Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18533 hozzászólás a témában

#1181
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

 

Vicces, nem is tudtam hogy van ilyen kiemelő herkentyű. Eddig kézzel mindig sikerült :) Ha ki kell szedni a kereket fuvarnál akkor szoktam távtartó műanyagot közé rakni, de amig nem volt vastag karton is tökéletesen megfelelt erre a célra.

 

Szerintem valaha mindenkivel előfordult hogy meghúzta a féket amikor nem volt benne pofa, de ettől nem kell félni, közényomsz egy csavarhúzót vagy kést és visszanyomod a dugattyúkat. Ha ez rendszeresen előfordul és nem sikerül helyrehozni csak akkor ajánlom hogy ne is próbálkozz :) Egy fékpofacsere elég alap, ezt mindenkinek illene tudnia. Persze a láncolajozás is de mégis annyi nyikorgó egyénnel találkozok hogy csak csóválni tudom a fejem.



#1182
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás

A tartályban lehet a levegő és mikor fejre állítod akkor a fékcső csatlakozás kerül a legmagasabbra ergo mikor meghúzod a fékkart akkor a fékkar behúzásakor benyomod a levegőt a csőbe.


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1183
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Tehát lehet hogy a levegő felfelé kúszik az első kerék felé?  Az is lehet hogy a lényegesen hosszabb és lefelé irányuló hátsó vezetékben nem éri el a féknyerget?
Lehet ennek köze a fizikához?

Namost ezt gondold át újra!
Nem értek a hidraulikus fékekhez, de valahogy nem értem a dolgot: ha levegős a rendszer, akkor annak mindenképp érződnie kellene a fék működésén, de normális állapotban nem érzem benne a buborékot. Bennem olyan elképzelés él, hogy egyáltalán nem lenne szabad levegőnek lennie a vezetékekben. Akkor most mi van? Van benne levegő, de nem baj? Nincs benne levegő és valami más okozza, hogy az első fék ilyet csinál? Egyéb?
(hátsó kerékre állítva is magasabban van a vezeték, mint a fékpofák, szóval a magyarázatod kicsit egyébként is sántikál ;) )

#1184
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás

Tehát lehet hogy a levegő felfelé kúszik az első kerék felé?  Az is lehet hogy a lényegesen hosszabb és lefelé irányuló hátsó vezetékben nem éri el a féknyerget?

Lehet ennek köze a fizikához?


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1185
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás
Az ugye nem teljesen normális dolog, ha vízszintesen tartva a bringát, normálisan működik a fék, de ha a hátsó kerekére állítom (liftben, mielőtt még... :) ) és úgy megnyomkodom a fékkart, akkor minden nyomásra egyre közelebb ér a markolathoz, harmadik-negyedik nyomásra neki is ütközik? Miután újra vízszintbe kerül, kb. fél perc alatt rendbejön és újra normálisan működik. Ez ugye kb. azt jelenti, hogy kiment belőle némi olaj és levegős lett a rendszer? (fura, hogy csak az első fék csinálja, a hátsó nem)

#1186
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.024 hozzászólás

Nem viccelek, ahogy elnéztem, ehhez köröm kellene, az enyémmel meg egy svájci bicskát sem tudok kinyitni (szó szerint, semmi túlzás)
Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

 

 

 

az a piros izé egy távtartó. arra kell, hogy a betétek közé tolva megakadályozza azt, hogy kivett keréknél behúzva a fékkart a betétek összekoppanjanak (tárcsa nélkül a fék úgy érzi, kopott a tárcsa és elkezdi utánállítani magát). ha a betéteket kiveszed, akkor megfordítva, a vastag felét beletéve ugyanezt a dolgot lehet vele elérni, ez légtelenítéskor kell. a betétek cseréjéhez teljesen felesleges volt beletennie a tetkós elvisz-imitátornak a videóban, nincs rá szükség, csak még egy kicsit tudományosabbnak néz ki az egész.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1187
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Pedig ez egy outdoor sport és ami elromolhat az el is romlik egy bringán. Ezért hasznosabb ha az alapvető szerelési dolgokat tudja az ember. De ha teljesen nincs hozzá önbizalmad akkor persze tényleg ne nyúlj hozzá.

