Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Gumitopik

* * * * * 4 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
15889 hozzászólás a témában

#2321
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.328 hozzászólás

Szöges gumi kérdés

Adott a 26-os montim jelenleg 2.0-és külsökkel és adott a városi, melóbajárós, melyhez a trekking kerék helyett van egy 26-os cserekerék, szarabb időre 1,75-ös külsőkkel. A havas időben, mindkét felhasználásra (montizás és melóbajárás) megfelelő gumi kéne. Nem akarok külön-külön venni két kerékszettre. A városit bringaúton (friss, ropogós, most épült, távol a főúttól) használom, valószínüleg soha nem lesz takarítva a havas, latyakos időben. Monti pedig laza, lájtos, semmi keménykedés. Főúton keveset használnám a cuccot. 

 

Én úgy gondoltam, olyan gumi kéne, melynek a középső futófelületén nincs "szögelés" :)

Ezeket találtam. 

Schwalbe winter Active KevlarGuard wire 26x1,75

Schwalbe Snow Stud Performance KevlarGuard 26x1,9

Nokian Mount & Ground W160 Spikes wire bead tire 50-559 (26x1.9)

 

Vélemény?



#2322
Sly78

Sly78

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.513 hozzászólás

Én is írtam egy pár hsz-el előbb, csak kár, hogy nem lehet kapni ilyen Maxxist ebben a méretben, TL-ben vagy legalább hajtogathatóban normális mintával.

 

A Schwalbe-nál a Pace, Trail és VertStar is 3C, tehát nincs külön 3C ahogy gondoltam.

 

Érdekes módszer a keréknyomás beállítására:

http://www.bikequart...es/TireDrop.pdf

 

Ebből annak látom értelmét, hogy a két kereket nem egyformán kell fújni, hanem a tömeg eloszlásának arányában.

az is kiderül belőle, hogy hetven kiló fölött nincs kerékpáros :)



#2323
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.276 hozzászólás

 

Ebből annak látom értelmét, hogy a két kereket nem egyformán kell fújni,

ez eddig is nyilvánvaló volt, mindenféle tudomány nélkül, józan póri ésszel.


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#2324
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

Összefoglalva az egészet, valahogy úgy képzeld el, hogy TEREPEN a puha gumi könnyebben átgördül a sok kis akadályon, kövön, gyökéren. A kemény gumi mindenben"akad" egy kicsit. Mintha a puha gumi egy teló lenne, simítja a talajt.
A régi stílusú, keskenyebb 1,95ös gumikat nem lehet annyira leengedni, mert könnyebben fölütődnek, mint egy szélesebb gumi.
Betonon nem számít a szélesség, nagyobb nyomás gyorsabban megy. De gondolom a terepezős része érdekelt inkább a dolognak.


Mindenutt jobb a szeles a gordules szempontjabol, csak egy bizonyos sebesseg felett tobbet szamit a legellenallas es suly. A keskeny gumit pedig jobban kell fujni hasonlo gordulesi ellenallashoz aszfalton.

#2325
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Én is írtam egy pár hsz-el előbb, csak kár, hogy nem lehet kapni ilyen Maxxist ebben a méretben, TL-ben vagy legalább hajtogathatóban normális mintával.

 

A Schwalbe-nál a Pace, Trail és VertStar is 3C, tehát nincs külön 3C ahogy gondoltam.

 

Érdekes módszer a keréknyomás beállítására:

http://www.bikequart...es/TireDrop.pdf

 

Ebből annak látom értelmét, hogy a két kereket nem egyformán kell fújni, hanem a tömeg eloszlásának arányában.



#2326
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás

persze. sőt, a 3C maxxisoknak van 40a-s része is.



#2327
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
42a puha kerékpár gumi egyáltalán létezik?

#2328
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.693 hozzászólás

Nagyon köszönöm, a diagramm alapján viszont a nagyobb nyomás kedvez (kisebb energia szükséges). Ez valahol természetes, a vonatkerék ezért gördül jobban a sinen.

Egyre jobban izgat a téma. Feltételezem, hogy azért is keskeny az országúti kereke, mert a talaj (országúton) nem deformálódik, ellentétben a földdel. (Ami szintén gördülési ellenállást szűl )

Összefoglalva az egészet, valahogy úgy képzeld el, hogy TEREPEN a puha gumi könnyebben átgördül a sok kis akadályon, kövön, gyökéren. A kemény gumi mindenben"akad" egy kicsit. Mintha a puha gumi egy teló lenne, simítja a talajt.

A régi stílusú, keskenyebb 1,95ös gumikat nem lehet annyira leengedni, mert könnyebben fölütődnek, mint egy szélesebb gumi.

