Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18557 replies to this topic

#1361
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Igen, elviekben így kell mozogjon. Felszereled, majd behúzod párszor akkor be kéne álljon magától a megfelelő távolságokra, de nekem ha egyszer beállítják, akkor 1 héten belül megint beleér a tárcsába a pofa. Szerintem nagyon szét kéne szedni és megtakarítani a dugattyúkat is, mert valami gebasz van, majd újratölteni és légteleníteni.

 

Így már értem mi a gond. Én a Hayes Stroker Trail-t sosem szedtem szét. 4 éves koráig csak nagyon ritkán, utána egyre gyakrabban kezdett olyat csinálni, hogy néha nem ment vissza az egyik dugattyú és súrlódott a tárcsán a fékpofa. Én azt csináltam, hogy kivettem a fékpofákat, visszanyomtam a dugattyúkat, járattam a kart, amíg ki nem jöttek valamennyire (csak egy határig, természetesen nem nyomtam ki a fékfolyadékot), majd megint visszanyomtam a dugattyúkat és ezt addig ismételgettem, amíg a visszanyomás könnyen nem ment (általában 3-4-szer). Utána egy darabig jó volt. Mivel a Shimano nem fékfolyadékot, hanem ásványi olajat használ, ami nem maró hatású, a dugattyúkat kinyomott állapotban akár meg is lehetne kenni pár csepp fékolajjal (pl. vékony körecsettel), ami leszedi a szennyeződést és így megúszod a szétszedést. Utána le lehet törölni az olajat. Bár lehet ezt nem kivitelezhető.



#1362
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

Egyben tartja a féked.

Tehát ha azt a két csavart kicsavarom, akkor szét tudom ketté szedni a féket!? Erre gondoltam én is, de nem láttam még ilyet.



#1363
BlackTriple

BlackTriple

    újonc

  • fórumtag
  • 17 posts

 

Akkor, józan paraszti ésszel...
 
Ha sok időt töltött vele a szerelő, akkor nyilván éppen, hogy sikerült beállítania, ami aztán a használat során mindjárt elállítódott... Ismerős...:-)
Normálisan működő cuccot nem nehéz középre igazítani, (meg merem kockáztatni, hogy a féknyereg helyének eltalálása a fékbehúzós trükk nélkül is lehetséges, vagyis  a féknyerget pofák nélkül szemre úgy állítod be, hogy a tárcsa középen legyen, és ha a tárcsa a kereket megforgatva nem tulizik, akkor jó lesz az fékpofával is :-)) tehát valami eleve nem (volt). normális.
Lehetőségek -  látatlanban, első nekifutásra.
- Akkor nem ér csak hozzá, ha fékezés után lehűl a tárcsa.
- Nyolcas van a tárcsában - ezt én "háttérvilágítással" szoktam megnézni, de ha jó  a szemed, lehet, hogy enélkül is ki lehet szúrni.Ehhez egy merülő elemmel ellátott első lámpa szükséges, a fék mögül óvatosan a szemedbe világítasz, az erős kontraszt miatt tök jól látni, hogy melyik ponton, illetve, hogy milyen hosszan (mekkora szögtartományban) ér bele a tárcsa a pofába.
- A hátsó kerék nincs kellően meghúzva, és amikor rátapsol a pedálra, az mozdul el, és persze mindjárt beleér a pofa a tárcsába.
- A hátsó kerék - ha csak kicsit is, de eleve ferdén van bent, vagy egy ütéstől egy picit elmozdult, és úgy is maradt - átütőtengely rulez :-)
- Ha csak kis mértékben is, de kotyog  a hátsó agy.
A fentiek tetszőleges kombinációja, de végső soron nincs olyan sok lehetőség.
És persze, ideiglenesen, fel lehet tenni egy másik féket is ellenpróba gyanánt (gondolom egy  szervizben ez nem gond :-), ha az nem működne valamiért szimmetrikusan.
Tehát , nem a beállítással kell tovább bajlódni, hanem a beállíthatatlanság okát megszüntetni.

 

Szuper, köszönöm! Akkor utána járok egy kicsit jobban :) Azt hittem , h majd összeszoknak :)



#1364
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ha sok időt töltött vele a szerelő, akkor nyilván éppen, hogy sikerült beállítania, ami aztán a használat során mindjárt elállítódott... Ismerős...:-)


Lehet még váztolerancia is, ha nem ül fel rendesen a nyereg akkor egyenesbe kéne maratni a vázon a felfogatási pontokat, amit persze pár nappal a vásárlás utánig egyszerűbb azzal megoldani hogy visszaviszed és kérsz helyette másikat mert gyakorlatilag hibás termék. De ez a legrosszabb eset, szerintem érdemes előbb megnézetni egy (másik) szakemberrel.
 

