hogyan tegyem fel az első kerékre?
https://www.google.h...M7lUaqcbX8Bbqs=
A forgásirány úgy van rajta jelölve, hogy gördüljön előre.
Előre is köszönöm!
Üdv!
akkor most mi a kérdés ?
Sziasztok!
Ezt a gumit hogyan tegyem fel az első kerékre?
https://www.google.h...M7lUaqcbX8Bbqs=
A forgásirány úgy van rajta jelölve, hogy gördüljön előre.
Előre is köszönöm!
Üdv!
akkor most mi a kérdés ?
Sziasztok!
Ezt a gumit hogyan tegyem fel az első kerékre?
https://www.google.h...M7lUaqcbX8Bbqs=
A forgásirány úgy van rajta jelölve, hogy gördüljön előre.
Előre is köszönöm!
Üdv!
Sziasztok!
Vki tudna segíteni annak megértésében, hogy a treking bringámon a 37-622 jelölésű Continental Contact gumim szélessége miért 33mm?
Felnin, felfújva gyári nyomásra, tolómérővel mérve.
Szélesebbet akarok venni rá, és ezért kezdtem el méregetni és most nem értem
mert a conti szereti erősen mínuszosra gyártani a gumikat.
1. kevesebb anyag kell bele
2, szebb adatot lehet írni a katalógba súlyra
1ébként majdnem minden külsőjük sokkal kisebb, de a sváblinak is.
nem felejtem el jól megmérem este az enyémet is.
Sziasztok!
Vki tudna segíteni annak megértésében, hogy a treking bringámon a 37-622 jelölésű Continental Contact gumim szélessége miért 33mm?
Felnin, felfújva gyári nyomásra, tolómérővel mérve.
Szélesebbet akarok venni rá, és ezért kezdtem el méregetni és most nem értem
Szerintem cseréld le minél hamarabb. Az folyamatosan csak egyre nagyobb lesz.
Sziasztok!
Schwalbe Black Jack külső gumim drótpereme kilátszik 3cm hosszan.Mennyire veszélyes ez,és meddig használhatom így?
Válaszaitokat előre is köszönöm.
Csak infó: belsővel bírja, belső nélkül szálszakadás-veszély fenyeget 2.3-2.5 bar fölött, legyen az Conti, Maxxis, Schwalbe vagy más.
Schwalbe: http://www.schwalbet.../tubeless_ready
"Never exceed 35 PSI during tubeless installation or use!!" Tehát, még az install rövid idejére se lépjük túl a ~2.4 bar nyomást!
Jó tudni, bár én az UST-ről beszélek, nem a vékonyabb és ~200 g-al könnyebb TLR (vagy TLE)-ről. 3 bar-ra szoktam fújni hogy helyére pattanjon, eddig nem volt belőle probléma. Persze nem annyival használom, a tubelessnek pont az alacsony nyomás a lényege.
Szerintem a legnagyobb sebességkülönbség a monti és outi között a szélellenállásból adódik, persze elég nagy sebességnél. Bp-Tahitótfalu-Vác-Bp (80 km, gyakorlatilag 0 szintkülönbség) edzőkörökön 23-25 km/h átlaggal megyek montin, ez az eddigi rendkívül gyér outi tapasztalomhoz képest lassú (26-27 km/h átlag 100 km-en, Hatvan-Kékestető-Hatvan (1014 méterre!), 6 bar-on). Meg azt is megjegyzem hogy bolyban, a szélárnyék is sokat számít, montin viszont általában egyedül megyek.
Csak infó: belsővel bírja, belső nélkül szálszakadás-veszély fenyeget 2.3-2.5 bar fölött, legyen az Conti, Maxxis, Schwalbe vagy más.
Schwalbe: http://www.schwalbet.../tubeless_ready
"Never exceed 35 PSI during tubeless installation or use!!" Tehát, még az install rövid idejére se lépjük túl a ~2.4 bar nyomást!
Akkor ezért lett szálszakadásos Lacinak is az Conti UST gumija. Dante is ezt mondta már korábban is.
Balu !
