Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
17962 hozzászólás a témában

#1
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.983 hozzászólás

Úgy néz ki nem írtam le, de vettem egy új kart és ugyanez történt azzal is. Nem gondolnám, hogy a féknyereg hibás, sem a cső. A roppantógyűrűnél szívhat, de 1% esélyét látom ennek. Ha komplett új féket kell venni, akkor Avid BB7 mechanikus féket veszek. Az éves olajban pocskolás nem hiányzik. A hidraulikus kis előnye a jobb hűtés (hűtőbordás pofa, háromrétegű tárcsa, olaj mint hűtőközeg). Így is elszíneztem a pofákat az Alpokban és szaga volt a féknek amikor félúton megálltam egy nagyobb hágóról lefelé. Felváltva fékezek, nem húzom folyamatosan. Szívesen kipróbálnám a mechanikust hasonló körülmények között.

 

 

1. Mi a különbség a fékhenger és fékdugattyú elnevezés között?

Szerintem a tartály aljában levő lyuk a fékkar "dugattyújának" munkaterületébe torkollik. A kar behúzásánál a fékkar "dugattyú" tömítése áthalad a lyuknál, elzárja a tartályt. A fékkar elengedésénél a fékkar dugattyúja visszahúzza a féknyergben levő fékdugattyúkat (az olajjal együtt), amíg a fékkar dugattyújának tömítése áthalad a lyukon, megnyílik a rendszer a tartály felé. Amikor kiengedtem az olajat a szelepnél (behúzott karral), túl kevés olaj maradt a rendszerben, ezért a fékkar nem tudott addig visszatérni (mivel a féknyereg dugattyúi megálltak végállásban, ezt láttam is), hogy a tartály felé megnyíljon a rendszer. A kar 1-2cm-el behúzva megállt a normál nyugalmi állapota előtt. A fékkar "erőszakos" visszatolásakor a fékkar dugattyúja nem üzemszerűen lecsökkent nyomásnak van kitéve (ahogyan a féknyereg dugattyúi sem). Az olaj nem tud tágulni, de valaminek tágulnia kell, ezért levegőt szív, ahol a leggyengébb pontja van a rendszernek, ez pedig szerintem a fékkar dugattyújának tömítése (esetleg a roppantógyűrű csatlakozása). Nyilván ezért nem szabad ezt a technikát alkalmazni, tanulópénz.

 

2. Érdekel a légtelenítés. Rájöttem magamtól is, hogy ez így nem megy. Már előtte medolgottam másképp, mielőtt ide írtam.

 

3. Azt gondoltam, hogy a "fékkar dugattyú" tömítésének nem tesz jót az 1 pontban leírt hibás eljárás. Ez esetleg okozhat kisebb sérülést, ami később tovább fejlődik és problémát okoz. Kétszer kint voltam, a fékek úgy fognak mint előtte.

 

4. Soha nem fordítom lefelé a bringát. A fékkar lezáró csavarjának berakása előtt is rácsöpögtetek pár csepp olajat, a csavar kitolja a felesleget. A rossz procedúrát követve olyan mennyiségű levegő jött, hogy a fél fékrendszernek levegőből kellene állnia. Több okból is kizárt, hogy ez már benne volt. 100%, hogy a karnál szívott, ismételni kellett 6-8x mire leért a levegő és elkezdte okádni.

Ennek a leírásnak az alapján ne foglalkozz szereléssel egyszerűen nem a te műfajod, túl misztifikálod. Te tipikusan az elméleti szerelő vagy, a gyakorlat más. Ismerem ezt a tipust simán jó tanácsnak szánom. Néha kisebb vagyont lehet keresni az ilyen típusú embereken. Ezzel nekem nincs is bajom mert kifizetnek. A másik oldalt van a gond mikor látják hogy mi az elmélet és a gyakorlat közti különbség és mikor mondom ha a probléma elején szólnak akkor 1/3 ennyibe kerül.

Tényleg jó tanácsként mondom hagyd szakemberre.

