Szerintem a probléma oka alapvetõen a nagykereknél gyökeredzik. Mert ha egy kisker boltban nem tetszik valami, akkor úgysem megyek oda többet.
Én is dolgoztam keveset bringaboltban, meg elég rég óta bringázom, és építgetek bringákat, leírom, ahogy én látom:
Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy a nagykereken múlik sok esetben egy kisker bolt megítélése. Mert a nagyker nem tudja idõben odaállítani a kisker boltnak az alkatrészt, mert egyszerûen az neki nem éri meg, hogy ha még nem is tart mondjuk egy csúcsmodellt, vagy akármilyen ritkábban vásárolt alkatrészt raktáron (mert miért tartson), hogy akkor kifizesse az extra postaköltséget azért, hogy az európai elosztó leszállítsa neki, és éves szinten lenne szerintem annyi haszna, hogy pár ilyen rendelés szállítási költségét ne kelljen a váráslóra terhelnie.
Legtöbb esetben nem a kisker boltokban kell keresnünk a magas árak okát sem, magas árréssel a nagykerek dolgoznak. Például vegyük az XTR hajtókart, ami itthon akcióban olyan 120-130e HUF, kintrõl pedig 83e körül megrendeltem a 180mm-est, ami feláras. Szerintem ekkora különbséget nem okozhat az, hogy a magyar nagyker kevesebbet vásárol, mint egy német. Mert ez az ár a nagyker ár körül/alatt van.
Én olyan ember vagyok, aki nem szeret várni, és sajnos emiatt az egyik kedvenc boltomban sem vásárolok sokat, inkább megrendelem külföldrõl az alkatrészeket. A fent említett 180as kar talán van raktáron itthon is, de kiváncsi lennék az Sram XX cuccok elérhetõségére.
És lehet, hogy a boltok nem belõlünk - drágább bringákat/alkatrészeket vásárlókból - élnek, hanem a 60-70e forintos bringákat vásárlókból, mert belõlük van több. De azért figyelembe kéne venni azt is, hogy lehet, hogy mi kevesebben vagyunk, de többet költünk. Csak a magyar piac hiányosságai miatt, pont az ilyenek, mint én várásolunk külföldi webshopokból.
És itt rátérhetünk a szerelési és garanciális problémákra külföldi vásárlások esetében. Amik szerintem nincsenek. Mivel Magyarországon a fizetõképes kereslet hiánya miatt nem vesznek garmadával LX-es, XT-s bringákat, ezért ezeket az alkatrészeket általában olyanok veszik, akik fel/meg is tudják szerelni azokat. (Persze kivételek mindig vannak.) Tehát nekem nem elõny az, hogy a boltban vásárolt alkatrészt ingyen felszerelik. Garanciális problémák: Valahogy jobban el bírom képzelni, hogy ha egy külföldi webshopban várásolt alkatrésszel valami garis gond van, akkor azt ha visszaküldöm, akkor meg fogják javítani/kicserélik. Persze vissza kell küldenem a saját költségemen, ami nem mindig éri meg. Olcsó alkatrészeknél lehet, hogy jobban járok ha rendelek egy újat, de pl. egy teleszkópnál valószínüleg a vásárlási + visszaküldési költség még mindig alacsonyabb lesz, mint ha itthon vettem volna meg. És az itthoni garanciaérvényesítést ismerve, valószínûleg nem menne olyan egyszerûen a javítás/csere.
Pár példa a nagykerek "trehányságára":
- Bringáslámpát szeptember, október környékén ne akarj venni (amikor a szezonja van), mert az elõzõ év végén leadott és márciusban megérkezett rendelési mennyiség elfogyott. Újra persze nem rendelünk, nehogy az év végén a nyakunkon maradjon pár pilács.
- Markolatváltóhoz kis alkatrészek (fokozatjelzõ ablak, ami ugye könnyen törik egy esésnél) nincsenek és nem is rendelhetõ. Szerencsére az európai központ, miután elmagyaráztam nekik, hogy az itthoni nagyker nem foglalkozik ezzel, küldött ingyen. Ez még régen volt, most már tudnám, hogy honnét rendeljem.
- Egy neves gyártó karbonváza megrepedt, és fel lett küldve a nagykernek szemrevételezésre. (Sajnos a garancia nem volt érvényes, mert nem elsõ tulajos a váz.) Nulla kommunikációval a nagyker megjavítatta a vázat, jó rondán és elkért érte elég sok pénzt is. Annyiból a helyi modellezõsrác ezerszer szebben megcsinálta volna. Nem tudom, hogy hogyan megy egy garanciális csere a nagyker és az európai elosztó között, de úgy gondolom, hogy meg lehetett volna oldani. Csak ugye akkor a nagykernek ki kellett volna fizetni a visszaküldés költségét...ami valószínúleg nem lett volna annyi, mint a javítás költsége. Meg kellett volna kérdezni a tulajt, szerintem tuti mindenki állná ezt a költséget egy új vázért. Csak ugye a telefonálás is költség.
A nagykerek majd akkor kapnak észbe, hogy valamit rosszul csinálnak, amikor már jó sok kisker boltos kénytelen lesz lehúzni a rolót...
És tisztelet a kivételeknek, mert olyanok is mindig vannak, csak sajnos ebben a csodás országunkban minden szinten kevesen...