Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Kenõanyagok, tisztítás, karbantartás

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
1640 hozzászólás a témában

#1001
pali kj

pali kj

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.505 hozzászólás

És persze még mindíg folytathatom, a munkám miatt sokat kell utaznom, repülõvel is, az a környezetterhelés amit ez okoz messze nagyobb annál, mint amennyit bármilyen autóval össze lehet hozni.


azért itt vannak nagy tévedések. egy repülõ egy fõre levetített károsanyag kibocsájtása sokkal kisebb egy átlagos autóénál. az igaz hogy egy repülõ jobban terheli a környezetet mint egy autó, vagy egy bicikli, de sokat fejlõdtek az évek során...

on
én vízzel nem mosnám a láncot (fõleg nem a drága ivóvízzel amivel mosunk, meg a wc-t öblítjük), valõszínûleg nem jó neki. a petróleum vagy a benzin jó, de én eddig kb 2-szer mostam láncot és fölöslegesnek tartom. max letörölgetem a bringán pár átforgatással, aztán olaj neki (2-300 kilométerenként). sram pc1 és sram pc951 láncokat használok.
a pc1-es lánc 800 km után bbb láncnyúlásmérõvel mérve 0.75-ös nyúlással rendelkezik, ss felhasználás Budafoki út és társain. kenõanyagot bringamosás után kapott csak (kb 2 hetente, ami cirka 250-300 km).
a pc951-es még a 0.75-ös nyúlásba se esik bele, kb ezer km van benne, kb hetente kenve, ami 100-120 km-t jelent. kb 1000 km van a láncban.

:chin: Két kéz, és csak egy száj... ez a probléma az ivással!

http://tiszatavitekerok.hu/:bell:

#1002
Bigtibi

Bigtibi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 392 hozzászólás
Nem kekeckedni akarok csak kiváncsiskodok.
-Mit jelent az, hogy "ripityára" rört?
-Egy láncolaj egyik lényeges ismérve a jó kúszó tulajdonság. Ezt úgy értelmezem, hogy bejut mindenhová, tehát ha kimosod a láncot és bekened nem szabad olyan részének lenni ami kenés nélkül marad.
-Mit értesz az alatt, hogy még bírja? Nem jött szét, nem nyúlott meg? Én minden mosás után fellógatom a láncot (tudjuk a mosástól nyúlik :-) )és így jól látni mennyit kopott az elõzõ mosás óta. Nos pl. nekem pc 51 pár száz km alatt annyit nyúlott mint a deore 1500 alatt. Tudom ez lehet sok mindentõl, elég egy -két sárosabb maraton, de én pl. többet ilyet nem veszek.

Hát nézzük csak:

1, (elsõ láncom) 9-es Shimano LX lánc:
Kb 500-800Km ripityára tört.

Használat: minden használat után kimostam vízben, benzinben, megszárítottam, használat után teflonspréztem.

Szerintem a sok tisztogatás lehetett a probléma. Dante egyszer mondta, hogy a csapok körül nem szabad a túl gyakori tisztogatással kioldani az ott megtapadt olajos szemetet, mert az mintegy perselyezi, keni a csapot.
Lehet benne valami...

2, (második, jelenlegi lánc) rossz tapasztalatom miatt ezután vettem egy olcsó SRAM PC951 láncot, ezt eddig egyszer sem szedtem le a bicajról, sosem mostam ki, csak törlöm, utánna olajozom.
szintén 500-800 lehet benne, de még bírja.

üdv
J



#1003
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest
Hát nézzük csak:

1, (elsõ láncom) 9-es Shimano LX lánc:
Kb 500-800Km ripityára tört.

Használat: minden használat után kimostam vízben, benzinben, megszárítottam, használat után teflonspréztem.

Szerintem a sok tisztogatás lehetett a probléma. Dante egyszer mondta, hogy a csapok körül nem szabad a túl gyakori tisztogatással kioldani az ott megtapadt olajos szemetet, mert az mintegy perselyezi, keni a csapot.
Lehet benne valami...

2, (második, jelenlegi lánc) rossz tapasztalatom miatt ezután vettem egy olcsó SRAM PC951 láncot, ezt eddig egyszer sem szedtem le a bicajról, sosem mostam ki, csak törlöm, utánna olajozom.
szintén 500-800 lehet benne, de még bírja.

üdv
J


Minden kenõanyagnak van egy minõsítése, aminek elvileg megfelel. Ha ezek megvannak akkor össze lehet hasonlítani a kenõanyagokat, és innentõl kezdve a márkának már nincs is nagyon jelentõsége.

