Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7437 hozzászólás a témában

#1301
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás

Ez igaz mind normál-, mind fordított állású váltóra?

Hát nem, a fordított a nagy felé, azaz felfele húz, míg a normál a kicsi felé, lefele húz. Tehát a normálnál lent hagyod, a fordítottnál fent. :-)

Ridley Noah Fast 


#1302
mobiltel75

mobiltel75

    újonc

  • fórumtag
  • 6 hozzászólás

És mindegyik egyedi darab - legalábbis én még nem láttam boltban.


Ezek szerint, ha (véletlenül) csak a rugó pusztul, akkor meg kell venni az új XL, XT váltót kompletten tizen-huszon-ezerért?
XL-XT-XTR váltók rugói között van-e különbség anyagminõségben és tartósságban?
Avagy rugó szempontjából tökmindegy melyik váltó mellett dönt a biker?

ezért teszel jót, ha mindíg legalsó állásban hagyod a váltókat


Ez igaz mind normál-, mind fordított állású váltóra?

#1303
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Általában mire a rugó elfárad a váltót összetartó csapolás annyira elkopik, hogy lógni fog az egész szerkezet, tehát hiába cserélsz rugót nem lehet majd pontosan beállítani. Ráadásul nem is egy rugóról beszélünk, mert van egy a felfogatásnál, egy a paralelogrammában meg egy egy kanál feszítõ. És mindegyik egyedi darab - legalábbis én még nem láttam boltban.


régi váltóknál elõfordul, hogy alig volt használva, de kegyetlenül lóg az egész

idõvel a rugó megzömül kissé, hosszabb tároláskor ezért teszel jót, ha mindíg legalsó állásban hagyod a váltókat

#1304
CMX

CMX

    vendég

  • fórumtag
  • 159 hozzászólás

Más:
Váltó visszatérítõ rugó. Szerencsére egyelõre ezzel nincs gond, de ha az elfárad,
akkor lehet csak a rugót cserélni, ugye?


Általában mire a rugó elfárad a váltót összetartó csapolás annyira elkopik, hogy lógni fog az egész szerkezet, tehát hiába cserélsz rugót nem lehet majd pontosan beállítani. Ráadásul nem is egy rugóról beszélünk, mert van egy a felfogatásnál, egy a paralelogrammában meg egy egy kanál feszítõ. És mindegyik egyedi darab - legalábbis én még nem láttam boltban.

#1305
mobiltel75

mobiltel75

    újonc

  • fórumtag
  • 6 hozzászólás
Köszönöm, mindkettõtöknek.

Újra kellett bowdenezni + váltót utána türelemjátékkal beállítani.

Egyébként melyik Bp-i kerékpárszervizzel vannak kedvezõ tapasztalatok?
Csak azt cserélik ki, ami rossz. Mást nem.

Más:
Váltó visszatérítõ rugó. Szerencsére egyelõre ezzel nincs gond, de ha az elfárad,
akkor lehet csak a rugót cserélni, ugye?

#1306
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás

Kis segítség, info kellene, srácok

6 éves a kerékpár, 1.5 hónapja volt nagy szervizen
tegnapról mára a hátsó Deore LX váltó (fékváltókaros a kerékpár)
elkezdett pontatlanul váltani, azaz NEM váltani
fogaskoszorú új, lánc új, elsõ lánctányérok újak
mi lehet a gond?

