Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7430 hozzászólás a témában

#1301
mobiltel75

mobiltel75

    újonc

  • fórumtag
  • 6 hozzászólás
Kis segítség, info kellene, srácok

6 éves a kerékpár, 1.5 hónapja volt nagy szervizen
tegnapról mára a hátsó Deore LX váltó (fékváltókaros a kerékpár)
elkezdett pontatlanul váltani, azaz NEM váltani
fogaskoszorú új, lánc új, elsõ lánctányérok újak
mi lehet a gond?

- elállítódott a váltó? - szakember állítsa be?
- a váltó nem kap kenést vmiért és beállt így a bovden pontatlanul húzza be?
- megnyúlt a bovden és újra kell bovdenezni?
- besz.rt váltó? - új váltó kell?

szervizbe már csak akkor viszem, ha tudom, h konkrétan mi a baj
ha a szervizen múlik kicserélik az egész biciklit, anyámmal együtt, csak hogy legyen bevételük

köszi elõre is a segítséget, srácok :)

#1302
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

Van. Minél kisebb a hátsó sor, annál kisebb a lánc rádiusza is => kevesebb fogban kapaszkodik, az egyes fogakra jutó terhelés nagyobb, és a lánc szemei is többet fordulnak el egymáshoz képest, tehát gyorsabban kopik a hajtáslánc.

S ugyanez fordítva is igaz, országúti versenyzõk legalábbis gyakran ezért tesznek kompakt hajtást, mert kisebb a tehetetlensége, azaz könnyebben gyorsítható, s a hajtás is valamivel jönnyebb (a hajtómû tehetetlenségi nyomatéka kisebb) mint a megfelelõ nagyobb, pl 50-36 kompakt a „szokásos" 53-39 helyett.

#1303
CMX

CMX

    vendég

  • fórumtag
  • 159 hozzászólás

Azzal tisztában vagyok, hogy a hajtómû fogaskereke, és a fogaskoszoró fogaskerekeinek aránya alapvetõen meghatározó.
Kérdésem az lenne, hogy ha mondjuk a hajtómû legnagyobb kereke/fogaskoszoró legkisebb kereke=4, akkor van-e jelentõsége, hogy az 44-11 bõl vagy 48-12-bõl, vagy pl52-13 ból jön-e össze ez az áttételi arány?


Van. Minél kisebb a hátsó sor, annál kisebb a lánc rádiusza is => kevesebb fogban kapaszkodik, az egyes fogakra jutó terhelés nagyobb, és a lánc szemei is többet fordulnak el egymáshoz képest, tehát gyorsabban kopik a hajtáslánc.

#1304
rajnaszil

rajnaszil

    vendég

  • fórumtag
  • 11 hozzászólás
Azzal tisztában vagyok, hogy a hajtómû fogaskereke, és a fogaskoszoró fogaskerekeinek aránya alapvetõen meghatározó.
Kérdésem az lenne, hogy ha mondjuk a hajtómû legnagyobb kereke/fogaskoszoró legkisebb kereke=4, akkor van-e jelentõsége, hogy az 44-11 bõl vagy 48-12-bõl, vagy pl52-13 ból jön-e össze ez az áttételi arány?

#1305
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
na látod mindig tanulok valamit :)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1306
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

[ez látod igaz.
csak az volt a fejemben, hogy a 770 és a 660-is viszi a 44-et és a 48-at is (ha bilincsesrõl beszélünk) emiatt nem is néztem át a táblát rendesen.
de ha bilincsesben nem tér el a 4-es és 48-ashoz való elsõváltó, akkor E tipusban sem kéne, hogy eltérjen - és akkor már mehet is fel valamelyik.


Csak egy nagyon "apró" eltérés van a kettõ között, a 48-asnál 8mm-rel feljebb kéne rakni a váltót, ami az E típusnál lehetetlen.


A sebesség mindent megold.

