Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7437 hozzászólás a témában

#581
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Jó.

De a váltókaron sokkal több múlik, mint a váltón, ez elég szerencsétlen párosítás lesz.

Sziasztok!
Most építgetem életem első bringáját. Egy ki segítségre lenne szükségem.
Van egy Gepida Sirium-om, amin hátul 8as fogaskoszorú van. Szeretnék egy xt váltót, deore váltókarral. Deore 8as váltókart viszont nem találok. Acera váltókarból van 8as, de nem tudom az jó e az xt váltóhoz...


  • k.peter kedveli ezt

#582
k.peter

k.peter

    fórumtag

  • fórumtag
  • 20 hozzászólás
Sziasztok!
Most építgetem életem első bringáját. Egy ki segítségre lenne szükségem.
Van egy Gepida Sirium-om, amin hátul 8as fogaskoszorú van. Szeretnék egy xt váltót, deore váltókarral. Deore 8as váltókart viszont nem találok. Acera váltókarból van 8as, de nem tudom az jó e az xt váltóhoz...

#583
karak

karak

    újonc

  • fórumtag
  • 1 hozzászólás

Sziasztok!

Kérdésem lenne,hogy a marokváltós neuzer atx200 váltóját egyben kell cserélnem,ha pillangós váltót szeretnék rá, vagy elég csak a váltókart lecserélni?

Az első váltója shimano tz 31 a hátsó pedig le lett cserélve shimano tourney-re.

Ha lehet csak a váltókart,akkor mit tudtok ajánlani, valamint,ha komplett kell cserélni,akkor mit tudtok ajánlani?

Köszönöm a válaszokat.



#584
arpi07

arpi07

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.413 hozzászólás

RD-M980 váltó középkanállal jó 37T -hez?



#585
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 hozzászólás

Sziasztok!

 

Egy olyan gondom van hogy a gépem gyárilag srammal van szerelve elől x7 hátul x9-es váltó, és ezt imádom. De a váltókarok machmakerrel vannak felrakva, és a machmaker egy avid elixir fékkarjára van szerelve. Na mármost ezt a jófajta féket kiszeretnm hajítani a bringárol, mert nem igazán tetszik amit művel ,és lecserélném egy SLX vagy XT fékre, viszont a machmeker miatt ezt nem tudom végre hajtani.
A kérdés hogy milyen megoldást tudok produkálni hogy összehozzam? A neten néztem tartógyűrűt, de a legolcsóbb amit találtam 16 euró per db, és hát kettő kell belőle, és két szaros gyűrűért egy kicsit nekem borsos 10-12 ezer pénzt kiadni! Van erre bármilyen más lehetőség?
Válaszotokat előre is köszi!



#586
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.328 hozzászólás

Van régi, használaton kívüli X9 váltókarom. Megnézem, hogy van e benne csereszabatos darab.

 

Köszi VV! :) Bár megoldottam a problémát, de Igénybe venném, ha véletlenül csereszabatos.

 

Szóval megoldódott. Sikerült 8-as Sram X-Gen kart szereznem, elvileg cserébe.. de aztán szétkaptam azt is, mert kíváncsi voltam. Bár nem 100%-ig egyezik a kialakítás, de a nekem kellő kis alkatrész ugyanaz, mint X7-ben. Úgyhogy kiszedve, átrakva, összerakva, működik. A kijelzőt elszúrtam, de azt majd holnap javítom..  Így majd VV a cserébe kapott karba kell az a kis alkatrész, ha csereszabadot..


Grande módosította - 2014. augusztus 28. - 20:51


#587
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 hozzászólás

Shimano SLX hátsó váltó: ha olyan pengéssel ugrik a lánc lefelé a fogaskerekeken, mintha egy rugó pattanna el, az csak az elégtelen kenés miatt van vagy számíthatok beállítási gondra (arra biztosan, mert valamiért nem vált pontosan már megint), netán mechanikai sérülésre?



#588
Valeria Victrix

Valeria Victrix

    Isten ostora

  • fórumtag
  • 9.274 hozzászólás

Srácok!

 

Mennyire lehet opció Sram X7 váltókaroknál a bal és jobb kar alaktrészeinek csereszabatossága? :) Jobbos váltókarom alsó karjában eltört a képen látható basz... forog körbe szegény. X7 Trigger Pull Lever Kit-nek hívja a Sram alkatrészbontása és csak így egyben kapható, kint.. és nem annyira olcsó, hogy rendeljem. Gondoltam veszek balos kart apróból a most meglévőből pedig átszerelem azt a kis baszt a jobbosba. Működhet? Persze most szedtem szét a jobbost, de a balos karhoz nem akarok nyúlni egyelőre... 

 

Köszi!

805313466sramkarkuka_www.kepfeltoltes.hu384842509sramkarkuka1_www.kepfeltoltes.h

Van régi, használaton kívüli X9 váltókarom. Megnézem, hogy van e benne csereszabatos darab.




#589
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.328 hozzászólás

Srácok!