- elállítódott a váltó? - szakember állítsa be?
- a váltó nem kap kenést vmiért és beállt így a bovden pontatlanul húzza be?
- megnyúlt a bovden és újra kell bovdenezni?
- besz.rt váltó? - új váltó kell?

szervizbe már csak akkor viszem, ha tudom, h konkrétan mi a baj
ha a szervizen múlik kicserélik az egész biciklit, anyámmal együtt, csak hogy legyen bevételük

köszi elõre is a segítséget, srácok :)

lenne egy kérdésem, édesanyám szereti az almát, van-e neki piros kabátja?
innen monitor mellõl bármilyen választ adni szerintem lutri.
alapból az elkoszolódott bowdenház (esetleg szakadt, felszálasodott bowden a bowdenházban megszorulva), beállítatlan hátsóváltó és az elferdült váltófül, vagy ezek tetszõleges kombinációja okozza, de az én privát véleményem szerint inkább vidd szervizbe - még akkor is, ha azok a genyók csak pénzért hajlandóak segiteni. biztosan van olyna kerékpárüzlet a földön, aki számára nem csak egy egyszeri vendég vagy, és akár az a deformált világnézetük is lehet, hogy megjavítják neked az amit kell és semmi mást - csupán azért, hogy megelégedve távozz onnan, és késõbb hasonló kerékpáros problémával ismét hozzájuk fordulj.
én ismerek ilyen boltokat ;)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1307
CMX

CMX

    vendég

  • fórumtag
  • 159 hozzászólás

6 éves a kerékpár, 1.5 hónapja volt nagy szervizen
tegnapról mára a hátsó Deore LX váltó (fékváltókaros a kerékpár)
elkezdett pontatlanul váltani, azaz NEM váltani
fogaskoszorú új, lánc új, elsõ lánctányérok újak
mi lehet a gond?


1. Hat év használat után amennyiben nem cseréltek bowdeneket és bowdenházakat valószínûleg az a gond - el vannak koszolódva. Arról lehet felismerni, hogy a hátsó váltó nem azonnal reagál a lefelé váltásra, hanem "gondolkodik egy kicsit". (fordított rugóállású váltónál felfelé)

2. Ha cseréltek bowdeneket és házat, akkor valószínû, hogy a ház tömörödött. Ilyenkor elég utáánállítani, kb. 2 perc.

3. A váltószerkezet csapjaji elkoszolódtak, emiatt nehezebben mozognak => nehéz lesz váltani húzás irányba és oldás irányba lassú lesz a váltás.

3. A váltó visszatérítõ rugója elfáradt. Ebben az esetben a váltócsere a megoldás.

#1308
mobiltel75

mobiltel75

    újonc

  • fórumtag
  • 6 hozzászólás
Kis segítség, info kellene, srácok

6 éves a kerékpár, 1.5 hónapja volt nagy szervizen
tegnapról mára a hátsó Deore LX váltó (fékváltókaros a kerékpár)
elkezdett pontatlanul váltani, azaz NEM váltani
fogaskoszorú új, lánc új, elsõ lánctányérok újak
mi lehet a gond?

- elállítódott a váltó? - szakember állítsa be?
- a váltó nem kap kenést vmiért és beállt így a bovden pontatlanul húzza be?
- megnyúlt a bovden és újra kell bovdenezni?
- besz.rt váltó? - új váltó kell?

szervizbe már csak akkor viszem, ha tudom, h konkrétan mi a baj
ha a szervizen múlik kicserélik az egész biciklit, anyámmal együtt, csak hogy legyen bevételük

köszi elõre is a segítséget, srácok :)

#1309
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

Van. Minél kisebb a hátsó sor, annál kisebb a lánc rádiusza is => kevesebb fogban kapaszkodik, az egyes fogakra jutó terhelés nagyobb, és a lánc szemei is többet fordulnak el egymáshoz képest, tehát gyorsabban kopik a hajtáslánc.

S ugyanez fordítva is igaz, országúti versenyzõk legalábbis gyakran ezért tesznek kompakt hajtást, mert kisebb a tehetetlensége, azaz könnyebben gyorsítható, s a hajtás is valamivel jönnyebb (a hajtómû tehetetlenségi nyomatéka kisebb) mint a megfelelõ nagyobb, pl 50-36 kompakt a „szokásos" 53-39 helyett.