 


#1307
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
elvileg mindenki hozhat shimano bowdent és házat tõlünk, kétféle bowden van, "rozsdás" és rozsdamentes (mindkettõ köszörült) illetve bowdenházból van többféle (váltónál sp40 és sp41 attól függõen hogy kell-e a zsirzóbélés vagy sem)
kupakokból többféle is van, de sok olyan van aminek a kiszerelése 100-as vagy 1000-es, és emiatt sok kisker nem veszi meg, mert fél, hogy soha nem fogy el... :(


Én nem látok egy E betût sem a 48-as nagytányérnál.

ez látod igaz.
csak az volt a fejemben, hogy a 770 és a 660-is viszi a 44-et és a 48-at is (ha bilincsesrõl beszélünk) emiatt nem is néztem át a táblát rendesen.
de ha bilincsesben nem tér el a 4-es és 48-ashoz való elsõváltó, akkor E tipusban sem kéne, hogy eltérjen - és akkor már mehet is fel valamelyik.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1308
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
vettem a boltban váltóbovdenházat, de annyira rugalmatlan a cucc, hogy alig forog a kormány. Amúgy eddig hosszú volt, most elvileg kiigazítottam méretre és mindkét esetben fogja a kormányt.

néztem, hogy asszonykáén sima shimano van (acera váltóhoz, gondolom nem volt sok pénz), de az sokkal vékonyabb és flexibilisebb. Esetleg tudja valaki, hogy hol lehet gyári shimano bowdent venni? A kupakról pedig, hogy sima fém megy a váltóbowdenházra is, vagy a mûanyag? A helyi boltos nagyon jól szerel és nagy a tudása, de bosszantó, hogy néha csak azért kapok valami gyengébb cuccot, mert éppen nincs jobb....

#1309
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
en 36/22es slxet hasznalok rockring nelkul, a sajat atdobojaval... kifogastalan. ha az atdobon mulik, siman lehet az egesz hatso sort hasznalni. irtam is rola:
Plojekt Blájen: M665 a végsõ 36/22 megoldás

#1310
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.026 hozzászólás

sziasztok

eddig 3*9es rendszert használtam a következõ alkatrészekkel:
x9 hátsóváltü
x9 elsõváltó
x9 trigger shifter
m770 hajtókar standard tányérokkal

idén váltottam 2*9 rendszerre
minden maradt csak a hajtókarra 36-24 tányérok kerültek

azonban ebben az esetben az elsõ váltó megfelelõ beállítása nem lehetséges...túl sok hézag marad a terelõlemez és a tányér fogai közt ezáltal hamar leesik a lánc illetve óvatoskodni kell a váltással

milyen elsõváltót ajánlotok a probléma kiküszöbölésére? lényeg hogy felülhúzós/ down swing kialakítású legyen

amire én gondoltam:

-SLX M667 ez kifejezetten 2*9-re van tervezve max 36os tányérral ha jól látom
Shimano SLX M667 Conventional 2x9 Front Mech | Buy Online | ChainReactionCycles.com
ez nálam mûködne rendesen? nem kell a hozzávaló hajtõkar? illetve nem igényel rockringet vagy hasonló dolgot?

- 2*10 xt elsõváltó
ezt használhatnám az x9 trigger karral? milyen rendellenességet okozhat? ha csak annyit hogy nem tudok teljesen keresztbe váltani az nem gond


szerintem a 2*9-es slx váltó jó lesz neked. ilyet használok, 2004-es xt hajtómûvel, 26/36 lánckerekekkel, ohne rock-ring és xt váltókarral. mûködik, de: felfelé szerintem nagyobb erõt igényel a váltás, illetve valamivel többször esik le a lánc, mint korábban a 3-as rendszer. gondolom utóbbit a rock ring hiánya is okozza. beállítani picit macerásabb.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1311
dzsonhee

dzsonhee

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 687 hozzászólás
  • LocationBad Goisern
sziasztok

eddig 3*9es rendszert használtam a következõ alkatrészekkel:
x9 hátsóváltü
x9 elsõváltó
x9 trigger shifter
m770 hajtókar standard tányérokkal

idén váltottam 2*9 rendszerre
minden maradt csak a hajtókarra 36-24 tányérok kerültek

azonban ebben az esetben az elsõ váltó megfelelõ beállítása nem lehetséges...túl sok hézag marad a terelõlemez és a tányér fogai közt ezáltal hamar leesik a lánc illetve óvatoskodni kell a váltással

milyen elsõváltót ajánlotok a probléma kiküszöbölésére? lényeg hogy felülhúzós/ down swing kialakítású legyen

amire én gondoltam:

-SLX M667 ez kifejezetten 2*9-re van tervezve max 36os tányérral ha jól látom
Shimano SLX M667 Conventional 2x9 Front Mech | Buy Online | ChainReactionCycles.com
ez nálam mûködne rendesen? nem kell a hozzávaló hajtõkar? illetve nem igényel rockringet vagy hasonló dolgot?