Azt mondtam, montim van. Nem azt, hogy lassan megyek. :-)) Kb. egy amatőr időfutamot nyomok reggelente.
Olyant én se mondtam, hogy lassan mennél, csak az általad írt adatokat használtam fel.
Most ezt írtad:
"30-35 körül hajtok, a buszsávban megyek szinte végig vagy a Kerepesin a járdán, így kihagyok 2 lámpát"
Korábban ezt írtad, amire a választ felépítettem:
"..az Örs Vezér térről járok át Budára, a Gellért térre. 22-24 perc, 9 km."
Az kb 25 km/h-s átlagnak felel meg. Egyébként városban nem lassú az, erre írtam a forgalmi okot.
De végül is az adatokat Te írtad.
"a gumitól vártam a csodát. ... Ez annyiban mutatkozott, hogy tartani a sebességet nem volt fárasztó.
Ehhez képest a montival kb. minden méteren nyomni kell.."
Vagyis nem azonos erő befektetéssel nyomtad mindkét esetben és ezt rajtad kívüli forgalmi okra próbáltam vissza vezetni.
Egyébként ha mindkét esetben bele adod ugyanazt a teljesítményt ami azonos mértékben elfáraszt, akkor az outival elvileg rövidebb idő alatt érhettél volna "célba", hiszen azonos idő alatt kevésbé fárasztott ki a végére, Vagyis kevésbé nyomtad, mint a montit. Ezt nem én magamtól írtam, idéztem.
Egyébként semmi gond. csak indoklom mit miért írtam.
és milyen adatokból indultam ki.
-
A következőt viszont már tőled függetlenül, a különbségek érezhető mértékének
betáplált teljesítmény függő meghajtási veszteség arányában igyekszem bemutatni.
-
.
Szerintem inkább a kerékpáros teljesítménye az ami számít a különbségek észlelésében.
.
Vegyünk egy példát.
Pl én 150 Wattnál fél percen belül már kapkodok a levegő után,
viszont Csóka Zsolti 350 Wattot simán kiteker.
.
Tegyük fel, hogy a két kerékpár különböző veszteségekkel bíró részei, mint a lánc kent vagy száraz állapota,
vagy akár csak két gumi közötti különbség adta deformáció és súrlódás adta veszteség akkora, hogy
az egyik esetben 10 Watt teljesítmény alakul át különböző nem haladást segítő energia formákká
amíg a másik gép összeállításban 30 Watt ez a veszteség.
.
Ennek számoljunk utána egy 150 és egy 350 Wattot teljesítő ember esetén,
kinek mekkora többlet terhelést jelent a bevitt legnagyobb teljesítmény százalékában.
.
10 Watt veszteség, 150 Watt energiából = ~7 %
30 Watt veszteség, 150 Watt energiából = ~20 %
Bizony komoly különbség.
.
10 Watt veszteség, 350 Watt energiából = ~3 %
30 Watt veszteség, 350 Watt energiából = ~8 %
Alig lehet észrevenni, pedig a veszteség ugyanakkora Wattokban.
.
Ez az ami nagyon nem mindegy.
Balu1 módosította - 2015. május 02. - 09:37
Abban teljesen egyetértünk hogy a lényeg hogy nincs szignifikáns objektív különbség, vagyis amit az átlag bringás érezhetne. Az más hogy egy bizonyos profilnál mit érzel rezgésszinten, tapadó hangokban stb. ami fontos különbség lehet a sebességérzethez.
Nekem semmi bajom a terepgumival aszfalton, alacsony nyomáson se, de elég sokszor előznek meg "outi" kocabringások a városban ahhoz hogy tudjam mi az objektív különbség is
Ha azt akarod kifejteni hogy nem számít a profil, akkor ne azért nem számítson mert nem a profil nem számít hanem a nyomáskülönbség eltakarja az esetleges profil okozta különbséget. Értem hogy mivel hasonló számok jönnek ki ez pont nem lényeges, de annál aki 200 Watt-tal kevesebbet nyom ki lehet hogy pont épp igen.
