Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8736 hozzászólás a témában

#3461
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Nagyfrekis tüskék ilyen közelrõl egy-két v. több menetes csatolással még árnyékolt vezeték esetén sem biztos, hogy nem zavarnának.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#3462
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 hozzászólás

Elvileg szigetelt a kábel, tekercs nem jöhet létre

Ha csak szigetelt és nem árnyékolt, akkor dehogynem jöhet...

#3463
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

..miért van az, hogy a Polar és bármely hasonló wireless rendszer meghülyül attól, ha a lámpa tápkábelét feltekerem a kormányra?
Elvileg szigetelt a kábel, tekercs nem jöhet létre -
Amint a kábelt és az aksit messzire viszem, újra minden tökéletesen üzemel.

Igen, ez természetes akkor ha kapcsoló üzemü tápról megy a lámpa.
Az rengeteg kis elektromos zavar tüskét sugároz a környezetébe.
Mivel keskeny, rövid impulzusokról van szó, az a néhány menetes tekercs tökéletesen sugárzó adóvá teszi
a rajta futó lámpa tápfesz zavar impulzusait. A km-óra viszont egy rádió vevõ ami az impulzusok felharmonikusait ahhoz hasonlóan veszi, mint amikor egy rádió mellett próbálsz kávét darálni és csak a recsegés hallatszik. Ez lehet az oka a zavarnak.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#3464
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Rég volt fizikaóra...szóval, miért van az, hogy a Polar és bármely hasonló wireless rendszer meghülyül attól, ha a lámpa tápkábelét feltekerem a kormányra? Elvileg szigetelt a kábel, tekercs nem jöhet létre - vagy csak az akkumulátor közelsége zavarja? Nem tudtam rájönni, de tény, hogy nem barátok. :) Amint a kábelt és az aksit messzire viszem, újra minden tökéletesen üzemel.


Amennyire jól ment a matek, a fizika annyira nem, szóval megválaszolni nem tudom, inkább csak érdekel, milyen Polar-t zavar? Nekem szintén volt hasonló gondom régen, kódolatlan jeles, rádiós Ciclosport 4.4-el. Ha bekapcsoltam a ledes Cateye Uno lámpát, a pulzusmérés összezavarodott és a sebességmérõm jelét nem vette az óra. A lámpa áthelyezésével részlegesen megoldódott a gond, akkor legalább a sebességmérést ki tudtam trükközni, hogy menjen. (Próbálkoztam a lámpa belsejének árnyékolásával - alufólia és társai -, az nem használt, csak az áthelyezés olyan helyre, hogy a stucni és a villanyak lehetõleg a lámpa és a jel "szórásának" útjában legyen, így lett nagyjából oké.) A 2.4GHz-es, W.I.N.D.-es Polaromat viszont az égadta világon semmi nem zavarta még nálam. Olyan gondom volt csak, hogy mondjuk hátizsákkal futottam, és az órás kezemmel fogtam hátul alulról a hátizsákot, hogy ne rázkódjanak benne a cuccok. Na ilyenkor be szokott csipogni, hogy a mellkasi jeladót nem érzékeli.
Lámpád milyened van?

#3465
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

(Gyanítom, hogy rövidre zárt dinamó, fordulatszámtól függetlenül csak ~bizonyos "max áramnyival" fékez, fölötte telítõdik a vas... Ha viszont a terhelt kimeneten feszültség is van, akkor van egy "külsõ + terhelés" is aminek a teljesítményigénye hozzáadódik az elõbbihez, tehát nagyobb lehet az összterhelés, jobban fékez...) :)

Azért ez a része szerintem nem így van, de a többit nagyon pontosan leírtad mint legtöbbször általában.