- 2*10 xt elsõváltó
ezt használhatnám az x9 trigger karral? milyen rendellenességet okozhat? ha csak annyit hogy nem tudok teljesen keresztbe váltani az nem gond

#1312
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

elsõ váltó kompatibilitás-tábla:

[ATTACH=CONFIG]2551[/ATTACH]

ebbõl egybõl az FDM770-es szériás XT-bõl van E-type.

Én nem látok egy E betût sem a 48-as nagytányérnál.


A sebesség mindent megold.

 


#1313
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
elsõ váltó kompatibilitás-tábla:

[ATTACH=CONFIG]2551[/ATTACH]

ebbõl egybõl az FDM770-es szériás XT-bõl van E-type.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1314
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

MTB-n van a nagy tányér.
de lehet a XTR t nem adom ell mert jobban nem tudok venni így vissza szokok a 44 re.

de igen a normál váltokat úgy be lehet játszani ha a kanala meg felelõ, értem itt hogy elégé nagy a fenti és a lenti vízszintes elemközt a távolság. utána a magasságal kell játszani és siker!
ha nem elég a távolság akkor valahol bele fog érni a lánc de nagyon


Küldtem privát üzenetet a témával kapcsolatban.
Egyébként szerintem többet tudsz a problémáról, mint az itt válaszadók.


A sebesség mindent megold.

 


#1315
tete007

tete007

    vendég

  • fórumtag
  • 144 hozzászólás
MTB-n van a nagy tányér.
de lehet a XTR t nem adom ell mert jobban nem tudok venni így vissza szokok a 44 re.

de igen a normál váltokat úgy be lehet játszani ha a kanala meg felelõ, értem itt hogy elégé nagy a fenti és a lenti vízszintes elemközt a távolság. utána a magasságal kell játszani és siker!
ha nem elég a távolság akkor valahol bele fog érni a lánc de nagyon

#1316
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás
A láncvilla-szöget is figyelembe kell venni a váltó választásnál, és külön van ezekhez megfelelõ átdobó. Ha jól emlékszem akkor a trekkingé ami kezeli a 48-as tányért az 63°-66°-os. A kerékpár váz paramétereinél ezt meg kell nézni, sajnos okozhatja a problémát.

Ridley Noah Fast 


#1317
andris

andris

    mod

  • globális moderátor
  • 10.714 hozzászólás
az egyik német oldalon ezt olvastam:
" Der LX Umwerfer FD-T660 ist mit Kettenblättern bis zu 48 Zähnen kompatibel und wurde für eine Kettenlinie von 50mm optimiert."

Tehát van olyan elsõváltó, ami 48-as fogaskerékig kompatibilis. Ha jól emlékszem, akkor kicsit más is a váltó kanalának az íve - talán laposabb. Plusz még az a különbség, hogy más a láncvonala a trekkingnek (50 mm) és az mtb-nek (47,5 mm).

De ha jól értelmezem, akkor most az az alapvetõ probléma, hogy az E-type elsõváltót nem lehet "feljebb emelni", hogy fel bírja tenni a láncot a 48-as tányérra.

@tete007
MTB-n használsz 48-as lánctányért vagy trekking kerékpárról van szó?
Ha trekking, akkor gyárilag milyen váltó van rajta?

Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu



#1318
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
eleg egyertelmuen le van irva a dokumentaciojaban... 44-32-22T / 44-32-24T. mas kombinacioval gondok lehetnek.

Front chainwheel tooth difference 20T / 22T
Min. difference between top and intermediate 12T

#1319
tete007

tete007

    vendég

  • fórumtag
  • 144 hozzászólás
hát hogy ami 42/44 et viszi jó 48 hoz cáfolom!
nem mindegyik ilyen
az E típúsnál meg az a gond hogy nem tudsz játszania magassággal szabadon és ez a buktatója
de akkor körbe kérdezek hogy ki mit tud a témáról

#1320
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

az elsõ váltóknak két típusa van: az egyik 42/44-es nagytányérhoz való, a másik meg 48-ashoz (treking).
na most az a kérdés, hogy az E-type-ból lehet-e kapni utóbbit.
ennek járj utána!


szerintem minden 42/44 átdobó tudja a 48-at is, a két tényér közötti kapacitás a lényeg