Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18505 hozzászólás a témában

#1121
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

a fékfolyadék forráspontja az idő előrehaladtával csökken. a különböző folyadékok újonnan is eltérő forrásponttal rendelkeznek, máshonnan "indulnak romlásnak". a DOT-os folyadékoknál az okozhat gondot, hogy megkötik a nedvességet, ami miatt bubik keletkeznek ha erősen felmelegszik. ez a jelenség jóval a tiszta, friss fékfolyadék forráspontja alatti hőmérsékleten következik be. a bubik tudjuk miért veszélyesek. :) az új folyadékkal jót tettél a fékednek, nem kell paráznod.
 
a fékhatást nem hirtelen veszti el a fék, hanem érzed amint gyengül az ereje illetve szivacsosabb lesz a kar nyomáspontja. helyes fékezéstechnikával elkerülhető a dolog. nekem legutóbb még a magura marta sl fékeimet (ezek kimondottan könnyűsúlyú, versenyzős cuccok voltak, miniatűr pofákkal) sikerült ennyire kifárasztanom, még 2004-2005 körül. azóta egyik féknél sem tapasztaltam ilyesmit. szóval nyugi.

OK, köszi. Nincs igazán tapasztalatom velük, hosszú lejtőkre nagyon ritkán merészkedek, viszont anno, mikor megvettem ezt a bringát, valaki azt is említette, hogy nem mindegy, milyen folyadék van a rendszerben. És az elég jól érezhető, hogy csökkent a fék hatékonysága, mióta kicserélték benne a löttyöt.
Az egyetlen ilyen "parás" utam a dobogókői lejtő volt, ott úgy jöttem le, hogy elkezdtem gurulni, 50-nél fék, 10-20km/h környékén elengedtem, majd 50 körül újra fék...
(ez azt jelenti, hogy 10-20 méternél többet nem gurultam fék nélkül :) )
Persze ez megint olyan dolog, hogy nem tudom, eredetileg rendben volt-e: talán már írtam, hogy többször is majdnem orra estem "rollerezés" közben (pl. piros lámpához közelítve), mert fékeztem és a fixen tartott fékkar ellenére a lassítás vége egy hirtelen blokkolás lett, mintha egy pillanat alatt megnőtt volna a fékerő.
Normál fékezésnél ez nem volt jellemző soha, csak amikor eleve lassan gurultam és próbáltam a fékkel finoman lassítani.

SokadikX módosította - 2014. július 23. - 22:34


#1122
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7.993 hozzászólás

Állítólag nem egyforma a különböző fékfolyadékok forráspontja és egyéb, hőmérséklettől függő paraméterei.

 

a fékfolyadék forráspontja az idő előrehaladtával csökken. a különböző folyadékok újonnan is eltérő forrásponttal rendelkeznek, máshonnan "indulnak romlásnak". a DOT-os folyadékoknál az okozhat gondot, hogy megkötik a nedvességet, ami miatt bubik keletkeznek ha erősen felmelegszik. ez a jelenség jóval a tiszta, friss fékfolyadék forráspontja alatti hőmérsékleten következik be. a bubik tudjuk miért veszélyesek. :) az új folyadékkal jót tettél a fékednek, nem kell paráznod.

 

a fékhatást nem hirtelen veszti el a fék, hanem érzed amint gyengül az ereje illetve szivacsosabb lesz a kar nyomáspontja. helyes fékezéstechnikával elkerülhető a dolog. nekem legutóbb még a magura marta sl fékeimet (ezek kimondottan könnyűsúlyú, versenyzős cuccok voltak, miniatűr pofákkal) sikerült ennyire kifárasztanom, még 2004-2005 körül. azóta egyik féknél sem tapasztaltam ilyesmit. szóval nyugi.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1123
mof

mof

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.297 hozzászólás

Állítólag nem egyforma a különböző fékfolyadékok forráspontja és egyéb, hőmérséklettől függő paraméterei.

nemhogy állítólag, de konkrétan ez az igazság. de ennek a ténynek mi köze az új fékfolyadékhoz, ami a fékedbe került? 



#1124
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

és attól hogy kicserélték, az elöregedett fékfolyadékot újra, ugyan mitől kéne túlmelegednie . áruld már lécci, mert qrvára nem értem.

Állítólag nem egyforma a különböző fékfolyadékok forráspontja és egyéb, hőmérséklettől függő paraméterei.

#1125
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.267 hozzászólás

Van annak valami előjele, ha kezd túlmelegedni egy tárcsafék?
Úgy értem, időben észre lehet venni vagy csak abból tűnik fel, hogy hirtelen nem működik?
A z eredetileg használt fékolajjal biztonságban leértem Dobogókőről, de most kicserélték az olajat, kissé parázok...

és attól hogy kicserélték, az elöregedett fékfolyadékot újra, ugyan mitől kéne túlmelegednie . áruld már lécci, mert qrvára nem értem.


