Sziasztok!
Segítséget kérnék belsőgumi ügyben.
Lesz valami baj abból ha a 29-es kerékben az 52mm széles külsőhöz 700 x 38-45C belsőt használok?
Baj nem lesz, de hosszútávon inkább keress méretben hozzáillő belsőt. Illetve jobb, ha ezt csak hátsó kerékkel játszod el, ha mégis baj lenne, ne legyen akkor baj.
Edited by Kisherceg, 2023. March 05. - 17:54.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
Mondjuk én előszeretettel használok keskeny felniket, de fene se tudja...
nagyon a terepes vonalhoz nem tudok hozzászólni, de az országúti témához igen. ott is ez a széles felni, széles külső most a divat. persze megint a az aero a varázsszó. oké. ebben lehet vlmi, de sztem akkor sem kellene ennyire széles gumikkal rohangálni. a profik többsége sem megy 25-26 mm-nél szélesebb gumikkal. akik meg igen, ott inkább a szponzor miatt teszik ezt. én is úgy gondolom, h egy országútira nem szükséges 25-26 mm-nél szélesebb külső. a karbon vázak már elég jól csillapítanak, az acél meg még jobban. már a modern alu vázak is csillapítanak, és ott többnyire karbon az első villa. legalábbis a villa szárai biztosan. amúgy meg egy jó vékony nyereg csővel is lehet javítani a komforton. oké, lehet, h szűkítő kell a vázba, de még mindig könnyebb lesz így a bicaj, mint egy indokolatlanul széles felni, külső kombó. aztán ott van a belső is. ezt sokan kihagyják a képletből. az se mindegy, h egy latex belső van a bringán, v egy tök 1xű butyl. ma már sokan nem nézik a külsők, belsők, felnik tömeg adatait. én szoktam. akárhogy is nézem a szélesebb minden, mindig nehezebb lesz, mint a keskeny. azért basszus, csak be kell forgatni azt a plusz tömeget.
a cikkben írtak a szingós gumikról is. én használtam nem is keveset szingót. menettulajdonságokban tényleg ott vannak a szeren. csak a szerelhetőség miatt nem szeretem. használtam tufo peremes szingót is. az is tökre olyan, mint a ragasztott, de ott is az van, h jobb, ha visz magával az ember a nyereg alatt egy pót gumit. amúgy az a mostani kétoldalas ragasztó szalag, amit használnak a szingókhoz, az frankó ötlet. szereltem már olyan cumóval kereket. sokkal könnyebb felrakni a szingót, mint ragasztóval ragasztani. ott pacsmagol az ember a kis ecsetjével, közben meg minden ragad.
én most egy ideje, kb 1,5 éve vittoria corsa külsőket használok, vittoria latex belsőkkel. frankó párosítás. ami számomra meglepő, h ezek a corsa-k már nem azok, mint kb 10 éve. azok tök gyorsan koptak, ma meg már hasonló a rubino futásteljesítményéhez. tök sokat elmennek. amúgy vittoria gumikat használok már nagyon régóta.
Azért az mindenképpen jó, hogy a szingón sikerült túllépni. Nekem ugyan sosem volt, de akkoriban sem tűnt egy igazán felhasználóbarát megoldásnak. Bár mint "versenysport csúcstechnika", kétségkívül vonzott, mint kölyök. Ja, középiskolás koromban én is országútiztam. Bár manapság már inkább gravel jelzőt kapna amit az akkori NDK és Csepel "verseny"-bringákkal előadtunk.
szingót még ma is használnak, és még egy darabig ez így is marad. országúton is használnak, de talán a pályán fog a legtovább maradni. ott ugyanis nincsen más opció. a peremes gumik lefordulnak. csak a felnire ragasztott szingó a biztos. 20-30 éve még a szingó adta a legkisebb gördülési ellenállást is. a tömege is ennek a variációnak volt a legkisebb. igazság szerint még most is ez a legkönnyebb opció. manapság már más a helyzet. azért a belső nélküli rendszerek, és a hagyományos, külsős, belsős megoldások is hozzák a szingók menettulajdonságait. mondjuk a belső nélküli dolog nekem egyáltalán nem szimpi. sztem megoldás olyan gondokra, amik nem lennének nélkűle.
