Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#1461
Írta 2013. október 01. - 00:45

#1462
Írta 2013. szeptember 30. - 22:33

10 napos vita nélküli pénzvisszafizetést vállal a gyártó, de inkább biztosra mennék.
#1463
Írta 2013. szeptember 30. - 21:09

Na jah, de azért ez már egy amolyan generált hisztéria. Egy intelligens töltõvel töltve az új LiPO akksik soha a büdös életbe nem gyulladnak ki.Valahol régebben olvastam, hogy volt olyan modellezõ aki nyáron a kandalló kitakarított tûzterében tárolta és töltötte az ilyeneket.
A gondot mindig az okozza hogy olcsó, nem balanszeres töltõvel töltötték az akksit. Ezeket nem lenne szabad forgalmazni sem. Na most mivel az ilyen olcsó töltõk nem figyelik külön-külön a cellák feszültségét, csak felnyomják a teljes pack-ot 7.4V, 11.1V, stb.. feszültségre, egyes cellákat képesek túltölteni, amit mint ismeretes a LiPO így "reagál le".
A LiPO-nál az a lényeg, hogy a 3.7V névleges feszültségû cellákat soha nem szabad 4.2V fölé tölteni. A balancer-es, intelligens töltõk cellánként figyelnek erre, így nem történhet meg a túltöltés miatti gyulladás.
A mechanikai behatásokkal kapcsolatban pedig annyit, hogy tényleg vasvillát kell beleállítani, hogy kigyulladjon. Csapkodni, meg biciklivel elesni édes kevés hozzá.
A zárlat megint egy jó téma, azt nem szereti. Egyszer csatlakozó cserénél egyik haverom egyszerre vágta el a +/- vezetéket. A csípõfogó szépen rövidre zárta és felpuffadt az akksi. De akkor sem gyulladt ki. Az újabb LiPO-k nem gyulladnak ki olyan könnyen.
#1464
Írta 2013. szeptember 30. - 21:06

#1465
Írta 2013. szeptember 30. - 20:42

Valahol régebben olvastam, hogy volt olyan modellezõ aki nyáron a kandalló kitakarított tûzterében tárolta és töltötte az ilyeneket.A videóval kapcsolatban azért eszembe jutott, hogy tölteni mindig tûzálló zsákban töltöttem én is. Tuti ami ziher.
RC Fireproof LiPo Li Po Battery Safety Guard Charge Bag Safe 182 x 222 Mm | eBay
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1466
Írta 2013. szeptember 30. - 19:52

Ép ésszel használva az ég világon semmitõl sem kell tartani a LiPO-k esetében. Iszonyat hülyének kell lenni, hogy bajt okozzanak. Több RC repülõt láttam lezuhanni, szarrá törni, 100km/h feletti sebességnél és a LiPO nem gyulladt be, nem tépett szét családokat, sõt még csak fel se puffadt.


Vagy menj fel az RC fórumra erõt gyûjteni.

Szerk.: A videóval kapcsolatban azért eszembe jutott, hogy tölteni mindig tûzálló zsákban töltöttem én is. Tuti ami ziher.

http://www.ebay.com/...=item20d8a91525
#1467
Írta 2013. szeptember 30. - 19:38

Inkább maradok a LiIon-nál. Megveszem a lámpát a gyári akksival, akkor vita sincs abból, hogy elvész a garanciája. Még akkor is ha nem tudom olyan profin tölteni vagy rövidebb élettartamú lesz. Mindenesetre köszönöm szépen a tippet DannyL, mûszaki oldalról tényleg korrekt megoldás, de nyilván erre nem gondoltál, hogy ilyen veszélyek fennállnak.
#1468
Írta 2013. szeptember 30. - 19:31

Nekem meg a képemrõl égne a bõr, hogy nem hívtam fel rá a figyelmedet!Ha ilyen történne a bringán, leégetné a fél bõrömet.

persze tényleg nem törvényszerû, hogy a Li-polimerrel baj legyen de jóval nagyobb az esélye.
Ez nyilván így van de engem csak az zavar, hogy pl. a repülõs videón nagyon nézegetik start elõtt a gépet és egyszer csak ugrik a nép a tûztengerbõl. Pedig egy ilyen repülõ modellt eléggé félthetnek ahhoz, hogy csak úgy bele tennének gyanús akkukat. Nem gondolták, hiszen ilyen tényleg elõ sem fordulhat, gondolná az ember. Az látszik, hogy nem volt megrendezve.Túl van kissé misztifikálva ez a robbanósdni. Ha betartasz bizonyos szabályokat ami a töltésre és kezelésre vonatkozik, az életben nem fog ilyet produkálni.
Szóval elõfordul, ha bár biztosan nem rendszeresen de mint baleset, nagyobb az esélye mint a fém burkolatú Li-ion akku balesetnek.
Viszont repülõbe a kisebb súly miatt megéri kockáztatni. bringán azért még bele fér az a pár deka többlet.
Ha indulás elõtt nem üríted ki magad (bocs de) WC ügyben, akkor jóval nagyobb többletet kell cipelned.
A sok C kapacitásnak meg tényleg a hatalmas áram igényû repülõgép attrakciók energia löketénél van értelme. Egy lámpánál nincs ennek jelentõsége. Persze ez nem áll szemben azzal, hogy kiválóan használható a LI-polimer akku a lámpákhoz is.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1469
Írta 2013. szeptember 30. - 07:20