Nyilvánvalóan nem azt mondtam hogy 1,6 bar-on menj virsligumin, azért legyünk értelmesek Az UST-s Nobby/Ralph hivatalosan 4,0 ill. 3,7 bar-ig jó és szerintem a teszt kedvéért 4-5 bar-ral el lehet menni egy körre outi gumin is.
Egyetértünk
Csak infó: belsővel bírja, belső nélkül szálszakadás-veszély fenyeget 2.3-2.5 bar fölött, legyen az Conti, Maxxis, Schwalbe vagy más.
Schwalbe: http://www.schwalbet.../tubeless_ready
"Never exceed 35 PSI during tubeless installation or use!!" Tehát, még az install rövid idejére se lépjük túl a ~2.4 bar nyomást!
zscs módosította - 2015. május 02. - 07:48
Akkor ahogy gondoltam, a lámpák foghatnak leginkább vissza, hogy nagyobb különbséget mérhess.
talán 40-50-es tempóra vannak beállítva, abba kétszer bele fér a sebességed mert kb a fele és ugyanúgy megfog mindig közben mint az autókat.
----2.) "..Ez annyiban mutatkozott, hogy tartani a sebességet nem volt fárasztó."
Vagyis ha folyamatosan tudtál volna menni forgalmi okból történő megállások nélkül, akkor
azonos terhelés mellett jobb tempót is elérhettél volna, csak a közlekedés ritmusa az ami korlátot jelentett.
Szerintem inkább a kerékpáros teljesítménye az ami számít a különbségek észlelésében.
Balu !
Te összekeversz magaddal ! Azt mondtam, montim van. Nem azt, hogy lassan megyek. :-)) Kb. egy amatőr időfutamot nyomok reggelente.
Az egész utamon kb. 3szor kell megállnom a lámpa miatt, alig vagyok lassabb az autóknál. (reggel nagyon nagy a forgalom, nem tudnak ők sem gyorsan menni) 30-35 körül hajtok, a buszsávban megyek szinte végig vagy a Kerepesin a járdán, így kihagyok 2 lámpát. Ezzel még éppen elkapom a lámpákat, elég hosszú zöld hullám szakaszaim vannak. Mivel évek óta itt járok, már érzem a lámpaváltásokat, tudom hol kell nyomni és hol lehet pihenni, mert kár előbb odaérni. (Pl. a Rákóczi úton az egyik lámpától elindulok és ha 27re gyorsulok, mp pontosan elkapom a zöldre váltást.)
Nem egy nagy túra, az Örs Vezér térről járok át Budára, a Gellért térre. 22-24 perc, 9 km. Emelkedő nem nagyon van, a Kerepesin a gumigyári hídnál van egy kicsi.
Akkor ahogy gondoltam, a lámpák foghatnak leginkább vissza, hogy nagyobb különbséget mérhess.
talán 40-50-es tempóra vannak beállítva, abba kétszer bele fér a sebességed mert kb a fele és ugyanúgy megfog mindig közben mint az autókat.
1.) Ez nem egy új karbon hi-tec országúti volt, még olyan régebbi szép muffos acél váz volt, alsó csövi váltókarral. Kicsivel azért könnyebb volt a montimnál.
2.) A lényeg, hogy a gumitól vártam a csodát. Azért a kőkemény kisujjnyi gumitól csodát vártam a 2,2es bütykös, nem kőkemény terep külsőkhöz képest. Ez annyiban mutatkozott, hogy tartani a sebességet nem volt fárasztó.
3.) Ehhez képest a montival kb. minden méteren nyomni kell mert érezhetően nagyobb az ellenállása. Nyilván az egyenesebb üléspozícióm is lassít valamennyit a montin.
1.) "Kicsivel azért könnyebb volt a montimnál."
A tömeget ha egyszer begyorsítod, akkor már nincs különbség sík úton, de
itt meg kellett állni forgalmi helyzetekben, aminél viszont előnyt jelentene a kisebb tömeg.
Ha bár nem volt nagy a különbség mint mondod.
2.) "..Ez annyiban mutatkozott, hogy tartani a sebességet nem volt fárasztó."