Azért az mindenképpen jó, hogy a szingón sikerült túllépni. Nekem ugyan sosem volt, de akkoriban sem tűnt egy igazán felhasználóbarát megoldásnak. Bár mint "versenysport csúcstechnika", kétségkívül vonzott, mint kölyök. Ja, középiskolás koromban én is országútiztam. Bár manapság már inkább gravel jelzőt kapna amit az akkori NDK és Csepel "verseny"-bringákkal előadtunk.
donciccio likes this
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
annak idején én még javítottam szingót. ott is kellett varrni. szép feladat volt. ma már nem állnék neki, de akkoriban nem volt itthon plusz szingó. szóval maradt a javítás. persze csak szúrásos defekteket javítottam így. azon a részen, ahol fel szokás ragasztani a felnire a szingót, ott van egy szövet szalag. azt fel kellett szedni, azon a helyen, ahol a lyuk volt. aztán a varrást megbontottam, és kioperáltam a belsőt belőle a kérdéses szakaszon. szerencsés esetben meg tudtam ragasztani a belsőt. aztán vissza tuszmákoltam a belsőt, és most jött a neheze. össze kellett varrni. azért volt nehéz, mert a tű is kiszúrhatta a belsőt. sajnos volt rá példa, h kiszúrtam. ha sikerült a varrás, akkor vissza kellett ragasztani a szövet csíkot, és kész is volt. mehetett fel a kerékre. pálma texet használtam ragasztáshoz. a könnyű szingókat nem lehetett javítani. azoknál más volt a belső. nem latex volt, de vlmi hasonló. olyan nyers gumi szerűség volt. az edző szingókban viszont sima butyl belsők voltak. talán vékonyabbak a normál belsőnél, de anyagra azonosak voltak.
Nekem is van külsőm, ami szinte új és szerintem varrással még menthető. Gondoltam, megpróbálom. 0.25-ös horgászdamilt írnak a németek, de bőr- vagy farmercérna is jó. Plusz bőr- vagy zsákvarrótű. Rugalmas cipótalp-ragasztóval befedve a varrást az tartós lesz, azt írják. Egyszeri ~15-20 EUR befektetést szerintem megér, akár még egyetlen külső megmentéséért is - és hát a jövőben szintén jól jöhet még egy varrókészlet. Könnyen beszed az ember egy-egy nagyobb lyukat, sajnos már magam is dobtam ki külsőt, ami így utólag látva, menthető lett volna.
Havernak leszakadt a gumiperem. De visszavarrta!!!!!!!! (asszem felrobbant benne a belső)
U alakban körbefogta a peremet vmi erős szövettel v mivel, végigvarrta (van vagy 20-25cm hosszú) és mai napig azzal jár, nem is kíméletesen v óvatosan. Kemény, mi?
Én csak egy ócska kispolgár vagyok, szomorúan elballagtam volna a bótba és vettem volna egy gumit, hogy 7végén tudjak tekerni. De Karcsi barátom nem ilyen fából van faragva, a végsőkig elmegy - mindenben. Életfilozófiája: Nem kell új!!! Minek?
A Bontrager Chupacabra 29x3.0 val van valakinek tapasztalata? Nem rég vettem egy bringát amin ilyen gumi van. Mennyire jó a defekt védelme? Nem volt még tubeless gumin sose.
mondjuk neked pont nem ez a szett kellett volna....
elég lett volna a sárga szalag, szelep, folyadék (elvileg ez a giant felni többé kevésbé normális TL)
ez anno a full getto tubeless kiváltására lett kitalálva aminek egyik kompononse sem TL ready....
Nekem végül is bevált. És meglepő. de egy tekercs öntapadós szalag is kerül annyiba, mint ez a szet. Igaz, az több bringára is elég, de nekem csak egy van, ami tubeless.
