Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7430 hozzászólás a témában

#581
Valeria Victrix

Valeria Victrix

    Isten ostora

  • fórumtag
  • 9.274 hozzászólás

Srácok!

 

Mennyire lehet opció Sram X7 váltókaroknál a bal és jobb kar alaktrészeinek csereszabatossága? :) Jobbos váltókarom alsó karjában eltört a képen látható basz... forog körbe szegény. X7 Trigger Pull Lever Kit-nek hívja a Sram alkatrészbontása és csak így egyben kapható, kint.. és nem annyira olcsó, hogy rendeljem. Gondoltam veszek balos kart apróból a most meglévőből pedig átszerelem azt a kis baszt a jobbosba. Működhet? Persze most szedtem szét a jobbost, de a balos karhoz nem akarok nyúlni egyelőre... 

 

Köszi!

805313466sramkarkuka_www.kepfeltoltes.hu384842509sramkarkuka1_www.kepfeltoltes.h

Van régi, használaton kívüli X9 váltókarom. Megnézem, hogy van e benne csereszabatos darab.




#582
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.328 hozzászólás

Srácok!

 

Mennyire lehet opció Sram X7 váltókaroknál a bal és jobb kar alaktrészeinek csereszabatossága? :) Jobbos váltókarom alsó karjában eltört a képen látható basz... forog körbe szegény. X7 Trigger Pull Lever Kit-nek hívja a Sram alkatrészbontása és csak így egyben kapható, kint.. és nem annyira olcsó, hogy rendeljem. Gondoltam veszek balos kart apróból a most meglévőből pedig átszerelem azt a kis baszt a jobbosba. Működhet? Persze most szedtem szét a jobbost, de a balos karhoz nem akarok nyúlni egyelőre... 

 

Köszi!

805313466sramkarkuka_www.kepfeltoltes.hu384842509sramkarkuka1_www.kepfeltoltes.h



#583
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Nekem ez gyanús, nincs itthon nyútonmérőm, de valahogy megpróbálok rámérni...

 

RD-M780 (XT Shadow): 6 a rugó (P-Tension Spring), kuplung nincs.

RD-M786 (XT Shadow+): 14 a rugó, 7/8 (Stabilizer/Cam Unit) a kuplung.

 

A rugó külön alkatrész és az ereje nem változik. A kuplung elvileg csak egy irányban fékez. Ergo nem kell mérni. XTR, új SLX ugyanaz.



#584
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

szia,

vágj egy darab bovdenházat a táska füle alá és húzd meg feszesen a fület.

üdv, tg

 

Kösz a tippet. Erre én is gondoltam, de sajnos ahhoz ki kellett volna fűzni a bowdeneket és mivel hajlítaná a bowdeneket, a váltás minőségét rontaná. Plusz gumialátéttel még jó is lehetett volna.

 

Vettem vastag gumi üzemanyagcsövet és abból vágtam alá egy darabot, illetve hosszanti irányban megvágtam, hogy a bowdeneket ne kelljen kifűzni. Ahogy ráfeszítem a pántot, ellaposodik a cső és pont nem érnek a bowdenek semmihez. Ez a legstabilabb rögzítési pont, úgy áll mint a cövek.


freddyke módosította - 2014. augusztus 23. - 09:38


#585
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

Ha ráesel a váltófülre és elferdül (általában befelé), akkor még mindig leesik a lánc a sor és a küllők közé, azon ez a rendszer nem változtat.

 

 

 

 

most látom, elbeszéltünk egymás mellett. (azért az eddig is világos volt, hogy a ferde fület nem kompenzálja.:) )


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#586
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Nekem ez gyanús, nincs itthon nyútonmérőm, de valahogy megpróbálok rámérni...

mert ugyanolyan erős a kanálrugó



#587
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?

 

Ha ráesel a váltófülre és elferdül (általában befelé), akkor még mindig leesik a lánc a sor és a küllők közé, azon ez a rendszer nem változtat.

 

Szerintem szimplán csak előfeszíti a rugót a kar átállítása.

 

A kanálrugó és az ellenállásnövelő kuplung két független alkatrész/rendszer. A rugó mindig ugyanazzal az erővel feszít, a kuplungot lehet állítani (a kapcsolóval és belül egy csavarral). Azt nem értem hogy nálatok mi hangosabb a láncban (ugye láncverődés nincs/kevesebb) mert az ellenállás síkon tekerés közben ugyanaz mint + nélküli rendszerben (mert ugyanolyan erős a kanálrugó), erősebb rázkódásnál pedig átlagban vlszlg (minimálisan) alacsonyabb is.