Betonon nem számít a szélesség, nagyobb nyomás gyorsabban megy. De gondolom a terepezős része érdekelt inkább a dolognak.


marton módosította - 2013. november 20. - 00:35

Marci

#2329
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Más kérdés: Mavic 819 -en (19mm a belső perem 2.3-ig van a gyári ajánlás) / Easton EA70 XCT (itt is 19mm a belső perem) mennyire állna hülyén egy 2.4-es? Most van TL (nem ready) Fat Albert nagyon jó akcióban, de a szélesség miatt vacillálok.

 

Végignéztem a Schwalbe weboldalát többször is trailstar keverék után kutatva. TL-ben nincs trailstar. Csak TLR-ben van Nobby Nic 2.4, Fat Albert 2.25 / 2.4, Hans Dampf 2.35, Magic Mary (még nem kapható) 2.35. Maxxis weboldala elég szutyok, más adatokat adnak meg mint amilyen gumikat forgalomban látok, itt detto 60, 62, 70a keverékkel vannak a gumik, még véletlen sincs 42a. Miért kerülik a puha keveréket és csak DH/Freeride kategóriában elérhető nagyítóval keresve?

 

Egyébként a 2.4-es nagyon nagy lenne a fenti felnikre? Az kevésbé érdekel, hogy 995g.



#2330
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Nagyon köszönöm, a diagramm alapján viszont a nagyobb nyomás kedvez (kisebb energia szükséges). Ez valahol természetes, a vonatkerék ezért gördül jobban a sinen.

Egyre jobban izgat a téma. Feltételezem, hogy azért is keskeny az országúti kereke, mert a talaj (országúton) nem deformálódik, ellentétben a földdel. (Ami szintén gördülési ellenállást szűl )igen

 

igen, erről van szó amemennyre tudom, mert én is csak a netről tájékozódtam,nem a mérnöki karon :)


stellaz módosította - 2013. november 19. - 20:46


#2331
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Ha megnézed a tanulmány 7. oldalát, ott van egy szép ábra. Aszfalton enyhén csökken a gördülési ellenállás a nyomás növekedésével, terepen jelentősen csökken a gördülési ellenállás a nyomás csökkenésével. Nem találtam rá magyarázatot miért van így, de valahol az is bennevan, hogy egy bizonyos nyomás felett nem csökken tovább a gördülési ellenálás aszfalton sem.


freddyke módosította - 2013. november 19. - 20:44


#2332
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 hozzászólás

azonos nyomáson a szélesebb guminak van kissebb gördülési ellenállása még ha a terep adottságokat nem is számoljuk, ezért megy a montis 2,5 bar, az országutis meg 7 bar nyomással.

 

hogy miért mennek országutisok mégis keskeny gumival?

 

gondolom azért, mert sokkal könnyebb és sokkal kisebb a légellenállása és aszfalton ez számít

grafik-1.jpg

Nagyon köszönöm, a diagramm alapján viszont a nagyobb nyomás kedvez (kisebb energia szükséges). Ez valahol természetes, a vonatkerék ezért gördül jobban a sinen.

Egyre jobban izgat a téma. Feltételezem, hogy azért is keskeny az országúti kereke, mert a talaj (országúton) nem deformálódik, ellentétben a földdel. (Ami szintén gördülési ellenállást szűl )



#2333
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Nagyon szépen köszönöm. Elnézést, azért ez kicsit idealizáltnak tűnik.Ha teljességgel így lenne, nem lenne érdemes az országútin se keskeny gumit használni. Biztos van tudományos alapja, hiszen élversenyzők alibire nem használnának széles külsőket. Nagyon köszönöm, ha van más valakinek információja, véleménye kérem ossza meg. Köszönöm

 

azonos nyomáson a szélesebb guminak van kissebb gördülési ellenállása még ha a terep adottságokat nem is számoljuk, ezért megy a montis 2,5 bar, az országutis meg 7 bar nyomással.

 

hogy miért mennek országutisok mégis keskeny gumival?

 

gondolom azért, mert sokkal könnyebb és sokkal kisebb a légellenállása és aszfalton ez számít

grafik-1.jpg


stellaz módosította - 2013. november 19. - 20:13


#2334
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Elvileg ez a fizikai teszt utáni tudományos magyarázat. A tanulmányban letesztelték, lemérték és az eredményeket ezzel magyarázzák.



