Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Kormány, kormányszár, kormánycsapágy

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
6418 hozzászólás a témában

#541
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Szerintem nem kellenek a lefelé ható nyilak, mert a vállunk 3D-s mozgásra képes, emiatt a kör sugarára merőlegesen ható erőt is gond nélkül ki tud fejteni.

 

De a kormányt nem oldalra húzod hanem előre/hátra, azért kell abból kiszámolni a kör ívére eső komponenst. Az oldalra húzástól biztos görcsölnék :) (azért is hoztam fel a nagyon hosszú stucnit a nagyon rövid fixis kormány példájához)



#542
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Tovább olvasgattam a témáról és úgy látszik sikerült egyetértenünk :) "Ha a versenyző testméretei olyanok, hogy kénytelenek vagyunk a 70,5 fokos fejcsőszögnél maradni, akkor válasszunk 55-ös előrenyúlású villát, amellyel 60,3 mm-es utánfutást kapunk. Ezt kiegészítve egy rövid stucnival és egy keskeny kormánnyal a végeredmény már élvezhető lesz."

Balázs, a szerző, országútis és országútiknál az 50-58-as méreteknél (nagyon kicsitől a közepes nagyig) alig változik a tengelytáv (ennek fontos oka van) és ezt a a kisebb méretekben a fejcsőszög csökkentésével érik el, emiatt a kicsi bringák nagyon lomhák lesznek, ezenkívül a kicsi bringák még hosszúak is (nem arányosan csökkennek a testmagassággal), ezért van az, hogy rövid kormány és stucni kell hozzájuk, egyrészt gyorsítják az irányítást és ellensúlyozzák a váz hosszát, másrészt az alacsonyabb embereknek általában a válluk is keskenyebb lehet és ehhez kell a kormányt venni.

 

Archimédesz játszik, mert nálad is egy kört vélek felfedezni, és ugye tudjuk hogy c2=r. Én is ilyen ábrában gondolkodtam :) Csak az erőket kéne még berajzolni, amit úgy gondoltam a kormányszár végein lefelé mutató nyilakkal lehet jelezni, amiből egy adott nyomaték esetleg kiszámítható (amiből még annak kell kiderülnie hogy adott erőnél a rövidebb kormányra ható erő a körívre eső komponense kissebb/nagyobb/ugyanaz mint a hosszabb kormányvégnél, ha kissebb akkor rövidebb mozgást ezközöl, amit rövidebb stucnival lehet valamelyest egyensúlyozni, ha nem akkor tévedtem :)).
 


Köszönöm a linket. Szóval a teljesség kedvéért az idegesség javarészt az utánfutástól függ, ami kombináció a villa előrehajlásából ("offset") és a kormánytengely (fejcső) szögéből. Javarészt, mert a kormány/stucni méretek is közbejátszanak (a kinetikus tehetetlenség (inertia) miatt).

Szerintem nem kellenek a lefelé ható nyilak, mert a vállunk 3D-s mozgásra képes, emiatt a kör sugarára merőlegesen ható erőt is gond nélkül ki tud fejteni.



A sebesség mindent megold.

 


#543
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Tovább olvasgattam a témáról és úgy látszik sikerült egyetértenünk :) "Ha a versenyző testméretei olyanok, hogy kénytelenek vagyunk a 70,5 fokos fejcsőszögnél maradni, akkor válasszunk 55-ös előrenyúlású villát, amellyel 60,3 mm-es utánfutást kapunk. Ezt kiegészítve egy rövid stucnival és egy keskeny kormánnyal a végeredmény már élvezhető lesz."



#544
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Rajzoltam neked :), https://docs.google....dit?usp=sharing , nem játszik itt Arkhimédész.


Archimédesz játszik, mert nálad is egy kört vélek felfedezni, és ugye tudjuk hogy c2=r. Én is ilyen ábrában gondolkodtam :) Csak az erőket kéne még berajzolni, amit úgy gondoltam a kormányszár végein lefelé mutató nyilakkal lehet jelezni, amiből egy adott nyomaték esetleg kiszámítható (amiből még annak kell kiderülnie hogy adott erőnél a rövidebb kormányra ható erő a körívre eső komponense kissebb/nagyobb/ugyanaz mint a hosszabb kormányvégnél, ha kissebb akkor rövidebb mozgást ezközöl, amit rövidebb stucnival lehet valamelyest egyensúlyozni, ha nem akkor tévedtem :)).
 