Én pl. egy villanykapcsolót nem mernék kicserélni mert még nem láttam hogy kell, mit hova, hogyan kötök,....szóval azért valamennyire megértelek.

Villanykapcsolót asszem, még nem, de konnektort már szereltem néhányszor. Meg konyhai világítótestet is. :)

Bringa szerelésből max. a defekt javítással összefüggő dolgokat merem bevállalni.



#1188
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.662 hozzászólás

Pedig ez egy outdoor sport és ami elromolhat az el is romlik egy bringán. Ezért hasznosabb ha az alapvető szerelési dolgokat tudja az ember. De ha teljesen nincs hozzá önbizalmad akkor persze tényleg ne nyúlj hozzá.

Én pl. egy villanykapcsolót nem mernék kicserélni mert még nem láttam hogy kell, mit hova, hogyan kötök,....szóval azért valamennyire megértelek.


Marci

#1189
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

ezzel a hozzáállással, jobb is ha boltba mész.

Mióta egy defektjavítást követően elkefélődött a váltóm, azóta elismerem, hogy ez a gép egy műszer, jobb ha nem piszkálom. :)
(Egyébként a váltónak valószínűleg mindössze annyi volt a baja, hogy a kereket nem sikerült 100%-os pontossággal a helyére igazítani)

#1190
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.024 hozzászólás

ezzel a hozzáállással, jobb is ha boltba mész.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1191
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Ne viccelj már. Semmi spéci szerszám nem kell. Olyan sincs, hogy miként állt a csavar eredetileg.
Azt a kis rögítő, félsasszeg szerű pöcköt KÉZZEL lepattintod a csavar végéről.

Nem viccelek, ahogy elnéztem, ehhez köröm kellene, az enyémmel meg egy svájci bicskát sem tudok kinyitni (szó szerint, semmi túlzás)
Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

Sajnos egyik oldalról hihetetlenül kétbalkezes vagyok, másrészt meg... ha egy váltót elrontok, hát így jártam, majd begurulok a szervizbe, ott rendbe teszik. De ha a féket... szóval félek tőle, bármennyire primitív, egyszerű feladat.
Rég volt, amikor nyugodt lélekkel szét mertem szedni egy bringát. (még a Szputnyikok, Csepel biciklik kora :) )

SokadikX módosította - 2014. július 06. - 14:06


#1192
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.024 hozzászólás

1:38-nál teszi vissza a pici zégergyűrűt a csavar kilógó végére. ezt kellene levenned, aztán ki tudod tekerni a csavart ami fogja a betéteket.

 

szép az independent fabrication bicaj, naymi papucsok. de az a szakáll... legalábbis mókás. :D

 

edit: Grande, beelőztél.


Kisherceg módosította - 2014. július 06. - 13:26

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1193
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.328 hozzászólás

update: találtam egy videot, amin épp egy ilyet szerelnek. Hát ez nem az én műfajom, jobb lesz, ha szervizes csinálja.

Többek közt azért, mert nincs olyan szerszámom, amivel ki kell emelni a betéteket, másrészt meg azért, mert a csavar kitekeredését gátló pöcköt sem tudnám sérülésmentesen kivenni. (a körmöm letörne, szerszámmal meg úgy látom, jobb nem piszkálni)

Ne viccelj már. Semmi spéci szerszám nem kell. Olyan sincs, hogy miként állt a csavar eredetileg.

