Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Gumitopik

* * * * * 4 votes

  • Please log in to reply
15857 replies to this topic

#2301
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

Nagyon szépen köszönöm. Elnézést, azért ez kicsit idealizáltnak tűnik.Ha teljességgel így lenne, nem lenne érdemes az országútin se keskeny gumit használni. Biztos van tudományos alapja, hiszen élversenyzők alibire nem használnának széles külsőket. Nagyon köszönöm, ha van más valakinek információja, véleménye kérem ossza meg. Köszönöm

 

azonos nyomáson a szélesebb guminak van kissebb gördülési ellenállása még ha a terep adottságokat nem is számoljuk, ezért megy a montis 2,5 bar, az országutis meg 7 bar nyomással.

 

hogy miért mennek országutisok mégis keskeny gumival?

 

gondolom azért, mert sokkal könnyebb és sokkal kisebb a légellenállása és aszfalton ez számít

grafik-1.jpg


Edited by stellaz, 2013. November 19. - 20:13.


#2302
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Elvileg ez a fizikai teszt utáni tudományos magyarázat. A tanulmányban letesztelték, lemérték és az eredményeket ezzel magyarázzák.



#2303
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 posts

Nagyon szépen köszönöm. Elnézést, azért ez kicsit idealizáltnak tűnik.Ha teljességgel így lenne, nem lenne érdemes az országútin se keskeny gumit használni. Biztos van tudományos alapja, hiszen élversenyzők alibire nem használnának széles külsőket. Nagyon köszönöm, ha van más valakinek információja, véleménye kérem ossza meg. Köszönöm

 



#2304
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Ok nagyon köszönöm, de még mindig nem értem miért ! Elnézést ennyire nem bírom az angolt.

Magyarán mitől kisebb az ellenállása terepen egy 2,1-es guminak az 1,95- höz képest ?

Mitől más ez ,mint aszfalton?

 

Köszi

 

A tanulmány 4. oldalán magyarázza képpel is. Lefordítom ezt a részt.

 

A kerékpáros és kerékpár összesített tömege összenyomja a gumit a talajjal való érintkezés pontján (szaknyelven "patch"). A keskeny gumik jobban összenyomódnak ("C") így jobban deformálódnak. Azonos nyomásnál a patch mérete nem változik a gumi szélességének függvényében. Az alakja viszont különböző. A szélesebb guminak egy szintén szélesebb, de rövidebb összenyomódása (patch) van.  Ez csökkenti a kapaszkodást (lever - ha valaki jobban fordítja, megköszönöm) (F). Úgy képzeld el a folyamatot, mint egy billenő mozgást S-el a holtpontján. A rövidebb kapaszkodásból kifolyólag a szélesebb gumi sokkal könnyebben gördül.

 

Fentebb írja, hogy aszfalton nincs feltűnő különbség a keskenyebb és szélesebb gumi között.

 

A kisebb nyomás is lényegesen csökkenti a gördülési ellenállást terepen.

 

Ez persze csak ideális, száraz körülményekre vonatkozó teszt, kihagy sok egyéb környezetet.


Edited by freddyke, 2013. November 19. - 19:42.


#2305
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 posts

Ok nagyon köszönöm, de még mindig nem értem miért ! Elnézést ennyire nem bírom az angolt.

Magyarán mitől kisebb az ellenállása terepen egy 2,1-es guminak az 1,95- höz képest ?

Mitől más ez ,mint aszfalton?

 

Köszi



#2306
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Vannak, akik ezt máshogy gondolják, meg persze vannak, akik ezt dudományos kísértetekkel alá is támasztják.

Nem feltétlen kell ezzel egyetérteni, de szerintem megfontolandó.

http://www.mtbonline...illustrated.pdf

 

Egy ideje tudom, hogy ez így van, szélesebb gumi, kisebb nyomás = kisebb gördülési ellenállás, nagyobb komfort. A szélesebb guminak egy hátrányát látom, mivel nehezebb, ezért nehezebb felgyorsítani. Egyébként mi szab határt a szélességnek? Ha ez ennyire igaz, miért nem megy mindenki 2.4"-es gumikkal?

