Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7437 hozzászólás a témában

#2241
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás

ezt tudom, hogy elmeletben igy van, de a gyakorlatban mi tortenik ha egy hosszut rovid(ebb)re cserelsz? van ket specim, ugyanolyan attetelek vannak rajta - az egyiken rovidebb mint a masikon (egyik x7 masik x9)? mit fogok latni, ha nem jo? nem valt, vagy beszukul a hasznalhatosagi tartomany?

Amennyire én tudom, vagy túl hosszú, vagy túl rövid lesz a lánc.
Ha túl hosszú, akkor lesz olyan váltópozíció ahol lóg, és beleér a láncvezetõ a fogaskerékbe. Major suckage.
Ha túl rövid, akkor lesz olyan váltópozíció, amibe nem tudsz felváltani, mert nem elég hosszú a lánc hogy elférjen a kerekeken.

hogy lehet megallapitani, hogyha a kezemben van a valto, az milyen hosszusagunak mondott?

A ráütött típusszámból. :P Rövidkanalas váltónak amúgy azt nevezik, ahol a kanál nem hosszabb mint maga a váltótest:
Feltöltött kép

#2242
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
ezt tudom, hogy elmeletben igy van, de a gyakorlatban mi tortenik ha egy hosszut rovid(ebb)re cserelsz? van ket specim, ugyanolyan attetelek vannak rajta - az egyiken rovidebb mint a masikon (egyik x7 masik x9)? mit fogok latni, ha nem jo? nem valt, vagy beszukul a hasznalhatosagi tartomany?

hogy lehet megallapitani, hogyha a kezemben van a valto, az milyen hosszusagunak mondott?

#2243
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás

no akkor legalabb azt mondjatok meg, hogy mi van ha hosszukanalas helyett egy kozepeset hasznalok. meg meret alapjan egyaltalan mi szamit rovidnek, mi kozepesnek es mi hosszunak (honnan ismerem fel, hogy ez az)?

44-22, es 11-34es sorokat hasznalok.

A váltók doksijában meg van adva, hogy mi a max fogszám-eltérés, amit kezelni tud. Minél hosszabb a kanál, ez a szám annál nagyobb. Tipikusan a háromtányéros hajtómûveken a kicsi és a nagytányér közti eltérést a rövidkanalas váltók nem bírják el.
A rendszeren a max. fogszámkülönbség a hajtómûvön számolt különbség plusz a soron számolt különbség. Pl. 30-52 / 11-25 esetén 22+14=36. Ettõl nagyobb vagy egyenlõ kell legyen a hátsóváltó befogadóképessége, oszt jólvan.

#2244
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
no akkor legalabb azt mondjatok meg, hogy mi van ha hosszukanalas helyett egy kozepeset hasznalok. meg meret alapjan egyaltalan mi szamit rovidnek, mi kozepesnek es mi hosszunak (honnan ismerem fel, hogy ez az)?

44-22, es 11-34es sorokat hasznalok.

#2245
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
azt honnan tudni, hogy a valtoful vagy a lancfeszito ferde? furan fut a lanc rajta, es mintha kicsit befele hajlana. nagyobb kerekeken nem is mukodik olyan jol.

egyik sem :) a valto rogzitocsavarjanal van annyi holtjatek, hogy az latszik. nem sok ez egy fel eves x9nel? vagy egy hasonlo koru x7em, annal kisebb a holtjatek, ott nem csavarodik el a lancfeszito vonala. mennyire szabad ennek lotyognie?

jah igen az kimaradt: ott a rogzitocsavarnal nem lehet vhogy feszesebbe tenni a dolgot?

senki? magyaran nem lehet? :)

#2246
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 hozzászólás
Sziasztok!

Van valakinek Pécs környékén levetett, régi xt (750-es) van lx hátsó váltója? Csak a kanál kéne belõle, az a lényeg, hogy az legyen egyenes.
Köszi.

#2247
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás
Jah annyira nem zavar mert a kis lánckeréken olyan 3 mm lehet a váltó és a fogaskerék közt. Az talán viszonylag közel van az ajánlott értékhez.

#2248
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Nah már kb. 200 km-t mentem az új felállással és minden jónak tûnik...

Annyi feltûnt viszont, hogy a hátsó váltó (105-ös hosszúkanalas) mintha le se szarná (már elnézést) a b-tension csavar állását. 12-25-ös sor van fent, és még ki is vehetném a csavart a helyébõl, akkor sem érne bele a 25-ösbe... Megpróbáltam utána betekerni félig, de nem vettem észre változást úgy sem... Most épp annyira van behajtva, hogy szoros és nem fog kiesni, így egész jó a váltás.
Rövid lenne a lánc? Kalkulátorral hoztam ki a mostani hosszt, és a Shimano ökölszabálynak is megfelel nagyjából (külsõ lánckerék / legkisebb fogaskerék esetén függõlegesen áll a kanál, talán egy-két fokot elõre hajolva - a Shimano doksi szerint így jó).


Ha rövidebb a lánc, mint ahogy a shimano megálmodta akkor az a csavar szinte semmit sem állít. De ne foglalkozz vele ha vált rendesen.


A sebesség mindent megold.

 


#2249
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás
Nah már kb. 200 km-t mentem az új felállással és minden jónak tûnik...