De amúgy igazad van, ez tényleg jó "gettóhoz" is. Lehet, hogy megpróbálom valamelyik ősmontit is átalakítani..
Edited by Exile, 2022. August 22. - 20:12.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!
Na, túl vagyok életem első tubeless szerelésén.
Előző hozzászólásaimban széndékosan nem írtam sem a webshop, sem a forgalmazó nevét, mert sem ingyenreklámot, sem hitelrontást nem akartam. csinálni senkinek. A tisztánlátás kedvéért azonban erről a tubeless konverziós kitről van szó: https://ebike.hu/ter...lkuli-rendszer/
mondjuk neked pont nem ez a szett kellett volna....
elég lett volna a sárga szalag, szelep, folyadék (elvileg ez a giant felni többé kevésbé normális TL)
ez anno a full getto tubeless kiváltására lett kitalálva aminek egyik kompononse sem TL ready....
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ " Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
Na, túl vagyok életem első tubeless szerelésén.
Előző hozzászólásaimban széndékosan nem írtam sem a webshop, sem a forgalmazó nevét, mert sem ingyenreklámot, sem hitelrontást nem akartam. csinálni senkinek. A tisztánlátás kedvéért azonban erről a tubeless konverziós kitről van szó: https://ebike.hu/ter...lkuli-rendszer/
Voltak persze bizonytalanságok. A rendelés előtt utánanéztem a neten a Giant PX2 belső szélességének. Volt ott 19 mm-től 23-ig minden. A 19 mm-es érték volt a leggyakoribb, úgyhogy ezt választottam, annál is inkább, mert az ennél szélesebbeket a Joe's már freeride használathoz ajánlja, ami a Toughroad nagyon nem. (Az XC-hez is annyi köze van, hogy a 90-es években tényleg ilyen 1,9 - 2,1" körüli gumikkal mentek az XC montik.) Aztán jól meglepődtem, amikor kibontottam a kereket, és a felirata szerint 22 mm-es felniszalag volt benne. De a Joe's-nél ez a 19 mm a felni névleges belső szélességére vonatkozik, vagyis a "kampók" közti távolságra, ami tényleg ennyi. Maguk a szalagok ennél sokkal szélesebbek, a tömítőszalag nyúlik (ezért van különféle kerékátmérőkhöz különböző szélesség specifikálva), a küllőfejtakaró szalag pedig pont olyan széles, mint a felniszalag, ami benne volt.
További kérdés, hogy a két szalag közül melyiket kell használni. Ebben a videoban a kiscsaj csak a szeleppel ellátott tömítőszalagot teszi fel:
(Ennyire könnyen azért nem megy...)
A Giant ellenben öntapadós szalagot- használ, különálló szelepekkel:
A helyes válasz: mindkettőt. A Joe's féle rendszer elvileg működik a meglévő felniszalaggal is, de erről majd később.
A küllőanya-takaró szalag olyan, mint egy kemény Cellux. Sajnos nálam úgy is csinált, ahogy a cellux néha szokott: letapadt a széle, és átlósan felhasadt. Kénytelen voltam az első 20-30 centit levágni és kidobni. De van a tekercsen elég, két kerék után talán még egy harmadikra is jutna. Ennél nem is arra törekedtem, hogy faltól-falig érjen, hanem inkább a horonyba feküdjön bele, hiszen a nyomás úgyis oda fogja benyomni.
A szalagokkal elvoltam kb. fél órát. A gumit csak gumiszerelő "vassal" műanyaggal tudtam e helyére tenni. Megkentem mindkét peremét bőséggel habos mosószeres vízzel.
Ahogy ott feküdt előttem a kerék, a gumiperemek szinte a felni középső hornyában, elég reménytelennek tűnt a dolog... De pár fújás a műhelypumpával, és már vette fel a nyomást, a helyére ugrott, és tartja a nyomást azóta is, tej nélkül. (A gumira 4,1 bar van megadva maximális nyomásként. A kitre 40 psi. 3 bar-ig fújtam, az kb 45 psi, annyit ki kell bírnia, szereléskor biztosan.)