18556697_1535816039794027_73577430631522


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#2
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás
A leírtak alapján Neked egyértelműen az Avid BB7-et ajánlanám.
  • zeezoltano kedveli ezt
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#3
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Mivel azt a kart senki nem fogja neked megcsinálni, venned kell egy új kart. Vagy egy komplett féket.

Több boltos emberrel beszéltünk már erről, nem igazán van hozzá pótalkatrész. Ami van, azok az árak meg brutálisak. Havernak a kábele sérült meg, annyira jött volna ki (kábel vétel/levágatás, szerelés/feltöltés) hogy nem sokkal volt drágább venni egy újat.

https://www.bike-dis...75284/wg_id-288

A Shimano ezt is úgy csinálja, mint sok más alkatrészt, összerakják kúrvajóra, működik is sokáig de ha elromlik, venned kell újat. Ez van.

 

Úgy néz ki nem írtam le, de vettem egy új kart és ugyanez történt azzal is. Nem gondolnám, hogy a féknyereg hibás, sem a cső. A roppantógyűrűnél szívhat, de 1% esélyét látom ennek. Ha komplett új féket kell venni, akkor Avid BB7 mechanikus féket veszek. Az éves olajban pocskolás nem hiányzik. A hidraulikus kis előnye a jobb hűtés (hűtőbordás pofa, háromrétegű tárcsa, olaj mint hűtőközeg). Így is elszíneztem a pofákat az Alpokban és szaga volt a féknek amikor félúton megálltam egy nagyobb hágóról lefelé. Felváltva fékezek, nem húzom folyamatosan. Szívesen kipróbálnám a mechanikust hasonló körülmények között.

 

 

  1. ha összeállt volna hogy hogyan működik a kar, akkor nem hinnéd még mindig, hogy a fékkar dugattyújánál (fékhenger az mi?) szív levegőt (honnan is? a szintén lezárt, koppra töltött tartályból?)
  2. Értem hogy nem érdekel a légtelenítés, attól még 90%, hogy rosszul csináltad, fecskendős áttolásos módszert itt is leírták, az megoldaná szerintem
  3. Ha a fékkar dugattyú tömítésével lenne gond, (amit egyébként véletlenül tönkre se tudsz tenni, nem hozzáférhető), akkor fékerő problémád lenne, kb kézzel vissza tudnád nyomni a munkahengereket a féknyeregnél behúzott fékkar mellett
  4. Még az lehet, hogy nincs tele a fékkar tartálya és onnan jut be levegő a rendszerbe mikor pl fejje lefelé fordítod a bringát

 

 

1. Mi a különbség a fékhenger és fékdugattyú elnevezés között?

Szerintem a tartály aljában levő lyuk a fékkar "dugattyújának" munkaterületébe torkollik. A kar behúzásánál a fékkar "dugattyú" tömítése áthalad a lyuknál, elzárja a tartályt. A fékkar elengedésénél a fékkar dugattyúja visszahúzza a féknyergben levő fékdugattyúkat (az olajjal együtt), amíg a fékkar dugattyújának tömítése áthalad a lyukon, megnyílik a rendszer a tartály felé. Amikor kiengedtem az olajat a szelepnél (behúzott karral), túl kevés olaj maradt a rendszerben, ezért a fékkar nem tudott addig visszatérni (mivel a féknyereg dugattyúi megálltak végállásban, ezt láttam is), hogy a tartály felé megnyíljon a rendszer. A kar 1-2cm-el behúzva megállt a normál nyugalmi állapota előtt. A fékkar "erőszakos" visszatolásakor a fékkar dugattyúja nem üzemszerűen lecsökkent nyomásnak van kitéve (ahogyan a féknyereg dugattyúi sem). Az olaj nem tud tágulni, de valaminek tágulnia kell, ezért levegőt szív, ahol a leggyengébb pontja van a rendszernek, ez pedig szerintem a fékkar dugattyújának tömítése (esetleg a roppantógyűrű csatlakozása). Nyilván ezért nem szabad ezt a technikát alkalmazni, tanulópénz.