Azt a kis rögítő, félsasszeg szerű pöcköt KÉZZEL lepattintod a csavar végéről. A csavar kivétele után megfogod KÉZZEL a betét rögzítőfülét és simán kihúzod hátulról. Cserebetétet visszacsúsztatod, csavart becsavarod, végére felpattintod a pöcköt a csavar végi hornyos részbe és kész. Kb. 2 perces meló. Még nekem is ment, pedig nem vagyok egy agysebész szerelésben. :)

 

edit:

Fontos! Még a használt betét kivétele elött tégy közéjük egy csavarhúzót (erre is van spéci szerszám ugye..) és nyomd vissza a dugattyúkat amennyire lehet, hogy az új betétket simán be tudd csúsztatni. Még így is előfordulhat, hogy az új betét ráfog a tárcsára és nem tudod beállítani. (Nekem konkrétan blokkolt). Ha így van, akkor a fékkarnál vagy a féktesten lévő kis légtelenítő csavart éppen csak kitekerve pici olajat kell kiengedni a rendszerből.


Grande módosította - 2014. július 06. - 13:36


#1194
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás
https://flic.kr/p/nWoaNP
Ha minden igaz, ez már az enyém, de pont a legkopottabb rész sötétbe burkolózik és a megvilágítás miatt sokkal mocskosabbnak látszik, mint amilyen valójában. :)
Ahogy elnéztem, ha nem is S.O.S., de azt már cserélni kellene.
Viszont most k.nagy bajban vagyok: youtube video alapján megpróbáltam kivenni a betétet, de nem megy.
A csavar két irányba is forgatható viszonylag röviden, de mindkét irányban megakad. Gyanítom, van rajta valami biztonsági zár, ami megakadályozza, hogy magától kimásszon, de nem látom, hogy hol/mi.
Illetve a másik, hogy most elforgattam a csavart, nem tudom, hogy állt eredetileg, okozhat-e gondot, ha nem ugyanott áll, ahol eredetileg volt. :(

update: találtam egy videot, amin épp egy ilyet szerelnek. Hát ez nem az én műfajom, jobb lesz, ha szervizes csinálja.

Többek közt azért, mert nincs olyan szerszámom, amivel ki kell emelni a betéteket, másrészt meg azért, mert a csavar kitekeredését gátló pöcköt sem tudnám sérülésmentesen kivenni. (a körmöm letörne, szerszámmal meg úgy látom, jobb nem piszkálni)

SokadikX módosította - 2014. július 06. - 10:24


#1195
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

A belinkelt képen zsír újak, mindkét oldalon kb. ugyanolyan vastag a pofa mint a tárcsa köztük, ennek legalább háromnegyede nyugodtan fogyhat. .

Köszi. Igen, ez új, majd próbálok a sajátomról készíteni egy-egy képet, az kissé kopottabb.
Csak ezzel megint ott vagyok, hogy ha tényleg olyan szar a helyzet, ahogy én látom, akkor kezdherek egy normális szervizt keresni, mert nehezen hiszem el, hogy az alatt a 400km alatt kopott annyit a betét.
(Első villa negatív kamrája maudnem üres volt, mikor visszakaptam, eszerint a fékeket sem ellenőrizték... :( )

#1196
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Csakhát a betét rész kissé már kopott, az egyiken (nem tudom, mennyire kopnak egyenletesen), nagyjából a 80%-a már hiányzik.

 

A belinkelt képen zsír újak, mindkét oldalon kb. ugyanolyan vastag a pofa mint a tárcsa köztük, ennek legalább háromnegyede nyugodtan fogyhat. A legközepén (fölülről nézve) látod az aluminium rugócsipesz "hídját", az tolja el egymástól a két pofát és bal/jobboldalon nekitámaszkodik a pofatesthez (fölülről egy vékony ezüst csík a narancssárga test mellett), ami a között és a tárcsa között kiemelkedik mindkét oldalon a fékpofatestből, az a fékpofa felület ami elfogyhat. Értelemszerűen csak a csipeszig, mert amikor odaér azt kezdi el súrolni a tárcsa. A képen még kb. 4x olyan vastag mint a csipesz szélessége, tehát bőven fogyhat.