 

Mennyire lehet opció Sram X7 váltókaroknál a bal és jobb kar alaktrészeinek csereszabatossága? :) Jobbos váltókarom alsó karjában eltört a képen látható basz... forog körbe szegény. X7 Trigger Pull Lever Kit-nek hívja a Sram alkatrészbontása és csak így egyben kapható, kint.. és nem annyira olcsó, hogy rendeljem. Gondoltam veszek balos kart apróból a most meglévőből pedig átszerelem azt a kis baszt a jobbosba. Működhet? Persze most szedtem szét a jobbost, de a balos karhoz nem akarok nyúlni egyelőre... 

 

Köszi!

805313466sramkarkuka_www.kepfeltoltes.hu384842509sramkarkuka1_www.kepfeltoltes.h



#590
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Nekem ez gyanús, nincs itthon nyútonmérőm, de valahogy megpróbálok rámérni...

 

RD-M780 (XT Shadow): 6 a rugó (P-Tension Spring), kuplung nincs.

RD-M786 (XT Shadow+): 14 a rugó, 7/8 (Stabilizer/Cam Unit) a kuplung.

 

A rugó külön alkatrész és az ereje nem változik. A kuplung elvileg csak egy irányban fékez. Ergo nem kell mérni. XTR, új SLX ugyanaz.



#591
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

szia,

vágj egy darab bovdenházat a táska füle alá és húzd meg feszesen a fület.

üdv, tg

 

Kösz a tippet. Erre én is gondoltam, de sajnos ahhoz ki kellett volna fűzni a bowdeneket és mivel hajlítaná a bowdeneket, a váltás minőségét rontaná. Plusz gumialátéttel még jó is lehetett volna.

 

Vettem vastag gumi üzemanyagcsövet és abból vágtam alá egy darabot, illetve hosszanti irányban megvágtam, hogy a bowdeneket ne kelljen kifűzni. Ahogy ráfeszítem a pántot, ellaposodik a cső és pont nem érnek a bowdenek semmihez. Ez a legstabilabb rögzítési pont, úgy áll mint a cövek.


freddyke módosította - 2014. augusztus 23. - 09:38


#592
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.088 hozzászólás

Ha ráesel a váltófülre és elferdül (általában befelé), akkor még mindig leesik a lánc a sor és a küllők közé, azon ez a rendszer nem változtat.

 

 

 

 

most látom, elbeszéltünk egymás mellett. (azért az eddig is világos volt, hogy a ferde fület nem kompenzálja.:) )


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#593
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Nekem ez gyanús, nincs itthon nyútonmérőm, de valahogy megpróbálok rámérni...

mert ugyanolyan erős a kanálrugó



#594
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?

 

Ha ráesel a váltófülre és elferdül (általában befelé), akkor még mindig leesik a lánc a sor és a küllők közé, azon ez a rendszer nem változtat.

 

Szerintem szimplán csak előfeszíti a rugót a kar átállítása.

 

A kanálrugó és az ellenállásnövelő kuplung két független alkatrész/rendszer. A rugó mindig ugyanazzal az erővel feszít, a kuplungot lehet állítani (a kapcsolóval és belül egy csavarral). Azt nem értem hogy nálatok mi hangosabb a láncban (ugye láncverődés nincs/kevesebb) mert az ellenállás síkon tekerés közben ugyanaz mint + nélküli rendszerben (mert ugyanolyan erős a kanálrugó), erősebb rázkódásnál pedig átlagban vlszlg (minimálisan) alacsonyabb is.



#595
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.088 hozzászólás

hm... itt is "friction" szerepel, tehát tényleg a kanál mozgását gátolja a mechanika, nem a visszahúzó rugó erősebb. a hangolással a súrlódás mértékét állítja, úgy tűnik.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#596
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Itt kifejtik: http://www.pinkbike....To-Adjust-.html

Nekem szintén teljes XTR váltásom van, picit nehezebb a váltókart nyomni és zajosabb a hajtáslánc. Engem egyik sem zavart soha. A hátsó XTR váltóm már jó 2 éve fut gondmentesen.



#597
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

köszönöm, így már érthetőnek tűnik. tehát nem a láncfeszítést végző rugó erősebb (vagy nem csak ennyi a feature) hanem a kuplung mechanika a kanál előre mozgását fékezi? mintha szorosabb lenne a forgáspontnál az illesztés, kb ilyesmiről van szó? ez megmagyarázza a váltáshoz szükséges (vélt vagy valós) nagyobb erőt is.

 

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?

Szerintem szimplán csak előfeszíti a rugót a kar átállítása.



#598
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.088 hozzászólás

Engedi, csak jóval nehezebben. Azt is be lehet állítani hogy milyen erősen működik, de ezt egyszerű szimulálni is azzal hogy nem teljesen fordítod el a "kapcsoló"-t. Szóval lehet vele játszani ha kompromisszum kell, én nem érzek különbséget (XT) úgyhogy mindig bekapcsolom mert a lánczaj kissebb és sose esik le (váltófül ferdülés persze más tészta).
 