 

2. Érdekel a légtelenítés. Rájöttem magamtól is, hogy ez így nem megy. Már előtte medolgottam másképp, mielőtt ide írtam.

 

3. Azt gondoltam, hogy a "fékkar dugattyú" tömítésének nem tesz jót az 1 pontban leírt hibás eljárás. Ez esetleg okozhat kisebb sérülést, ami később tovább fejlődik és problémát okoz. Kétszer kint voltam, a fékek úgy fognak mint előtte.

 

4. Soha nem fordítom lefelé a bringát. A fékkar lezáró csavarjának berakása előtt is rácsöpögtetek pár csepp olajat, a csavar kitolja a felesleget. A rossz procedúrát követve olyan mennyiségű levegő jött, hogy a fél fékrendszernek levegőből kellene állnia. Több okból is kizárt, hogy ez már benne volt. 100%, hogy a karnál szívott, ismételni kellett 6-8x mire leért a levegő és elkezdte okádni.



#4
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás

Ezt találtam meg én is, de nekem olyan ábra kell, amin látszik mi mivel van összekötve és hogyan. Nagyjából összeállt hogy működik a kar, erről szerettem volna megbizonyosodni rajzon. Sajnálom, ha nem arra jönnek a válaszok, amit kérdezek, mert a légtelenítés pont nem érdekel (kb. 1000 helyen van információ róla az interneten és egyébként is meg tudtam oldani). Először az volt a kérdés miért szív levegőt, végül hogy a karban levő fékhenger tömítésében tehettem-e kárt. Ezekre egyetlen válasz sem jött.

  1. ha összeállt volna hogy hogyan működik a kar, akkor nem hinnéd még mindig, hogy a fékkar dugattyújánál (fékhenger az mi?) szív levegőt (honnan is? a szintén lezárt, koppra töltött tartályból?)
  2. Értem hogy nem érdekel a légtelenítés, attól még 90%, hogy rosszul csináltad, fecskendős áttolásos módszert itt is leírták, az megoldaná szerintem
  3. Ha a fékkar dugattyú tömítésével lenne gond, (amit egyébként véletlenül tönkre se tudsz tenni, nem hozzáférhető), akkor fékerő problémád lenne, kb kézzel vissza tudnád nyomni a munkahengereket a féknyeregnél behúzott fékkar mellett
  4. Még az lehet, hogy nincs tele a fékkar tartálya és onnan jut be levegő a rendszerbe mikor pl fejje lefelé fordítod a bringát

Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#5
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.877 hozzászólás

Mivel azt a kart senki nem fogja neked megcsinálni, venned kell egy új kart. Vagy egy komplett féket.

Több boltos emberrel beszéltünk már erről, nem igazán van hozzá pótalkatrész. Ami van, azok az árak meg brutálisak. Havernak a kábele sérült meg, annyira jött volna ki (kábel vétel/levágatás, szerelés/feltöltés) hogy nem sokkal volt drágább venni egy újat.

https://www.bike-dis...75284/wg_id-288

A Shimano ezt is úgy csinálja, mint sok más alkatrészt, összerakják kúrvajóra, működik is sokáig de ha elromlik, venned kell újat. Ez van.


marton módosította - 2017. május 22. - 00:21

Marci

#6
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

https://smartbikepar...p?itm=Y8VC98030 (google: "m785 lever exploded view")

 

Ha ennél pontosabb kell, akkor írnod kell a Sh!manonak, hogy küldjék el a CAD rajzokat, legjobb ha szólsz előre, hogy nem konkurens gyártótól vagy :D

 

A levegő szíváshoz: eddig 3an írták le a dolgot Neked, de úgy látom mindenki hülye csak egyvalaki helikopter, úgyhogy mindegy ;)

 

Ezt találtam meg én is, de nekem olyan ábra kell, amin látszik mi mivel van összekötve és hogyan. Nagyjából összeállt hogy működik a kar, erről szerettem volna megbizonyosodni rajzon. Sajnálom, ha nem arra jönnek a válaszok, amit kérdezek, mert a légtelenítés pont nem érdekel (kb. 1000 helyen van információ róla az interneten és egyébként is meg tudtam oldani). Először az volt a kérdés miért szív levegőt, végül hogy a karban levő fékhenger tömítésében tehettem-e kárt. Ezekre egyetlen válasz sem jött.