 

Más kérdés: Mavic 819 -en (19mm a belső perem 2.3-ig van a gyári ajánlás) / Easton EA70 XCT (itt is 19mm a belső perem) mennyire állna hülyén egy 2.4-es? Most van TL (nem ready) Fat Albert nagyon jó akcióban, de a szélesség miatt vacillálok.



#2307
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Vannak, akik ezt máshogy gondolják, meg persze vannak, akik ezt dudományos kísértetekkel alá is támasztják.

Nem feltétlen kell ezzel egyetérteni, de szerintem megfontolandó.

http://www.mtbonline...illustrated.pdf

 

...

jelentősen meghíztak a gumik.

Amitől ugye hasonló minta esetén jelentősen megnő a gördülési ellenállásuk.

...

széles gumik nagyobb ellenállása

...



#2308
Kisrozi

Kisrozi

    vendég

  • fórumtag
  • 95 posts

Sziasztok

 

Régóta foglalkoztat egy dolog, kíváncsi vagyok a véleményetekre. XC gumiknál a 90-es években javarészt 26*1,95 volt a legtöbb gyártó által forgalmazott méret. Eltekintve a Schwalbe és a Conti közötti méretezésbeli jelentős eltérésektől is jelentősen meghíztak a gumik.

Amitől ugye hasonló minta esetén jelentősen megnő a gördülési ellenállásuk. Mivel az XC esetében a sebesség az elsődleges, némileg ellentmond a széles gumik nagyobb ellenállása, a felhasznált nagyobb energia , a sebesség növekedés céljának. Miért használ mindenki 2,1-2,2-es gumit ? Mi az elsődleges oka ennek ? Nem hiszem, hogy a tapadás lenne, hiszen a gumik mintázata egyre inkább a sebesség növekedését célozza a tapadás egyre kisebb. Tehát miért kell széles gumi XC-re , maratonra ?

 



#2309
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

én megcsináltam már pár telet slic gumival is, de őszintén szólva nem jó küszködni vele

 

nekem a legjobb téli kerékpáros élményem hóban az szöges gumival volt

Dehogy slick, csak regi hasznalt terepgumik, elore persze en is a kevesbe kopottat teszem. Hoban meg majdnem jobb is a kozepen elvasott gumi, az oldalbutykok meg mindig nagyon jol harapnak. Ezt a telre, foleg hatra kopott gumit meg nem en talaltam ki, nalam sokkal jobban brigazo sracok is ajanlottak



#2310
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

én megcsináltam már pár telet slic gumival is, de őszintén szólva nem jó küszködni vele

 

nekem a legjobb téli kerékpáros élményem hóban az szöges gumival volt

 

 



#2311
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Azért remélem autóra nem ezen elvek alapján veszel téli gumit, bár kétségtelen, tavaszra nagyon sokat fejlődhetne a vezetési technikád! :)

Az biztos. Autora az ADAC teszt top3-asbol valasztottam az utobbi 12 evben mindig. Nyilvan nem akarom masok eletet ugyanugy nem, mint a magamet sem veszelyeztetni. A smiley ellenere azert remelem, ezt a felvetest nem gondoltad komolyan es cak egy kis rosszmajusagrol van szo... nezd meg, mit irt freddyke korabban, hogyan esett el- na pont erre kellene gyurnia, s mivel az ember segiteni akar alapvetoen, hat leirja neki mi valt be. Nekem ez...
Bicaj mas, mint egy auto, hoban tokeletes a kopottabb gumi, foleg hatra, terdvedo es konyokvedo nekem amugy is alap ilyenkor. Azert azt elmondanam, hogy sosem tartottam magam tul jol bicajozonak igy ilyenkor ramegyek a technika csiszolgatasara (iden is boven ramfer). Ezert en telen is tekerek mar 5 eve, de esni nem estem annak ellenere, hogy ugyanazokon az osvenyeken megyek a hoban, mint nyaron a szaraz utakon. Jegen csusztam mar el 2x az 5 ev alatt, mindket helyen kijartak az utat az autok, ami tukorjegge fagyott, itt meg pont tokmindegy, milyen gumi lett volna fent, kiveve persze a szoges - ez is jo tapasztalat volt.