Ami geo szempontjából számít igazán az ez: http://revomag.hu/20...m-az-utanfutas/


Köszönöm a linket. Szóval a teljesség kedvéért az idegesség javarészt az utánfutástól függ, ami kombináció a villa előrehajlásából ("offset") és a kormánytengely (fejcső) szögéből. Javarészt, mert a kormány/stucni méretek is közbejátszanak (a kinetikus tehetetlenség (inertia) miatt).



#545
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Pedig csak 1-2 fok lehet a különbség, mégis nagyon befolyásolja a gép viselkedését.

 

A mostani XC gépeken ~70,5° szokott lenni, az AM 65-68° között mozog, az jelentős különbség (kormánytengely dőlésszög=fejcsőszög, esetleges offset megint más téma).



#546
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.688 hozzászólás

Ha már az idegesség a téma, nekem inkább a fejcsőszög jut eszembe. Haver vett egy Wenson vázat, kipróbáltam, azt hittem elfelejtettem bringázni. Lejtőn egyenesen rettegtem rajta. Ő is ugyan ezt érezte, viszont azt mondta, néhány hét alatt hozzá lehet szokni. Én jobban érzem magam a laposabb fejcsőszögű gépeken.

Lehet, hogy ezért nem szeretem a 29es bringákat ? Nekem túl meredek a fejcsőszögük. A tesztnapon is az all-mountain gépeken éreztem jobban magam, mint az xc bringákon.

Pedig csak 1-2 fok lehet a különbség, mégis nagyon befolyásolja a gép viselkedését.


Marci

#547
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Szerintem inkább Archimédesz játszik (π); mindenesetre, nyomaték egyensúlyozása szempontjából igazatok van, szélesebb kormányhoz kell rövidebb stucni (ezt említettem is a DH példában), és lehet hogy valamelyik következtetésem nem stimmel az egyébként logikus mértani részletekkel (késő volt/van), de fenntartom hogy akinek rövid kormány kell annak rövidebb stucni is vlszg jobban bejön termet/geo miatt.
 

 

 

Alapjában véve igazad van (ezt ezelőtt se tagadtam), de nem az idegesség a legfontosabb tényező kormány/stucniválasztásnál hanem a geo (másik gépemen meg a városi biztonságos közlekedés), és mint említettem a kormánytengely dőlésszöge többet számít: a versenyre használt montimon szélesebb a kormány, és hosszabb a stucni, de mégis idegesebb mint a másikon.

 

Rajzoltam neked :), https://docs.google....dit?usp=sharing , nem játszik itt Arkhimédész.

 

Ami geo szempontjából számít igazán az ez: http://revomag.hu/20...m-az-utanfutas/



A sebesség mindent megold.

 


#548
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Szerintem inkább Archimédesz játszik (π); mindenesetre, nyomaték egyensúlyozása szempontjából igazatok van, szélesebb kormányhoz kell rövidebb stucni (ezt említettem is a DH példában), és lehet hogy valamelyik következtetésem nem stimmel az egyébként logikus mértani részletekkel (késő volt/van), de fenntartom hogy akinek rövid kormány kell annak rövidebb stucni is vlszg jobban bejön termet/geo miatt.
 

 

Szvsz túl sok a fizika.
A kormànyzás attól lesz ideges hogy az akaratlan kormány mozgások áttevödnek -e és milyen gyorsan a kerèkre. Ha rövid a kormány ès a stucni a akkor rángat . pont.

 

Alapjában véve igazad van (ezt ezelőtt se tagadtam), de nem az idegesség a legfontosabb tényező kormány/stucniválasztásnál hanem a geo (másik gépemen meg a városi biztonságos közlekedés), és mint említettem a kormánytengely dőlésszöge többet számít: a versenyre használt montimon szélesebb a kormány, és hosszabb a stucni, de mégis idegesebb mint a másikon.