1 évig RC-ztem is vele, ott is kapott hideget-meleget.
Mindezen tapasztalatok alapján mondhatom, hogy a lenti videón látottakért meg kell kínozni az akkumulátort. Túl van kissé misztifikálva ez a robbanósdni. Ha betartasz bizonyos szabályokat ami a töltésre és kezelésre vonatkozik, az életben nem fog ilyet produkálni.

Persze, ha valakit ez nyugtalanít, akkor nem ér annyit az egész, használjon mást.

#1470
Írta 2013. szeptember 30. - 01:14

Most csak röviden válaszolok.
Nem úgy robban repesz hatással, hanem felfújódik és sisteregve szét durran, miközben szét spricceli a lángoló forró olvadó részeit.
Nagyjából így néz ki egy Li-polimer akku robbanás:
LiPo Explosion - YouTube
és ilyesmi:
Lipo Explosion - YouTube
meg ez:
World's Most Dangerous Battery! - YouTube
sõt..
Lipo Battery Fire Containment Test - YouTube
Ha ilyen történne a bringán, leégetné a fél bõrömet. Lehet, hogy megtanulnék katapultálni. Be kell látnom a LiPo nem a bringára való, fõleg nem a kínai. A LiIon egy fokkal jobb, de szépet tud durranni (1:15-tõl).
#1471
Írta 2013. szeptember 30. - 00:13

Nem úgy robban repesz hatással, hanem felfújódik és sisteregve szét durran, miközben szét spricceli a lángoló forró olvadó részeit.
Nagyjából így néz ki egy Li-polimer akku robbanás:
LiPo Explosion - YouTube
és ilyesmi:
Lipo Explosion - YouTube
meg ez:
World's Most Dangerous Battery! - YouTube
sõt..
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1472
Írta 2013. szeptember 29. - 23:14

A LiPo mûködésileg érzékeny a behatásokra vagy ez is tüzet, robbanást okozhat? Errõl egyébként nem tudtam, de szerintem van burkolata annak amirõl szó volt. Elvileg a mobiltelefonokban is LiPo van, nekem már párszor estek le telefonjaim és repült az akksi, eddig még nem volt baj.
#1473
Írta 2013. szeptember 29. - 22:55

