Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Keréképítés

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
12587 hozzászólás a témában

#521
Papszi

Papszi

    vendég

  • fórumtag
  • 203 hozzászólás

Ejj-ha, azt hittem sugár irányba horpadt be a felni. Nekem az a gyanúm, hogy ugyanez a kerék hegesztett illesztéssel sem bírta volna ki, amit akkor kapott.

Mennyire volt odacsapva az a kerék? Úgy értem, üzemszerűnek tekinthető terhelést kapott vagy egy teljesen véletlen egyszeri baleset volt?

 

Ha az előbbi, akkor lehet, hogy át kellene gondolni, hogy egészen biztosan szükséged van-e a 29-es kerékre ilyen terepen. Úgy gondolom, hogy a felniátmérő csökkentés közelebb áll a megoldáshoz, mint a boost-os villához tartozó szélesebb küllőperemű aggyal fűzött kerék.
Ritchey-ék nem ok nélkül tértek át az országúti méretről 26-os kerekekre mikor kitalálták a hegyi bringázást.
Ugyanolyan felniprofillal sokkal erősebb egy 26-os kerék. Önmagában az átmérőcsökkentés is merevíti a szerkezetet, de ehhez még hozzáadódik, hogy megegyező küllőperem távolságokhoz laposabb küllőszögek tartoznak egy 26-os keréknél, ami szintén előny.

Esetleg 27,5-ös kerék ballonosabb gumival, hogy megmaradjon az átmérő?

Ha nekem mindenképp 29-es felni kellene és egy ilyen baleset után lennék, akkor én - gyorsan átfutva a DT kínálatát - az E 512 felni felé kacsintgatnék. Méreteit, tömegét tekintve, abban benne van az anyag, az már jelentősen nagyobb eséllyel bírna ki egy hasonló terhelést.

A terhelés pár szóban: aszfalt!, 90kg, ~45-50km/h, vészfékezés, kormány elrántás...

Egyedi esetnek gondolom, előtte ugyanezzel a kerékkel teljesítettem több mint 1000km terep edzést, 3 maraton  rövidtávot top5-ös helyezésekkel, és ott semmi probléma nem volt, pedig nem kíméltem a technikát :). Igen, nekem is volt olyan sejtésem, hogy a 26-os biciklimmel nem biztos, hogy így járok...

De visszatérve a boost vs. standard kerék 29-es kerék problémájára, kiszámoltam, hogy az oldalanként +5mm küllőperemtáv növelés azt jelenti, hogy a standard kerék esetében a bezárt küllőszögek (bal;jobb) 4,6; 7,1fok, míg a boost szabványú agynál 5,6; 8fok, azaz ~1fok a differencia oldalanként, ami nem tűnik soknak. Megjegyzem, hogy a 26-os keréknél ugyanezek a küllőszögek 5,2; 7,6fok.

Valószínűleg teszek egy próbát a szélesebb küllőperemű boost első aggyal aztán meglátjuk... Köszi a tanácsokat!



#522
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Ejj-ha, azt hittem sugár irányba horpadt be a felni. Nekem az a gyanúm, hogy ugyanez a kerék hegesztett illesztéssel sem bírta volna ki, amit akkor kapott.

Mennyire volt odacsapva az a kerék? Úgy értem, üzemszerűnek tekinthető terhelést kapott vagy egy teljesen véletlen egyszeri baleset volt?

 

Ha az előbbi, akkor lehet, hogy át kellene gondolni, hogy egészen biztosan szükséged van-e a 29-es kerékre ilyen terepen. Úgy gondolom, hogy a felniátmérő csökkentés közelebb áll a megoldáshoz, mint a boost-os villához tartozó szélesebb küllőperemű aggyal fűzött kerék.
Ritchey-ék nem ok nélkül tértek át az országúti méretről 26-os kerekekre mikor kitalálták a hegyi bringázást.
Ugyanolyan felniprofillal sokkal erősebb egy 26-os kerék. Önmagában az átmérőcsökkentés is merevíti a szerkezetet, de ehhez még hozzáadódik, hogy megegyező küllőperem távolságokhoz laposabb küllőszögek tartoznak egy 26-os keréknél, ami szintén előny.