 

Nyugodtan tervezz. Nekem nagyon kényelmetlen csakis az egyenes kormányt fogni. Gyakorlatilag 75-80%-ban a szarvat fogom. :)

 

A karcsontok párhuzamosabbak szarv markoló pozicióban, viszont a pluszsúly mellett nagyobb az esély hogy valamibe beleakad. Egyébként rosszul emlékeztem, 5 centit vágtam a forgalom miatti zűrők elkerülése végett, el se tudom képzelni hogy még egy szarvat is rá raknék mi lenne  :) Ugyanez a bozótban, rendszeresen előfordul hogy áttérek igazi terepbringázásba (nem ahol nem szabad persze, tegnap valami autópálya töltés melletti susnyásba tévedtem be, egérutat kutatva  B) )



#549
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás

Hogyan tudom kiszámolni a lehető legpontosabban, hogy mekkora stucnira van szükségem? 580 mm-es riser-t, 90 mm/10 fok-os stucival cserélnék 600 mm-es egyenes kormányra. Úgy két hetem van kitalálni, de kipróbálásokra nincs lehetőségem (kis mérlegelés után alább adtam és mindkettő Race Face Evolve lenne, melynek stucnija 6 fokos [70, 90, 100, 110 vagy 120 mm]). Trek 26er 15.5-es merevváz a ~167 centimre, arányos végtagokkal. Szarvat nem tervezek.

Persze ki lehet számolni csak arra nem jött még rá senki hogy a derék , váll és  nyakfájásnak mi a szorzója a kormány-stucni képletben. Ez mindenkinél egyéni és ennek rohadtul örülnek az alkatrész gyártók.


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#550
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Szarvat nem tervezek.

 

Nyugodtan tervezz. Nekem nagyon kényelmetlen csakis az egyenes kormányt fogni. Gyakorlatilag 75-80%-ban a szarvat fogom. :)



#551
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.273 hozzászólás

csak most olvastam vissza a topikot. nekem csak egy kérdésem van:

 

1.: milyen a rövid kormány? én szélességről szoktam beszélni,ha a kormány a téma.  :P

logikus, a "szakirodalom" mégis a hosszt használja, az országúti és egy két speci cucc kivételével


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#552
donciccio

donciccio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.381 hozzászólás

csak most olvastam vissza a topikot. nekem csak egy kérdésem van:

 

1.: milyen a rövid kormány? én szélességről szoktam beszélni,ha a kormány a téma.  :P


Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm

D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm

Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A


#553
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.172 hozzászólás

Hogyan tudom kiszámolni a lehető legpontosabban, hogy mekkora stucnira van szükségem? 580 mm-es riser-t, 90 mm/10 fok-os stucival cserélnék 600 mm-es egyenes kormányra. Úgy két hetem van kitalálni, de kipróbálásokra nincs lehetőségem (kis mérlegelés után alább adtam és mindkettő Race Face Evolve lenne, melynek stucnija 6 fokos [70, 90, 100, 110 vagy 120 mm]). Trek 26er 15.5-es merevváz a ~167 centimre, arányos végtagokkal. Szarvat nem tervezek.

 

a mostani setup mitől kényelmetlen? hogyan lenne jobb? ha ezt meg tudod magadnak válaszolni, akkor tudni fogod, mire van szükséged.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#554
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.273 hozzászólás

Hogyan tudom kiszámolni a lehető legpontosabban, hogy mekkora stucira van szükségem? 580 mm-es riser-t, 90 mm/10 fok-os stucival cserélnék 600 mm egyenes kormányra. Úgy két hetem van kitalálni, de kipróbálásokra nincs lehetőségem (kis mérlegelés után alább adtam és mindkettő Race Face Evolve lenne, melynek stucnija 6 fokos [70, 90, 100, 110 vagy 120 mm]). Trek 26er 15.5-es merevváz a ~167 centimre, arányos végtagokkal.

sehogy. tapasztalt. gondolom használod valamivel, ahhoz tudsz viszonyítani. de cc vázak úgy vannak geóra , hogy kb 90-120 milis intervallumból válogatva szoknak jól működni.