Errõl majd keresek v. készítek, küldök képet.Az alu rúd beszorítását hogy érted? Széltében, hosszában és milyen mélyen? Hogy lesz annak megoldva a lencséje vagy egy központi lencse van? LED-et egyébként nem olyan egyszerû odatenni, akkor a gyári LED panel már nem jó, gyártani kell.
Azt úgy lehet elképzelni, hogy az a felület is mint egy fényforrás, úgy viselkedik, amirõl még fény jut ki az optikán. A nagy alsó világos (v. tükrözõ) felület külön fényforrásként kivetítésre kerül felfelé és vakít. Ezért érdemes alul lefedni minden világosat fény elnyelõ (fekete) réteggel, akkor jóval kevésbé vakít. A felsõ terelõ megoldja a maradékot. Ezt a nagy sík-domború lencsénél tapasztaltam.A lámpámnál fehér, ez maga a LED panel. Tehát akkor nem csoda, hogy vakít.
Más:
Bringa lámpához felesleges akkora nagy áramú akkut használni (persze lehet), amikor 5000mah 4S 65~130C Lipo Pack helyett még az 1C is kiszolgálja.
Ez azt jelenti, hogy rövidzárnál ott azonnal elszabadul 130X 5A = 800A?? .. meglepõen soknak hangzik, de ha a kapacitás 130-szorosát adja le áramban, az annyi lenne papíron. Annak az a hátránya, ha rövidzár keletkezik, akkor az akku ekkora árammal szinte felrobban, akkora hõ keletkezik a 130C leadásra képes akkuban.
A li-polimer akku elég érzékeny a szúró megütõdõ mechanikai behatásokra is, ami megsértheti megnyomhatja, esetleg átszakíthatja a burkolatát.
A Li-Fe akkut kérdezted. Az Lítum-VasFoszfát vegyületû.
A feszültsége kicsivel alacsonyabb de a hideg tûrése sokkal jobb a Li-polimer és Li-ion akkukhoz képest.
Li-Fe 3,3V 2300mAh ANR A123 - Origo Modell Kft. - Repülõ - Helikopter - Hajó - Autó - RC modellek
Az akkuknál több féle zárlat védelem létezik.
Általában sajátos megoldást használok rövidzár ellen. Pl. multifuse öngyógyuló biztosítékkal lehet jól védekezni. Az üzemi áram fölött kell lennie a biztinek és ha nagyobb az átfolyó áram, akkor automatikusan lekorlátozza alacsony szintre. Amikor megszûnik a zárlat, a kapcsolat másodperc alatt azonnal vissza áll.
Errõl mondok egy érdekes történetet.
Raktam össze akku pakkor bontott, állítólag "hibás" laptop akku pakkból, amiben nagyon lemerült cellák is voltak. Az az amirõl beszéltem.
A végén három kábel köteg jött ki az akkuk közül, a két legszéle és a középsõ balansz vezeték. Kettõ külön töltõvel töltöm a csoportokat.
Próbáltam a zárlat védelmet, akkor a réz huzal kötegeket össze érintettem abban a tudatban, hogy annak mûködnie kell és le kell kapcsolni a multifuse-nak. Elsõ pillanatban kicsi rövidet szikrázott de éppen csak alig, azután hiába nyomkodtam össze a vastag táp kábel kötegeket, már nem történt semmi. Szépen le is kapcsolt ahogy kell. Ilyenkor kb egy- másfél Amper folyik a körben tartósan.
Aztán a már teljesen össze állított akku csomagot valakinek mutattam és (azért óvatosan fogóval) megfogtam egy gemkapocs darabot és rövidre zártam vele az akku pakk védett pontjait és számítottam rá, hogy semmi nem fog történni, de történt. A gemkapocs felizzott és elcseppent. Jó, hogy nem bíztam vakon és fogót használtam, hátha jobban langyosodik. Hát igen csak "langyosodott", egészen olvadás pontig..
Aztán kezdtem számolgatni.
Van 7X2 cella. Mindegyiknél van 1,85 A-es védelem a körben. Annyit ki kell bírnia egy 18650-esnek.
Viszont ha össze adom, akkor 7 X 1.85A = 12.95A és efölött lép be a védelem.
Viszont úgy látszik, ez az áram már képes volt felizzítani a nagyobb ellenállású vas huzalt.
Szóval csoda és ördöngõsség nincs, de nem számoltam utána, hogy nem rézzel zárom a kört és annak más az ellenállása.
A vas huzal ilyenkor elkezd fogyasztóként mûködni, mert a védelem azt még kiszolgálja. Az akku cellák viszont nem kaphattak túlterhelést, mert egyenként cellánként védve voltak 1.85 Amper fölötti áramra.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1474
Írta 2013. szeptember 29. - 22:37

Ez nekem új, most találtam rá: Supernova M33 Pro és itt. Az ára miatt gondolom nem fog nagy népszerûségnek örvendeni.

#1475
Írta 2013. szeptember 29. - 21:12

#1476
Írta 2013. szeptember 29. - 20:28

Figyu. Egy 65C-s LiPO akksit egy lámpával a büdös életbe nem fogsz megfõzni, sokkal nagyobb áramfelvételû dolgok meghajtására is képes, kicsit még túlzás is ehhez a felhasználáshoz. De ha már üzemidõ, akkor jelenleg szerintem ez a legjobb.
A rövidzárlat az más kérdés, azt ne tedd. Szerintem nincs bennük ilyen védelem. A LiPO eléggé hevesen reagálja le az ilyen jellegû behatásokat. De mitõl kapna zárlatot?
Tudom, hogy nagyon erõs túlzás a 65C akksi a lámpához. Cserébe emiatt a karakterisztikája is nagyon stabil lesz, kis feszültségesés terhelés alatt, hosszabb üzemidõ. Valószínûleg, mivel LiPo, a LiIon-nál hosszabb élettartamú is és jobban bírja a rátöltést. Nem tudom pontosan a számokat, de gondolom még kisebb elméleti kapacitással is jóval többet fogok belõle kivenni mint egy hasonló kapacitású LiIon-ból. Nagyon köszönöm, hogy kikerested.
Fõleg én is a zárlat miatt paráztam. Újra megfordult a fejemben a kínai lámpa gondolata, abbam nem bízom, hogy nem csinál rövidzárat... Nézegettem a dx.com-ot, 1-7 LED között tengernyi választék van, elolvastam a review-okat. Továbbra sem jönnek be ezek a kínai csodák, semmit nem lehet róluk tudni, de annyi biztos, hogy a minõségükre majdnem minden review-ben panasz van. Úgyhogy maradok a Lumicycle-nél. Ennél nem gondolom hogy zárlattól kellene tartanom. Viszont nem tudom, hogy nem veszik-e el a garancia ha nem az eredeti akksijával használom...
#1477
Írta 2013. szeptember 29. - 19:30

