Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8736 hozzászólás a témában

#1221
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Szerintem valamit félreértett, a 40% a tárolásra volt értendő, nem a használatra. Használat előtt fel kell tölteni. Ahogy Balu is írta, csak hosszú pihentetésnél érdemes vele foglalkozni. Egyébként belegondoltam, végképp nem lenne időm, se kedvem bíbelődni a töltöttségi szinttel. Ha tönkremegy az akksi, akkor veszek másikat.



#1222
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Én még sose használtam a 40%-os üzemmódot, biztos túlléptem már egyszer-kétszer a romlási határt, de ha mondjuk 10%-ot vesztett nekem az is megéri ha készenlétben van

Itt nem is beszélhetünk éles határvonalról, inkább úgy mondhatjuk, minél alacsonyabb hőfokon tárolod (0 Celziuszhoz közelebb) és közben minél kisebb a töltöttsége, annál kevésbé öregszik.  A 40% töltöttség csak azért lett így megadva, nehogy a pihenés végére annyira kimerüljön az állásban, hogy mélykisülésbe megy át, egyébként minél alacsonyabb töltésről szólna a jótanács.. A lítium-ion elég jól tartja a feszültségét, kicsi az önkisülése, de azért érdemes nem teljesen minimumon tárolni a leírtak miatt.


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1223
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Érdemes ennyire foglalkozni azzal, hogy mikor töltöm fel az élettartam miatt? Úgy gondolom nem, de most már bogarat ültettetek a fülembe.

 

Én még sose használtam a 40%-os üzemmódot, biztos túlléptem már egyszer-kétszer a romlási határt, de ha mondjuk 10%-ot vesztett nekem az is megéri ha készenlétben van, tehát 80-90%-os töltéssel a 40% helyett, mivel általában vészhelyzetre/nem előre látott körülményeknél kell.



#1224
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Nem, ez csak akkor jelent komolyabb nyereséget, ha pl. valaki télire félreteszi a bringát és legalább fél évig nem használja az akkut. Egyébként a Nimh akkuknak is jobb ha fagypont körül, 40%-os töltésen tárolod a hosszú ideig használaton kívüli darabokat.

 

Egyébként a lámpa fejben, amit használok három, elektromosan  teljesen külön kör lett beépítve, amit három különálló akku csomag táplál. A hátsó vörös fényhez fel ragasztottam egy lapos lítion-ion cellát a nyereg alá, jól elszigetelve mindentől F.BS szlikongumi-pasztával, multifuse zárlat védelemmel a gumi réteg alatt. Elölről, az első világítási akkukról működik amikor bekapcsolom. Úgy kötöttem, hogy mindig a legnagyobb töltöttségű akkut használja a hátsó fény. Közben a hátul lévő akku cellát tölti amikor a hátsó akkut bekapcsolom és akkor is világít a vörös fény egy ideig, ha netán megszakad az első táp ellátás.Már volt ilyen korábban, hogy leszakadt a dugóról a vezeték. Igaz, van még első-hátsó fény szilikon vészvilágítás kivitelben is tartaléknak, végszükség esetére.

 

Akkor megnyugodtam. Ahogy eddig is, menetkészre töltöm. Ez a hátsó lámpa dolog egy kicsit bonyolultan hangzik. :) Nekem egy régebbi 3 LED-es Cateye van hátul, atomstabil tartóval (nem úgy mint az újak esetében). 2db AAA elem van benne, bár beletehetnék akksit is, de az elemmel fényesebb és egy szezont kibír. Ha nagyon sokat használom, akkor egy év alatt kétszer kell elemet cserélni.

 

Más:
CREE XM-L2 LED panelen levő LED-ek lencséjére lassan ráöntöttem fél (kis) kupaknyi isopropyl alkoholt, hogy leoldja az esetleges szennyeződést (hátha összefogdosták, ilyesmi), bár szemre tiszta volt minden. Nagyon rövid ideig hagytam állni, fél percen belül kézi levegő pumpával lefújtam minden alkoholt. A LED-ekhez nem értem hozzá semmivel, az alkholt öntöttem, utána kis nyomású levegőt kapott. Ezt már kérdeztem pár oldallal előbb is, kedves fórumtársunk írta, hogy a lencsék szilikongumiból vannak, illetve van rajta valami fedőhám. Látszólag nincs baja és a lámpa sokkal fényesebb mint a korábbi XM-L LED-ekkel. Mégis bosszant, hogy miért álltam neki alkohollal, nem ronthat-e a lencsék tulajdonságain, esetleg ha tényleg van rajta valami védőréteg, azt nem oldhatja fel? Gondolok arra, hogy akár egy pár százalékkal rontottam a hatásfokán.



#1225
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Nem, ez csak akkor jelent komolyabb nyereséget, ha pl. valaki télire félreteszi a bringát és legalább fél évig nem használja az akkut. Egyébként a Nimh akkuknak is jobb ha fagypont körül, 40%-os töltésen tárolod a hosszú ideig használaton kívüli darabokat.