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#1126
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás
Van annak valami előjele, ha kezd túlmelegedni egy tárcsafék?
Úgy értem, időben észre lehet venni vagy csak abból tűnik fel, hogy hirtelen nem működik?
A z eredetileg használt fékolajjal biztonságban leértem Dobogókőről, de most kicserélték az olajat, kissé parázok...

SokadikX módosította - 2014. július 23. - 16:17


#1127
aquark

aquark

    vendég

  • fórumtag
  • 75 hozzászólás

Sziasztok!  :)

 

Arról érdeklődöm, hogy az Avid DB1 és Elixir1 -es fékek között mi a lényegi különbség? (Kerékpárt vennék, és az egyiken 2013-as Elixir, a másikon 2014-es DB van...)

 

Elég XXXL-es vok (125-164kg között valahol, elég változó, ezek a végletek), ezért gondolom nem kérdéses, hogy tárcsafék kéne rá, de kicsit aggódom a szervizigénye miatt, gondolom célszerszámok is kellenek hozzá, amíg a V-féket egy "kalapáccsal is megjavítom" útközben bárhol, addig egy hidrós tárcsával lehetnek gondok?! - Erről mit gondoltok? Tekertetek már fék nélkül haza?

 

Minden segítséget előre is köszönök, üdv. Aqua.



#1128
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Sziasztok!

 

Tapasztalatlanként írok most, és igazából tanácsot kérek! Most cseréltem bringát, és ezzel féket is :)! Eddig Avid single digit 7 v-féket használtam, de a a mostanin xt tárcsafék van, ami még nagyon új rendszer nekem. A problémám az, hogy rövid használat után - pl egy lejtőzés - az első fék "cincogó", míg a hatsó furcsa "rágó" hangot hallat! (Remélem elég szakszerű volt a megfogalmazás :) ). Hidegen ez a jelenség elmúlik, de mint mondtam rövid menetidő után ismét előjön. Ez normális jelenség tárcsáknál, vagy van vele valami gáz?

Segítségetek előre is köszönöm!

A cincogás nagyjából ,,normális jelenség", a felmelegedéstől kicsit behullámosodik a tárcsa és bele ér a betétbe, amikor kicsit lehűl akkor elmúlik, féktárcsája válogatja menyire hajlamos rá, a ,,rágó" hang így  passz, hallani kellene.



#1129
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Köszi, de azt elfelejtettem írni, hogy természetesen ezek a hangok fékezéskor jelentkeznek :), egyébként nem tapasztalom, illetve "hidegen" fékezéskor sem!

Akkor nem tudom.
Nyikorogni szokott a fékem, de ez amiatt van, hogy fémes betét van benne (legalábbis eddig kettőből két szervizes ezt mondta)

#1130
csecsi

csecsi

    fórumtag

  • fórumtag
  • 20 hozzászólás

Hát ha ugyanazt értjük az említett hangok alatt, amire gondolok, akkor valószínűleg normális.
A "cincogás" abból adódik valószínűleg, hogy picit hozzáér a fékbetét a tárcsához. A tárcsák nem mindig egyenletes felületűek, egy új betét és a tárcsa közt minimális hely van (ha jól emlékszem, az enyémen úgy tized mm-es volt). Ha nincs tökéletesen beállítva vagy kicsit egyenetlen a tárcsa, akkor ez előfordulhat.
A másik fajtára ötletem sincs.
(lehet, hogy hátul másfajta betét van, a jelenség azonos, csak a hang más?)
Mellesleg kíváncsi is vagyok, hogy igazam van-e. ;)

Köszi, de azt elfelejtettem írni, hogy természetesen ezek a hangok fékezéskor jelentkeznek :), egyébként nem tapasztalom, illetve "hidegen" fékezéskor sem!



#1131
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

az első fék "cincogó", míg a hatsó furcsa "rágó" hangot hallat! (Remélem elég szakszerű volt a megfogalmazás :) ). Hidegen ez a jelenség elmúlik, de mint mondtam rövid menetidő után ismét előjön. Ez normális jelenség tárcsáknál, vagy van vele valami gáz?
Segítségetek előre is köszönöm!

Hát ha ugyanazt értjük az említett hangok alatt, amire gondolok, akkor valószínűleg normális.
A "cincogás" abból adódik valószínűleg, hogy picit hozzáér a fékbetét a tárcsához. A tárcsák nem mindig egyenletes felületűek, egy új betét és a tárcsa közt minimális hely van (ha jól emlékszem, az enyémen úgy tized mm-es volt). Ha nincs tökéletesen beállítva vagy kicsit egyenetlen a tárcsa, akkor ez előfordulhat.
A másik fajtára ötletem sincs.
(lehet, hogy hátul másfajta betét van, a jelenség azonos, csak a hang más?)
Mellesleg kíváncsi is vagyok, hogy igazam van-e. ;)

SokadikX módosította - 2014. július 16. - 22:28


#1132
csecsi

csecsi

    fórumtag

  • fórumtag
  • 20 hozzászólás

Sziasztok!