Esetleg 27,5-ös kerék ballonosabb gumival, hogy megmaradjon az átmérő?

Ha nekem mindenképp 29-es felni kellene és egy ilyen baleset után lennék, akkor én - gyorsan átfutva a DT kínálatát - az E 512 felni felé kacsintgatnék. Méreteit, tömegét tekintve, abban benne van az anyag, az már jelentősen nagyobb eséllyel bírna ki egy hasonló terhelést.



#523
Papszi

Papszi

    vendég

  • fórumtag
  • 203 hozzászólás

Hátul valószínűleg sokkal nagyobb a küllőperem távolság különbséggel mész, mint az utóbb tanácsolt aszimmetrikus agy + aszimmetrikus felni kombináció elöl.

A hegesztett illesztés segít kivédeni az ilyen jellegű sérüléseket. Ezen kívül segít még a felniprofil magasságának növelése, de ez tömegnöveléssel is jár.

Ha van róla, kérlek tölts fel képet a meghajlott felniről.

 

https://www.kephost....0112_053707.jpg

 

20180112_053707.jpg

 

A képen nem teljesen az "eredeti" állapot látható, mert azóta megpróbáltam egy kicsit visszahajlítani... A 444d és az xm401 felnik magassága talán mm-re megegyezik, viszont az xm401 ~3mm-rel szélesebb, így talán kicsit jobban terhelhető oldalirányban. A tömegükben nagy differencia nincs, az xm401 460g körül van szemben a 444d 500g-jával. Az xm401 kidolgozását nézve nem is tudom, hogy a 444d-re hogy merik rátenni a logójukat :).



#524
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Hátul valószínűleg sokkal nagyobb a küllőperem távolság különbséggel mész, mint az utóbb tanácsolt aszimmetrikus agy + aszimmetrikus felni kombináció elöl.

A hegesztett illesztés segít kivédeni az ilyen jellegű sérüléseket. Ezen kívül segít még a felniprofil magasságának növelése, de ez tömegnöveléssel is jár.

Ha van róla, kérlek tölts fel képet a meghajlott felniről.



#525
Papszi

Papszi

    vendég

  • fórumtag
  • 203 hozzászólás

Az a bajom az asszimmetrikus felnivel, hogy az offset ~3mm körül van a legtöbb esetben. Ha azt nézzük, hogy pl. egy DT240-es elsőagy esetén a bal - jobb küllőperemtávolság 22 - 35,4mm, akkor a 3mm-es offszettel rendelkező felni ezt 25-32,4mm-re javítja, azaz marad a 7,4mm differencia. Ami valóban jobb, mint egy szimmetrikus felni esetében, de nem orvosolja 100%-ban a problémát.

 

A felni, amit törtem egy Dt Swiss 444d, csapos illesztésű felni (500g, 24mm külső szélesség) volt, és az illesztésnél gyakorlatilag 90 fokban megnyílt. Ezt lecseréltem egy hegesztett xm 401-re, bízom benne, hogy a hegesztés erősebb lesz, mint a csapos illeszték.

Igazság szerint én is a szélesebb küllőperem felé hajlok, valamiért azt érzem jobb megoldásnak...


Papszi módosította - 2018. január 12. - 13:55


#526
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.068 hozzászólás

ha felni megrogyása volt a gond, akkor nem inkább egy erősebb felni kellene?

a kétféle boost közül én a szélesebb peremtávot választanám (off-set felnivel, hogy csökkentse az küllőhosszok közti eltérést).


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#527
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 hozzászólás
Esetleg aszimmetrikus felnit lenne érdemes megpróbálni boost nélkül.

#528
Papszi

Papszi

    vendég

  • fórumtag
  • 203 hozzászólás

Alapjában véve elégedetlen vagyok a kerekemmel (29er), túl könnyen sikerült megroggyantanom az első felnim, ami egy többszörös kéztörést okozott a nyáron, ezért töröm a fejem ilyesmin.