Figyu. Egy 65C-s LiPO akksit egy lámpával a büdös életbe nem fogsz megfõzni, sokkal nagyobb áramfelvételû dolgok meghajtására is képes, kicsit még túlzás is ehhez a felhasználáshoz. De ha már üzemidõ, akkor jelenleg szerintem ez a legjobb.A túlmerülés miatt kevésbé aggódom, mint túlmelegedés, túlterhelés, rövidzár. Van valami elektronika az akksiban? Egy mobiltelefonakksi is nagyon komoly sérülést tud okozni ha felrobban, ha kigyullad, akkor pedig tüzet. Ezektõl tartok inkább.
A rövidzárlat az más kérdés, azt ne tedd. Szerintem nincs bennük ilyen védelem. A LiPO eléggé hevesen reagálja le az ilyen jellegû behatásokat. De mitõl kapna zárlatot?
#1478
Írta 2013. szeptember 29. - 17:02

Alapból nincs benne túlmerülés elleni védelem, de lehet hozzá kapni ilyen jelzõ, sípolós cuccot, amit ha rákötsz a balancer csatira használat közben, akkor sípol ha elérte a határt.
Én RC repülõben ilyet használtam a LiPO-hoz és hallottam még a levegõben is. De egyébként én ezt a lámpához feleslegesnek tartom, mert észre fogod venni amikor visszaesik a feszültség és jelentõsen csökken a fényerõ. Lekapcsolod és ámen, nem kell túlspirázni szerintem. RC-nél csak azért kell, mert ott ez a feszültség esés egyenlõ a lezuhanással, ami drága móka.
RC Helicopter LiPo Battery Voltage Meter Indicator Checker Tester Alarm 2 6S | eBay
Tápot vegyél ebay-en, vagy hobbyking-en, bagóért adják. 5A-est vegyél, azzal az 5000mAh-s akksit 1 óra alatt fel tudod tölteni. A töltõ is addig van hitelesítve.
12V 5A 60W AC Adapter Charger for IMAX B6 Balancer Charger EU | eBay
A túlmerülés miatt kevésbé aggódom, mint túlmelegedés, túlterhelés, rövidzár. Van valami elektronika az akksiban? Egy mobiltelefonakksi is nagyon komoly sérülést tud okozni ha felrobban, ha kigyullad, akkor pedig tüzet. Ezektõl tartok inkább.
#1479
Írta 2013. szeptember 29. - 16:48

Én RC repülõben ilyet használtam a LiPO-hoz és hallottam még a levegõben is. De egyébként én ezt a lámpához feleslegesnek tartom, mert észre fogod venni amikor visszaesik a feszültség és jelentõsen csökken a fényerõ. Lekapcsolod és ámen, nem kell túlspirázni szerintem. RC-nél csak azért kell, mert ott ez a feszültség esés egyenlõ a lezuhanással, ami drága móka.
RC Helicopter LiPo Battery Voltage Meter Indicator Checker Tester Alarm 2 6S | eBay
Tápot vegyél ebay-en, vagy hobbyking-en, bagóért adják. 5A-est vegyél, azzal az 5000mAh-s akksit 1 óra alatt fel tudod tölteni. A töltõ is addig van hitelesítve.
12V 5A 60W AC Adapter Charger for IMAX B6 Balancer Charger EU | eBay
#1480
Írta 2013. szeptember 29. - 16:22

A LiPO akksikon van egy balancer csatlakozó is, amit töltés közben rá kell szintén dugni a töltõre. Az garantálja, hogy az egyes cellákat kiegyensúlyozottan töltse, ne töltse túl, mert arra nagyon érzékenyek ezek a cellák. Igen, a lentebb tárgyalt Imax B6 és Turnigy tudják ezt is tölteni.
A 18650-es cella az LiIon, nem LiFE. A LiFE-bõl is van hasonló, de azok a cellák 3.3V-osak nem 3.6V-osak mint a LiION.
A linkelt töltõvel tudsz tölteni LIFe és LiPO és LiIon-t is. Autó akksihoz nem elég a töltõáram. 5A-ig tud tölteni, autó akksikat általában 10A-el töltik.
Én inkább ezt választanám: Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories (EU warehouse)
Thx. Szóval felejtsem el, hogy ezekkel autóakksit töltök? Az általad linkelt típus modernebb mint az accucel 8? Azt értem, hogy a töltõ profi, töltés közben nem aggódom, hogy baj lenne. Ha használat közben történne valami, van ezen az akksin elektronikus védelem?
Milyen tápot használsz a töltõhöz? Azt is innen rendeljek vagy itthon vegyek?