Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7430 hozzászólás a témában

#701
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Hát, ha végighúzod a bovdenházat, akkor tényleg csak a két vége likas. ;)

A bovdenbe csak a két végén tud be jutni a szenny. A végei pedig minden vezetési módnál ugyanúgy helyezkednek. Akkor mitől lenne jobb belül vezetni (kizárólag ebből a szempontból vizsgálódva)? Pont hogy a vázba bejut minden kosz a sok plusz furaton. (Vagy hülye vagyok és valamiről megfeledkezek?)



#702
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás

A bovdenbe csak a két végén tud be jutni a szenny. A végei pedig minden vezetési módnál ugyanúgy helyezkednek. Akkor mitől lenne jobb belül vezetni (kizárólag ebből a szempontból vizsgálódva)? Pont hogy a vázba bejut minden kosz a sok plusz furaton. (Vagy hülye vagyok és valamiről megfeledkezek?)


rothar módosította - 2014. június 03. - 20:30


#703
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Hidraulikus féknél kit érdekel hogy belül vagy kívül fut? A szerelőt, ha nem ugyanaz mint a felhasználó :) Az tény hogy örültem amikor törött fékkar miatt kellett leszedni hogy nem belül volt, de egyébként szerintem is jobban néz ki belső vezetéssel és jobban védett az elemek ellen. Bovdenes váltókkal más ha emiatt szorul, de egyébként szvsz ugyanaz a helyzet mint a fékvezetékekkel, esztétikusabb és kevesebb a gond dzsuvával.

 

Mellékesen, Magellan Crux-hoz (2009-es kék-fekete, sárga matricás) keresek váltófület, ezt hol lehet még kapni?



#704
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Én sem szeretem, hogy belül futnak bár már nem is zavar. A kommersz gyártókra gondoltam (Merida, Speci, Cannondale, Scott, Canyon, stb), ott azért az XTR körüli szetthez gyártott bringák (karbon és top alu) közül sok nagyon a belső madzagos.  

Szerencsére az F29-en kívül fut minden, nálam ez pozitívum!



#705
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Én kifejezetten örülök neki, hogy vázon belül futnak a váltóbovdenek. Azon kívül, hogy (nekem) sokkal jobban tetszik így, nyilvánvalóan kevésbé lesznek retkesek egy finom sárdagasztás alatt.

Tehát +1. :o)

(Ja, a fékcső is remek helyen van ott, nem látok semmilyen érvet ellene.)



#706
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.553 hozzászólás

Én sem szeretem, hogy belül futnak bár már nem is zavar. A kommersz gyártókra gondoltam (Merida, Speci, Cannondale, Scott, Canyon, stb), ott azért az XTR körüli szetthez gyártott bringák (karbon és top alu) közül sok nagyon a belső madzagos.  



#707
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7.993 hozzászólás

Most olvasgattam a teszteket, nyilván csak kíváncsiságból. Különösen, miután eljutottam a 400 angol fontos hátsó váltó árcéduláig (Di2 esetben). 

Viszont kifelé fordulós első váltom sem lesz, mert ahhoz kell a spéci váz és bowdenvezetés. A jelenlegi vázakhoz is lesz természetesen XTR átdobó, de azok hagyományos működési elvvel bírnak (bikeradar.com). Soha nem szoktam logikát keresni (különösen nem mérgelődni) az évről évre felépített fejlesztéseken mivel új dolgokat létre kell hozni, ez a mai világ motorja (engem pl nem zavar a 26-27.5-29 körüli kérdés, mindenki döntse el mi kell neki és fogyasszon). Azt most nem tudom viszont megérteni, hogy kihoz a Shimano egy jónak mondott hagyományos bowdenes átdobót, amihez kívül vezetett kábelezés és teljesen újszerű húzás párosul. Ha jó ha nem, évek óta minden gyártó bevitte és eldugta a vázba a drótokat, erre most kint kell vezetni. Na jó többet nem untatok ezzel senkit.... :P  :blink:      

 

azért az minimum túlzás, hogy minden gyártó belső bovdenezést használ. szerencsére, mert értelme nem sok van, hátránya viszont...

 

a belső bovdenezésnél már csak a fékvezetékek vázon, vagy (merev)villán belüli vezetése az elmeroggyantabb ötlet.


Kisherceg módosította - 2014. június 02. - 18:27

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#708
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.553 hozzászólás

Most olvasgattam a teszteket, nyilván csak kíváncsiságból. Különösen, miután eljutottam a 400 angol fontos hátsó váltó árcéduláig (Di2 esetben). 

