Egyetlen tesztkör alapján a szakújságírók se lennének könnyű helyzetben, én pedig pláne. Amatőrként, kognitív disszonancia által minden bizonnyal befolyásoltan ha objektív véleményt nem is, de pár mondattal tapasztalataimról, első benyomásaimról megosztanék.
Szupergyorsan, 1 jó hónappal előbb érkezett az előre jelzettnél. Összerakása még pepecselősen is 2-2.5 óra volt, fékek, váltó tökéletesre beállítva a gyártó által, sőt, még a tagban lévő nyomás is rendben volt. Mindössze az első teleszkópot kellett a súlyomhoz felfújnom.
Ami keserédes volt összeállításkor:
- high-end, szuperkönnyű Tubolito belsőkkel érkezett. Ez alapvetően elég jó. Mértem, 82-84g/db. Cserébe, sajnos nem mellékelték tubeless szelepeket. Mivel nem volt itthon szelepem, ebból adódott is probláma - erről később
- az egyik legnagyobb kérdőjelem a kormánycsapágyon átvezetett bowdenezés volt. Hát, az IPU v2-nek is nevezett egységnek a villára rögzített gyűrű adja a lelkét, a kormány körbefordulását megakadályozandó. Nos, ezt olyan helyen húzták meg, hogy ~1mm-t kotyogott a villa. Eltartott egy ideig, mire rájöttem, mit és hogy, hol kell kilazítanom. Persze utána minden rendben volt már - de ehhez kellenek az évek és a rutin. Lesz, akinek bosszúságot okozhat...
A gyári felszereltséghez alapvetően nem nyúltam, csak a merev bicajban lévő Vecnum MoveLoc XC nyeregcső + nyereg kombót tettem át a Luxba, illetve a gyári Ikonok helyére 2.25-ös SnakeSkin Racing Ray + Thunder Burt került.
Szóval, guminyomás beállít, indulás előtt SAG csekk: elől-hátul ~20% - persze vittem teleszkóp pumpát magammal, nem árt ilyenkor.
Aszfalton gyors, akár a merev montim, a lockoutot pedig érdemes használni itt. A pozíciómat adhoc módon állítottam be, stucni alatt 10mm hézagolóval (20mm hézagolóval jött). Elég kényelmes volt már elsőre, a 740mm-es kormány és a 70-es stucniméret ideális lehet nekem (780-as a Fathomon a kormány, azt néha szélesnek érzem).
Sopron felé Kópháza és Harka felé mentem, fel a Sopron MTB pálya egy részén. A 20% SAG ellenére a kellemesen puha felfüggesztés kényelmes a kövesebb, meredek mászáson. Utólag az időket nézve viszont elkelt volna itt is a lockout, azért jelentős energia veszhetett el a merevfarúhoz képest hozott idő alapján. (Watt-mérőm nincsen, pulzus és érzés alapján néztem meg pár korábbi tekerésemet erre.) Ó igen, és elég jól mászik a bicaj az elődjéhez képest rövidebb láncvillával is.
Muck felől a Sopron Downhill pálya felé vettem az irányt, át a lassan már teljesen megsemmisült régi aszfaltos erdei úton, el az ókori sírdombok mellett.
A Várhegy kilátótól, a Sopron DH kapun áthaladva a jobbos ösvény felé vettem az irányt. A nagy, méteres letörést nem mertem ezzel megugrani (csak a Fathommal), szerencsére pár hónapja jobbra kialakítottak egy chicken way-t, így lehet kerülni már – én is így tettem. (A nagy ugratókat sem ugrom meg – aki járt itt, az tudja, ezek 3-4-5 méteres repülések, nekem ez no way.) A rövid sziklakertes részen úgy ment át a Lux, akár kés a vajon. 3 angol nyelvű tesztet olvastam a CFR-ről, ezekben keménynek írták a hátsó felfüggesztést – igaz, mind a Fox taggal szerelt verzió volt (ez RS SIDLuxe). Szerintem egyáltalán nem kemény. A régi kék, 2017 végén vásárolt LUX CF-em azért jóval keményebb volt ennél, emlékeim szerint. A döntött kanyarokban az XC külsők ellenére szépen betapad, talán a 100mm drop a nyeregcsővel tűnt kevésnek itt-ott.
Ahol a DH-s nyom felé megy az út, ott a balos freeride nyom felé mentem tovább. Ezt 2 hónapja újítják, finomítgatják (leesik az álla, aki régen járt erre, szuper lesz/lett!). Van itt pár meredek szekció, ahol fék nem fog meg, csak „el kell engedni” és leesni. Stabilabb a Lux, mint gondoltam volna. És hasonlóan magabiztosnak éreztem, mint pár nappal korábban ugyanitt a Fathom 29-et a 130mm első rugóúttal, Minion DHF 2.5 + Aggressor 2.5 külsőkkel. Csak a köves, sziklakertes résznél valahogy nem rázott ez. Ja igen, hiszen hátul rugózik!
Ezen a pályán a merevfarúval is szoktam körözgetni. Az 70° fejcsőszög és néha az az érzésem a pályán, OTB-m lehet, ha nem figyelek. A Fathom az 66°. Utóbbi jóval stabilabb és nagyon kiszámítható. A Lux CFR papíron 68.5° - és mintha a Fathommal lennék. Nyilván a hátsó tag beülése „laposíthatja” a fejcsőszöget, míg egy merevfarú esetén a teleszkóp beülése meredekebbé teszi, de valahogy nem számítottam arra, hogy hasonló időket megyek a Lux-szal, mint a Fathommal (idei időket nézve – tavaly mentem jobb időket is, de a pálya is jóval könnyebb és gyorsabb volt).
7 lefelét is mentem - sajnos a negyedikben kaptam egy szúrt lassú defektet az első keréken - körönként pumpálnom kellett aztán. Ennyit a Tubolitoról, várom az 5-ajrós tubeless szelepeimet!...
A teleszkóp pumpa elhozatala jó ötlet volt, mind a 100mm-t kihasználtam elől, kellett bele +8-10 psi még.
Érdekesség volt számomra, hogy nem a minimalista, 6mm 'allen key' átütős RockShox tengely volt a SID villában, hanem egy ráncfelvarrott, gumírozott karral szerelt gyorszáras verzió. Nem láttam még ilyet, szerintem jó, hogy ilyennel küldik, az a +20-25 gramm meg kb. semmi.
A gyári Canyon hátsó átütőtengely is gyorszáras, magát a kart a tengelyből lehet hihúzni, ügyes megoltás. És könnyű: 55g.
HIába az AXS váltás, a cocpit egy merő bowden-pókháló. Pláne a dropper install után. Jó, minden lockoutos fully az +2 kábel, de hát, jaj. Villáról mondjuk esélyes, leszedem, arra nem nagyon kell, szinte soha nem használtam régen sem a lockoutot villán.
Fékek Sram level ULT, na ettől tartottam azért. A gyári fékbetét valami gyantás, amivel küldték, hát kellett 2-3 kör a DH-n, mire elkezdtek rendese(bbe)n fogni. Azért rossznak nem mondanám, adagolhatósága rendben van, szépen működik és könnyen jár a kar a csapágyazott foglalatban. Meg hát tudom, egy pár Trickstuff power fékbetét csodákat tehet ezzel a fékkel.