Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Please log in to reply
7430 replies to this topic

#2481
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
SLX hátsó váltóhoz milyen kar lenne az ideális? ár/teljesítményben a középkategóriát céloznám meg.

#2482
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Hali!

A kérdésem az lenne, hogy olyan váltót lehet egészségesen használni, ami alapból 7sebességre van tervezve, de a bringa hátsója csak 6sebességes? Vagy mindenképp 6sebességes váltót vegyek majd rá? Vagy be lehet úgy lõni precízen hogy úgy mûködjön mint ha 6sebességes lenni, a feszítõ-finombeállító csavarokkal meg lehet csinálni?

igen

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#2483
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Hali!

A kérdésem az lenne, hogy olyan váltót lehet egészségesen használni, ami alapból 7sebességre van tervezve, de a bringa hátsója csak 6sebességes? Vagy mindenképp 6sebességes váltót vegyek majd rá? Vagy be lehet úgy lõni precízen hogy úgy mûködjön mint ha 6sebességes lenni, a feszítõ-finombeállító csavarokkal meg lehet csinálni?


Igen.

#2484
Ðani

Ðani

    újonc

  • fórumtag
  • 4 posts
Hali!

A kérdésem az lenne, hogy olyan váltót lehet egészségesen használni, ami alapból 7sebességre van tervezve, de a bringa hátsója csak 6sebességes? Vagy mindenképp 6sebességes váltót vegyek majd rá? Vagy be lehet úgy lõni precízen hogy úgy mûködjön mint ha 6sebességes lenni, a feszítõ-finombeállító csavarokkal meg lehet csinálni?

#2485
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Köszi gaboca1 kipróbálom.
Azért fontos adat még a láncvillahossz is. Nekem az elõzõ vázam egy magellan volt. Mikor kicseréltem erre a scott ösztelósra, ugyanaz a lánc már rövid volt( hosszabb a láncvilla)


Jogos az észrevétel mindkét részrõl, errõl megfeledkeztem. Szóval 424mm láncvillánál érvényes a 107 szem!Az elv mûködik más hossznál is, de ott ki kell tapasztalni mennyi szem maradhat.:)

#2486
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Köszi gaboca1 kipróbálom.
Azért fontos adat még a láncvillahossz is. Nekem az elõzõ vázam egy magellan volt. Mikor kicseréltem erre a scott ösztelósra, ugyanaz a lánc már rövid volt( hosszabb a láncvilla)

Igen, ezt múltkor én is mondtam neki, hogy nem minden bringán lesz így jó. Egy monti láncvillája 405-430mm, ami 5cm különbség lánchosszban, azaz 4 szem.


A sebesség mindent megold.

 


#2487
kotovics

kotovics

    vendég

  • fórumtag
  • 178 posts

107 szemesre állítsd be a lánc hosszt, nekem ugyan ez a fogkiosztás van és így bírja a 44-32 22-11 fokozatot is és nem rázódik le a lánc lefelében sem.


Köszi gaboca1 kipróbálom.
Azért fontos adat még a láncvillahossz is. Nekem az elõzõ vázam egy magellan volt. Mikor kicseréltem erre a scott ösztelósra, ugyanaz a lánc már rövid volt( hosszabb a láncvilla)

#2488
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Nekem 11-32 a fogsorom, 22-32-44 pedig a hajtómûvem. Ehhez jó a rövid kanál ??
Ha a verseny hevében véletlen 44-32 váltok, (ami tudom hogy nagyon nem egészséges;)) jól értem hogy akkor okoz gondot a rövid kanál? Esetleg ide nem vált fel?


107 szemesre állítsd be a lánc hosszt, nekem ugyan ez a fogkiosztás van és így bírja a 44-32 22-11 fokozatot is és nem rázódik le a lánc lefelében sem.

#2489
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
vagy lehet esszel hasznalni a bringat, es nem kell 44-32es es 22-11es attetelt hasznalni
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#2490
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Nekem 11-32 a fogsorom, 22-32-44 pedig a hajtómûvem. Ehhez jó a rövid kanál ??
Ha a verseny hevében véletlen 44-32 váltok, (ami tudom hogy nagyon nem egészséges;)) jól értem hogy akkor okoz gondot a rövid kanál? Esetleg ide nem vált fel?