#2312
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Téli, őszi sárra, dzsuvára pont egy vékonyabb gumi való.

A hó az megint más kérdés, ott meg pont a széles gumi a jó.

 

 

Ahogy marton is írja, érdemes beruházni sárgumira ha nagyon akarsz menni mert 2,2-el szét fogod magad szopni. A Nobby csak úgy falja a sarat. Tempóba meg sokkal jobb vagy vele mert fossa ki a sarat és tud mibe kapaszkodni. Lejtőkön meg úgy is vissza vesz az ember egy kicsit az ilyen talajon de ott is megállja a helyét.

MJani fórumtársnak van is egy pár fasza gumi :)  http://apro.bikemag....x-l199633.html#

 

Ok, igazatok lehet. A sarat utálom, a kimondott mély sarat távolról kerülöm. Félig felszáradt, vékony sáron vagyok hajlandó átkelni, hogy az idő nagy részében csak nedves, tekerhető terepen haladhassak. Eleve olyan sziklás területeket válaszok, ami nem sarasodik be mélyen. Szóval erre nem biztos, hogy sárgumi kellene. A nedves sziklára, gyökérre kellene jobb tapadás. Összefoglalva: száraz időre (70%), nedves időre, vékony sárra, fagyott talajra, kis hóra maximum 2 pár gumi. Évente 2-nél többször nem szeretném cserélni a gumikat, ősszel és tavasszal. Ha a sár annyira külön kategória, inkább lemondok róla. Fagyott talajon, hóban viszont megpróbálnám most télen, inkább arra fókuszálnám a gumikat.

 

Találtam egy nemhivatalos összetétel összehasonlító táblázatot (Maxxisra, de gondolom a többire is igaz):

60a- made from plastic compound made from recycled legos. Lil firm for my tastes personally
42a- good race comp and pretty sticky.
40a- pretty much race only. Race tire, wears fast
3C- Combination tire: 70a (old lego block) base layer, 42a crown (top of tire), 40a shoulder
50a - you can get them ordered online (combination of 60a / 42a)


Edited by freddyke, 2013. November 19. - 00:41.


#2313
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

A telire uj es csucs gumival pedig nem ertek egyet. Amit lejjebb irtal, azok alapjan pont a kevesbe jo gumira lenne szukseged, tavaszra nagyon sokat fejlodhetne a technikad. Ne azt vard, hogy a gumi oldja mar meg helyetted a helyzeteket! De te tudod...

Azért remélem autóra nem ezen elvek alapján veszel téli gumit, bár kétségtelen, tavaszra nagyon sokat fejlődhetne a vezetési technikád! :)



#2314
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Szerintem agyuval losz verebre, ennyiert egyebkent is borzaszto draga egy kulso, persze te tudod. Akkor mar inkabb 2 db On-One Smorgasbord 2.25 enduro, a 2 db 40 font es ez tubeless-kent is megy.
A telire uj es csucs gumival pedig nem ertek egyet. Amit lejjebb irtal, azok alapjan pont a kevesbe jo gumira lenne szukseged, tavaszra nagyon sokat fejlodhetne a technikad. Ne azt vard, hogy a gumi oldja mar meg helyetted a helyzeteket! De te tudod...

Nem, csak az időjárási viszonyokhoz megfelelő gumit keresek. Eddig csak szárazon mentem, nem mentem sárban sem télen. Arra kiváló volt a hátulra Maxxis Advantage, előre Ardent. Itt van 5db Ardent, amiből 2db TL és a többi is felmegy TL-ként ha akarom, de ha egyszer kiderült, hogy nedvesen nem tapad, nem akarom vele kinyírni magam. Ha gondolod adok kölcsön egyet és próbáld ki. Igaz, nem sok gumit próbáltam eddig (Maxxis Ignitor, Advantage, Ardent, Schwalbe Nobby Nic), de ég és föld a különbség és távolról a Nobby Nic volt, amivel a legjobb teljesítményt értem el és a legnagyobb biztonságérzetet adta. Az általad említett One-One-kat nem ismerem. Azt látom, hogy itt lehet kapni endurot (60a) és trail extreme-t (60/42a). Nyilván a 42 megy előre. Esetleg írhatnál róluk pár sort. Az a baj, hogy drága próbálgatni és ha nem tetszik, nem fogom elhasználni.