#588
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

hm... itt is "friction" szerepel, tehát tényleg a kanál mozgását gátolja a mechanika, nem a visszahúzó rugó erősebb. a hangolással a súrlódás mértékét állítja, úgy tűnik.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#589
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.321 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Itt kifejtik: http://www.pinkbike....To-Adjust-.html

Nekem szintén teljes XTR váltásom van, picit nehezebb a váltókart nyomni és zajosabb a hajtáslánc. Engem egyik sem zavart soha. A hátsó XTR váltóm már jó 2 éve fut gondmentesen.



#590
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

köszönöm, így már érthetőnek tűnik. tehát nem a láncfeszítést végző rugó erősebb (vagy nem csak ennyi a feature) hanem a kuplung mechanika a kanál előre mozgását fékezi? mintha szorosabb lenne a forgáspontnál az illesztés, kb ilyesmiről van szó? ez megmagyarázza a váltáshoz szükséges (vélt vagy valós) nagyobb erőt is.

 

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?

Szerintem szimplán csak előfeszíti a rugót a kar átállítása.



#591
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

Engedi, csak jóval nehezebben. Azt is be lehet állítani hogy milyen erősen működik, de ezt egyszerű szimulálni is azzal hogy nem teljesen fordítod el a "kapcsoló"-t. Szóval lehet vele játszani ha kompromisszum kell, én nem érzek különbséget (XT) úgyhogy mindig bekapcsolom mert a lánczaj kissebb és sose esik le (váltófül ferdülés persze más tészta).
 


Nem nagyobb feszítésről van szó hanem egy irányba nagyobb ellenállásról. Tekerés közben nincs különbség, akkor se lenne ha odahegesztenéd a kanalat (csak akkor nehéz lenne váltani  :)) Sőt, a mozgó kanál/lánc több kinetikus energiát nyel el (hőmérsékletük nő), de ez montisoknak kb. annyira szignifikáns mint egy aerodinamikusabb szemüveg. Az hogy könnyebben mozog a kanál nem azt jelenti hogy átlagosan kissebb az ellenállás a görgőn (mert nagyobb amikor a könnyebben kimozgó kanál visszaleng, még az is elképzelhető hogy ez nagyobb is mint a könnyebben elmozgással nyert minimális előny -> megint (inszignifikáns) hőtermelés).
 

 

 

köszönöm, így már érthetőnek tűnik. tehát nem a láncfeszítést végző rugó erősebb (vagy nem csak ennyi a feature) hanem a kuplung mechanika a kanál előre mozgását fékezi? mintha szorosabb lenne a forgáspontnál az illesztés, kb ilyesmiről van szó? ez megmagyarázza a váltáshoz szükséges (vélt vagy valós) nagyobb erőt is.

 

mire gondolsz a váltófül ferdüléssel? képes elhúzni a fület bekapcsolt kuplunggal?


Kisherceg módosította - 2014. augusztus 22. - 08:37

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#592
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Én még direkt soha nem használtam a kuplungot "off" állásban (full XT). Mikor kerék kivétele után véletlenül normál állásban felejtettem csak arra lettem figyelmes, hogy hangosabban közlekedek (könnyebb váltásra nem). Lassan 1 éve megyek ilyen váltóval, soha nem okozott gondot a váltáshoz szükséges erő kifejtése (arra gondolok, hogy nem tűnt soha nehézkesnek). Ki fogom próbálni "kikapcsolva", én minden esetre nagyon szeretem ezt az opciót. XTR esetén lehet van valami különbség mert nekem senki ne mondja, hogy az XTR nem vált sokkal precízebben és finomabban. Ott lehet kijön a váltáshoz szükséges erőtöbblet, én már ezzel nem vacakolok... (de soha nem volt jobb szettem mint a full XTR no és a CX bringám de az más téma :) )   

Nekem XTR a váltás, ott érezhető a külömbség.



#593
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

a shadow plus váltóknál, ha jól értem, az a lényeg, hogy a kuplung feszesen tartja a láncot azáltal, hogy nem engedi előremozdulni a váltókanalat, ugye?


Engedi, csak jóval nehezebben. Azt is be lehet állítani hogy milyen erősen működik, de ezt egyszerű szimulálni is azzal hogy nem teljesen fordítod el a "kapcsoló"-t. Szóval lehet vele játszani ha kompromisszum kell, én nem érzek különbséget (XT) úgyhogy mindig bekapcsolom mert a lánczaj kissebb és sose esik le (váltófül ferdülés persze más tészta).
 

ez a váltás minőségét mennyire rontja? ez az extra feszítés ami a láncot éri, nagyon érezhető tekerés közben?


Nem nagyobb feszítésről van szó hanem egy irányba nagyobb ellenállásról. Tekerés közben nincs különbség, akkor se lenne ha odahegesztenéd a kanalat (csak akkor nehéz lenne váltani  :)) Sőt, a mozgó kanál/lánc több kinetikus energiát nyel el (hőmérsékletük nő), de ez montisoknak kb. annyira szignifikáns mint egy aerodinamikusabb szemüveg. Az hogy könnyebben mozog a kanál nem azt jelenti hogy átlagosan kissebb az ellenállás a görgőn (mert nagyobb amikor a könnyebben kimozgó kanál visszaleng, még az is elképzelhető hogy ez nagyobb is mint a könnyebben elmozgással nyert minimális előny -> megint (inszignifikáns) hőtermelés).

