Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18533 hozzászólás a témában

#541
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

https://youtu.be/39kX85XEXIA

Talaltam ezt a videot, amiben gyk fentrol lefele legtelenitenek. A modszerrel nem igazan ertek egyet, de a hivatalos szerviznel is van egy olyan resz, hogy visszaengednek vmennyit alul. Kiprobtaltam a problemas m8000nel, hogy mi tortenik:

Alulrol felnyomom az olajat, relativ nagyobb mennyiseget.
Lezarom, probalom fent annyira bubimentesiteni, amennyire lehet.
Megnyitom alul, majd a fecskendovel lassan visszaszivom az olaj nagy reszet, hogy felul maradjon vmennyi.
A modszer lenyege, hogy ideoda mozgatom az elvileg mar buborekmentes olajat, hogy a fekkarnal es a fektestnel is kimozditsa a beszorult buborekokat.

Egyelore jonak tunik a modszer, meglepoen sok bubi jott vissza a fektestbol. Bar meglepodnek, ha ez a dugattyubelassulason segitene hidegben. Melegben ugy mukodik, ahogy kell.

Ez a razogasd a fekcsovet kisse remenytelen egy vazban futo megoldasnal.

A múltkor valahol volt egy videó, lehet itt, egy szerelő, talán Santa Cruz bemutatta milyen egyszerűen oldják ők meg, tölcsér becsavar, olajjal feltölt, alul ki a fékbetétek és kerék, légtelenítő csavart fillra kicsavar, kivesz és így átfolyatja a rendszert, most csináltam így, kilyukadt fékcső csere miatt, olyan koppanós lett mint még soha!



#542
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

Alulrol felnyomom az olajat, relativ nagyobb mennyiseget.
Lezarom, probalom fent annyira bubimentesiteni, amennyire lehet.
Megnyitom alul, majd a fecskendovel lassan visszaszivom az olaj nagy reszet, hogy felul maradjon vmennyi.
A modszer lenyege, hogy ideoda mozgatom az elvileg mar buborekmentes olajat, hogy a fekkarnal es a fektestnel is kimozditsa a beszorult buborekokat.

eloszor inkabb a feknyeregnel engedd le a folyadekot, persze a fekkarra csavart tolcserben legyen eleg vagy toltsel kozben utana, mert a feknyeregben levo dugattyuk a ki- es befele mozgasuk miatt bejuttatjak a fekport a folyadekba. Kar ennek feljutnia a fekkarhoz is.

Kivancsi vagyok, hogy az M9100-as XTR fekkarban, hogy valik be majd a nem muanyag dugattyu, mert az xc modellben magnezium, az enduroban pedig alu van. pinkbike.com/news/first-look-shimanos-new-xtr-m9100-is-more-than-just-12-speed.html

ja, hogy mas is lathassa, hogy mire jo a free stroke csavar:



es konnyen kicserelheto ez a free stroke csavar az SLX karon is, marmint hogy lehessen csavagatni, mert a suttyo japok valami speci feju csavart tettek az XT alatti karokba, amin csak ket kis lyuk van.

blash módosította - 2018. június 01. - 23:50


#543
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Jah es vegre rajottem mire valo a free stroke :D eddig vhogy sose erdekelt, de most beallitottam pontosan.

arn módosította - 2018. június 01. - 22:53


#544
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
https://youtu.be/39kX85XEXIA

Talaltam ezt a videot, amiben gyk fentrol lefele legtelenitenek. A modszerrel nem igazan ertek egyet, de a hivatalos szerviznel is van egy olyan resz, hogy visszaengednek vmennyit alul. Kiprobtaltam a problemas m8000nel, hogy mi tortenik:

Alulrol felnyomom az olajat, relativ nagyobb mennyiseget.
Lezarom, probalom fent annyira bubimentesiteni, amennyire lehet.
Megnyitom alul, majd a fecskendovel lassan visszaszivom az olaj nagy reszet, hogy felul maradjon vmennyi.
A modszer lenyege, hogy ideoda mozgatom az elvileg mar buborekmentes olajat, hogy a fekkarnal es a fektestnel is kimozditsa a beszorult buborekokat.

Egyelore jonak tunik a modszer, meglepoen sok bubi jott vissza a fektestbol. Bar meglepodnek, ha ez a dugattyubelassulason segitene hidegben. Melegben ugy mukodik, ahogy kell.