Vagyis ha folyamatosan tudtál volna menni forgalmi okból történő megállások nélkül, akkor
azonos terhelés mellett jobb tempót is elérhettél volna, csak a közlekedés ritmusa az ami korlátot jelentett.
3.) "Ehhez képest a montival kb. minden méteren nyomni kell mert érezhetően nagyobb az ellenállása."
Ez is csak megerősíti a különbséget és a forgalmi ritmus hatását a végeredményre.
Az űlés pozíció mint egy "fékező ernyő" sokat foghat, minél nagyobb a sebesség, annál több különbséget jelent.
Néhány hónapja végignéztem a Specialized win-tunnel videókat. https://www.youtube....h?v=D9O4dzZe9dk Itt országúton mérik az apró különbségeket de 40 km-re számolva is sokszor csak néhány másodperces eltéréseket mutatnak ki.Talán ha Zsolti mérései sokkal hosszabb szakaszon történtek volna, lehet hogy sokkal jelentősebbek lennének a különbségek ?
Szerintem inkább a kerékpáros teljesítmánye az ami számít a különbségek észlelésében.
Vegyünk egy példát.
Pl én 150 Wattnál fél percen belül már kapkodok a levegő után,
viszont Zsolti 350 Wattot simán kiteker azon a távon.
Tegyük fel, hogy a két kerékpár különböző veszteségekkel bíró részei, mint a lánc kent vagy száraz állapota,
vagy akár csak két gumi közötti különbség adta deformáció és súrlódás adta veszteség akkora, hogy
az egyik esetben 10 Watt teljesítmény alakul át különböző nem haladást segítő energia formákká
amíg a másik gép összeállításban 30 Watt ez a veszteség.
Ennek számoljunk utána egy 150 és egy 350 Wattot teljesítő ember esetén,
kinek mekkora többlet terhelést jelent a bevitt legnagyobb teljesítmény százalékában.
10 Watt veszteség, 150 Watt energiából = ~7 %
30 Watt veszteség, 150 Watt energiából = ~20 %
Bizony komoly különbség.
10 Watt veszteség, 350 Watt energiából = ~3 %
30 Watt veszteség, 350 Watt energiából = ~8 %
Alig lehet észrevenni, pedig a veszteség ugyanakkora Wattokban.
Ez az ami nagyon nem mindegy.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
A súlya is könnyebb volt az outinak gondolom de mennyivel, vagy menni, érzetre volt inkább könnyebb?
Ha könnyebb volt menni vele, az azt jelentené, hogy azonos terhelésnél ment volna gyorsabban is csak talán a forgalmi viszonyok miatt lett annyi (pl. több lámpa közben), nem? Emelkedőn jársz dolgozni vagy síkon?
Nem egy nagy túra, az Örs Vezér térről járok át Budára, a Gellért térre. 22-24 perc, 9 km. Emelkedő nem nagyon van, a Kerepesin a gumigyári hídnál van egy kicsi.
Ez nem egy új karbon hi-tec országúti volt, még olyan régebbi szép muffos acél váz volt, alsó csövi váltókarral. Kicsivel azért könnyebb volt a montimnál.
A lényeg, hogy a gumitól vártam a csodát. Azért a kőkemény kisujjnyi gumitól csodát vártam a 2,2es bütykös, nem kőkemény terep külsőkhöz képest. Ez annyiban mutatkozott, hogy tartani a sebességet nem volt fárasztó. Ehhez képest a montival kb. minden méteren nyomni kell mert érezhetően nagyobb az ellenállása. Nyilván az egyenesebb üléspozícióm is lassít valamennyit a montin.
Néhány hónapja végignéztem a Specialized win-tunnel videókat. https://www.youtube....h?v=D9O4dzZe9dk Itt országúton mérik az apró különbségeket de 40 km-re számolva is sokszor csak néhány másodperces eltéréseket mutatnak ki.
Talán ha Zsolti mérései sokkal hosszabb szakaszon történtek volna, lehet hogy sokkal jelentősebbek lennének a különbségek ?