Igen, én is néztem, ezeket a "boostinator" megoldásokat, de arra gondoltam, hogy ha csak a jobb oldali kupakot cserélem egy 10mm-rel hosszabbra, vagy egy 10mm széles hézagológyűrűt teszek erre az oldalra, akkor az elsőagynál a küllőperem távoságok (jobb és bal oldalon is) közel szimmetrikussá válnak, azaz szimmetrikus kereket lehetne belőle fűzni, és nem kellene új agyat venni (jelenleg DT 240-es 15mm-es agyat használok). Pont ezért érdekelne, amit az előzőekben írtam szimmetrikus fűzésű kerék/standard küllőperem táv vs. asszimmetrikus fűzésű kerék/10mm-rel megnövelt küllőperemtáv összehasonlításáról.



#529
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Ha a meglévő kerekeddel elégedett voltál, akkor sok költséget spórolhatsz meg ezzel: https://r2-bike.com/...le-15x110-Boost

now8-conversion-kit-boost-adapter-front-



#530
Papszi

Papszi

    vendég

  • fórumtag
  • 203 hozzászólás

Sziasztok!

Boost szabványos teleszkóp vásárlásán töröm a fejem, és ahogy nézegettem az első agyakat, a gyártók 2 féle módon közelítették meg a boost szabvány adta lehetőségeket:

1.) Jópár gyártó a boost első agyak küllőperemtávolságát megnövelte ~10mm-rel, ami azt jelenti, hogy merevebb, de asszimmetrikus kereket lehet belőle fűzni, mint a standard méretű agyakkal.

2.) Chris King, American Classic, nem növelte meg a küllőperem távolságot a standard agyakhoz képest, viszont így szimmetrikus fűzésű kereket lehet belőle fűzni.

Figyelembe véve azt, hogy nekem a célom a minél erősebb kerék fűzése (a merevség másodlagos), melyik fajta agyat érdemes beszereznem? Ha esetleg van objektív külföldi teszt neten (én nem nagyon találtam), mért eredményekkel megköszönném, ha megosztanátok velem.



#531
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2.025 hozzászólás

Asszem valahol azt olvastam, hogy 3mm felniszélesség-növekedésnél nő 1mm-el a külső szélessége. A kép alapján nem erőltetném a dolgot...


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#532
Mars

Mars

    vendég

  • fórumtag
  • 527 hozzászólás

Az új, széles felnis trendek beköszöntével felmerül a kérdés, hogy azoknak mennyivel nagyobb a helyigényük? 

 

Jelenleg egy 19 mm belső szélességű felnin használok 2,1-es rocket ron gumit. Lenti képen látható (már amennyire), hogy (szerintem) nincs túl sok férőhelyem a láncvillák között. 

 

A 19 mm / 2,1 -hez képest mennyivel lehet szélesebb egy ugyan ekkora gumi csak mondjuk 22-26 mm széles felnin? Illetve nyilván cél egy szélesebb gumi is, ha befér... 

 

image_1_5.jpeg



#533
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.674 hozzászólás

Ford Escort-ot sem lehet már beszerezni. Vagy egy jó kis 626-os Mazdát. Sokan sajnálkoznak emiatt de nagy szomorúan vesznek az újabb, modernebb, kényelmesebb, biztonságosabb autók közül valamit. Hát ilyen ez a fránya világ, halad előre. Nehéz elfogadni szerintünk is de most mit tegyünk ???

Javaslom neked is, bátran ülj fel egy nagyobb kerekű tárcsafékes bringára ! Nem fog fájni.

Azt már nem is mondom hogy ha igazán  jót akarsz magadnak, próbálj ki egy karbon vázat. Jó, ne ugráljunk egyszerre olyan sokat és nagyokat. De valójában az sem fájna, sokan túléltük már.

(amúgy szimpla szegecses felnivel miért nem lehet tekerni ? Olyat biztosan lehet még kapni. A Facebook-on meg vannak retró alkatrészekkel foglalkozó csoportok, ott talán kapnál még valamit.)


marton módosította - 2017. december 19. - 01:13

Marci

#534
Phõnökx

Phõnökx

    újonc

  • fórumtag
  • 9 hozzászólás

mit szívtál? maradt még?  :blink:

Egy csokor f*szt. Maradt még.