#2335
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 hozzászólás

Nagyon szépen köszönöm. Elnézést, azért ez kicsit idealizáltnak tűnik.Ha teljességgel így lenne, nem lenne érdemes az országútin se keskeny gumit használni. Biztos van tudományos alapja, hiszen élversenyzők alibire nem használnának széles külsőket. Nagyon köszönöm, ha van más valakinek információja, véleménye kérem ossza meg. Köszönöm

 



#2336
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Ok nagyon köszönöm, de még mindig nem értem miért ! Elnézést ennyire nem bírom az angolt.

Magyarán mitől kisebb az ellenállása terepen egy 2,1-es guminak az 1,95- höz képest ?

Mitől más ez ,mint aszfalton?

 

Köszi

 

A tanulmány 4. oldalán magyarázza képpel is. Lefordítom ezt a részt.

 

A kerékpáros és kerékpár összesített tömege összenyomja a gumit a talajjal való érintkezés pontján (szaknyelven "patch"). A keskeny gumik jobban összenyomódnak ("C") így jobban deformálódnak. Azonos nyomásnál a patch mérete nem változik a gumi szélességének függvényében. Az alakja viszont különböző. A szélesebb guminak egy szintén szélesebb, de rövidebb összenyomódása (patch) van.  Ez csökkenti a kapaszkodást (lever - ha valaki jobban fordítja, megköszönöm) (F). Úgy képzeld el a folyamatot, mint egy billenő mozgást S-el a holtpontján. A rövidebb kapaszkodásból kifolyólag a szélesebb gumi sokkal könnyebben gördül.

 

Fentebb írja, hogy aszfalton nincs feltűnő különbség a keskenyebb és szélesebb gumi között.

 

A kisebb nyomás is lényegesen csökkenti a gördülési ellenállást terepen.

 

Ez persze csak ideális, száraz körülményekre vonatkozó teszt, kihagy sok egyéb környezetet.


freddyke módosította - 2013. november 19. - 19:42


#2337
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 hozzászólás

Ok nagyon köszönöm, de még mindig nem értem miért ! Elnézést ennyire nem bírom az angolt.

Magyarán mitől kisebb az ellenállása terepen egy 2,1-es guminak az 1,95- höz képest ?

Mitől más ez ,mint aszfalton?

 

Köszi



#2338
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Vannak, akik ezt máshogy gondolják, meg persze vannak, akik ezt dudományos kísértetekkel alá is támasztják.

Nem feltétlen kell ezzel egyetérteni, de szerintem megfontolandó.

http://www.mtbonline...illustrated.pdf

 

Egy ideje tudom, hogy ez így van, szélesebb gumi, kisebb nyomás = kisebb gördülési ellenállás, nagyobb komfort. A szélesebb guminak egy hátrányát látom, mivel nehezebb, ezért nehezebb felgyorsítani. Egyébként mi szab határt a szélességnek? Ha ez ennyire igaz, miért nem megy mindenki 2.4"-es gumikkal?

 

Más kérdés: Mavic 819 -en (19mm a belső perem 2.3-ig van a gyári ajánlás) / Easton EA70 XCT (itt is 19mm a belső perem) mennyire állna hülyén egy 2.4-es? Most van TL (nem ready) Fat Albert nagyon jó akcióban, de a szélesség miatt vacillálok.



#2339
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Vannak, akik ezt máshogy gondolják, meg persze vannak, akik ezt dudományos kísértetekkel alá is támasztják.

Nem feltétlen kell ezzel egyetérteni, de szerintem megfontolandó.

http://www.mtbonline...illustrated.pdf

 

...

jelentősen meghíztak a gumik.

Amitől ugye hasonló minta esetén jelentősen megnő a gördülési ellenállásuk.

...

széles gumik nagyobb ellenállása

...



#2340
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 hozzászólás

Sziasztok

 

Régóta foglalkoztat egy dolog, kíváncsi vagyok a véleményetekre. XC gumiknál a 90-es években javarészt 26*1,95 volt a legtöbb gyártó által forgalmazott méret. Eltekintve a Schwalbe és a Conti közötti méretezésbeli jelentős eltérésektől is jelentősen meghíztak a gumik.

Amitől ugye hasonló minta esetén jelentősen megnő a gördülési ellenállásuk. Mivel az XC esetében a sebesség az elsődleges, némileg ellentmond a széles gumik nagyobb ellenállása, a felhasznált nagyobb energia , a sebesség növekedés céljának. Miért használ mindenki 2,1-2,2-es gumit ? Mi az elsődleges oka ennek ? Nem hiszem, hogy a tapadás lenne, hiszen a gumik mintázata egyre inkább a sebesség növekedését célozza a tapadás egyre kisebb. Tehát miért kell széles gumi XC-re , maratonra ?