Én évek óta minden nap, ugyan azon az úton montival (mivel nincs más) járok dolgozni, így már eléggé tudom, mennyi ideig tart az út. Viszont volt nálam néhány napig egy országúti és azt vártam, hihetetlenül nagy lesz az időkülönbség, sokkal gyorsabb leszek. És NEM ! Kb. ugyan annyi idő volt az út. Viszont egy nagy különbség volt. Sokkal kevésbé fáradtam el, tartani a sebességet sokkal könnyebb volt.
A súlya is könnyebb volt az outinak gondolom de mennyivel, vagy menni, érzetre volt inkább könnyebb?
Ha könnyebb volt menni vele, az azt jelentené, hogy azonos terhelésnél ment volna gyorsabban is csak talán a forgalmi viszonyok miatt lett annyi (pl. több lámpa közben), nem? Emelkedőn jársz dolgozni vagy síkon?
Balu1 módosította - 2015. május 01. - 01:02
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
Én évek óta minden nap, ugyan azon az úton montival (mivel nincs más) járok dolgozni, így már eléggé tudom, mennyi ideig tart az út. Viszont volt nálam néhány napig egy országúti és azt vártam, hihetetlenül nagy lesz az időkülönbség, sokkal gyorsabb leszek. És NEM ! Kb. ugyan annyi idő volt az út. Viszont egy nagy különbség volt. Sokkal kevésbé fáradtam el, tartani a sebességet sokkal könnyebb volt.
A montis műszerem pár Wattal kevesebbet mér. Lényegében elhanyagolható, még mindig nem sok vizet zavar.
De miért kellene azonos nyomáson próbálgatnom az országútit és az MTB-t?
Ráadásul tubeless-szel megyek, 2.3-2.5 bar nyomás fölött károsodhat a külső. Oútin meg a felni az 1.6 baron. Worthless
Azért az remélem átment, hogy azoknak szól ez a kis szösszenet, akik olyanokat írogattak, hogy - nyilván sarkítom, de - bütykös gumival sík aszfalton is mintha sárban menne és hasonlók.
A táblázatban feltüntetett pár adat statisztikailag nem szignifikáns: ott van pl. egy 311 és 343 Watt-os/3 mp különbség, 32 Watt több és 3 mp lassabb azért jelentős (~10%!), a másik oldalon pedig több adat ami arra mutat hogy a montis gumik gyorsabbak (356 W/8:25 vs. 355/8:31 & 358/8:31). Tehát a mérési toleranciák és/vagy körülmények eléggé eltérnek hogy ne lehessen levonni végleges következtetést.
A 311-es adatot a Strava számolta, nem Power Meter mérte. Ahol a kis villám ott van, az Power meteres.
Viszont ügyesen kiszúrtad azt, amit kíváncsi voltam, észre vesz-e bárki is. A montis műszerem pár Wattal kevesebbet mér. Lényegében elhanyagolható, még mindig nem sok vizet zavar.
De miért kellene azonos nyomáson próbálgatnom az országútit és az MTB-t? Pláne, mikor így sincsen lényegi eltérés? Ráadásul tubeless-szel megyek, 2.3-2.5 bar nyomás fölött károsodhat a külső. Oútin meg a felni az 1.6 baron. Worthless
Azért az remélem átment, hogy azoknak szól ez a kis szösszenet, akik olyanokat írogattak, hogy - nyilván sarkítom, de - bütykös gumival sík aszfalton is mintha sárban menne és hasonlók. A méréseket szándékosan olyan szegmensről vettem egyébként, ahol viszonylag jelentős az emelkedési szög, hiszen ott számítanak ezek a dolgok a leginkább. Igen, alacsonyabb Watt-értékek mellett a különbség jelentősebb, ahogy Jani is írta és leírta a leglényegesebb dolgot is: ha valaki csak rugdalja a pedált, az a legrosszabb, ott aztán lehet bármiféle könnyítés, nem sokat számít majd.
zscs módosította - 2015. április 30. - 18:13
Mire tippeltek, mennyit számíthat egy aszfaltos mászáson, hogy montis külsővel mentek vagy országútival?