Amíg a vas telítésbe nem megy, addig van indukció.
Aztán jön a másik mágneses pólus, ami ismét telítés felé viszi de ellenkezõ mágneses irányban.
Vagyis a mágneses mezõ összeomlásakor és az ellentétes mezõ felépülésekor ellentétes pólussal megint van indukció, amíg nem megy megint telítésbe a vas abban a mágneses irányban, de ezután megint megfordul a pólus, vagyis ez egy állandó folyamatot képez.

Ez, vagyis a rövidzár ill. a legnagyobb elektromos terhelés jelenti a maximális hajtási ellenállást a kerék felé.

Ennél több energiát nem tud a generátor sem elõállítani sem mechanikus formában igénybe venni semilyen kisebb terhelés mellett. Ami még áramot csökkentõ tényezõ az a tekercselõ réz huzal ohmos ellenállása.


Amikor ledet hajtunk róla, akkor a led, üzemi áramhoz tartozó nyitó feszültség fölött már akkora terhelést jelent a led a generátor tekercsének (esetleg a vas keresztmetszetnek), amit a 'dinamó nem tud realizálni. A led elviselne akár 1A-t vagy led típustól függõen akár többet is , viszont a bicikli 'dinamó nem tud (sokkal) többet leadni 0,5 Ampernél.

Ezért is mondjuk, hogy a led önszabályzó mert (ha megfelelõ ledet választunk), a saját igényei fölött már annyira beterhel egy kisebb max. teljesítményü áramforrásra, hogy az nem tudja nagyobb energiával kiszolgálni mint amire a maximális teherbírásával képes. Vagyis így nem lehet túl hajtani a ledet.

Lehetne kettõ ledet sorosan kapcsolni a jobb illeszkedés (kisebb veszteség) érdekében, viszont akkor lassabb sebességnél kevesebb lenne a fénye, viszont gyorsabb tempónál valamivel több lehetne elvileg, mert jobban illeszkedik a 6-7 +..V körüli feszültséghez.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#3466
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.199 hozzászólás
Rég volt fizikaóra...szóval, miért van az, hogy a Polar és bármely hasonló wireless rendszer meghülyül attól, ha a lámpa tápkábelét feltekerem a kormányra? Elvileg szigetelt a kábel, tekercs nem jöhet létre - vagy csak az akkumulátor közelsége zavarja? Nem tudtam rájönni, de tény, hogy nem barátok. :) Amint a kábelt és az aksit messzire viszem, újra minden tökéletesen üzemel.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#3467
uzi

uzi

    vendég

  • fórumtag
  • 126 hozzászólás
Thx, így már tiszta

#3468
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee
Dealextreme-féle Magicshine MJ-808 teszt (amin már több mint 1 éve vacilálok, rendeljem-e vagy sem) és összehasonlítás sok más brutál lámpával:
2011 Bike Lights Shootout | Mountain Bike News and Reviews
(igen, a warningos komment IS "érdekes" - remélem nálatok nincs vele semmi probléma)

#3469
DöG

DöG

    vendég

  • fórumtag
  • 229 hozzászólás

Az a rész nem teljesen tiszta, miért kisebb az agydinamó ellenállása bekapcsolt lámával. Valami akkor is felveszi a teljesítményt, nem mindegy lámpa + zener vagy csak a zener? (ami az én agydinamómban lehet ki van nyúlva persze) Más lesz az elektromosan gerjesztett mezõ ellenállása?

OFF:
Lehet, félreérthetõen fogalmaztam:
-Izzó kis sebességnél is már beterhel ~ellenállás; nagy sebességnél nõ az izzó belsõ ellenállása (PTK) = nõ a dinamófesz, de alig nõ a felvett áram.
-Zéner (led, vagy egyéb félvezetõ) kis sebességnél egyáltalán nem terhel ~szakadás; kritikus sebesség felett kezd egyre inkább beterhelni, alig nõ a dinamófesz, de rohamosan nõ a felvett áram.
Sebességtõl függ, hogy melyik esteben mekkora a fékezõ erõ.
(Gyanítom, hogy rövidre zárt dinamó, fordulatszámtól függetlenül csak ~bizonyos "max áramnyival" fékez, fölötte telítõdik a vas... Ha viszont a terhelt kimeneten feszültség is van, akkor van egy "külsõ + terhelés" is aminek a teljesítményigénye hozzáadódik az elõbbihez, tehát nagyobb lehet az összterhelés, jobban fékez...) :)