#1197
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Papucstól függ hogy mennyire látni, de csak egyszer kell kiszedni, fehér filctollal bejelölöd a profil szélén és akkor jobban látni kiszedés nélkül. Ha a két pofát megfordítod csak akkor van jelentősége ha nem egyenes a kerék/tárcsa és emiatt cserélve más szögben kopna (ami úgy is elég hamar kiderül), de ezt is előre be lehet jelölni. Ha kiveszed attól függ, könnyebb visszarakni ha kint van a kerék is. Nem hiszem hogy ki fog esni/törni stb. ha nem felejted ki a csavart. Érdemes az agy tengelyét is bejelölni és ugyanúgy visszarakni mert adott esetben az is bekopik és akkor nem kell állítgatni a fékpofákat.

Na amit itt leírtál, az nekem kb. a kínai kategória (mit jelöljek, hol, hogyan stb), így jobb, ha inkább szakemberre bízom. Képet találtam ami nem tudom, hogy ugyanaz-e, de kb. ez látszik a fékeimen:
http://brimages.bike...r-closeup03.jpg

Csakhát a betét rész kissé már kopott, az egyiken (nem tudom, mennyire kopnak egyenletesen), nagyjából a 80%-a már hiányzik.

SokadikX módosította - 2014. július 06. - 00:17


#1198
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Elég, ha csak megnézem kívülről vagy célszerű kiszedni?
Ha ki kell szedni, el lehet valamit cseszni a visszarakás során azon túl, hogy elfelejtem a csavart visszatekerni?
(mittudomén: fordítva rakom vissza, emiatt nem fog rendesen, kiesik, törik stb.)

 
Papucstól függ hogy mennyire látni, de csak egyszer kell kiszedni, fehér filctollal bejelölöd a profil szélén és akkor jobban látni kiszedés nélkül. Ha a két pofát megfordítod csak akkor van jelentősége ha nem egyenes a kerék/tárcsa és emiatt cserélve más szögben kopna (ami úgy is elég hamar kiderül), de ezt is előre be lehet jelölni. Ha kiveszed attól függ, könnyebb visszarakni ha kint van a kerék is. Nem hiszem hogy ki fog esni/törni stb. ha nem felejted ki a csavart. Érdemes az agy tengelyét is bejelölni és ugyanúgy visszarakni mert adott esetben az is bekopik és akkor nem kell állítgatni a fékpofákat.



#1199
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Néha nézd meg, ha a profil már majdnem elkopott, vagy ahogy fogy a felület egyre jobban be kell húzni a fékkart, azt is érzed. Van amelyiknek van valami rovátka ami ha kibukkan akkor ajánlják a cserét, ha teljesen elhasználod akkor hirtelen nem fog (vagy rugóscsipeszesnél a fém hozzáér a tárcsához, azt fogod hallani).

Elég, ha csak megnézem kívülről vagy célszerű kiszedni? (kívülről most ránéztem, a legkopottabb úgy tized mm vastagságúnak tűnik, de tartok tőle, hogy csak kiszerelve lehetne pontosabbat tudni :( )

Ha ki kell szedni, el lehet valamit cseszni a visszarakás során azon túl, hogy elfelejtem a csavart visszatekerni?
(mittudomén: fordítva rakom vissza, emiatt nem fog rendesen, kiesik, törik, nem kerül a helyére, ezért folyamatosan hozzáér a tárcsához stb.)

A másik: tudja valaki, hogy ha kiszedem, akkor megállapítható-e, hogy eredetileg milyen típus volt? Mert Elixir5-höz láttam legalább háromféle betétet. Jó lenne, ha ugyanolyan kerülne bele, amilyen most van.

SokadikX módosította - 2014. július 05. - 23:57


#1200
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Van annak valami jele, hogy időszerű lenne fékbetétet cserélni?


Néha nézd meg, ha a profil már majdnem elkopott, vagy ahogy fogy a felület egyre jobban be kell húzni a fékkart, azt is érzed. Van amelyiknek van valami rovátka ami ha kibukkan akkor ajánlják a cserét, ha teljesen elhasználod akkor hirtelen nem fog (vagy rugóscsipeszesnél a fém hozzáér a tárcsához, azt fogod hallani).