Az ösztönös válasz hogy (aszfalton) gyorsabb a simább profil, de ezt a kérdést csak úgy lehet helyesen megválaszolni hogy melyiknek milyen a gurulási ellenállása, ami pedig jóval nagyobbrészt a nyomástól függ mint a profil- (vagyis érintkezési felület)-től. Ha a montis gumikat 3-4 bar-ra fújtad volna (még) elhanyagolhatóbb lett volna a különbség. Gyakorlatilag úgy kellett volna mérni hogy egyidőben leengeded az outist is 4 bar-ra
Sokszor, sokan felvetettétek már, hogy a bütykös gumi helyett a montira oúti külsőt tenni mennyivel jobb, mennyivel haladósabb lesz tőle a gép, "szinte suhan" és hasonlók.
Ami főleg azért igaz mert az ilyen általában keskenyebb, és emiatt magasabb nyomás kell bele.
Ami viszont nagyon meglepő, hogy az országúti külsős és az XC külsős mászások közti különbség lényegében elhanyagolható.
A táblázatban feltüntetett pár adat statisztikailag nem szignifikáns: ott van pl. egy 311 és 343 Watt-os/3 mp különbség, 32 Watt több és 3 mp lassabb azért jelentős (~10%!), a másik oldalon pedig több adat ami arra mutat hogy a montis gumik gyorsabbak (356 W/8:25 vs. 355/8:31 & 358/8:31). Tehát a mérési toleranciák és/vagy körülmények eléggé eltérnek hogy ne lehessen levonni végleges következtetést.
A másik tanulság, hogy rengetegen kitartanak azon állítás mellett, hogy a külső tömegéből lefaragni számít a legtöbbet, a könnyebb külsőkkel sokkal gyorsabban lehet mászni.
Ugyanannál az össztömegnél, egyenletes sebességnél (és egyenesben) nincs különbség mert csak a tárolt kinetikus energia függ a gumi súlyától (vagyis az egyenletes sebességre felgyorsulásnál), mozgásban tartani azután ugyanannyi energiába kerül, föl/le/síkon, súlytól függetlenül.
De tegyük azt még hozzá, hogy XY (az átlag bringázgató), aki fele annyi W/kg-ot tud, mint te és csak rugdossa a pedált, ennél sokkal nagyobb különbséget mérne.
Igaz, minél nagyobb a bringás teljesítménye, annál elhanyagolhatóbb a többi faktor, mint pl. a lánc/agyak ellenállása.
Mondjuk 350 W teljesítmény, 50 W alapveszteség, vagyis 300 Watt hasznos munka. 150 Watt-nál ez 100 Watt hasznos munka. Ha elkönyvelünk 10 Watt veszteséget a gurulási ellenállás változásának köszönhetően, akkor a versenyző 350-60=290 W, vagyis (300/290)*100%=~3,5%-ot veszít. Az amatőrnél ez pedig 150-60=90, tehát 11%.
Személy szerint én is a Nobby Nic-et használom aszfalton is, de az nem azt jelenti hogy erős vagyok, csak hogy nem vagyok olyan szinten hogy az a pár másodperc is számítana
De tegyük azt még hozzá, hogy XY (az átlag bringázgató), aki fele annyi W/kg-ot tud, mint te és csak rugdossa a pedált, ennél sokkal nagyobb különbséget mérne.
Yep, +1 a helyes pedálozási technikára.
Túl rövid ez a szegmens, hogy érdemben bármit megállapíthasson róla az ember, és a 300+ watt már tényleg mutat egy alap edzettséget is.
Másképp látom. 2,3 km hosszú 181 méter szint mászással, nincs rajta autós forgalom. Rengeteg bringás használja és nekem is rengeteg adatom van a szegmensen, keresve sem találhatnék sok jobbat. Természetesen megnéztem az alacsonyabb Watt-tartománynál mérteket. Például, a 270-280 Wattos tartományban az azonos Watt-érték mellett mindössze 1-4 mp a különbség az MTB és az országúti között.