Ha olyan hosszu lánccal használod, hogy 44/32-õn jó legyen, akkor 22/11-en laza lesz a lánc, ha olyan röviddel, hogy 22/11-en jó, akkor 44/32-vel letörheted a váltót, jobbik esetben nem tudsz felváltani.
Azért van a hosszukanalas váltó, hogy a 27 sebességes bringa 27 sebességes legyen :)
Cserébe hosszabb lánc kell hozzá, nehezebb, gyengébben feszít és sérülékenyebb.
Failure is always an option.

#2491
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Nekem 11-32 a fogsorom, 22-32-44 pedig a hajtómûvem. Ehhez jó a rövid kanál ??
Ha a verseny hevében véletlen 44-32 váltok, (ami tudom hogy nagyon nem egészséges;)) jól értem hogy akkor okoz gondot a rövid kanál? Esetleg ide nem vált fel?

Nekem is 32es a sorom és teljesen jó a rövid kanalas. Állítólag a 34eshez már kell a hosszabb kanál, nem tudom. Majd a szakik megmondják.
44-32 meg ne váltsál, lécci ! Ezt szerintem semmilyen váltó nem szeretné.
Marci

#2492
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Igen azt már próbáltam, de ott már teljesen kitekertem


Akkor tekerd vissza :)
...és állíts a bowdenen úgy hogy a legkisebbre váltasz, meglazítod a váltónál a bowden rögzítõcsavarját, megfeszíted a bowdent és visszahuzod a csavart.
Ezután a finomállítást az MJani által említett állítókával megteheted.
Failure is always an option.

#2493
kotovics

kotovics

    vendég

  • fórumtag
  • 178 posts

kotovics: a hosszabb nagyon fogszámokat tud átölelni....a kissebb valóban kevásbé sérülékeny, merevfarúra bõven elég a közép, sõt ha nem használsz olyan beteg áttételeket mint a 44/34 akkor a rövid kanál is elég lehet



Nekem 11-32 a fogsorom, 22-32-44 pedig a hajtómûvem. Ehhez jó a rövid kanál ??
Ha a verseny hevében véletlen 44-32 váltok, (ami tudom hogy nagyon nem egészséges;)) jól értem hogy akkor okoz gondot a rövid kanál? Esetleg ide nem vált fel?

#2494
Maggi

Maggi

    maximus

  • fórumtag
  • 13,648 posts
kotovics: a hosszabb nagyon fogszámokat tud átölelni....a kissebb valóban kevásbé sérülékeny, merevfarúra bõven elég a közép, sõt ha nem használsz olyan beteg áttételeket mint a 44/34 akkor a rövid kanál is elég lehet

#2495
Hosi

Hosi

    törzsvendég

  • jóváhagyásra váró
  • 431 posts

A váltókaron lehet állítani. Ahol a bovdenház megy bele a váltókarba, ott van egy tekerõ, tekerd kifelé.


Igen azt már próbáltam, de ott már teljesen kitekertem

#2496
kotovics

kotovics

    vendég

  • fórumtag
  • 178 posts
Egy kérdésem lenn, hátha valaki tudja a szakszerû választ?
XTR hátsó váltó vásárlásán töröm a fejem. Van ugye a normál kanalas(GS), meg a hosszú kanalas(SGS) mi az elõnye-hátránya az egyiknek-másiknak.
Rövid kanalas talán jobb lenne a sérülésveszély kisebb? (már 2 váltótartó fület elgörbítettem eddig. mindig beakad, elhajlik nekem)
tehát mitõl függ hogy a választható kanálhossz?

#2497
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Lenne egy kérdésem. Nem én szoktam szerelni a bringát, szóval egyáltalán nem értek hozzá, különösen nem a váltóhoz. Az elsõ XT váltóm valószínûleg rosszul van beállítva, mert ha a hátsót leteszem kis fogaskerékre egyszerûen a lánc hozzáér az elsõ váltóhoz és kerreg ha tekerek. Mivel lehet ezt állítani, melyik csavarral?


A váltókaron lehet állítani. Ahol a bovdenház megy bele a váltókarba, ott van egy tekerõ, tekerd kifelé.


A sebesség mindent megold.