Nem nagyobb feszítésről van szó hanem egy irányba nagyobb ellenállásról. Tekerés közben nincs különbség, akkor se lenne ha odahegesztenéd a kanalat (csak akkor nehéz lenne váltani  :)) Sőt, a mozgó kanál/lánc több kinetikus energiát nyel el (hőmérsékletük nő), de ez montisoknak kb. annyira szignifikáns mint egy aerodinamikusabb szemüveg. Az hogy könnyebben mozog a kanál nem azt jelenti hogy átlagosan kissebb az ellenállás a görgőn (mert nagyobb amikor a könnyebben kimozgó kanál visszaleng, még az is elképzelhető hogy ez nagyobb is mint a könnyebben elmozgással nyert minimális előny -> megint (inszignifikáns) hőtermelés).
 

 

 

köszönöm, így már érthetőnek tűnik. tehát nem a láncfeszítést végző rugó erősebb (vagy nem csak ennyi a feature) hanem a kuplung mechanika a kanál előre mozgását fékezi? mintha szorosabb lenne a forgáspontnál az illesztés, kb ilyesmiről van szó? ez megmagyarázza a váltáshoz szükséges (vélt vagy valós) nagyobb erőt is.

 

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?


Kisherceg módosította - 2014. augusztus 22. - 08:37

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#599
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Én még direkt soha nem használtam a kuplungot "off" állásban (full XT). Mikor kerék kivétele után véletlenül normál állásban felejtettem csak arra lettem figyelmes, hogy hangosabban közlekedek (könnyebb váltásra nem). Lassan 1 éve megyek ilyen váltóval, soha nem okozott gondot a váltáshoz szükséges erő kifejtése (arra gondolok, hogy nem tűnt soha nehézkesnek). Ki fogom próbálni "kikapcsolva", én minden esetre nagyon szeretem ezt az opciót. XTR esetén lehet van valami különbség mert nekem senki ne mondja, hogy az XTR nem vált sokkal precízebben és finomabban. Ott lehet kijön a váltáshoz szükséges erőtöbblet, én már ezzel nem vacakolok... (de soha nem volt jobb szettem mint a full XTR no és a CX bringám de az más téma :) )   

Nekem XTR a váltás, ott érezhető a külömbség.



#600
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

a shadow plus váltóknál, ha jól értem, az a lényeg, hogy a kuplung feszesen tartja a láncot azáltal, hogy nem engedi előremozdulni a váltókanalat, ugye?


Engedi, csak jóval nehezebben. Azt is be lehet állítani hogy milyen erősen működik, de ezt egyszerű szimulálni is azzal hogy nem teljesen fordítod el a "kapcsoló"-t. Szóval lehet vele játszani ha kompromisszum kell, én nem érzek különbséget (XT) úgyhogy mindig bekapcsolom mert a lánczaj kissebb és sose esik le (váltófül ferdülés persze más tészta).
 

ez a váltás minőségét mennyire rontja? ez az extra feszítés ami a láncot éri, nagyon érezhető tekerés közben?


Nem nagyobb feszítésről van szó hanem egy irányba nagyobb ellenállásról. Tekerés közben nincs különbség, akkor se lenne ha odahegesztenéd a kanalat (csak akkor nehéz lenne váltani  :)) Sőt, a mozgó kanál/lánc több kinetikus energiát nyel el (hőmérsékletük nő), de ez montisoknak kb. annyira szignifikáns mint egy aerodinamikusabb szemüveg. Az hogy könnyebben mozog a kanál nem azt jelenti hogy átlagosan kissebb az ellenállás a görgőn (mert nagyobb amikor a könnyebben kimozgó kanál visszaleng, még az is elképzelhető hogy ez nagyobb is mint a könnyebben elmozgással nyert minimális előny -> megint (inszignifikáns) hőtermelés).

A váltás minőségét szerintem nem rontja, még abban se vagyok biztos hogy sokan érzik a különbséget (menet közben, nem a laborban/fejben).
 

(lehet, nagyon f@sz kérdések, de nekem pl az is feltűnik, hogy a hosszúkanalas váltókkal (amik ugye nem tudják annyira feszíteni a láncot) finomabban, könnyebben fut ugyanaz a rendszer mintha rövidkanalassal használom. ezrét kérdezem.)


Nem erősebb a rövidkanalasnak a rugója, pont azért hogy hasonlót tudjon feszíteni mint egy hosszabb? Ha igen akkor nagyobb a váltó és a futóellenállás, tehát nehezebben fut a lánc (elvileg, ha ugyanúgy/tökéletesen felfekszik a görgőkre, elképzelhető hogy pont azért mert túl laza nem fekszik fel tökéletesen és ezáltal veszt energiát a fogakra rácsúszászkor). De ember a talpán akinek számítanak ezek a különbségek, mármint fizikailag, nem pszichológiailag.