Az utóbbi időben, hogy felváltva használom a Canyont meg a Pacet mindkettővel gyűltek a fejemben érdekes tapasztalatok.
A Canyont 2019 májusa óta használom, szóval már viszonylag régóta, de mégis sokat tanulok erről a bringáról is mostanában.
Felfedeztem, hogy a nyeregbeállításom nem volt tökéletes, például. Most, hogy ez a merev bringa hatására feltűnt, állítottam egy tökéletesen vízszinteset úgy, hogy ezt akkor adja ki, amikor rajta ülök a bringán, tehát mindkét teló (eltérő) SAG-je mellett. Ez amatőr dolognak tűnik, de minőségi változásnak bizonyult.
Aztán megtapasztaltam, hogy könnyű gumi ide, jó gyorsíthatóság oda, egyszerűen a szélesség és a traktorminta annyi pluszt ad önbizalomba és kanyarodásban, hogy a Canyonról is le kell kerülnie a könnyű szettnek. Nem baj, úgyis elkopik már lassan. Arról nem is beszélve, hogy veszettül foltosodik álló helyzetében, felül. Ezt valaki tudja, hogy hogyan lehetséges? Hisz a tej alul van...
A 2,35 helyett erre is felmegy egy pár 2,4/2,5 maxxis, és igaz, hogy ezzel megint bukok összesen 600 grammot, de meg fogja érni. Ha más súly, a Canyon nehéz, 14,5 kiló. Viszont ez csak most a Pace mellett tűnik fel, és tekerés közben érezni nem lehet. Szóval teljesen rendben vagyok vele.
A GX hajtás/váltásom szuperül teljesít. A GX hátsó sor teljesítménye nem romlik, igaz, ezt el is várom ennyi pénzért. Persze, 3 lánc forog rajta, egyelőre ott tartok, hogy mindhárom már elment 0,5-ig, most az első visszakerült, azt lefutom 0,75-ig, majd csere, és ha elérte ezt mindhárom lánc, akkor megpróbálkozom visszatenni elölről 1.0-ig. Kíváncsi leszek, de ha sikerül, akkor 14-15e km-ig tudok eljutni vélhető teljesítményromlás nélkül (jelenleg olyan, mint új korában). A gyári első acéltányér még most is kopásmentesnek lászik.
A hátsó váltó messziről és még közelről is elég silánynak tűnik, de ennek ellenére tökéletesen működik. A váltókar az egyetlen NX alkatrész, na, az hulladék is. Mármint szépen működik, de tényleg kidolgozatlan, ákombákom és nehéz, valamint még a festék is úgy kopik a rögzítőbilincséről, mintha kötelező volna.
A DUB PF középrész meglepően hibamentes, és még mindig jobban forog, mint a shimano akár új korában. Meggyőződésem, hogy a tartósságban sokat segít, hogy nem műanyag, hanem fém a csapágyház, de ki tudja.
A kerekeket nagyon kedvelem ebben a bringában, pedig semmi kiemelkedő, egy kereken két kilós, elől 30 mm hátul 25 mm széles felnikkel rendelkező szett. A racsnimechanika végre mavic kerék ellenére is tökéletesen működik, és kerékagycsapágy gondok sincsenek. 36 reteszelés fordulatonként, kb. ratchet koppintás megoldással. Hátul crossmax felni, elől XA, de ezt komplett szettként XA Trail-nek matricázták a Mavic-nál. Tudtommal ezek a Canyon részére OEM készített kerekek, mert ilyen verzió 2019-ben sem volt a Mavic kínálatában, és azóta sincs. Gyárilag felragasztott szalaggal és szeleppel jött a szett, csak tejet kellett bele önteni, és kész is.
4700 km került eddig a bringába, és alig volt olyan dolog, amit cseréltem, illetve azért, mert tönkrement volna, nem cseréltem semmit.
A felkerült négydugattyús XT fékek RT-66 tácsákkal szuperek, Trickstuff gyantás betétekkel nagyon impozáns fékerő és adagolhatóság van, de keményebb fékezésekkor megjön a hangja a rendszernek.
Került rá egy 60 mm-s -20 fokos negatív FSA stucni, mellyel sokkal jobb lett a kormánypozíció. Számomra nagyon bevált a kormány viszonylagos alacsonyan tartása, pedig így elég extrém a nyereg és a kormány közötti függőleges távolság.
A fox 34 villát és a tagot csak takarítom, karbantartom, tökéletesek. A villa érezhetően „lágyabb” mint a Relevation a Pace-ben, és gyanítom, hogy ezt a rugalmasságnak azért nem nevezhető érzést nem csak az 1 mm-el vékonyabb bacsúszóknak és a torque cap hiányának köszönhetem. Félreértés ne essék, ez is merev és pontos, főleg, ha a 32 mm-es elődeihez sasonlítom, csak vitathatatlan, hogy érezhető különbség az RS-hez képest.
A váz hibátlanul, egy hang nélkül végzi a dolgát. Eddig egyszer kellett végigmennem nyomatékkulccsal a forgáspontok csavarjain, mert 1 a sok közül meglazult minimálisan. Azt vettem észre, hogy szinte egyik sem volt a rá írt nyomatékra húzva gyárilag, amióta ezt megtudtam, azóta hibamentesen, és vaj puhán forgolódva működnek mindennemű kotyogástól mentesen. A repülőszőnyeg effekt adott és még a hegyfelé keresztül a városon sem szoktam zárni a telókat. Nem érzek mocorgást és teljesítménycsökkenést sem, még akkor sem, ha van. Viszont pl ha lezárom a tagot, akkor pattogok a nyeregben a hajtástól, ami kifejezetten kellemetlen.
Összességében minden tekerés végén úgy teszem el a bringát, hogy életem legjobb bringája, igaz, most a Pace erősen igyekszik mellé érni, és sikerül is neki.