#2315
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 posts
  • LocationMecsek

Végignéztem többször is a bike-components.de-t, de most sincs trailstar csak 2.4-esben van. Állandó nedves-sáros, fagyos időben pont, hogy a jobb gumi kell. Egész évben használható gumit szeretnék. Nem fog az lekopni a télen. A 3 komponensű NN a nyerő eddig, csak sokallom.

Ahogy marton is írja, érdemes beruházni sárgumira ha nagyon akarsz menni mert 2,2-el szét fogod magad szopni. A Nobby csak úgy falja a sarat. Tempóba meg sokkal jobb vagy vele mert fossa ki a sarat és tud mibe kapaszkodni. Lejtőkön meg úgy is vissza vesz az ember egy kicsit az ilyen talajon de ott is megállja a helyét.

MJani fórumtársnak van is egy pár fasza gumi :)  http://apro.bikemag....x-l199633.html#


Edited by Kánya, 2013. November 18. - 23:51.


#2316
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

A telire uj es csucs gumival pedig nem ertek egyet. Amit lejjebb irtal, azok alapjan pont a kevesbe jo gumira lenne szukseged, tavaszra nagyon sokat fejlodhetne a technikad. Ne azt vard, hogy a gumi oldja mar meg helyetted a helyzeteket! De te tudod...

Téli, őszi sárra, dzsuvára pont egy vékonyabb gumi való.

A hó az megint más kérdés, ott meg pont a széles gumi a jó.


Marci

#2317
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Végignéztem többször is a bike-components.de-t, de most sincs trailstar csak 2.4-esben van. Állandó nedves-sáros, fagyos időben pont, hogy a jobb gumi kell. Egész évben használható gumit szeretnék. Nem fog az lekopni a télen. A 3 komponensű NN a nyerő eddig, csak sokallom.

Szerintem agyuval losz verebre, ennyiert egyebkent is borzaszto draga egy kulso, persze te tudod. Akkor mar inkabb 2 db On-One Smorgasbord 2.25 enduro, a 2 db 40 font es ez tubeless-kent is megy.
A telire uj es csucs gumival pedig nem ertek egyet. Amit lejjebb irtal, azok alapjan pont a kevesbe jo gumira lenne szukseged, tavaszra nagyon sokat fejlodhetne a technikad. Ne azt vard, hogy a gumi oldja mar meg helyetted a helyzeteket! De te tudod...

#2318
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Miert ust? Eleg a snakeskin verzio. Bike-components de-n szokott lenni akcioban a par, talan 30 eur alatt is lattam mar per db, sot. Hatra meg eleg valami kopott regi kulso, ez a gyakorlas idoszaka.

 

Végignéztem többször is a bike-components.de-t, de most sincs trailstar csak 2.4-esben van. Állandó nedves-sáros, fagyos időben pont, hogy a jobb gumi kell. Egész évben használható gumit szeretnék. Nem fog az lekopni a télen. A 3 komponensű NN a nyerő eddig, csak sokallom.



#2319
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Erre azt gondoltam, hogy pacestar, de triple compound. Valóban jó ez előre? Megér ~20000 forintot? Ennek az árából két gumit vehetek.


Miert ust? Eleg a snakeskin verzio. Bike-components de-n szokott lenni akcioban a par, talan 30 eur alatt is lattam mar per db, sot. Hatra meg eleg valami kopott regi kulso, ez a gyakorlas idoszaka.

#2320
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Szerintem elsőnek nagyon jó http://www.chainreac...st/rp-prod19162

 

Erre azt gondoltam, hogy pacestar, de triple compound. Valóban jó ez előre? Megér ~20000 forintot? Ennek az árából két gumit vehetek.