Viszont kifelé fordulós első váltom sem lesz, mert ahhoz kell a spéci váz és bowdenvezetés. A jelenlegi vázakhoz is lesz természetesen XTR átdobó, de azok hagyományos működési elvvel bírnak (bikeradar.com). Soha nem szoktam logikát keresni (különösen nem mérgelődni) az évről évre felépített fejlesztéseken mivel új dolgokat létre kell hozni, ez a mai világ motorja (engem pl nem zavar a 26-27.5-29 körüli kérdés, mindenki döntse el mi kell neki és fogyasszon). Azt most nem tudom viszont megérteni, hogy kihoz a Shimano egy jónak mondott hagyományos bowdenes átdobót, amihez kívül vezetett kábelezés és teljesen újszerű húzás párosul. Ha jó ha nem, évek óta minden gyártó bevitte és eldugta a vázba a drótokat, erre most kint kell vezetni. Na jó többet nem untatok ezzel senkit.... :P  :blink:      



#709
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 hozzászólás
  • LocationMecsek

 

Nekem az elektronikus is bejön sokadik olvasatra is (persze teszt nélkül ez semmit nem ér):


 

   

Nagyon sokan mentek ma vele az Albstadt XCO-n, gondolom ez volt az első komolyabb teszt. Viszont kíváncsi lennék egy igazi sáros hideg versenyre hogy ott mit produkál

p5pb11017810.jpg


Kánya módosította - 2014. június 01. - 23:12


#710
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.553 hozzászólás

Az új M9000 XTR első váltó csak nekem keltette fel az érdeklődésemet? 

Valahol olvastam, hogy természetesen lesz belőle sima alul vagy felülhúzos változat is, nem csak a bemutatóbringákon lévő fura húzású. Minden esetre a kifordulásos működés lehet valóban kényelmesebb váltást hozhat, remélem kompatibilis az SLM780-es XT-vel... ;)

http://bikemag.hu/ma...ubb-technikaval

 

Nekem az elektronikus is bejön sokadik olvasatra is (persze teszt nélkül ez semmit nem ér):

http://bikemag.hu/ma...valtas-2015-ben

Érdekességkép itt van hozzá egy integrált, saját márkás PRO DI2 kormány és stucni, nyeregcső:

http://www.bikerumor...-stem-seatpost/

Shimano-pro-tharsis-xc-handlebar-di2-int 

   


karakoram módosította - 2014. június 01. - 22:28


#711
ltsoma

ltsoma

    vendég

  • fórumtag
  • 85 hozzászólás

Üdv!

 

Az lenne a kérdésem, - lehet, hogy már tárgyaltátok korábban - hogy mennyire egészséges  - műszaki, mechanikai értelemben - az első és hátsó váltó egyszerre történő használata?

...

Én szoktam egyszerre használni őket, ráadásul hátul néha kettőt váltok egyszerre.

Annyit hozzá kell tenni, hogy érdemes előre gondolkodni kicsit. Ha úgy látom, hogy keményebb emelkedő jön, akkor még a sík részen úgy pakolom a láncot, hogy az később jó legyen, nem akkor váltok amikor már majdnem megszakadok. A váltás alatti fél-egy fordulat alatt próbálom kicsit tehermentesíteni a rendszert. Eddig egyszer sem recsegett semmi, hogy neki ez nem tetszik.



#712
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás

Ez engem is érdekelne! Sztem mostanra minimum 10 éves a váltókarom... Minden évvel egyre tapadósabbá vált a gumi, és még működik, csak nagyon randán néz ki :)

 találtam itt. http://www.hajtany.h...php?termek=1026

mondjuk ennyiért már inkább váltókart veszek...



#713
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 hozzászólás

Üdv!

 

Az lenne a kérdésem, - lehet, hogy már tárgyaltátok korábban - hogy mennyire egészséges  - műszaki, mechanikai értelemben - az első és hátsó váltó egyszerre történő használata?

Ha csak elöl váltok (a hátsó sor közepe felé ugye már illik), akkor valójában két fokozatnyit váltok, ami hajtáshatékonyság szempontjából azért nem jó, mert az ilyen hirtelen könnyítés (vagy nehezítés) miatt frankón ki lehet esni a ritmusból. Megjegyzem nem vagyok versenyző. :) Viszont, ha az első váltóval történő váltás hatását hátul visszafelé korrigálom (vagyis hátul is az eggyel kisebb vagy éppen egyel nagyobb lánckerékre teszem a  láncot, akkor a két fokozatnyi váltásból egy marad, tehát nem rondítok bele a fokozatok közötti - kvázi már megszokott -  különbség érzésébe. Ráadásul, pont kézre esik a dolog, hiszen a két váltókart mindkét irány esetén (értsd: amikor a láncot valamelyik irányban végigviszem a hátsó soron) párhuzamosan, ugyanabba az irányba kell nyomni. Csak annyi a különbség, hogy az első váltónál nagyobb szögben kell elfordítani a kart, de meg lehet tanítani az agyat arra, hogy a két kéz ne pont ugyanazt csinálja, vagyis hátul ne váltsak egyszerre kettőt, mert akkor kb. nem történt semmi. :)