Ez a razogasd a fekcsovet kisse remenytelen egy vazban futo megoldasnal.

arn módosította - 2018. június 01. - 20:04


#545
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

le ne csereld a 666ot... mi a gond vele? :)

 

a 666/675/785 szinte tokeletes kontrukcio volt, en nem is ertem, miert nyultak hozza, amit mindenki ennyire szeretett.

 

nem helyette lenne, hanem mellé. ;) a 666 a referencia akart lenni a kérdésemben.


Kisherceg módosította - 2018. május 03. - 13:24

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#546
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

tartossagat nem ismerem, mert en elobb adom el, de mukodni jobban mukodtek, mint a mostani szeria :)



#547
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

le ne csereld a 666ot... mi a gond vele? :)

 

a 666/675/785 szinte tokeletes kontrukcio volt, en nem is ertem, miert nyultak hozza, amit mindenki ennyire szeretett.

 

Csak ne lenne az a műanyag fedél, ami nem szorítja le rendesen a gumimembránt, illetve törne el, ha nekivágod valaminek. Meg ne műanyagból lenne fékkar dugattyúja, bár épp ezzel nem volt gondom a 785-ös XT-n, de Avidnál már láttam ilyet. Megoldás, hogy kicsit le kell szedni belőle, s már jó is lesz:  blueliquidlabs.com/repairs/brakes-levers-that-wont-pop-back/

 

IMG_70981-e1463015040587.jpg

 

 

Ez is érdekes, hogy nem elég kemény a féktestben lévő o gyűrű, bár épp ezzel sem találkoztam, de meggyőzött: blueliquidlabs.com/repairs/solving-that-brake-squeal/

 

caliper.jpg



#548
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

le ne csereld a 666ot... mi a gond vele? :)

 

a 666/675/785 szinte tokeletes kontrukcio volt, en nem is ertem, miert nyultak hozza, amit mindenki ennyire szeretett.



#549
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

Szerintem mindegyik ujabb szerias megorokolte. De nem a nyomaspont vandorol, lassabban megy vissza a dugattyu. Olyan, mint a liftajto, aminel tobbszor megnyomod a gombot ido elott, nem ugyanaz lesz a kiindulasi pont - melegebb idoben is tettenerheto, ha mar tudod mire kell figyelni.

Hideg idoben belassul az egesz, gondolom az olaj viszkozitasaval fugg ossze, vmit szukre mereteztek. Minel hidegebb, annal lassabban megy vissza.

A multkor meg lehetett r785os fektestet venni... lehet azzal jo. Fekerzetre sem ua, az r785 a 140es tarcsakkal is jobban harap, mint az m8000 180assal.

 

köszi! akkor egyelőre kivárok vele.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#550
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Szerintem mindegyik ujabb szerias megorokolte. De nem a nyomaspont vandorol, lassabban megy vissza a dugattyu. Olyan, mint a liftajto, aminel tobbszor megnyomod a gombot ido elott, nem ugyanaz lesz a kiindulasi pont - melegebb idoben is tettenerheto, ha mar tudod mire kell figyelni.

Hideg idoben belassul az egesz, gondolom az olaj viszkozitasaval fugg ossze, vmit szukre mereteztek. Minel hidegebb, annal lassabban megy vissza.

A multkor meg lehetett r785os fektestet venni... lehet azzal jo. Fekerzetre sem ua, az r785 a 140es tarcsakkal is jobban harap, mint az m8000 180assal.

arn módosította - 2018. május 03. - 07:04

  • Kisherceg kedveli ezt

#551
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

ezzel kapcsolatban van valakinek tapasztalata? egy 666 slx-hez képest gondolom nem lenne nagy különbség fékerőben, ugye?
https://www.bike24.c...15603;orderby=2

a 8000-es xt-hez hasolóan szenved a vándorló nyomásponttól vagy ez nem csinál ilyesmit?


Valaki?

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#552
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

ezzel kapcsolatban van valakinek tapasztalata? egy 666 slx-hez képest gondolom nem lenne nagy különbség fékerőben, ugye?

https://www.bike24.c...15603;orderby=2

 

a 8000-es xt-hez hasolóan szenved a vándorló nyomásponttól vagy ez nem csinál ilyesmit? 

 


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#553
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 hozzászólás

Sziasztok,

 

Ma szereltem fel egy XT fékszettet (Shimano BR-8000). Nem nagyon tudom úgy beállítani, hogy ne súrlódjon. Az természetes dolog, hogy az egyik oldalon a dugattyú jobban kiáll a féktestből? Légtelenítés előtt visszanyomtam, és a légtelenítés során egy vastag légtelenítő blokkot használtam tárcsa és betétek nélkül.