#535
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.068 hozzászólás

mit szívtál? maradt még?  :blink:


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#536
Phõnökx

Phõnökx

    újonc

  • fórumtag
  • 9 hozzászólás

Kedves Fórumozók!

 

   Most, hogy közelednek az ünnepek, emlékezzünk meg, és gyújtsunk gyertyát a tartós, megbízható kerékpárok fenntartásának oltárán, és méltóságteljesen hajítsunk a 26", duplafalú, duplán szegecselt, 36 lyukú, felnifékezhető felnik Magyarországon való beszerezhetőségének tétován, de határozottan süllyedő koporsójára egy koszorút (vagy használt lánctányért). A fogyasztói társadalom végérvényesen győzött és nem tűri meg a 90-es években gyártott, még Cro-Mo acélból készült de már 1,1/8-os homlokcsövű MTB-k létezését (Hiába, ma biciklivázat már csak dinoszaurusz fosszíliából és csúnya Wöhler.görbéjű alumániumból szabad gyártani) , aki mégis ragaszkodik hozzá, az új kerekén felüljárók lesznek tépve a küllők által, mert a szimpla szegecselés gyenge.

 

Remerx Panther - már nem gyártják

Vuelta Rodi tempest - már nem gyártják

Ambrosia Keba - lebutították szimpla szegecselésűre

Rigida/Ryde Big bull - a 36 lyukú gyártását beszüntették

Ryde Zac 421 - nem hozzák és nem is fogják Magyarországra hozni

DRC MT19 - soha nem is forgalmazták Magyarországon


Phõnökx módosította - 2017. december 17. - 23:07


#537
Domonyiferenc

Domonyiferenc

    vendég

  • fórumtag
  • 28 hozzászólás
Sziasztok! Valaki megtudná mondani hogy ebben a hátsó agyban milyen ipari csapágy van? Csapágyboltba kapok ilyen csapágyat vagy csak a gyártó által gyártott jó bele.

#538
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.068 hozzászólás

De hát azt írtad, nálad nagyon tartósak a kerekek. Akkor meg ne tartson vissza az én esetem. Én 82 kg vagyok, lehet, hogy ez már sok nekik ?

A Shimano XT agyak nálam végképp leszerepeltek, kb. 6 év alatt kinyiffant 3 szabadonfutóm, 2x eltört a hátsó tengely (rohadt alu tengely, nagy fejlesztés volt) és 1x az első. De persze biztosan bennem van a hiba.

Ez az 1900as hátsó egy nagyon egyszerű 3 kalapácsos szabadonfutó. Az igazi, tartós DT szerintem az 1700astól induló Ratchet-es rendszer.

 

végül az xt agyra fűzött kerekek mellett döntöttem, egészen pontosan egy ilyet rendeltem. meglátom, én azért bízom benne, hogy nem lesz vele gond. :)

megnéztem a DT 1700 szettjé(nek az árá)t is, az már nem fér bele. az 1900 pedig nem győzött meg azzal, hogy minden user review a szabadonfutóra panaszkodott, nem könnyebb, cserébe drágább mint a fenti szett. shimano bérenc vagyok, na! :)


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#539
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.674 hozzászólás

Ma volt a kezemben egy dobozból kiszedett vadi új DT1900as kerék. Próbáltam a csapágy előtti porvédőt a végkupakkal levenni de sehogy nem ment, csak lötyögött de le nem jött.

Biztosan rosszul csinálok valamit.


Marci

#540
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

És mivel szeded ki a porvédőt ? Én próbáltam mini műszerész csavarhúzóval de nagyon nehezen adta magát és féltem, hogy megsérül. Akkor meg buktam a porvédelmet.

És a régi zsírt nem kéne kimosni ha már kibontottam ? És utána új zsírral bekenni ? Vagy nincs nagy jelentősége ?

Csavarhúzó, snicer penge, ami kéznél van, a többi meg magától értendő.