 

Tapasztalatlanként írok most, és igazából tanácsot kérek! Most cseréltem bringát, és ezzel féket is :)! Eddig Avid single digit 7 v-féket használtam, de a a mostanin xt tárcsafék van, ami még nagyon új rendszer nekem. A problémám az, hogy rövid használat után - pl egy lejtőzés - az első fék "cincogó", míg a hatsó furcsa "rágó" hangot hallat! (Remélem elég szakszerű volt a megfogalmazás :) ). Hidegen ez a jelenség elmúlik, de mint mondtam rövid menetidő után ismét előjön. Ez normális jelenség tárcsáknál, vagy van vele valami gáz?

Segítségetek előre is köszönöm!



#1133
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Köszi, megvolt.
Magyarán cseréltessek fékolajat benne, biztos örülnek majd nekem. :D


Na most értem haza a szervizből.
Ha nyugtalanít a dolog, akkor vidd el szervizbe, de nekem most is csinálja az első fék és csak az első.
Korábban úgy éreztem, hogy jobban fogott, de van egy olyan érzésem, hogy ez a rendszerbe került légbuborék miatt lehetett. (Ha valakit érdekel, részletezhetem)

#1134
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Köszi, megvolt.
Magyarán cseréltessek fékolajat benne, biztos örülnek majd nekem. :D

Ennyire nem egyértelmű.
Ha fejreállítod a bringát, mintha kereket akarnál cserélni, valószínűleg mindkét fék előadja ugyanezt. (az utolsó hozzászólásom óta már kezdett derengeni, hogy pár éve, egy nagytakarítás vagy defektjavítás kapcsán fedeztem ezt fel először, de akkor mindkét fék egyformán viselkedett)
Ha tovább olvasol, valahol írtam, hogy nekem ott, ahol vettem a bringámat és ahova eddig hordtam, azt mondták, ez teljesen normális jelenség, ha üzemszerű használat során nem csinálja.

Ha igaz, talán holnap visszakapom a sajátomat, akkor meg fogom tudni mondani, hogy változott-e valamit?
Ami engem egy picit zavar az egészben, hogy ha megszűnik ez a kissé idegesítő viselkedése, akkor egy hosszú lejtőn a hőtágulás nem fogja-e szétnyomni a fékrendszert?

#1135
bboss61

bboss61

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás

Olvass vissza pár hozzászólást

Köszi, megvolt.
Magyarán cseréltessek fékolajat benne, biztos örülnek majd nekem. :D



#1136
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás

Olvass vissza pár hozzászólást

 


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1137
bboss61

bboss61

    újonc

  • fórumtag
  • 2 hozzászólás

Sziasztok!

 

Egy hete vásároltam egy Genesis Impact 3.0 kerékpárt az Intersportban. 
Állítólag ott menetkészre beállították.  (Nos a váltót másnap szervizbe kellet vinnem állításra mert fel le váltott magától.)  :angry: 
Most pedig a fékkel van gondom.

 

Tektro HDC-300 Hidraulikus tárcsafékek vannak rajta.

A problémám hogy a hátsó fékkar néha, szinte teljesen elpuhul és tövig behúzva sem ér el fékhatást.
A probléma akkor jelentkezik amikor pl a liftben felállítom, vagy a fékkart feljebb emelem a kormányon.
Utána 1-2 fékezés után vissza áll az alapjáratra.
Vízszintesen, menet közben nem jelentkezik a hiba.
Gondolom valami az olaj nyomással lehet mert,
ugyan ez a jelenség az első féknél nem tapasztalható. 

Van valami ötletetek, tanácsotok?

Előre is köszönöm!



#1138
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás

Sok jóra ne. Bár van aki esküszik hogy nem romlik el.


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1139
Menyus72

Menyus72

    vendég

  • fórumtag
  • 31 hozzászólás

na majd 5-6 k után is várnánk egy élménybeszámolót.

OK, meglesz! :)

Ezek szerint van tapasztalat! Mire számítsak? 



#1140
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.267 hozzászólás

Aki X0 féken gondolkodik, annak én speciel nyugodtan merem ajánlani! 

Amikor 2012-ben kijött a 785-ös XT teljesen elájultam tőle, hogy milyen jó. A véleményem továbbra sem változott, viszont most egy 2013-as X0-al építettem egy bringát, és semmivel sem rosszabb a gyakorlatban (bár még nincs vele több év tapasztalatom mint az xt-vel).

Azt hiszem 2013-ra változtattak valamit az X0-án, tehát a korábbi évjáratokról nem tudok nyilatkozni...

na majd 5-6 k után is várnánk egy élménybeszámolót.


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való