Ennyi? Olvastam mindeféle rémtörténetet, hogy kompresszorral alig ugrott helyre, hogy az oldalfalon bugyogott ki a tej...
A sikeren felbuzdulva nekiálltam az első keréknek is. Persze abban is belső volt. (És nem, ha a gumit a peremtől nyomod befelé, akkor nem látszik a belső. Legfeljebb a szelepnél.)
Abban először benne hagytam a gyári felniszalagot. (A hátsóban a szalag néhány centis hosszon vissza volt tűrődve pár milimétert, ki sem tudtam simítani, azzal nem kisérleteztem.) Ez már egész napos program lett, kétszer bontottam vissza. Először azért, mert a gumi felrakása közben sikerült félrekotorni a tömítőszalagot. Aztán pedig az istennek sem akart a helyére ugrani a szelepnél, pedig már az anyám tyúkja is csúszkált a mosogatószeres habban. Már mindenfélén gondolkodtam: veszek hozzá CO2 patronos pumpát, elviszem a kereket a benzinkútra, csinálok boostert PET-palackból... Egyik sem segített volna, mert tűzetesebben szemügyre véve kiderült, hogy a szelep mellett a tömítőszalag nem ment be a perem alá. És odagyömöszölni sem lehetett, egész egyszerűen annyira kitüremkedett a szelep "alsó" vége. Gondoltam, talán a gyári felniszalag túl vastag. De nem lehet sokkal vastagabb, mint a "cellux", amit a szelep mellett szintén duplán kell venni...
A Joe's kit leírása szerint szükséges lehet a felni belső szeleplyukába belemunkálni, ha a szelep az alsó kiszélesedése miatt nem tud beülni a helyébe. Ő 3/8"-os, vagyis 8,5 mm-es fúrót ajánl. (Az én fogalmaim szerint 3/8" nem 8,5 mm, inkább a 10 mm-hez van közel. Konkrétan erőszakoltam már össze ilyen felállásban compression fittinget amikor nem volt kéznél más, végül is tömít...) 8,5 mm-esnél nagyobb fúróval nem vagyok hajlandó nekimenni a felninek, de amikor kinyitottam a fúrószár-készletemet, a 8 mm-es hiányzott, 8,5-ös pedig nem is volt. Végül egy kúpos marófejet fogtam be racsnis csavarhúzó-nyélbe (géppel nem mentem neki), azzal faragtam a belső szeleplyukat kissé kúposra. (Nem biztos, hogy erre szükség volt.)
Ha már úgyis levettem a gyári felniszalagot, ahelyett is a Joe's-félét ragasztottam fel. Miután minden a helyén volt, ez is ugyanolyan könnyen a helyére csúszott, mint az elsőként szerelt hátsó.
Ki még nem próbáltam, vissza sincsenek még a kerekek szerelve a bringába. Pár óra múlva rájuk néztem, a hátsó még mindig tartja a nyomást, de az agyongyepált első kissé meglöttyedt. De ahogy elnéztem, az is az oldalfalon keresztül szivárog, nem az illesztésnél. Tényleg kell beléjük a lötyi.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!
Akkor álljon itt egy ellenérv is: Slime a belsőben és Schwalbe Marathon külső nálam nagyon bevált munkábajárós (volt abban szeg, üveg, királydinnye, tűzőkapocs, rajzszeg, meg minden IS) bringán. Ha az idegen test eljutott a belsőig, csak kihúztam, pörgettem a keréken kettőt és mentem tovább. Este rápumpáltam ellenőrzésképp, de soha nem volt gondom a nyomásvesztéssel (6 Bar-on megyek a trekkingel, havonta amúgy is rá kell pumpálni 0,5-1,0 Bar-t).
Évente egyszer meg amúgy is cserélem a belsőt Slime-al együtt, meg kipiszkálom a külsőből az üvegszilánkokat.
Nem olcsó a Schwalbe Marathon, de tényleg sokat bír. A mostani szettben közel 20.000 km van már és még elmegy 5-6 ezret biztosan.
ezek szerint a Marathon egy qrva jó gumi.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."