#1310
CMX

CMX

    vendég

  • fórumtag
  • 159 hozzászólás

Azzal tisztában vagyok, hogy a hajtómû fogaskereke, és a fogaskoszoró fogaskerekeinek aránya alapvetõen meghatározó.
Kérdésem az lenne, hogy ha mondjuk a hajtómû legnagyobb kereke/fogaskoszoró legkisebb kereke=4, akkor van-e jelentõsége, hogy az 44-11 bõl vagy 48-12-bõl, vagy pl52-13 ból jön-e össze ez az áttételi arány?


Van. Minél kisebb a hátsó sor, annál kisebb a lánc rádiusza is => kevesebb fogban kapaszkodik, az egyes fogakra jutó terhelés nagyobb, és a lánc szemei is többet fordulnak el egymáshoz képest, tehát gyorsabban kopik a hajtáslánc.

#1311
rajnaszil

rajnaszil

    vendég

  • fórumtag
  • 11 hozzászólás
Azzal tisztában vagyok, hogy a hajtómû fogaskereke, és a fogaskoszoró fogaskerekeinek aránya alapvetõen meghatározó.
Kérdésem az lenne, hogy ha mondjuk a hajtómû legnagyobb kereke/fogaskoszoró legkisebb kereke=4, akkor van-e jelentõsége, hogy az 44-11 bõl vagy 48-12-bõl, vagy pl52-13 ból jön-e össze ez az áttételi arány?

#1312
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
na látod mindig tanulok valamit :)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1313
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

[ez látod igaz.
csak az volt a fejemben, hogy a 770 és a 660-is viszi a 44-et és a 48-at is (ha bilincsesrõl beszélünk) emiatt nem is néztem át a táblát rendesen.
de ha bilincsesben nem tér el a 4-es és 48-ashoz való elsõváltó, akkor E tipusban sem kéne, hogy eltérjen - és akkor már mehet is fel valamelyik.


Csak egy nagyon "apró" eltérés van a kettõ között, a 48-asnál 8mm-rel feljebb kéne rakni a váltót, ami az E típusnál lehetetlen.


A sebesség mindent megold.

 


#1314
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
elvileg mindenki hozhat shimano bowdent és házat tõlünk, kétféle bowden van, "rozsdás" és rozsdamentes (mindkettõ köszörült) illetve bowdenházból van többféle (váltónál sp40 és sp41 attól függõen hogy kell-e a zsirzóbélés vagy sem)
kupakokból többféle is van, de sok olyan van aminek a kiszerelése 100-as vagy 1000-es, és emiatt sok kisker nem veszi meg, mert fél, hogy soha nem fogy el... :(


Én nem látok egy E betût sem a 48-as nagytányérnál.

ez látod igaz.
csak az volt a fejemben, hogy a 770 és a 660-is viszi a 44-et és a 48-at is (ha bilincsesrõl beszélünk) emiatt nem is néztem át a táblát rendesen.
de ha bilincsesben nem tér el a 4-es és 48-ashoz való elsõváltó, akkor E tipusban sem kéne, hogy eltérjen - és akkor már mehet is fel valamelyik.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1315
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
vettem a boltban váltóbovdenházat, de annyira rugalmatlan a cucc, hogy alig forog a kormány. Amúgy eddig hosszú volt, most elvileg kiigazítottam méretre és mindkét esetben fogja a kormányt.

néztem, hogy asszonykáén sima shimano van (acera váltóhoz, gondolom nem volt sok pénz), de az sokkal vékonyabb és flexibilisebb. Esetleg tudja valaki, hogy hol lehet gyári shimano bowdent venni? A kupakról pedig, hogy sima fém megy a váltóbowdenházra is, vagy a mûanyag? A helyi boltos nagyon jól szerel és nagy a tudása, de bosszantó, hogy néha csak azért kapok valami gyengébb cuccot, mert éppen nincs jobb....