#7
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás

Robbantott ábrát lehet valahol találni az M785 fékkarjáról? Csak marketing célzatút találtam, amin az alkatrészek vannak. Pontos rajz kellene, amiből látható a belső működése.

https://smartbikepar...p?itm=Y8VC98030 (google: "m785 lever exploded view")

 

Ha ennél pontosabb kell, akkor írnod kell a Sh!manonak, hogy küldjék el a CAD rajzokat, legjobb ha szólsz előre, hogy nem konkurens gyártótól vagy :D

 

A levegő szíváshoz: eddig 3an írták le a dolgot Neked, de úgy látom mindenki hülye csak egyvalaki helikopter, úgyhogy mindegy ;)


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#8
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Robbantott ábrát lehet valahol találni az M785 fékkarjáról? Csak marketing célzatút találtam, amin az alkatrészek vannak. Pontos rajz kellene, amiből látható a belső működése.



#9
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Nagyon rosszul gondolkodsz! Ráadásul túl is gondolod a dolgokat.

Egy tárcsaféknek, legyen az autón, motoron, kerékpáron egyik tulajdonsága, hogy utánamegy a kopásnak. (önbeálló) Magyarán ha a tárcsa, vagy sokkal inkább a betét kopik, akkor is ugyanannyi utat kell megtennie a betétnek a fogásig, mintha mindkettő új és vastag lenne. Ezért kell betét cserénél visszanyomni a dugattyúkat a nyeregben!

Tehát: Ha van is szelep, (mert lehet hogy egyszerűbben oldották meg) akkor az a fékkarnál van, azért, hogy a kopásból eredő folyadék mennyiséget pótolja. A nyeregben a dugattyú jön kifelé, mögötte az űr egyre nagyobb lesz. Ezt kell feltöltenie a rendszernek folyadékkal magától.

Ha jól értelek, akkor te pont fordítva gondoltad.

Javasolnám, hogy hagyjátok a büdöspi-fenébe a légtelenítő megnyitogatást. (az autóknál is inkább már  vákuumpumpát használnak) Egyszerűen fogj egy fecskendőt (én 50ml-est használok. Legalább háromszoros mennyiség fér bele, mint ami a rendszerben van) és jól mosd át vele a rendszert; Feltöltöd a fecskendőt, amennyire tudod, kinyomod belőle a levegőt (Tudod; Mint a filmekben a doktorbácsik-nénik) majd szépen áttolod a rendszeren az összes folyadékot, illetve a amennyi a tartályba fér! De, mivel a fecskendő oda-vissza működik, vissza is szívhatod. Ezt addig ismételheted, amíg az orrodból nem folyik a vér, vagy meg nem unod. Ha ezek után marad benne levegő, akkor faguriga legyek!

Ütögetés-VIBRÁTOR!?!?!??! Tejószagúatyaúristen!

 

Ha ennyire nem akar sikerülni, akkor segítek eltolni a legközelebbi szerelőhöz, aki egy ezresért három perc alatt megoldja!

 

Lehet, hogy félreérthetően írtam, de pont úgy gondoltam mindent ahogy leírtad. Ha van szelep, akkor az a fékkarban van a tartály alatt és a karban levő fékhenger felett. A tartályba belenézve az alján van egy pici lyuk. A kar mozgatásakor valami mozog alatta. De mindegy a "szelep". A tartályból az olajnak le kell tudni mennie, csak nem mindegy mikor. Megbizonyosodtam róla, hogy a kar kiengedésénél a tartályból nem szív olajat, különben nyitott tartállyal (benne az olajjal töltött tölcsérrel) az olaj nem térítette volna vissza a dugattyúkat a féknyeregnél és nem ment volna be levegő ha az olaj a tartályból szabadon áramlik lefelé. Fékpofa kopás: lassan történik, apránként utántölti a tartály a rendszert. A féknyergen levő szelep kinyitásakor és a kar behúzásakor viszont nagy mennyiségű olaj távozik, ezt nem tudja pótolni a tartályból ebben az esetben. Hiába pumpáltam a kart, beesve maradt. Amikor visszanyomtam a (félúton megállt állapotból), akkor szívott levegőt.

