Hogy más ne járjon így:
Nem egészen két éve vettem ezt a Giant Toughroad-ot, aminek fontos jellemzője volt, hogy gyárilag tubeless kerekekkel jön, nem kell vacakolni utólagos átalakítással. (Maga a bringa egyébként tökéletesen bevált a megcélzott felhasználási területre.) Mivel tubeless szerelésben semmilyen gyakorlatom nincs, ezta forgalmazóra bíztam.
Tavaly kaptam egy lassú defektet, gondoltam, ez tubeless, nem lehet a hagyományos módon megkeresni a szivárgást, az egész bringát felraktam állványra, és locsolgattam a hátsó kereket. Meg is lett egy kis fémforgács, kihúztam. A szelepmag nem tűnt kiszerelhetőnek (pedig egy szép sárga Presta szelepmag-kiszedőt is kaptam a bringához), úgyhogy kipattintottam a külsőt pár centi hosszon, benyomtam mellette a defekttömítő adagoló csövét, és beküldtem a fél flaskát (vagyis egy kerékre valót). Felpumpáltam, megpörgettem, mentem is vele, úgy tűnt, jó is lett.
Idén aztán megint jelentkezett a lassú defekt. Ezúttal nem találtam meg a locsolgatós módszerrel. De nagyon lassan eresztett le, több nap alatt, úgyhogy elmentem vele túrára. Menet közben persze rosszabbodott, többször rá kellett fújni, aztán ki is szálltam a túrából. (Nem csak emiat, hanem nagyon nem voltam formában... Egyébként volt nálam defektjavító gumikukac-készlet, csak nem tudtam, hol a lyuk. Pótbelsőt meg gumileszedőt már nem is hordok magammal, hiszen tubeless...)
Itthon beleállítottam a bringát egy régi mosóteknőbe, meg is lett a lyuk.. Egy nagyon pici lyuk, simán meg tudná fogni a defekttömítő, a benne lévő mégsem fogta meg. Talán beszáradt? A, nem vacakolok defekttömítővel, megkukacozom. Elég nehéz volt belenyomni a vastag kukacot a kicsi lyukba, meg elég ronda bibircsók is maradt utána, de az tény, hogy a kukac tart, mint az atom. (Mindenkinek tudom ajánlani, csak olyan készletet vegyetek, amiben különböző vastagságú kukacok is vannak.) Ott nem szivárgott többet. Nagyjából mindenhol máshol igen. Ha egy bizonyos helyen - a javítás közelében - hozzártem a kerékhez, akkor egyből kifújt.
Utánanéztem arra az esetre, hogy ha nem tudom megjavítani, mit tudnék venni helyette. 50 mm széles, tubeless, és kapható is, tulajdonképp csak egy volt: WTB TCS "rolling fast". Szép is, jó is (120 tpi), csak épp darabja 21e Ft. És akkor már nem csak az egyiket cserélem... (Annyiból nem bánom, hogy megvettem az egysebis országúti "futár" bringámra a Continental GP 5000-eseket, és nem bántam meg. Pedig a két gumma a komplett bringa (új, de akciós) árának a felébe került volna, ha nem Black Friday-kor veszem meg. Szóval szerintem gumiból érdemes a drágát választani. A gyári Giant Sycamore meg nem olyan nagy szám.)
Előtte még tettem egy próbát: beküldtem a defekttömítő másik felét is, de nem lett jobb. Mivel hülye helyeken eresztett, arra gondoltam, hogy amikor beböktem a kukacot, a szerszám hegyével megsértettem a felniszalagot, rendelnem kell azt is. Végül egy komplett átalakító kitet választottam, szalagokkal, szelepekkel, lötyivel. (Szerencsére. De az is 11e Ft.)
Ma meg is jött a cucc, gondoltam, ha nem is fejezem be ma, de legalább feltárom, mi a helyzet. A gumi könnyen lejött, és mi volt benne: belső. A belső és a külső között pedig az egész flaska elpocsékolt Slime, alig győztem belőle kipucolni. Nyilván az történt, hogy amikor beböktem és megcsavartam a kukacot, akkor nyírtam ki végleg a belsőt, és kezdett a nem tubelessként installált tubeless mindenhol kifújni.
A folytatásban majd beszámolok arról, hogy mennyire szereti a WTB TCS rendszere a Giant PX2-es felnit, és hogy mire jutok a letört fogantyújú Lidl-es műhelypumpával. Nomeg kiváncsi vagyok, hogy mi van az első kerékben. Valszeg abban is belső.
De azért basszák meg. (A kiukackészletem is Giant, ott vettem, amikor garanciális átvizsgálásra vittem a bringát. Nem szóltak, hogy "ne erőlködj öreg, a tiédben belső van!") Ha legalább olyan belső(ke)t raktak volna bele, amiből kivehető a szelepmag, akkor abba nyomom a Slime-t, és a probléma megoldódik, még ha nem is úgy, ahogy gondolom. Akkor nem lenne most kényszer-upgrade...
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!