 

Csak azért furcsa a dolog, mert amikor próbálgattam az új vázra, akkor be lehett állítani, hogy ne súrlódjon.De mivel a vázban mennek a fékcsövek, meg kellett bontanom a rendszert, hogy be tudjam fűzni. Új fittingekkel szereltem össze, rendesen fel is keményedik, nem hiszem, hogy levegős lenne, nem is folyat.

Közben megoldódott. Mégsem volt rendesen visszatolva a dugattyú, vagyis egyik oldalon koppra toltam ezért a másik kicsit kijjebb jött, mint a libikóka. Meg a fékbetét is túl kopott volt, emiatt már nagyon ki kellett jönni a dugóknak. Most már minden ok.



#554
Seneca

Seneca

    fórumtag

  • fórumtag
  • 46 hozzászólás

Sziasztok,

 

Ma szereltem fel egy XT fékszettet (Shimano BR-8000). Nem nagyon tudom úgy beállítani, hogy ne súrlódjon. Az természetes dolog, hogy az egyik oldalon a dugattyú jobban kiáll a féktestből? Légtelenítés előtt visszanyomtam, és a légtelenítés során egy vastag légtelenítő blokkot használtam tárcsa és betétek nélkül.

 

Csak azért furcsa a dolog, mert amikor próbálgattam az új vázra, akkor be lehett állítani, hogy ne súrlódjon.De mivel a vázban mennek a fékcsövek, meg kellett bontanom a rendszert, hogy be tudjam fűzni. Új fittingekkel szereltem össze, rendesen fel is keményedik, nem hiszem, hogy levegős lenne, nem is folyat.



#555
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás
2018. márc. 22. Jason Marsh, aka 'Marshy' guides you through his method of bleeding a rear Shimano Saint brake on Luca Shaw's V10 race bike.



erdekes, talan a leghasznalhatobb tipp a fekpofak bevizese es osszedorzsolese, talan.

blash módosította - 2018. március 28. - 01:34


#556
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

de az latszik hol szivarog? nincs benne tul sok olaj?

 

Hogy lehetne sok benne a fékfolyadék? Hova kerülhetne, hol férne el a több folyadék, míg ki nem folyik? Akkor van ilyen, ha elkopott betét helyére beteszel egy újat, s nem nyomod vissza a dugattyúkat. Erre mondanám azt, hogy sok benne.

 

Látszott, a műanyag fedél aljánál jött a fékfolyadék. Közben addig nézegettem, míg arra jutottam, hogy mindegy melyik fedél van rajta, ugyanúgy jön a folyadék, s fedél nem tudja rendesen rányomni a gumimembránra a fémlapot, mert kicsit felfekszik a karon. Így a fémlap közepe nincs rányomva a membránra, ahol pont ki tud folyni a folyadék.

 

Kicsit körbereszeltem a fedél alját, kb. 7,7 mm magas volt, lecsiszoltam 7,5 mm-re, de elég lett volna 7,6-ra is. Most épp befér a körmöm a műanyag és a kar közti résbe. Légtelenítettem, s úgy tűnik, hogy nem ereszt, mert tegnap a csiszolás előtt, mindkét fedéllel szinte rögtön eresztette az olajat. Ha hozzá sem nyúltam, akkor is folyt magától. Kíváncsi vagyok, hogy sikerült-e ezzel végre megszüntetnem a hátsófék állandó levegősödését. Majd töltök fel képeket, úgy talán látszik, hogy volt a gond.
 

A fékcső csavarja száraz volt, rendben van a roppantógyűrű. Azért volt nagyon gyanús, hogy a roppantógyűrű sérült, mert először ott vettem észre, hogy van egy kis folyadék. De inkább a fékcső gumikupakjába vezethette a műanyag fedél a kifolyt olajat.

 

 

 

Azért ennyire nem misztikus dolog egy féklégtelenítés! Jómagam alulról szoktam egy fecskendővel "átmosni" a rendszert. Azzal tulajdonképp légtelenítem is. Persze ki szoktam próbálni a javasolt varázsérintéseket is, csak hogy biztos legyek a dolgomban.
Említetted hogy szivárog a folyadék. Nos ez lesz a fő probléma! Ahol kijön a lötty, ott bemegy a levegő!
Ez törvényszerű. Elsősorban ott kell keresni a hibát.