 

Abban is teljesen egyetértek amit mondasz a légtelenítés kapcsán, erre saját magamtól rájöttem már mielőtt ide írtam egy betűt is ennek kapcsán. Bár én nem pont így csinálnám, de lényegtelen.

 

Azt nem tudom, hogy károsodhatott-e a karban levő fékhenger tömítése. 99.9%-ig biztos vagyok, hogy ott szívott levegőt, szerintem ez nem tesz jót a tömítésnek. Erre a kérdésre az tudna válaszolni, aki látott már ilyet szétszedve, csak ezért nem szedném szét.



#10
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás

Korábban a németek is több tesztben szidták a 8000-es XT a nyomáspont vándorlás miatt + mástól is hallottam már.
Ellenben most vett haver ilyen féket + a barátnőjének vettek egy Cube bringát, amin gyárilag ilyen fék van és mindkettejüknek hibátlanul működik. Talán az lehet, hogy az első szériákkal tényleg voltak gondok de Shimano-ék gyorsan kijavították a hibákat ? Valami ilyesmi...

Ja mtbr-en van erről topic, fékkar alján lévő matricán egy kódon látszik, hogy melyik széria, ha kb "O" utáni, akkor javított.

Az enyémen nemtom milyen a matrica, de a fék fog, mint a ződfesték :)

Paul Vitti módosította - 2017. május 20. - 20:42

Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#11
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.877 hozzászólás

Ergonómiája a Shimanohoz képest rosszabb volt. Sőt, jelentősen rosszabb, az első 1-2 hétben egy viccnek tűnt az, ahogyan húzom kellett. Közben megszoktam és egészen megkedveltem. Fél éve használom, hóban, fagyban, mindig tökéletesen működött, nincs az új Shimano fékekre jellemző nyomáspont vándorlása és a fékereje az XTR Trail fékszettem erejét bőven felülmúlja. Időközben szépen a németek is kimérték laborban és élesben, terepen egyaránt, erősebb, mint a SRAM 4-dugattyús Guide fékszettek és hasonlóan erős, mint a 4-dugattyús MT Trail. Egyik teszt: http://www.mountainb...t.1592156.2.htm

 

Korábban a németek is több tesztben szidták a 8000-es XT a nyomáspont vándorlás miatt + mástól is hallottam már.

Ellenben most vett haver ilyen féket + a barátnőjének vettek egy Cube bringát, amin gyárilag ilyen fék van és mindkettejüknek hibátlanul működik. Talán az lehet, hogy az első szériákkal tényleg voltak gondok de Shimano-ék gyorsan kijavították a hibákat ? Valami ilyesmi...

A német féknyúzós tesztekben már évek óta a Magurák végeznek az élmezőnyben, főleg a hosszú, tartós fékezést tekintve nagyon jók. A Shimano-k ebben mindig is csak a középmezőnyben voltak de ergonómiában viszont ők az egyik legjobbak.