 

Egyébként a lámpa fejben, amit használok három, elektromosan  teljesen külön kör lett beépítve, amit három különálló akku csomag táplál. A hátsó vörös fényhez fel ragasztottam egy lapos lítion-ion cellát a nyereg alá, jól elszigetelve mindentől F.BS szlikongumi-pasztával, multifuse zárlat védelemmel a gumi réteg alatt. Elölről, az első világítási akkukról működik amikor bekapcsolom. Úgy kötöttem, hogy mindig a legnagyobb töltöttségű akkut használja a hátsó fény. Közben a hátul lévő akku cellát tölti amikor a hátsó akkut bekapcsolom és akkor is világít a vörös fény egy ideig, ha netán megszakad az első táp ellátás.Már volt ilyen korábban, hogy leszakadt a dugóról a vezeték. Igaz, van még első-hátsó fény szilikon vészvilágítás kivitelben is tartaléknak, végszükség esetére.

 

 

 


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1226
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Én speciel max 4V-ra töltöm fel a 18650-es celláimat. Oszt viszek 1-2db tartalékot, a pilácsomba 1db kell belőle, mert csak 1.25w-os power led van benne.



#1227
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Általában kimondottan éjszaka biciklizem (spontán vagy tervezetten) vagy nappal indulok/éjjel érkezem, de nagyon távolra megyek és kiszámíthatatlan az egész. Tartalék töltésre is szükség van, ha netán valami baj történne. Muszáj teljesen töltött aksikkal mennem. Ha használat után nem töltöm fel, elfelejtem, vagy ha spontán akarok menni, akkor már késő. Érdemes ennyire foglalkozni azzal, hogy mikor töltöm fel az élettartam miatt? Úgy gondolom nem, de most már bogarat ültettetek a fülembe.



#1228
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Induláskor legyen tele az az akku, végül is az élettartam spórolásnak nem szabad az üzemidő kárára menni.

Több hónap tároláshoz már érdemes 40%-on, hideg száraz helyen hagyni.

 

Az egy másik dolog, hogy van amikor több út előtt nem töltöm fel, mert lusta vagyok foglalkozni vele.

Viszont ha fél-egy éjszakát kell átvilágítani, akkor mindenképp fel kell tölteni előtte.

Csak haza érni elég lehet a maradék töltés is, ha véletlenül sötétbe érsz haza.


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1229
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Köszönjük a tisztázást. Nálam a "rendszeres" 1-15 nap között van általában. A lámpa 30%-nál jelez először. Egy átlagos használat után még nem jelez egyik akksira sem. Tehát mindegyik 30% felett van. Ezek szerint nem feltétlen kell rohanni rádobni őket a töltőre.

 

Használat elött praktikus feltölteni. :)



#1230
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

A lítium-ion akkuknál csak a hosszú távú használat nélküli tároláshoz ajánlják a kisebb töltést.

ha rendszeresen használja valaki, akkor nyilván jó ha teljesen feltöltve készen áll a hosszú éjszakára is.

A 40% töltöttségi szint körüli, hideg száraz helyen való tárolás (kb. 0°C), lassítja az öregedési folyamatot.

 

Köszönjük a tisztázást. Nálam a "rendszeres" 1-15 nap között van általában. A lámpa 30%-nál jelez először. Egy átlagos használat után még nem jelez egyik akksira sem. Tehát mindegyik 30% felett van. Ezek szerint nem feltétlen kell rohanni rádobni őket a töltőre.



#1231
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

A lítium-ion akkuknál csak a hosszú távú használat nélküli tároláshoz ajánlják a kisebb töltést.

ha rendszeresen használja valaki, akkor nyilván jó ha teljesen feltöltve készen áll a hosszú éjszakára is.

A 40% töltöttségi szint körüli, hideg száraz helyen való tárolás (kb. 0°C), lassítja az öregedési folyamatot.


Balu1 módosította - 2014. április 14. - 20:27

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1232
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Sok múlik a töltő minőségén is.


Jogos, mivel USB-s az első is, hátsó is én a sima mobil töltőmmel töltöm őket. Egyszer megmértem Watt méterrel és variálja a teljesítményt, tehát legalább valamiféle biztonsági határt/csepptöltést tud, de persze nem rendelkezik Lupine szintű (re)kondicionáló intelligenciával. Ettől a kombitól elvárom hogy azt az 5-6 évet kibírja, a Knog addig úgyis fizikailag elhasználódik, a másikba meg lehet másik akkut venni.
 

A kínai lámpák hajlamosak arra, amit leírtál (sajnos ilyen volt a BikeRay is, ami nem kínai), hogy hirtelen kikapcsol.

 

Nem azt írtam hogy hirtelen kikapcsol, hanem hogy nem kapcsol be miután én kikapcsoltam, lásd lejjebb. Az előző BBB-m viszont igen de az AAA elemekkel működik, abból 3 db tartalék simán elfér mezben (és az alacsony üzemmódban kapcsol be, tehát ha a nagyban használtam amikor kikapcsolt akkor rögtön vissza lehetett kapcsolni menet közben, nagyon finom nagy gombja van).
 