Ehhez egy merülő elemmel ellátott első lámpa szükséges


Vagy bármilyen erős fényforrás, csak ideiglenes eléragasztasz egy papírdarabot, ha kell többször összehajtogatva.



#1365
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 posts

Sziasztok!

Visszaolvastam pár oldalt, és lehet h ezt a problémát mát megoldottátok más bringán, de azért megkérdezem. Megvettem életem első tárcsás gépét és tegnap gurultam vele először :-). Azt hallottam, hogy terhelés esetében a hátsó keréktől ilyen csiszatoló hang jön. Mintha valami hozzá érne valamihez. Aztán meghallgattam közelebbről és a tárcsa-fék együttese okozza. A beállítás során sokáig hallgatózott a srác, aki beállította és sok időt töltött vele, mire azt mondta, h ok. Kell ezeknek összkopni, mint a motoron? Vagy mi a helyzet?

Köszönöm a segítséget :)

 

 

 

Akkor, józan paraszti ésszel...
 
Ha sok időt töltött vele a szerelő, akkor nyilván éppen, hogy sikerült beállítania, ami aztán a használat során mindjárt elállítódott... Ismerős...:-)
Normálisan működő cuccot nem nehéz középre igazítani, (meg merem kockáztatni, hogy a féknyereg helyének eltalálása a fékbehúzós trükk nélkül is lehetséges, vagyis  a féknyerget pofák nélkül szemre úgy állítod be, hogy a tárcsa középen legyen, és ha a tárcsa a kereket megforgatva nem tulizik, akkor jó lesz az fékpofával is :-)) tehát valami eleve nem (volt). normális.
Lehetőségek -  látatlanban, első nekifutásra.
- Akkor nem ér csak hozzá, ha fékezés után lehűl a tárcsa.
- Nyolcas van a tárcsában - ezt én "háttérvilágítással" szoktam megnézni, de ha jó  a szemed, lehet, hogy enélkül is ki lehet szúrni.Ehhez egy merülő elemmel ellátott első lámpa szükséges, a fék mögül óvatosan a szemedbe világítasz, az erős kontraszt miatt tök jól látni, hogy melyik ponton, illetve, hogy milyen hosszan (mekkora szögtartományban) ér bele a tárcsa a pofába.
- A hátsó kerék nincs kellően meghúzva, és amikor rátapsol a pedálra, az mozdul el, és persze mindjárt beleér a pofa a tárcsába.
- A hátsó kerék - ha csak kicsit is, de eleve ferdén van bent, vagy egy ütéstől egy picit elmozdult, és úgy is maradt - átütőtengely rulez :-)
- Ha csak kis mértékben is, de kotyog  a hátsó agy.
A fentiek tetszőleges kombinációja, de végső soron nincs olyan sok lehetőség.
És persze, ideiglenesen, fel lehet tenni egy másik féket is ellenpróba gyanánt (gondolom egy  szervizben ez nem gond :-), ha az nem működne valamiért szimmetrikusan.
Tehát , nem a beállítással kell tovább bajlódni, hanem a beállíthatatlanság okát megszüntetni.

Edited by Martin2004, 2014. April 08. - 17:04.


#1366
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,178 posts

Azt meg tudjátok mondani, hogy az a két fekete torxos csavar mire szolgál?
Shimnao BR-M445


Egyben tartja a féked.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1367
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

Azt meg tudjátok mondani, hogy az a két fekete torxos csavar mire szolgál?

Shimnao BR-M445



#1368
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

Nem vagyok szakember fék téren de értelemszerűen mivel egy hidraulikus cső megy a nyereghez, mindkét dugattyút az a nyomás irányítja, tehát elvileg egyenletesen oszlik el a nyomás. Ez azt jelenti hogy ugyanannyira kellene elmozogniuk, és a vákuum hatására amikor elengeded a fékkart ugyanannyit kéne visszafelé is mozogniuk, tehát önbeállóak.

Igen, elviekben így kell mozogjon. Felszereled, majd behúzod párszor akkor be kéne álljon magától a megfelelő távolságokra, de nekem ha egyszer beállítják, akkor 1 héten belül megint beleér a tárcsába a pofa. Szerintem nagyon szét kéne szedni és megtakarítani a dugattyúkat is, mert valami gebasz van, majd újratölteni és légteleníteni.



#1369
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
Biztos hogy nem keverem, de nem is erről beszéltem. Azt mondom, hogy ha egyszer egy olajos rendszer be van állítva, majd valami hiba folytán mégis elállítódik, kevésbé csúsznak vissza a helyükre, akkor nem fog rajta segíteni az hogy visszatolod, mert oka van annak hogy elállítódott.

