Legutóbbi defektem után beletöltöttem pár köbcentiméter defektjavító folyadékot a belsõbe. Reméltem, minél késõbb kell megtapasztalnom a hatását, de azért vártam is, kíváncsian...
Tegnap aztán megtudtam, hogyan is mûködik. Szóval:
Lassú haladásnál, fékezésnél furcsa hangot hallottam a hátsó fék irányából. Olyan volt, mintha valami kis gally beakadt volna a küllõk közé, és minden kerékfordulatnél finoman megütötte volna a villát. Valószínûleg a kiáramló levegõ volt (28 mm-es külsõt használok, kb. 6-6,5 bar nyomással).
Pár fordulat után megálltam (piros lámpa), majd indulásnál furcsán mozgott a bringa - ekkor vettem észre, hogy defektem van, majdnem a felnin megyek.
Csakazértis elgurultam a közeli benzinkútig, és belenyomtam némi levegõt, 5,2 barig (ennyit tudott a kompresszor).
Kb. harminc km után újabb benzinkút, ahol felpumpáltam az addigra 3,5 barra leengedett kereket 4,8 barra (az ottani maximumra).
Ismét harminc kilométer, benzinkút, itt végre volt normális kompresszor, és felnyomtam a 4,5 barra leengedett gumit 6,5 bárra.
Újabb tekerés, a napot a defekt után 152 km-el zártam, majd kb. 18 órával késõbb útrakeltem, és egy benzinkútnál ellenõrizni akartam a nyomást. Balszerencsémre az itteni kút kompresszora csak 5,2 atmoszféra nyomást tudott, és az ügyeskedés közben némi levegõt vesztettem is a gumiból. Mindenesetre tekerés tovább, és kb. 7 órával késõbb, az otthoni mûhelypumpával ismét 6,5 barra nyomtam 5,5-rõl a gumit.
Ami kérdések felmerültek bennem:
- A defektjavító folyadék olyan lassan hat, hogy majdnem teljesen le kell engednie a guminak, míg elzárul a lyuk?
- A hasonló lötyiket reklámozó filmeken a defektes külsõn a kiáramló folyadék jól észrevehetõ zöld foltokon láthatóvá válik a lyukaknál, én viszont nem láttam semmit. Lehet, hogy kicsi volt a lyuk - no de akkor miért nem zárta el gyorsabban, kevesebb levegõveszteség után?
- Lehet, hogy több löttyöt kellett volna a gumiba tölteni? A folyadék dobozán az áll, hogy az egy autókerékhez elegendõ mennyiség, ennek kb. a tizedék töltöttem a bringakerékbe. Kevés volt vajon? Ha többet öntök a gumiba, gyorsabban hat?
- Normális az, hogy több ezer kerékfordulat után, több órával a defekt után is még szivárog a levegõ a gumiból?
- Esetleg a benzinkutak órái pontatlanok ennyire?
- Most, a defekt után utána kell tölteni a folyadéknak? Ha megforgatom a kereket, nem hallok semmi "lötyögést", vagy folyadékcsorgásra emlékeztetõ hangot. Igaz, elõtte sem - mondjuk akkor nem is figyeltem különösebben ...
Ha valaki ismeri a válaszokat, vagy volt hasonló élménye, kérem ossza meg velem/velünk!