Én amúgy sem hiszek abban, hogy egy-egy kis cég a kenõanyag szinten a minimális kerékpáros felhasználásra külön olajakat kísérletezne ki, és gyártana le.

Gondolom mindegyik márka alatt valamelyik ipari kenõanyaggyártó terméke van forgalmazva.

Azt hiszem a mostani bikemag-ben van egy cikk, hogy a kerékpáros telózsírok, meg a csapágyzsírok kb. mind egy és ugyanazt a terméket takarják, csak a bringás szorzóval emelt árakon.

Amúgy valaki tud konkrétan olyan tapasztalattal szolgálni, hogy mondjuk x termék használata mellett a lánc elment n1 kilométert, és y termék használata mellett ugyanolyan lánc meg n2 kilométert?



#1004
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
Minden kenõanyagnak van egy minõsítése, aminek elvileg megfelel. Ha ezek megvannak akkor össze lehet hasonlítani a kenõanyagokat, és innentõl kezdve a márkának már nincs is nagyon jelentõsége.

Én amúgy sem hiszek abban, hogy egy-egy kis cég a kenõanyag szinten a minimális kerékpáros felhasználásra külön olajakat kísérletezne ki, és gyártana le.

Gondolom mindegyik márka alatt valamelyik ipari kenõanyaggyártó terméke van forgalmazva.

Azt hiszem a mostani bikemag-ben van egy cikk, hogy a kerékpáros telózsírok, meg a csapágyzsírok kb. mind egy és ugyanazt a terméket takarják, csak a bringás szorzóval emelt árakon.

Amúgy valaki tud konkrétan olyan tapasztalattal szolgálni, hogy mondjuk x termék használata mellett a lánc elment n1 kilométert, és y termék használata mellett ugyanolyan lánc meg n2 kilométert?

#1005
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest
Rosszul érted.:
Nem szarom le a környezetemet, próbálok minnél kevesebbet szemetelni,
de ez a tétel, amiról beszélünk semmit nem jelent.:
Egy alumíniumváz elkészítése, egy garnitúra gumi stb sokkal nagyobb terhet jelent a környezetnek, mint az én 100ml ásványiolajam, vagy annak az eldobható 100ml-es mûanyag flaskája (amit mellesleg elégetnek)

Fokozhatom, ha esetleg nagyobb autóval járnék, máris sokkal többet ártanék a környezetemnek, évente mint egy biciklista bicajának elõállítása.

És persze még mindíg folytathatom, a munkám miatt sokat kell utaznom, repülõvel is, az a környezetterhelés amit ez okoz messze nagyobb annál, mint amennyit bármilyen autóval össze lehet hozni.

Tehát igen, itt dimenziókról van szó.

Kulitokó, Te lehet, hogy megveszed a drága "bio"olajat prémiumáron, és ezáltal kevésbé szemmyezed a környezetedet, de képzeld el, hogy azok a menedzserek akik bezsebelik ezt a prémiumárat a termékükkel, késõbb meg a jó teljesítményõkért a saját prémiumukat is, a bahamákra fognak menni nyaralni, repcsivel, bérelnek vagy veszenek 1-2 jettski-t, Quadot, köszönhetõen a Te környezettudatos életmódodnak....

Dante.:
Én minden indulás elõtt bõségesen adok a max letörölt (de semmiképpen sem lemosott) láncnak, addig amíg már csöpög. A sok olaj, le is oldja a láncról a szennyezõdések egy kissebb részét. Összességében mondom heti kb 1x olajozással fél-háromnegyed évig volt elég a 100ml flaska. (átlag 50-60km-t mentem)

SZERK:
Dante, azért azt se hagyjuk figyelmen kívül, hogy te jóval komolyabb gépen tekersz jóval teljesítményorientáltabban, mint én. Ha nekem elkezdene nyikorogni a láncom túra közben (ami a teflonos lötyivel történt eddig) akkor megállok komótosan megkenem és megyek tovább.
Ha neked kell megálnod, akkor értékes helyezéseket veszíthetsz, amiért nem fog pótolni az, hogy egy évben 2000HUF-al kevesebbet költesz olajozásra. Ha én is versenyeznék, ezt én sem kockáztatnám meg...
De mint mondtam, én nem vagyok versenyzõ.


üdv
J.