Annyi feltûnt viszont, hogy a hátsó váltó (105-ös hosszúkanalas) mintha le se szarná (már elnézést) a b-tension csavar állását. 12-25-ös sor van fent, és még ki is vehetném a csavart a helyébõl, akkor sem érne bele a 25-ösbe... Megpróbáltam utána betekerni félig, de nem vettem észre változást úgy sem... Most épp annyira van behajtva, hogy szoros és nem fog kiesni, így egész jó a váltás.
Rövid lenne a lánc? Kalkulátorral hoztam ki a mostani hosszt, és a Shimano ökölszabálynak is megfelel nagyjából (külsõ lánckerék / legkisebb fogaskerék esetén függõlegesen áll a kanál, talán egy-két fokot elõre hajolva - a Shimano doksi szerint így jó).

#2250
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás
Mivel fura volt, inkább nem vágtam le egyáltalán amíg nem jutok megnyugtató eredményre. Sejtettem hogy valahol itt lesz a para, köszi. :)

#2251
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
igen, arrol beszelek. szerintem az lesz a megoldas. remelem nem vagtad tul rovidre a bovdent.

alul vezetett bovdeneknel altalaban igy szokott lenni.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#2252
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás
Jah van egy kis fém fül a bowdenrögzítõ csavar váz felõli oldalán. Ezek szerint azon kívül kell menjen a bowden, és fölötte kell a csavar alá behúzni?

#2253
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
azt neznem meg hogy a valtonal jol van e elvezetve a bovden. mielott rogzited a csavarral, lehet hogy van ott valami kis iv vagy hasonlo amin kivul kell mennie.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#2254
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás
Most raktam össze egy hajtásláncot 105-ös elsõ váltóval és 7800-as Dura Ace kormányvég váltókarral...

Ami feltûnt, hogy a kar mozgásának kevesebb mint egyharmadát használja ki a váltó (és elég nehéz is a kis erõkar miatt). Ez így normális, vagy valamit elronthattam a bowdenhúzásnál?

(A hátsó, pozícionált karnál nincs ilyen probléma, ott megvan szépen az összes fokozat.)

#2255
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7.605 hozzászólás

A váltókanál speciel pont egyenes volt, a rugós rész volt megtekeredve. :)

Így már én is jártam.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#2256
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.140 hozzászólás

De érted, hogy igazából nincs is igazad, mivel a váltókanál speciel pont egyenes volt, a rugós rész volt megtekeredve. :)


Hát igaz...
Most így utólag átgondolva, nem is értem hogy ha a váltókanál görbe az miért okoz ilyent (ebböl a szempontbol csak a felsõ görgõ számít), pedig nekem ugyanilyen problémám volt már 2 váltóval is, mindkettõnek görbe volt a kanala. Egyengettem, jobb is lett, de sosem lett tökéletes. Azt hittem azért nem mert nem lett hibátlanul egyenes, de lehet hogy más is ferde volt nálam is...
Failure is always an option.

#2257
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás

Utálom, hogy mindig igazam van :)


De érted, hogy igazából nincs is igazad, mivel a váltókanál speciel pont egyenes volt, a rugós rész volt megtekeredve. :)
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#2258
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.140 hozzászólás

Ha a váltókanál ferde kicsit az is pont ilyen tüneteket produkál.


Nos, nekem megoldódott a hátsóváltó gondom - a megoldás - a látszólag jó XT Shadow mégsem volt az, volt egy szinte észrevehetetlen csavarás a mechanikában. De semmi sem volt feltûnõen ferde, s a végén már én is a váltófülre gyanakodtam, de akárhogy mértem, totál egyenesnek tûnt. (Ezt nagyon könnyû ellenõrizni egy betekert csavar és egy rákötött cérna segítségével - a legkisebb ferdeségre ugyanis a felni már más és más távolságra kerül a csavartól.) Sajnálom, mert a váltó ezen hibáját kábé sehogy sem tudom megorvosolni - így maximum pótalkatrésznek lesz jó. Magamtól nem jöttem volna rá, mivel emlékeim szerint sohasem csaptam úgy oda, hogy gond legyen vele.


Utálom, hogy mindig igazam van :)
Failure is always an option.

#2259
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Nos, nekem megoldódott a hátsóváltó gondom - a megoldás - a látszólag jó XT Shadow mégsem volt az, volt egy szinte észrevehetetlen csavarás a mechanikában. De semmi sem volt feltûnõen ferde, s a végén már én is a váltófülre gyanakodtam, de akárhogy mértem, totál egyenesnek tûnt. (Ezt nagyon könnyû ellenõrizni egy betekert csavar és egy rákötött cérna segítségével - a legkisebb ferdeségre ugyanis a felni már más és más távolságra kerül a csavartól.) Sajnálom, mert a váltó ezen hibáját kábé sehogy sem tudom megorvosolni - így maximum pótalkatrésznek lesz jó. Magamtól nem jöttem volna rá, mivel emlékeim szerint sohasem csaptam úgy oda, hogy gond legyen vele.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#2260
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.140 hozzászólás

Ha nem is lesz tökéletes, de a 9-as fogaskoszorú használható 8-as elsõ vagy hátsó váltóval.


nem


9-es fogaskeréksor használható-e 8-as váltóval:confused: Ha volt már ilyen kérdés akkor bocs:o


A látszólagos ellentmondás oka, hogy a 8-as váltókar nem lesz jó hozzá (nagyobbakat húz), de 9-es váltókarral a 8-as rendszerhez tervezett hátsó váltó simán mûködik a 9-es soron.
Failure is always an option.