#3470
uzi

uzi

    vendég

  • fórumtag
  • 126 hozzászólás
Azért ne úgy képzeljétek, hogy annyira tekertem, hogy a hideg õszi szél felismerhetetlenségig torzította az arcomat 50 km/h-nál, mikor kiégett az izzó :) Éppen csak gurultam 6-8 km/h-val és rögtön kiégett. De ez már a múlté, felkerült a B+M Lumotec IQ Fly RT, bírja a nyúzást (és a túlfeszt) Ahogy Balu is feltételezte, a régi lámpa spéci halogén foglalatába nem lehetett más túrésû izzót venni. Alacsony sebességnél ez is villog, a nappali fény ledek tényleg elég agresszívek, javítják a láthatóságot (este automatikusan tompulnak a nappali fény ledek és a fõ led világít erõsebben)

Köszönöm a linkelt oldalt, érdekes volt. Az a rész nem teljesen tiszta, miért kisebb az agydinamó ellenállása bekapcsolt lámával. Valami akkor is felveszi a teljesítményt, nem mindegy lámpa + zener vagy csak a zener? (ami az én agydinamómban lehet ki van nyúlva persze) Más lesz az elektromosan gerjesztett mezõ ellenállása?

#3471
Aty22

Aty22

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 319 hozzászólás

AZ a lámpa a MagicShine . Kb. 3-4 hét alatt fog ide érni. Több haveromnak is van.
manston91: Azonnal megrendelheted ! Tökéletes lámpa, hatalmas fényerõ - elérhetõ áron. Ne szarozz, vedd meg gyorsan. Nem fogsz csalódni.


Az a 3-4 hét most inkább 5... :( van olyan megrendelésem ami a Hongkong-i postán csücsül 3 hete, még mindig nem rakták fel repülõre... utóbbi idõben marhán belassultak az ottani postások, nem tudom miért... lehet rizst kapálnak.

A lámpa egyébként piszok jó, érdemes megvenni és kivárni amíg megkapja az ember.

#3472
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.690 hozzászólás
AZ a lámpa a MagicShine . Kb. 3-4 hét alatt fog ide érni. Több haveromnak is van.
manston91: Azonnal megrendelheted ! Tökéletes lámpa, hatalmas fényerõ - elérhetõ áron. Ne szarozz, vedd meg gyorsan. Nem fogsz csalódni.
Marci

#3473
manston91

manston91

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.013 hozzászólás
Ilyet akarok majd én is rendelni. Ha megjön pár sort írhatnál róla:D
"Ride today, heal tomorrow"

#3474
uzi

uzi

    vendég

  • fórumtag
  • 126 hozzászólás
Ez a lámpa szokott MagicShine név alatt futni, biztosan meg leszel vele elégedve. Kiváncsi vagyok mennyi idõ alatt érkezik majd meg neked.

#3475
tboy72

tboy72

    vendég

  • fórumtag
  • 39 hozzászólás
Sziasztok "FÉNYBENJÁRÓK"!!!!
Sajnos eléggé le vagyok maradva a témával, ezért gyárilag próbálom megoldani a sötétben látás problémakörét.

Most rendeltem egy ilyet: DealExtreme: $79.62 MJ-808 HA-III SSC P7-C (SXO)3-Mode 900-Lumen LED Bike Light Set

Remélem nem faragok rá, bár amit a neten olvastam eléggé meggyõzõ!