Abban igazad van, hogy tobb szemetet csinalunk naponta haztartasi hulladekbol, de az szerintem eleg baj hogy leszarod ezt a kis aprosagot. Igazad van, mindenki szemetel, akkor miert ne szemeteljek en is. Peldamutato gondolatmenet.



#1006
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 hozzászólás

Azt meg, hogy mennyire környezetbarát az aktuális láncolaj nagy ívben szarom le, _sokkal_ több szemetet csinál mindannyiunk egyetlen nap alatt is, mint amennyit egy mûanyag dobozocska, vagy pár ml ásványiolaj okozhat.


Abban igazad van, hogy tobb szemetet csinalunk naponta haztartasi hulladekbol, de az szerintem eleg baj hogy leszarod ezt a kis aprosagot. Igazad van, mindenki szemetel, akkor miert ne szemeteljek en is. Peldamutato gondolatmenet.

#1007
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Na de mennyi olajt fogyasztotok? Sok pént elvisz a bringa, de konkrétan az 1km alatt leamortizált gumi sokkal drágább, mint az 1 km alatt fogyó láncolaj. Tavaly vettem Gardán 2 flakon FL-t összesen 10 €-ért, egyet országútira, egyet montira, s még mindkettõ félig tele van. Pedig nem keveset tekerek.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#1008
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest
Nem értek ezzel eggyet, hogy a müszerolaj nemjó lánckenésre.

Én egy viszonylag hígabb, de a varrógépolajnál (a varrógépolaj átlátszó szokott lenni) mégis jóval sûrûbb, már sárgás-barnás olajat használtam, általában minden tekerés elõtt (ez nálam 50-60Km) kentem, néha két tekerés után.

Az anyaggal nem spóroltam, a letörölt, de meg nem mostott láncra mindíg bõségesen raktam (valamennyi szemetet is mindíg leoldott).
Soha nem volt vele probléma, se essõben, se sárban, se fagyban.

Nem akarok én többszáz kilómétert menni kenések között, mert úgyis minden elindulás elõtt bekenem a láncot, olcsó olajjal ezt ugyebár szívfájdalom nélkül megteszem. (100ml kb 1/2 -3/4-ed évig volt elegendõ)



üdv
J

SZERK:
OFF:
korábbi (Rohloff-utántöltés) hozzászólásra reagálva
Azt meg, hogy mennyire környezetbarát az aktuális láncolaj nagy ívben szarom le, _sokkal_ több szemetet csinál mindannyiunk egyetlen nap alatt is, mint amennyit egy mûanyag dobozocska, vagy pár ml ásványiolaj okozhat.


nekem az a tapasztalatom (bár kicsit igénytelen vagyok lánckenést illetõen), hogy a sokezres olaj, és a kicsivel olcsóbb olaj (nem mûszerolaj, mert az tényleg semmire se jó) közt nem sok különbség van. a motorolaj szerintem se láncra való, akkor már inkább valami krosszmotorra tervezett láncspré. egyik haverom olyat használ és meg van vele elégedve. az is valami nyúlós massza.



#1009
Trek3900

Trek3900

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 305 hozzászólás
De bevált amúgy ez a W5 neked?


#1010
Dózer

Dózer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.361 hozzászólás
Múltkoriban vettem a Lidl-ben egy W5 vagy milyen nevû láncsprét,valami 500 forintért.Kb ugyan azt tudja,minta drágább hasonló löttyök,de igazából ennyi pénzt sem ér meg.

#1011
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Ez meglepõ, hogy nem bírt ki egyik se egy hosszabb túrát, kíváncsi lennék, miket használtál, vagy hogy egyáltalán helyesen kened-e a láncot. A különbözõ teszteken (ha kicsit utánaolvasgatnál) láthatod, hogy például a már említett Falex-teszten 3-4szeres különbség is van a különbözõ márkák között.

A Duna Maratont kár most bedobni példaként, mert az 1 óra agyagozás, majd azt azt követõ rászáradás azért erõsen specifikus.



Nekem van otthon HAFA lánsprém (ingyen volt), vízálló, nyomásálló, hõálló, stb. Kifújva elég ragacsos a matéria, de városi használat során is csak 200-300 km-t bír ki maximum.

Sima mûszerolaj (bár abból a sûrûbb) szerintem tovább bírja valamivel.