Én úgy látom, kis hazánk hatalmas hegyeiben a Shimano fékek bőven jók. Talán mikor az Alpokban, Erdélyben találkozik az ember igazán hosszú és meredek lejtőkkel, ott lehetnek gondok a melegedéssel. Legalább is én ezt vettem észre külföldi útjaimon. De az is igaz, hogy a haveri kör kb 95%-ban Sh féket használ. pl Magurával nem sok tapasztalatunk van.


marton módosította - 2017. május 19. - 23:31

  • Paul Vitti kedveli ezt
Marci

#12
dzsonhee

dzsonhee

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 609 hozzászólás

Kicsit más téma. Tavaly jutottam hozzá durván akciósan egy MT8 fékszetthez. 260 EUR volt, tárcsákkal, mindennel együtt a teljes szett - igen, a két db fék. XT-8000-est cseréltem vele. Félve vásároltam meg, a korábbi negatív tapasztalataim ott éltem még a fejemben élénken. Gondoltam, ha nem lesz jó, ha olyan, mint az elődjei (MT-széria), maximum eladom.

Az a helyzet, ez egy JÓ fék. Bármit is tett vele a Magura, telitalálat! A fékbetét ugyan nem mindegy, milyen, van valamennyi különbség a fémes és gyantás fékereje között, de brutálisan erős mindkettővel.

Ergonómiája a Shimanohoz képest rosszabb volt. Sőt, jelentősen rosszabb, az első 1-2 hétben egy viccnek tűnt az, ahogyan húzom kellett. Közben megszoktam és egészen megkedveltem. Fél éve használom, hóban, fagyban, mindig tökéletesen működött, nincs az új Shimano fékekre jellemző nyomáspont vándorlása és a fékereje az XTR Trail fékszettem erejét bőven felülmúlja. Időközben szépen a németek is kimérték laborban és élesben, terepen egyaránt, erősebb, mint a SRAM 4-dugattyús Guide fékszettek és hasonlóan erős, mint a 4-dugattyús MT Trail.

 

Már versenyen is teszteltem idén. Nem találom a szavakat... Egy annyira sz*r, gagyi féket ennyire szuper fékké feljavítani!... Egyértelműen pozitív csalódás és nem félek ezt megosztani! :)

Épp a napokban akartam megkérdezni a tapasztalataidat
Köszi, hogy megosztottad.



#13
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 2.241 hozzászólás

Kicsit más téma. Tavaly jutottam hozzá durván akciósan egy MT8 fékszetthez. 260 EUR volt, tárcsákkal, mindennel együtt a teljes szett - igen, a két db fék. XT-8000-est cseréltem vele. Félve vásároltam meg, a korábbi negatív tapasztalataim ott éltek még a fejemben, élénken. Gondoltam, ha nem lesz jó, ha olyan, mint az elődjei (MT-széria), maximum eladom egy kis bukóval.

De a helyzet az, ez egy JÓ fék. Bármit is tett vele a Magura, telitalálat! A fékbetét ugyan nem mindegy, milyen, van valamennyi különbség a fémes és gyantás fékereje között, de brutálisan erős mindkettővel.

Ergonómiája a Shimanohoz képest rosszabb volt. Sőt, jelentősen rosszabb, az első 1-2 hétben egy viccnek tűnt az, ahogyan húzom kellett. Közben megszoktam és egészen megkedveltem. Fél éve használom, hóban, fagyban, mindig tökéletesen működött, nincs az új Shimano fékekre jellemző nyomáspont vándorlása és a fékereje az XTR Trail fékszettem erejét bőven felülmúlja. Időközben szépen a németek is kimérték laborban és élesben, terepen egyaránt, erősebb, mint a SRAM 4-dugattyús Guide fékszettek és hasonlóan erős, mint a 4-dugattyús MT Trail. Egyik teszt: http://www.mountainb...t.1592156.2.htm

 

Már versenyen is teszteltem idén. Nem találom a szavakat... Egy annyira sz*r, gagyi féket ennyire szuper fékké feljavítani!... Egyértelműen pozitív csalódás és nem félek ezt megosztani! :)


zscs módosította - 2017. május 19. - 19:55

---
1. Canyon GrandC CF SL 2016, 1x11

2. Canyon Inflite AL 8.0S - CX/roadbike, SRAM Red eTap, 2014 (w/ disc brakes)

https://www.strava.c...thletes/2373507


#14
Szines Géza

Szines Géza

    újonc

  • fórumtag
  • 15 hozzászólás

Nagyon rosszul gondolkodsz! Ráadásul túl is gondolod a dolgokat.