A Lumicycle akksijaimra 5-7 év átlagos élettartamot írnak, a legjobb minőségű panasonic vagy sanyo cellákból vannak összeállítva,

 

Nincs tökéletes termék :) A Panasonicról annyit hogy a Sony Vaio Fit 11A laptopban használt (nem cserélhető) akkujuk tűzveszélyes, a Sony pénteken hívta fel a felhasználókat hogy hagyják abba a használatát.
 

Szerintem aki sportszerűen kerékpározik éjszaka, mindig két lámpával menjen


Ha tudom hogy komolyabb lejtőzés is lesz benne akkor viszek másodlagos lámpát (kormány 500 lumen, sisak ~150). Másképp pótaksi elég. Attól nem félek hogy spontán tönkremegy, és ha nem veszem észre hogy lemerül akkor pár másodperc alatt visszakapcsol egy gyenge pislákoló üzemmódba, így meg lehet állni és helyzetjelzőnek/hazajutáshoz még jó.

A baj ott volt hogy nem logikus a programozása, van rajta kijelző ami kék ha minden OK, pirosan villog ha merül (még x ideig működik annál az erősségnél), akkor több fokozatban tovább lehet kapcsolni alacsonyabb erőre (megint kék lesz), csak ha kikapcsolod akkor nem lehet már újra bekapcsolni mert a legerősebb fokozaton indul, amihez a szükséges minimális áram magasabb mint a még akku károsodás nélkül biztonságosan szolgáltatható áram. Ha szerencséd van akkor még gyorsan tovább lehet kapcsolni mielött rájön hogy már nem tudja az aksi az első lépcsőt, de minél jobban lemerült annál rövidebb ez az idő. Azt még meg lehet ilyenkor próbálni hogy ha hideg van melegíted egy picit. Végülis ez sikerült, a mobillal sikerült kijutnom az erdőböl, addig nem használtam és zsebben eléggé magához tért hogy tovább tudjam kapcsolni és hazajussak alacsonyabb üzemmódban.
 

A 100%-os pihentetést miért nem szereti? Erről még nem hallottam.


A pontos kémiát ne tőlem kérdezd, de a jelenség közismert; én azt csinálom hogy teljesen töltve tárolom ha épp kellene, de időnként teljesen kisütöm/újratöltöm. A Knog Blinder hátsólámpában pl. van egy olyan üzemmód hogy kisüti önmagát 40% töltésig ha hosszabb időre akarod tárolni.



#1233
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Legközelebb lenovot nézz. Annak van olyan drivere, h be tudod állítani, h max 60%-ig töltse, ami az akkunak ideális.


Használom, amit lízingelnek. ;)



#1234
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Azt nem tudom, viszont melós laptopjaimat szinte folyton töltőről használom, és 3, max 4 év alatt az akku megfexik benne. Az első akkucserém talán 2 éves korában lehetett...

Legközelebb lenovot nézz. Annak van olyan drivere, h be tudod állítani, h max 60%-ig töltse, ami az akkunak ideális.



#1235
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Meglátom meddig bírja a folyamatos rátöltéssel. Amíg nincs probléma, nem veszek másik töltőt. A 100%-os pihentetést miért nem szereti? Erről még nem hallottam.

Olvasgasd: http://batteryuniver...based_batteries



#1236
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

A biciklilámpánál merül, feltöltöd és lehúzod a töltésről. A laptopnál folyamatosan rajta tartod, az megint más. Nekem is ugyanez a tapasztalatom, a folyamatos töltés kinyírja az akksit. Ha nem mission critical, jobb levenni az akksit (feltöltött állapotban) és csak töltőről használni.



#1237
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Meglátom meddig bírja a folyamatos rátöltéssel. Amíg nincs probléma, nem veszek másik töltőt. A 100%-os pihentetést miért nem szereti? Erről még nem hallottam.


Azt nem tudom, viszont melós laptopjaimat szinte folyton töltőről használom, és 3, max 4 év alatt az akku megfexik benne. Az első akkucserém talán 2 éves korában lehetett...

#1238
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

@freddyke: li-ion-nak nagyon nincs szüksége a teljes kisütésre, nyugodtan tölts rá. De azt sem szereti, ha 100%-on pihen sokat.

 

Meglátom meddig bírja a folyamatos rátöltéssel. Amíg nincs probléma, nem veszek másik töltőt. A 100%-os pihentetést miért nem szereti? Erről még nem hallottam.



#1239
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

@freddyke: li-ion-nak nagyon nincs szüksége a teljes kisütésre, nyugodtan tölts rá. De azt sem szereti, ha 100%-on pihen sokat.



#1240
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás
Hmm... ezeknek a saját márkás lámpáknak nagyon egy lehet a beszállítójuk. Az Aldis és a Lidl-ös lámpa teljesen ugyanúgy van felfogatva, még az elemtartó is cserekompatibilis :D Az Aldis lámpa nem tud tölteni, de a töltő csatlakozójának ott van a gumiteteje :D