#1012
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár
Az elsõ láncom az elején (amíg le nem jött kívülrõl a ragacs) összeszedett mindent, kis faágat, falevelet stb. De a következõnél megtanultam, hogy le kell törölni kívülrõl a zsírt, aztán jó lesz. Semmi bajom nincs a gyári kenõanyagokkal. Nekem ezek a száraz idõre való olajok nem jöttek be, egy edzést nem lehet velük végigmenni, arra jók, hogy láncmosás után amíg nem rakom fel a bringára a láncot, ne rozsdásodjon. Mondjuk én montis vagyok. Az általad linkelt olajnak a nedves idõre való változatát használom.


A sebesség mindent megold.

 


#1013
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás

Víz és sárállóságban a csúcs a kmc láncok gyári kenõanyaga. Az idei szilvás hosszú után, nem kellett olajozni a láncot, mert a kenõanyag még mindig tartott. Szándékosan írok kenõanyagot, mert valamilyen ragacsos zsír.


Nekem elsõ dolgom, hogy azt a ragacsos szart lemosom, mielõtt közel viszem a bringához. Tavasszal Connex láncot tettem a gépre, elmentem gurulni és elkapott az esõ. Vagy 10km-t tekertem hazáig, a trutyi összeszedett mindent, amit a virsligumi rádobált. Csörgött, csattogott, váltani nem tudtam.

Hazamentem, lemostam, azóta soha többet nem hagyom rajta a gyári ragacsot a láncon. (szerintem nem is arra való, hogy úgy ahogy van felrakd, hanem hogy a gyártól a fogyasztóig ne szárazz állapotban jusson el)

Nekem ez vált be:
Feltöltött kép

Weldtite TF2 Dry



#1014
Dózer

Dózer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.361 hozzászólás

Ez meglepõ, hogy nem bírt ki egyik se egy hosszabb túrát, kíváncsi lennék, miket használtál, vagy hogy egyáltalán helyesen kened-e a láncot. A különbözõ teszteken (ha kicsit utánaolvasgatnál) láthatod, hogy például a már említett Falex-teszten 3-4szeres különbség is van a különbözõ márkák között.

A Duna Maratont kár most bedobni példaként, mert az 1 óra agyagozás, majd azt azt követõ rászáradás azért erõsen specifikus.

Castrol,Rohloff,Berner,Motorex,Finishline,most hirtelen ezek jutnak eszembe.Tisztítás,törlés után olajoztam a láncot,lehetõleg jó pár órát hagytam rajta a cuccot,a felesleget meg letöröltem.Kivétel ezalól a Castol,mert az "rágumisodott" a láncra,törölni nem lehetett és nem is kellett.
Olvastam anno a Bikemagban a kenõanyagtesztet.Lehet hogy van különbség a cuccok között,de korántsem akkora a jelentõségük,mint ahogy ezt állítják.Való igaz,én nem laborban mértem a különbözõ értékeket,"csak"bicikliztem.Elsõ években szentírásnak vettem a Bikemagban olvasottakat.És beszereztem a speciális láncolajakat.Akkori biciklizési mennyiségemnél egy év alatt ,elköltöttem kenõanyagra egy lánc árát.Ez nem óriási összeg,de ha értelmetlen,akkor minek?Persze az akkori sznob énemnek jobb volt,hogy az ilyen olyan,a teszteken kiválóan szereplõ olajokat használtam.Ma már kinõttem ebbõl.

Spray-t nem szeretek használni,mert könnyen rámegy az olajpára a tárcsafékre.

#1015
Bigtibi

Bigtibi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 392 hozzászólás
Egyetértek Dózerral!!!
Van nekem egy irományom amit valamikor régen Lenkei Petitõl kaptam, akkoriban õ forgalmazta kishazánkban a rohloff-ot. Szóval ez a rohloff cég kiadvány a kb. amit a láncról és a kenésérõl tudni kel. Sajnos nem tudom a neten elérhetõ-e, de érdemes lenne mindenkinek elolvasni. Pl. a mûszer olaj teljesen alkalmatlan a lánc kenésére.
Rohloff olajat és is használtam a de + olajozás nélkül nem igen tudtam végi menni 100km-t terepen még napsütéses idõben sem :-(

Sok-sok év bringázás után életemben elõször idén tavasszal vettem egy láncsprét 1100 Ft-ért. Nincs más neve, négy nyelven ez van ráírva. Szépen lehet adagolni, és semmivel sem gyûjti jobban a koszt mint a noname olajok, de ezzel sem tudok 100 km-t menni.

Én semmi fújós zsírt, se láncsprét, se Castrol-osat nem kenek rá, mert még itt is szedi a retket, és hót dzsuva lesz az egész meghajtásom...