Egy tárcsaféknek, legyen az autón, motoron, kerékpáron egyik tulajdonsága, hogy utánamegy a kopásnak. (önbeálló) Magyarán ha a tárcsa, vagy sokkal inkább a betét kopik, akkor is ugyanannyi utat kell megtennie a betétnek a fogásig, mintha mindkettő új és vastag lenne. Ezért kell betét cserénél visszanyomni a dugattyúkat a nyeregben!

Tehát: Ha van is szelep, (mert lehet hogy egyszerűbben oldották meg) akkor az a fékkarnál van, azért, hogy a kopásból eredő folyadék mennyiséget pótolja. A nyeregben a dugattyú jön kifelé, mögötte az űr egyre nagyobb lesz. Ezt kell feltöltenie a rendszernek folyadékkal magától.

Ha jól értelek, akkor te pont fordítva gondoltad.

Javasolnám, hogy hagyjátok a büdöspi-fenébe a légtelenítő megnyitogatást. (az autóknál is inkább már  vákuumpumpát használnak) Egyszerűen fogj egy fecskendőt (én 50ml-est használok. Legalább háromszoros mennyiség fér bele, mint ami a rendszerben van) és jól mosd át vele a rendszert; Feltöltöd a fecskendőt, amennyire tudod, kinyomod belőle a levegőt (Tudod; Mint a filmekben a doktorbácsik-nénik) majd szépen áttolod a rendszeren az összes folyadékot, illetve a amennyi a tartályba fér! De, mivel a fecskendő oda-vissza működik, vissza is szívhatod. Ezt addig ismételheted, amíg az orrodból nem folyik a vér, vagy meg nem unod. Ha ezek után marad benne levegő, akkor faguriga legyek!

Ütögetés-VIBRÁTOR!?!?!??! Tejószagúatyaúristen!

 

Ha ennyire nem akar sikerülni, akkor segítek eltolni a legközelebbi szerelőhöz, aki egy ezresért három perc alatt megoldja!


  • zscs és gondrom kedveli ezt

#15
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Én a 7-es pontot soha sem csináltam azért mert nincs annyi kezem. Viszont szerintem vedd le a bringáról az egész féket és úgy légteleníts hogy a fékkar és a test közt a vezeték egy egyenes a 4-es pontot úgy csináld hogy csavarhúzós ütögetés helyet valamilyen rezgő gépet teszel a testhez ill a vezetékhez.( Vibrátor , masszírozó ,rezgőcsiszoló )

A 7-es pontnál azért kértem meg valakit... Kicseréltem a fékkart egy újra, pontosan ugyanúgy viselkedett mint az eredeti (kidobtam 10 rongyot). Rájöttem mi történik. Amikor húzom a kart és a féknyergen kinyitom a szelepet, először a féknyeregben elérik a dugattyúk a becsavart Shimano téglát, majd lefolyik az olaj a tartályból. Amikor elzárom a szelepet a féknyergen és elkezdem kiengedni a kart, a féknyeregben a dugattyúk visszatérnek, de mivel alig jöttek ki, megállnak végállásban. Ennél a pontnál áll meg a kar (1-2cm-el visszább az alapállapottól). Amikor visszanyomom a kart, ami tulajdonképpen egy gyengéd mozdulat és visszaugrik, a féknyeregben a dugattyúk hirtelen befelé ugranak egy kicsit. Itt szív levegőt. Feltételezem, hogy kell lennie egy visszacsapószelepnek a karban levő tartály alatt és a dugattyú felett, ami a kar behúzására kinyit és engedi lefolyni az olajat a tartályból a rendszerbe. A kar kiengedésénél bezár, így az olajjal együtt visszafele tudnak mozogni a dugattyúk a féknyeregben (a zárt rendszerben). Amikor a kar megáll 1-2cm-el visszább, és kézzel vissza van tolva, valaminek tágulnia kell, de az olaj nem tud. Itt megy be a levegő szerintem.