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#555
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 hozzászólás

Hogyan tudom kiszámolni a lehető legpontosabban, hogy mekkora stucnira van szükségem? 580 mm-es riser-t, 90 mm/10 fok-os stucival cserélnék 600 mm-es egyenes kormányra. Úgy két hetem van kitalálni, de kipróbálásokra nincs lehetőségem (kis mérlegelés után alább adtam és mindkettő Race Face Evolve lenne, melynek stucnija 6 fokos [70, 90, 100, 110 vagy 120 mm]). Trek 26er 15.5-es merevváz a ~167 centimre, arányos végtagokkal. Szarvat nem tervezek.


IAmSpecialized módosította - 2014. március 31. - 12:55


#556
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.273 hozzászólás

Ez a két és fél centi is olyan sokat számít testtartás szempontjából?

igen


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#557
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás
Szvsz túl sok a fizika.
A kormànyzás attól lesz ideges hogy az akaratlan kormány mozgások áttevödnek -e és milyen gyorsan a kerèkre. Ha rövid a kormány ès a stucni a akkor rángat . pont.
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#558
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Ez a két és fél centi is olyan sokat számít testtartás szempontjából?

Meglehet, de a Te vázméretednél én nem sportolnék ilyesmivel...



#559
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Nem vagyok bölcsész, de ez a száraz elmélet nekem fáj. Főleg akkor, ha tényleg 3600 forint egy próba (100mm vs. 75mm), s ha nem jön be, ij.

(De majd valamelyik gyerekbringán nyilván lesz helye, oda a 100-as stucnik úgyis fájdalmasan hosszúak.)

Meglehet, de a Te vázméretednél én nem sportolnék ilyesmivel...



#560
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Nem lehet, azért kell elképzelni :)
 

 
Itt két dolog lett összekeverve. Én azt állítottam (és szvsz megérveltem) hogy rövidebb kormánynál rövidebb stucni elég ugyanazt a körmozgást elérni, tehát ugyanazt a kanyart bevenni. Ez önmagában álló tény. Ettől viszont független a nyomaték, amitől az függ hogy mennyire könnyű mozgatni/mennyire ideges a kormányzás. Senki nem vitatja hogy szélesebb kormányt könnyebb forgatni, mert nagyobb a nyomaték, tehát ugyanazt a tömeget (kereket) könnyebb elforgatni, és kevésbé ideges. DE, itt konkrétan a kormány és stucnihossz kombinációjáról volt szó, és nem hogy egy adott stucnihossznál milyen kormányhossz kell, hanem fordítva: egy adott kormányhossznál (ami abból ered hogy elérd azt a nyomatékot amivel a te adott kerekedet kényelmesen/biztonságosan tudod forgatni az adott pályán/stílusban) milyen hosszú stucni felel meg.

Nem, pontosan azt bizonyítottad, hogy rövidebb kormány esetén hosszabb stucni kell ugyanaz a körmozgás eléréséhez. Egyébként teljesen mindegy, hogy a stucnihoz keresed a kormányhosszt vagy a kormányhoz stucnihosszt. Egyszerű Pitagorasz-tétel az egész. De hogy bővebben kifejtsem, adott egy 720-as kormány és egy 70-es stucni, lecserélem a kormányt egy 580-asra, amitől adott körív menti mozdulatra nagyobb szöget fog elfordulni, mint a 720-as kormány mellett. A te elméletednél maradva a kormánycsere mellé a stucnihosszt is rövidíteni kell tovább, hogy az eredeti szögelfordulást elérjük, tehát lecserélem azt egy 60-asra, ettől viszont még nagyobb szöget fog elfordulni, mint a 70-es stucnival, ez így sehogy nem jó. A megoldás az, hogy ha rövidítem a kormányt akkor hosszabb stucnira van szükségem ahhoz, hogy elérjem adott mozdulathoz tartozó eredeti szögelfordulást.



A sebesség mindent megold.