Úgy is megfogalmazhatom a kérdést, hogy mekkora ára van/lehet annak, hogy könnyebb az első váltóval történő váltás - mert a kettő közül alapból ott nehezebb váltani - ha a láncot a kvázi ovális pálya "hátsó végén" is ugyan abba az irányba tolom, kvázi a hátsó váltóval besegítek az elsőnek? A láncot nagyobb vagy kisebb terhelés éri azzal, hogy nem egy helyen (elöl) terhelem nagyon, hanem két helyen, kvázi megosztva a terhelést? Igaz-e ez a terhelés-megosztásos hipotézis? Nálam az első váltó XTR, a hátsó XT, a lánc sil-tec-es XTR, a váltókarok XT.  Ezzel a konfiggal ezt kényelmesen meg lehet csinálni, de gondolom, ezzel a tapasztalattal nem vagyok egyedül.

Megjegyzem még, hogy nem tanultam mechanikát, de nem baj, ha az ember tisztában van a dolgok elméleti hátterével. :)

 



#714
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Csatlakozom, épp kérdezni akartam, annyi különbséggel hogy a barátnőmé  X7. Vagy valami spéci mosó folyadék is megtenné? Házi praktikák elöl sem zárkózom el ...

 

Gumiápolásra glicerin a legjobb, de kopott gumira nem ér semmit. Úgy tudom létezik gumi külön is, csak közel lehetetlen beszerezni.


  • rothar kedveli ezt

#715
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás

Ez engem is érdekelne! Sztem mostanra minimum 10 éves a váltókarom... Minden évvel egyre tapadósabbá vált a gumi, és még működik, csak nagyon randán néz ki :)

Csatlakozom, épp kérdezni akartam, annyi különbséggel hogy a barátnőmé  X7. Vagy valami spéci mosó folyadék is megtenné? Házi praktikák elöl sem zárkózom el ...



#716
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Persze, nem is azt írtam, hogy nem lehet. :)

Nálam 24-38-os hajtómű és 11-36-os sor van fenn, ennél kevesebb átfedést nem nagyon lehet produkálni. Ha valaki még nem számolt utána lehet meglepődik a következőkön, a lenti táblázat járt az eszemben amikor írtam. Zölddel jelöltem az egyedi kombinációkat, a többi már átfedés. Persze ennek ellenére nem felesleges duplázódás! 

2x10.gif

Három tányérral meg még rosszabb a helyzet...

---

Érdekes mód, nekem a gyári kéttányéros hajtóművel valahogy jobban viseli a keresztbe váltást, a két tányérral szerelt 3s-el csörgött, mint a fene. Lehetett nyilván más oka is, de meglepődtem (megkönnyebbültem?), mikor felment az új 2s XT.

Aki haver 2x10el megy vagy próbáltam ilyen tesztgépet, azon szívbaj nélkül lehetett nagy-nagy fokozatban menni.

Persze, hogy nincs sok értelme de simán lehet.


mgy módosította - 2014. május 15. - 23:43


#717
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás

Tényleg. 2x10-nél azt olvasom nincs keresztbeváltás.

 

Nem értem, miért ne lenne?

(Értelme persze itt sincs)

 

 

Aki haver 2x10el megy vagy próbáltam ilyen tesztgépet, azon szívbaj nélkül lehetett nagy-nagy fokozatban menni.

Persze, hogy nincs sok értelme de simán lehet.


Marci

#718
Richie

Richie

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 914 hozzászólás

Kíváncsiak vagyunk rá. :)

Nos..

Eddig csak Shimano alkatrészeim voltak. Ott a bilincs a váltókar része volt. :)

Tudatlanságból a bilincsre fordítva tettem fel a váltókart. Így a váltókar húzó pillangója enyhén nekitámaszkodott a markolatnak.

Ezzel alapból volt egy feszítése a rendszernek, ezért az egyik végállás már "hamis" volt. Erre próbáltam rálőni a rendszert...

Aztán valahol láttam egy képet ahol a bilincs csavarja nem elől hanem hátul volt. Gondoltam kipróbálom hehe és lőn csoda :D

Máris minden működik


"õk nevetnek rajtam mert én más vagyok.én pedig azon vigyorgok mert tudom,hogy õk mind egyformák!"

#719
h_geri

h_geri

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 459 hozzászólás

Szisztok!

 

Slx váltóhoz keresek egy csavart, ami tartja az alsó takaró műanyagot. Vagy le tudná mérni nekem valaki, hogy pontosan mekkorát kell vennem?

btw hol tudnék venni ilyet?



#720
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Nem értem, miért ne lenne?

(Értelme persze itt sincs)

2x10-nél azt olvasom nincs keresztbeváltás.