 

A 7. pontban leírt technika hibás. A lent is linkelt videóban egy tépőzáras pánttal rögzíti a kart. Ez nem húzza be annyira, hogy utána ne tudjon teljesen kiengedni.

 

Szívhat levegőt a roppantógyűrűnél is, de szerintem a karban levő fékhenger szív. Elrontható ezen a módon a karban levő fékhenger?


freddyke módosította - 2017. május 19. - 10:59


#16
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.983 hozzászólás

Én a 7-es pontot soha sem csináltam azért mert nincs annyi kezem. Viszont szerintem vedd le a bringáról az egész féket és úgy légteleníts hogy a fékkar és a test közt a vezeték egy egyenes a 4-es pontot úgy csináld hogy csavarhúzós ütögetés helyet valamilyen rezgő gépet teszel a testhez ill a vezetékhez.( Vibrátor , masszírozó ,rezgőcsiszoló )


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#17
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Mégegyszer: zárt rendszer, ha levegőt szívna, akkor fékezésnél ugyanott folyna ki az olaj a túlnyomás miatt.

Ha nincs olajnyom sehol, akkor levegő se juthat be.

Az általad leírt légtelenítéskor se kerülhetett be levegő, ha az alsó szelep el volt zárva és a tölcsér csatlakozás is tömített volt.

Én légteleníteném újra.

 

A fékkarnál alul van két forgáspont, ott mindig van egy kis olaj. Ez eddig minden SLX/XT fékemnél így volt. Nem tudom, hogy a bénázásomból adódóan (folyt a fékkarra kevés légtelenítésnél) vagy tényleg ereszt.

 

Ahogy írod, az alsó szelep el volt zárva és a tölcsér csatlakozás is tömített volt (a kar elzárt szeleppel volt felengedve). A 7. pontot ismételve a 6-8. fékkar behúzástól csíkban okádta az apró/nagy buborékokat. Ismételve ezt a lépést többször feltöltöttem a tölcsért, olyan mennyiségű levegő jött ki megállíthatatlanul, hogy ha ez előtte benne volt, akkor a rendszerben olaj helyett levegőnek kellett volna lennie. Újra kezdtem az egész légtelenítést, ugyanez lett. Csak úgy lehetett lelégteleníteni, hogy a PDF-ben a 7. pontot kihagyom.

 

Idő kell neki amíg leér (6-8 behúzás), illetve ha szünetet tartottam, akkor rövid ideig olaj jött, mielőtt elkezdte megint okádni.



#18
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás
Mégegyszer: zárt rendszer, ha levegőt szívna, akkor fékezésnél ugyanott folyna ki az olaj a túlnyomás miatt.

Ha nincs olajnyom sehol, akkor levegő se juthat be.

Az általad leírt légtelenítéskor se kerülhetett be levegő, ha az alsó szelep el volt zárva és a tölcsér csatlakozás is tömített volt.

Én légteleníteném újra.

Paul Vitti módosította - 2017. május 18. - 07:23

Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#19
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Hogy szívhatna már levegőt üzem közben egy zárt rendszer, amiben ráadásul minimum légköri nyomáson van olaj?

 

Ha nem tévedek, amikor elengedem a fékkart, a fékkarban levő dugattyú visszatérése miatt (ha jól láttam rugó tolja vissza a kart) lecsökken a nyomás amíg a féknyeregnél a dugattyúk vissza nem állnak (kis késéssel). Valószínűleg a fékkar kiengedésénél szívott levegőt légtelenítés közben is.

 

Pont ez a kérdésem, hogyan szívott folyamatosan és töménytelen mennyiségben levegőt a zárt rendszer légtelenítéskor? A fékkaron olajjal feltöltött tölcsérrel, a féknyergen elzárt szeleppel.



#20
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 1.952 hozzászólás
Hogy szívhatna már levegőt üzem közben egy zárt rendszer, amiben ráadásul minimum légköri nyomáson van olaj?
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.