Üdv: tboy

#3476
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Szerintem valószínûleg nincs semmi baja az agydinamódnak, csak jó erõben van, nagyobb áramot nyom ki az izzóra, mint amit az kibír! :D

Pontosan erre gondoltam én is, azért ajánlottam, hogy nagyobb watt számu izzót kellene bele tenni.
Visszont kerékpár boltban csak szabvány izzót árulnak, gondolom én.
A régi izzós szakboltok viszont megszûntek, mint a Tugsram mintabolt.

Szerintem jó is ha ezt az izzós témát lassan elfelejthetjük, csak a gond van vele több tekintetben, amellett, hogy nem elég hatékony.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#3477
DöG

DöG

    vendég

  • fórumtag
  • 229 hozzászólás

Úgy látszik ez az agydinamós kérdések hete lesz :) Az én shimano agydinamóm úgy látszik autóba akart kerülni, mert 12V körüli fesz jön le róla pár napja (a feszszabályozó adhatta be a kulcsot). A hátsó ledes lámpát ez nem zavarja egyelõre, van benne valami elektronika, de az elsõ sima izzós lámpa 100 méter alatt 2 körtét evett meg. Agydinamó javítás/csere úgy sejtem nem olcsó dolog, létezik elsõ lámpa beépített feszszabályzóval? (citybájkra lenne, max 5W teljesítménnyel, egyszerû halogén)

Szerintem valószínûleg nincs semmi baja az agydinamódnak, csak jó erõben van, nagyobb áramot nyom ki az izzóra, mint amit az kibír! :D Ha nincs terhelés, (a hátsó ledes fény alig fogyaszt), akkor nagyobb tempónál több 10 voltos feszültség is kijöhetne egy dinamóból, ami már áramütés veszélyes lehetne...
A legtöbb agydinamóba beépítenek egy combos Zéner-diódát, ami egy max fesznél határolja a kimenõ feszültséget, szerintem te ezt mérted (12V). ;) Ha "normálisan" be van terhelve a dinamó, akkor kissebb feszültségre áll be a kimenet (mint ha ott se lenne az a Zéner). Ha nincs terhelés (az izzó megszakad, vagy nincs bekapcsolva a világítás), akkor nagyobb sebességnél a Zéner beterhel, "megzabálja" azt az energiát ami egyébként a világításra fordítódna (nehezebb tekerni). :(
Skorinál olvashatsz részletesen agydinamóról, világításról, tuningról... :)

#3478
uzi

uzi

    vendég

  • fórumtag
  • 126 hozzászólás
Ha elkezdek alkatrészt nézegetni, annak mindig rossz vége lesz :) Rendeltem egy b&m Lumotec IQ Fly RTsensoplus -t, mert már tényleg gáz volt annyit cserélgetni az izzókat meg divatos nappali fénnyel járhatok majd :)
Ha szerencsém van gariban kapok új elsõ kereket is dinamóval, úgy látszik 2 vagy 3 év gari volt rá, a bicióbolt már megkérdezte a gyártót, remélem hamarosan jön válasz.

#3479
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
Balu1-hez kapcsolódva, én az általa is mondott okból kifolyólag csak LED-es lámpákat vásároltam a bringára agydinamóhoz, na meg a LED igen ritkán ég ki. :)
ps.: SON agydinamók is tartalmaznak feszültség szabályzót (én is azt használok) Schmidt Maschinenbau Produkte Dynamos
A.M.Bringánál ez is elérhetõ, bár nem filléres darabok.

#3480
uzi

uzi

    vendég

  • fórumtag
  • 126 hozzászólás
Korrekt led bekötésre még nem érzem érettnek magam, akkor inkább készen vennék lámpatestet.
Ilyen izzó van jelenleg benne, Birne 6V / 2,4 W Halogen Steck HS3 [Misc.]: Amazon.de: Sport & Freizeit
ebbõl nem láttam még nagyobb teljesítményût, mindenhol csak 2,4W-osat találok :(