A váltás minőségét szerintem nem rontja, még abban se vagyok biztos hogy sokan érzik a különbséget (menet közben, nem a laborban/fejben).
 

(lehet, nagyon f@sz kérdések, de nekem pl az is feltűnik, hogy a hosszúkanalas váltókkal (amik ugye nem tudják annyira feszíteni a láncot) finomabban, könnyebben fut ugyanaz a rendszer mintha rövidkanalassal használom. ezrét kérdezem.)


Nem erősebb a rövidkanalasnak a rugója, pont azért hogy hasonlót tudjon feszíteni mint egy hosszabb? Ha igen akkor nagyobb a váltó és a futóellenállás, tehát nehezebben fut a lánc (elvileg, ha ugyanúgy/tökéletesen felfekszik a görgőkre, elképzelhető hogy pont azért mert túl laza nem fekszik fel tökéletesen és ezáltal veszt energiát a fogakra rácsúszászkor). De ember a talpán akinek számítanak ezek a különbségek, mármint fizikailag, nem pszichológiailag.



#594
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.558 hozzászólás

Több erőt kell kifejteni a váltókar működtetéséhez, feszesebb állásban.

 

segítsetek világosságot gyújtani a fejemben! :)

 

a shadow plus váltóknál, ha jól értem, az a lényeg, hogy a kuplung feszesen tartja a láncot azáltal, hogy nem engedi előremozdulni a váltókanalat, ugye? ez a váltás minőségét mennyire rontja? ez az extra feszítés ami a láncot éri, nagyon érezhető tekerés közben?

(lehet, nagyon f@sz kérdések, de nekem pl az is feltűnik, hogy a hosszúkanalas váltókkal (amik ugye nem tudják annyira feszíteni a láncot) finomabban, könnyebben fut ugyanaz a rendszer mintha rövidkanalassal használom. ezrét kérdezem.)

 

Én még direkt soha nem használtam a kuplungot "off" állásban (full XT). Mikor kerék kivétele után véletlenül normál állásban felejtettem csak arra lettem figyelmes, hogy hangosabban közlekedek (könnyebb váltásra nem). Lassan 1 éve megyek ilyen váltóval, soha nem okozott gondot a váltáshoz szükséges erő kifejtése (arra gondolok, hogy nem tűnt soha nehézkesnek). Ki fogom próbálni "kikapcsolva", én minden esetre nagyon szeretem ezt az opciót. XTR esetén lehet van valami különbség mert nekem senki ne mondja, hogy az XTR nem vált sokkal precízebben és finomabban. Ott lehet kijön a váltáshoz szükséges erőtöbblet, én már ezzel nem vacakolok... (de soha nem volt jobb szettem mint a full XTR no és a CX bringám de az más téma :) )   



#595
tangens

tangens

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás

Pont ugyanez lenne nálam is a szitu, ami a képen látszik:

Vaude-Triangle-Bag-2010-hatizsak-taska-L

 

Ha lazára hagyom a bowdennél a leszorítót, mozog a táska, ha rászorítom, húzza a bowdeneket (még nem vettem meg a táskát csak elméletben). Tud valaki erre megoldást vagy felejtsem el ezt a táskát?

szia,

vágj egy darab bovdenházat a táska füle alá és húzd meg feszesen a fület.

üdv, tg



#596
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Szerintem inkább hallani, mint érezni, ahogy kimegy az olaj, (sokkal) zajosabban fut a lánc.



#597
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.321 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

1x10-es rendszeren gondolkozok, emiatt kérdezem. ehhez elvileg kellene a clutch feature ha nem akarok  láncvezetőt is az első váltó helyére. így a csapkodás nem opció.

 

hajtás közben érezni plusz ellenállást?

1x10-hez Shadow+. Előre mindenképp narrow-wide tányért tennék, On-One-éknál meg Superstarsnál viszonylag emberi áron adják.

Érezni nem érzel semmilyen különbséget. Bár láttunk már itt olyat, aki érezné! :P :D



#598
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

Én nem is használom ez miatt, inkább csapkodja  a láncvilla védőt a lánc.

 

1x10-es rendszeren gondolkozok, emiatt kérdezem. ehhez elvileg kellene a clutch feature ha nem akarok  láncvezetőt is az első váltó helyére. így a csapkodás nem opció.

 

hajtás közben érezni plusz ellenállást?


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#599
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

köszi. ez nem hangzik valami jól...  :blink:

Én nem is használom ez miatt, inkább csapkodja  a láncvilla védőt a lánc.



#600
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

köszi. ez nem hangzik valami jól...  :blink:


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"