#1016
Camping Joe

Camping Joe

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.592 hozzászólás
Én semmi fújós zsírt, se láncsprét, se Castrol-osat nem kenek rá, mert még itt is szedi a retket, és hót dzsuva lesz az egész meghajtásom...

'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'

ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960

#1017
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Ez meglepõ, hogy nem bírt ki egyik se egy hosszabb túrát, kíváncsi lennék, miket használtál, vagy hogy egyáltalán helyesen kened-e a láncot. A különbözõ teszteken (ha kicsit utánaolvasgatnál) láthatod, hogy például a már említett Falex-teszten 3-4szeres különbség is van a különbözõ márkák között.

A Duna Maratont kár most bedobni példaként, mert az 1 óra agyagozás, majd azt azt követõ rászáradás azért erõsen specifikus.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#1018
pali kj

pali kj

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.505 hozzászólás
nekem az a tapasztalatom (bár kicsit igénytelen vagyok lánckenést illetõen), hogy a sokezres olaj, és a kicsivel olcsóbb olaj (nem mûszerolaj, mert az tényleg semmire se jó) közt nem sok különbség van. a motorolaj szerintem se láncra való, akkor már inkább valami krosszmotorra tervezett láncspré. egyik haverom olyat használ és meg van vele elégedve. az is valami nyúlós massza.

:chin: Két kéz, és csak egy száj... ez a probléma az ivással!

http://tiszatavitekerok.hu/:bell:

#1019
Dózer

Dózer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.361 hozzászólás
Kipróbáltam az évek alatt rengeteg féle láncolajat,de egyik sem birt ki egy hosszabb turánál többet.Tehát nekem az csak legenda,hogy több száz km-t kibír egy kenéssel a lánc.Mûszerolajat én nem használok,mert túl hígnak találom.Közepes sûrûségû motorolajbol,kompresszorolajból,meg Makita lánckenõ olajból tudok válogatni,ezek vannak itthon.Nagyjából ugyan az a kenõképessége mindegyiknek.
Egy országúti versenyen nincs idõ láncot kenni,de egy montison már igen.A Duna Maratont megnyerõ két külföldi Meridás is kente a láncot a verseny közben.Biztos õk is Áfor zsírt használnak.
Ez hülyeség,hogy "500 méterenként láncot kell kenni",ha valami egyszerûbb olajat használ valaki.
Mint ahogy az is,ha valaki az xtr-es fully okozta érzést hasonlitja ahhoz,ha valami márkás olajat használ.

Egyébként meg tényleg nem kéne azon hisztizni,hogy valakik nem akarnak a többszázezres bicajra sem drága olajat venni,és nem egyeznek a vélemények.

#1020
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Látom megy az ész osztása, ebbõl nem maradhatok ki. :D A drágább láncolajok nem a lánc élettartamát növelik (nem feltétlenül), hanem a kenések sûrûségét, illetve a nagy nyomás alatt lévõ alkatrészek tehereloszlását (lánccsap, Falex-teszt, hogy összeálljon a kép) növelik, nem is kicsit. Rátehetem a 200 Forintos mûszerolajat a láncra, s a boltig tök jó is vele menni, ellenben egy középtányéros téglagyári emelkedõ felizmozás során úgy kinyomom a csapok közül, hogy csak na, s nyikorgó, kerregõ vacakkal fogok felérni a hegyre, ami ennek köszönhetõen sokkal könnyebben keresztbefordul, két fogason marad, szakad.

Lehet szerencsétlenkedni a boltbajárás során azzal, hogy 500 méterenként láncot kentek, de szerintem egy sport vagy akár élvezeti céllal bringázó elengedhetetlen, hogy normálisabb láncolajat használjon.

Amúgy például a Motorex pont azért nem vált be nekem, mert a Falex-fokozata érezhetõbben rosszabb, mint mondjuk egy Finish Line, Rohloff vagy akár Neoval, s kisértetiesen a noname olajakra hajaz.

Amirõl MJani beszél, az vaxolt lánc, országútisok használják, mert ugye egy esõs ironman versenyen is le kell nyomni 180 kilát, s ott se lehet kenegetéssel szívózni.

Ha meg valami sûrûbb cuccot használtok, pl Finish Line vax, azt elég 500 kilóméterenként újrarakni, s ebbe belefér mondjuk egy saras hosszútáv maraton is. Nem mindegy.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)