Továbbá; tudom javasolni, (Ha nagyon szerelgetős kedved van!) a nyereg szétszedését, mert előfordulhat, hogy eltörött a dugattyú. Nem elég belenézni és szemrevételezni, ki kell szedni a helyéről és kézzel megnyomorgatni. Ha egy hajszál(nál sokkal vékonyabb) repedés van rajta, akkor a kezedben ketté is törik! Ezt a saját példámból tudom! Sajnos ez azzal is jár, hogy komplett új nyerget kell venni, mert a Shimano-nak nem éri meg 300 forintos kerámia dugattyúkat árulni! Vagy bekuncsorogsz egy szerelőhöz, jól megszeretgeted, hátha ad egyet jutányos áron.

Nekem is ilyen fékem van!

El is felejtettem, hogy májusban már írtam itt a fék problémámról. Szétszedtem a nyerget, kiszedtem a dugattyúkat, s egyik sem volt elrepedve. Más kérdés, hogy a visszatevésnél sem nyomtam-e rosszul, s nem repedte-e meg. De remélem, nem. Ha meglettek volna repedve, akkor biztos ömlött volna a dugattyúnál a folyadék, de ilyet nem láttam.

 

Kínaiak már gyártanak Shimano fékbe való dugattyút. Fém házzal, akármilyen anyagú belsővel. Kb. 10 dollár: ebay.com/itm/Metal-Piston-Hydraulic-Brake-Caliper-Parts-For-Shimano-XT-M785-M8000-SLX675/282489847007

 

s-l1600.jpg

 

 

Van hozzá gumigyűrű is:

 

s-l1600.jpg


blash módosította - 2017. október 21. - 02:45


#557
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

de az latszik hol szivarog? nincs benne tul sok olaj?



#558
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

M785-os XT féken, vagy bármelyik shimano féknek a karjánal, a műanyag fedő (a krómozott, Deore XT felirattal) alatt van egy fém lap, alatta egy átlátszó műanyag, ami alatt meg egy gumimembrán. Ezen a képen, a 4-essel jelölt alkatrészek alatt. Nem jelölik számmal, szóval nem kapni ilyet.

 

1009637d1440045978-loose-xt-brake-lever-

 

 

 

 

Jól gondolom, hogy a gumimembrán tetején nem szabna fékfolyadéknak lennie? Szétszedtem a teljes féket. Najó, nem teljesen, mert a karban bennehagytam a fékcsővet. Igen, a féknyerget is teljesen szétszedtem, már össze is raktam. De csak ugyanúgy folyt a műanyag borítás alatt az olaj. Néztem ezt a membránt, épnek tűnik, megvan minden ógyűrű is. Két dologra tudok csak gondolni, hogy már régebben kicseréltem az ezüst szart egy sima feketére, s nem pont ugyanolyan, valahol eltart, s valamit nem nyom rá eléggé. A másik, hogy a roppantógyűrűt túlhúztam, mikor rövidítettem a fékcsövön. Korábban csináltam már ezeket, csak mostanra nagyon elkezdett folyni a folyadék a fékkarnál és állandóan levegős. Az elsőfékkel nincs gond, pedig annak a csövéből is vágtam, meg annak is kicseréltem a tetejét.

 

 

Így néz ki:

 

7619_shimano_xt_bl-m785_01.jpg

 

 

Ez alapján szedtem szét a kart. Nem volt nehéz, meg az összerakás sem volt vészes: www.bikehub.co.za/topic/155987-fixworkaround-shimano-xt-m785-brake-lever/

 

 



#559
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.558 hozzászólás

Emlekeim szerint van benne egy lemezbol sajtolt “rugo”, ami szetfesziti a pofakat, huzd szet jobban, ugy jobban odaszoritja a pofakat a fektesthez.

 

És lehet igazad volt, ma reggel rendben volt minden. Egyszer mintha ezt csináltam volna (mikor olvastam a tanácsod beugrott) de aztán szépen lassan elfelejtettem és dobtam azt a "rugót" az egyik pofacsere alakalmával. Köszi!



#560
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

A 785-ös XT fékemben rázós úton halhatóan mozog a fékpofa mikor nincs behúzva, ez egész jó megoldás: 

 
Hátul gondolom az elhelyezkedése miatt nem hallom de elől zavar, én kipróbálom, sok baj nem lehet belőle. 
Az M8000-esben is "lötyög" egyébként a pofa?


Emlekeim szerint van benne egy lemezbol sajtolt “rugo”, ami szetfesziti a pofakat, huzd szet jobban, ugy jobban odaszoritja a pofakat a fektesthez.