#1370
BlackTriple

BlackTriple

    újonc

  • fórumtag
  • 17 posts

Sziasztok!

Visszaolvastam pár oldalt, és lehet h ezt a problémát mát megoldottátok más bringán, de azért megkérdezem. Megvettem életem első tárcsás gépét és tegnap gurultam vele először :-). Azt hallottam, hogy terhelés esetében a hátsó keréktől ilyen csiszatoló hang jön. Mintha valami hozzá érne valamihez. Aztán meghallgattam közelebbről és a tárcsa-fék együttese okozza. A beállítás során sokáig hallgatózott a srác, aki beállította és sok időt töltött vele, mire azt mondta, h ok. Kell ezeknek összkopni, mint a motoron? Vagy mi a helyzet?

Köszönöm a segítséget :)



#1371
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Nem vagyok szakember fék téren de értelemszerűen mivel egy hidraulikus cső megy a nyereghez, mindkét dugattyút az a nyomás irányítja, tehát elvileg egyenletesen oszlik el a nyomás. Ez azt jelenti hogy ugyanannyira kellene elmozogniuk, és a vákuum hatására amikor elengeded a fékkart ugyanannyit kéne visszafelé is mozogniuk, tehát önbeállóak. De attól függetlenül elállítodhatnak, pl. ha valami akadály vagy sár kerül az egyik oldalon a dugattyú/fékpofa és a tárcsa közé amikor fékezel, ettől mivel eloszlik a nyomás mindkét dugattyú elmozdulhat. De valószínűbb hogy ez azért történik meg mert egy nyolcas kerül a féktárcsába, vagy rosszul rögzíted a kereket amiért egy oldalra hajlik (ami önmagában is csinálhat elhajlást a tárcsában).

 

Még talán az is érdekes info hogy a fékpofákat vagy a "csipesz" rugó tolja vissza, vagy egyes fékrendszereknél mágneses (ott nincs csipesz).

 

Egyébként kipróbáltam a hosszú fékezést, nem segít tárcsaegyenesítés ügyben, úgyhogy csak az a kérdés maradt hogy van tárcsa aminél igen? És az akkor nem rosszabb minőségű, mert csak úgy ferdül fékezésnél?

 

És akkor lenne rögtön még egy kérdésem: elnyalt fékpofa rögzítő csavart hogy a pipacsba lehet kibányászni? Fogóval nem sikerült forgatni, levágni nem lehet mert a menet rögtön a fej mögött van, tehát benne maradna, kifúrni tönkretenné az (alu) menetet, ráhegeszteni egy kart szintén a nyerget. Csak az az ötletem maradt hogy reszelek bele rovátkákat és úgy próbálom megfogni fogóval.



#1372
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Van valakinek tapasztalata hátsó direkt PM140-es fékfelfogatásnál használható (olyasmi  adapterrel mint a linken) 160-as adapterrel aminél nem ugyan az a csavar rögzíti a féket és az adaptert a vázhoz, Shimano XT 785 fékkel?

 

 

http://www.bike-comp...mm-HR160mm.html



#1373
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Kevered a szezont a fazonnal. Az önbeálló azt jelenti, hogy ha már egyszer be lett állítva, akkor mindig ugyanoda megy vissza. Nem azt jelenti, hogy beállítani sem kell, mert beállítja magát.


  • Wolfman8 likes this

#1374
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

...tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez...

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Tudom, hogy a tárcsaféken nincs rugófeszítő, csak szemléltetésképpen hoztam fel a példát, hogy ott is egyszer azt beállítod és után oda áll vissza a pofa ahova beállítottad, hacsak nem szorul a bovden meg a fék a féktartó pöckön stb.



#1375
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,636 posts

De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.


Semmi ertelme v feket tarcsaval osszehasonlitani.teljesen mas rendszer.tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez.

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

regi/hibas agyvaltokat veszek.


#1376
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Marton, ha velem akarsz vitatkozni, akkor kérlek szépen idézd be a hsz-em, vagy szólíts meg! A "ki ad ilyen értelmes tanácsokat" nem feltétlen elég...

A bimetált nem írtam, bár egy ideje azt használok. :D

De azt sem írtam, hogy hő hatására kiegyenesedne. Mindössze annyit, hogy én személy szerint nem kerítek neki túl nagy feneket, a nagyját franciakulccsal kiegyengetem, az aprajára meg szarok.

 

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?



#1377
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.

#1378
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

Ne kérdőjelezd, így működik, autóknál is megjáratják, nem egyformán koszolódik és ezáltal tapadnak le.


  • Wolfman8 likes this

#1379
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

#1380
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,689 posts

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?


Marci