 


#2498
Hosi

Hosi

    törzsvendég

  • jóváhagyásra váró
  • 431 posts
Lenne egy kérdésem. Nem én szoktam szerelni a bringát, szóval egyáltalán nem értek hozzá, különösen nem a váltóhoz. Az elsõ XT váltóm valószínûleg rosszul van beállítva, mert ha a hátsót leteszem kis fogaskerékre egyszerûen a lánc hozzáér az elsõ váltóhoz és kerreg ha tekerek. Mivel lehet ezt állítani, melyik csavarral?

#2499
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

De hol kapok mostanság 8 fokozatút?)


Aliviobol kapsz szinte bárhol, az szerintem teljesen jó.
Failure is always an option.

#2500
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 posts
Szóval, még a múlt hét szombaton nekiálltam a váltókaroknak. A balossal, vagyis az elsõ váltóéval kezdtem, gondolván, hogy az egyszerûbb. De amint kivettem a házábból, láttam, hogy jobb, ha én nem kezdek azokkal a kis kilincsekkel, rugócskákkal, amik ott bent vannak. Úgyhogy telefújtam WD40-nel, ami koszt kihozott, azt kitöröltem fülpiszkálóval, végezetül kapott pár csepp mûszerolajat, mert a WD40 nem kenõanyag... Ez valszeg jó lesz, annál is inkább, mert alighanem rossz fázisban fûztem be elsõre, kettesben volt, nem egyesben.
A hátsó váltó karján viszont nem segített a WD40-es fürdõ, az továbbra is akadt, úgyhogy kénytelen voltam szédszedni a kilincsek és rugócskák szintjéig, de nem találtam benne semmi különöset. Legalább rájöttem, hogyan kéne mûködnie, de amikor össze akartam rakni, az egyik rugó, ami "visszaengedõ" kart támasztja, elugrott. Szerencsére a feleségem megtalálta - neki még jó a szeme - ott rejtõzött a térkõ egyik fugájában. Úgyhogy másnap innen folytattam, de akkor már odabent. Sajnos, amikor a "felhúzó" szerelvényt raktam a helyére, észrevettem, hogy a rajta lévõ kilincs élébõl letört egy darab, az egyik sarka. Elég kemény anyagokból van összerakva ez a cucc, elkopni nem tud, kenést se nagyon igényel, viszont úgy látszik, ridegen törik...
Sajnos azt már nem tudtam kipróbálni, hogy esetleg fél kapcsolókörömmel is mûködik-e, mert az egészet összefogó, központi bordás csavarnak az volt a biztosítása, hogy elverték a végét, és önmegsemmisítést követett el, amikor széttekertem. Nem tudtam rá az anyát visszakapatni. A kar egyébként már az összes fokozatot végigkapcsolta ebben az állapotában, legalábbis "üresen".
Másnap kértem menetvágót a szomszédtól, de azt se tudtuk rákapatni, talán jobb is, mert ahogy néztük, ez valamiféle finommenet... Bevittem a munkahelyre, de ott se tudtak vele mást csinálni, mint levágták a csavar összezömült végét. A maradékra aztán rá tudtam kapatni az eredeti csavarjának a maradék két menetét, és jól meghúztam. Nagyon nem tudtam megtépni, mivel csak a bowdenhúzó bigyókánál kézzel tartottam ellent, de a kar így sem mûködött ezután. Kicsit kijjebb engedtem, ezek után már "jó" volt, tehát a meghúzási nyomaték se mindegy. Azonban, amikor visszaszereltem a házába - ugyanannak a három csavarnak a megfelelõjével, amiket a balosról is leszedtem - megint megszorult. Itt tartok most, lehet, hogy próbálok még igazítani az egytengelyûségén, de ennyibõl már tisztán látszik: senkinek sem javaslom, hogy szétszedjen egy ilyet... Asszem, nekem is kell vennem egy újat, mert ezt olyan állapotba sem sikerült visszahoznom, amiben volt, amikor elhoztam. (Lehet, hogy ezúttal tényleg újat kéne, mert ha elhozok még egy bontottat, és az ugyanígy (nem) mûködik, már nagyon híg lesz a leve... De hol kapok mostanság 8 fokozatút?)
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!