#1316
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
en 36/22es slxet hasznalok rockring nelkul, a sajat atdobojaval... kifogastalan. ha az atdobon mulik, siman lehet az egesz hatso sort hasznalni. irtam is rola:
Plojekt Blájen: M665 a végsõ 36/22 megoldás

#1317
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.067 hozzászólás

sziasztok

eddig 3*9es rendszert használtam a következõ alkatrészekkel:
x9 hátsóváltü
x9 elsõváltó
x9 trigger shifter
m770 hajtókar standard tányérokkal

idén váltottam 2*9 rendszerre
minden maradt csak a hajtókarra 36-24 tányérok kerültek

azonban ebben az esetben az elsõ váltó megfelelõ beállítása nem lehetséges...túl sok hézag marad a terelõlemez és a tányér fogai közt ezáltal hamar leesik a lánc illetve óvatoskodni kell a váltással

milyen elsõváltót ajánlotok a probléma kiküszöbölésére? lényeg hogy felülhúzós/ down swing kialakítású legyen

amire én gondoltam:

-SLX M667 ez kifejezetten 2*9-re van tervezve max 36os tányérral ha jól látom
Shimano SLX M667 Conventional 2x9 Front Mech | Buy Online | ChainReactionCycles.com
ez nálam mûködne rendesen? nem kell a hozzávaló hajtõkar? illetve nem igényel rockringet vagy hasonló dolgot?

- 2*10 xt elsõváltó
ezt használhatnám az x9 trigger karral? milyen rendellenességet okozhat? ha csak annyit hogy nem tudok teljesen keresztbe váltani az nem gond


szerintem a 2*9-es slx váltó jó lesz neked. ilyet használok, 2004-es xt hajtómûvel, 26/36 lánckerekekkel, ohne rock-ring és xt váltókarral. mûködik, de: felfelé szerintem nagyobb erõt igényel a váltás, illetve valamivel többször esik le a lánc, mint korábban a 3-as rendszer. gondolom utóbbit a rock ring hiánya is okozza. beállítani picit macerásabb.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1318
dzsonhee

dzsonhee

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 687 hozzászólás
  • LocationBad Goisern
sziasztok

eddig 3*9es rendszert használtam a következõ alkatrészekkel:
x9 hátsóváltü
x9 elsõváltó
x9 trigger shifter
m770 hajtókar standard tányérokkal

idén váltottam 2*9 rendszerre
minden maradt csak a hajtókarra 36-24 tányérok kerültek

azonban ebben az esetben az elsõ váltó megfelelõ beállítása nem lehetséges...túl sok hézag marad a terelõlemez és a tányér fogai közt ezáltal hamar leesik a lánc illetve óvatoskodni kell a váltással

milyen elsõváltót ajánlotok a probléma kiküszöbölésére? lényeg hogy felülhúzós/ down swing kialakítású legyen

amire én gondoltam:

-SLX M667 ez kifejezetten 2*9-re van tervezve max 36os tányérral ha jól látom
Shimano SLX M667 Conventional 2x9 Front Mech | Buy Online | ChainReactionCycles.com
ez nálam mûködne rendesen? nem kell a hozzávaló hajtõkar? illetve nem igényel rockringet vagy hasonló dolgot?

- 2*10 xt elsõváltó
ezt használhatnám az x9 trigger karral? milyen rendellenességet okozhat? ha csak annyit hogy nem tudok teljesen keresztbe váltani az nem gond

#1319
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

elsõ váltó kompatibilitás-tábla:

[ATTACH=CONFIG]2551[/ATTACH]

ebbõl egybõl az FDM770-es szériás XT-bõl van E-type.

Én nem látok egy E betût sem a 48-as nagytányérnál.


A sebesség mindent megold.

 


#1320
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
elsõ váltó kompatibilitás-tábla:

[ATTACH=CONFIG]2551[/ATTACH]

ebbõl egybõl az FDM770-es szériás XT-bõl van E-type.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.