Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Látni & látszani!

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
8736 hozzászólás a témában

#181
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

 

 

Viszont épp asszem épp te tettél fel egy lámpát (speciálisan tervezett tükörrel), annak a vetítési képe optimálisnak mondható. Közelre kevés szórt fény jut.

Távolabbra már valamivel több, és egészen messzire jut a legtöbb.

 

 

 

 

Igen, a Busch and Müller szerintem itt többet tett le az asztalra, mint az autógyártók  :o


  • Balu1 kedveli ezt

#182
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

A sok vagy kevés (a vakító az autók között), az attól függ mint a hajszálak száma, hogy hogyan vesszük.

A hajszál egyetlen is sok ha a levesben van, de ezer szál is kevés a fejünkön. :) 

 

Az viszont igaz, hogy a függőleges fény elosztását nehéz megoldani ezeknek a lámpáknak, hogy a túl közelre vetülő fényük minket se vakítson az aszfalton.

 

Viszont épp asszem épp te tettél fel egy lámpát (speciálisan tervezett tükörrel), annak a vetítési képe optimálisnak mondható. Közelre kevés szórt fény jut.

Távolabbra már valamivel több, és egészen messzire jut a legtöbb.

 

Ez az optimális eloszlás. Viszont nehezen kivitelezhető.

Ehhez készítették a spéci számítógép tervezésű tükrös felületet amiről már sokszor írtam..

 


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#183
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Egyes rosszul beállított autó lámpák néha előfordul, hogy vakítanak, de ez ritkaság.
Akkor vakítsunk mi is? Érdekes álláspont.

Lehet, hogy csak én figyelek ennyire erre? ...meg még sokan.

 

Szerintem naponta tucatjával látom a rosszul beállított lámpákat.

Megy a nyomorult az autópályán, 3 méterre világítja meg az utat.

Jön szemből a másik nyomorult, egyik szeme vak, a másik légvédelmi reflektort játszik.

Jön a harmadik, talán valami tuning lámpával. Egyik oldala jó, másiktól kifolyik a szemem. Mikor elment mellettem, akkor derült ki, hogy nem ködlámpával vagy távfénnyel küzdött mögöttem, hanem az az apró vacak a tompítottja lett volna, csak felfelé vetített.

 

A másik oldalról meg jött mögöttem valamelyik nap egy busz, azt hittem, csak a helyzetjelzője világít, olyan gyenge fénye volt. Mikor elment mellettem, akkor láttam, hogy egyáltalán nem gyenge a fénye, csak borzasztóan le van a felfelé szórt része korlátozva. Ilyen lámpát mindenbe! :D

 

Amúgy a lámpád nem vakít el téged? Kb olyan, mint az autóm lámpája. Távolra is szépen vetít, de a közelben akkora világos fénytócsája van, hogy alig látok tőle. Úgy néztem, hogy ez jellemző az új ledes csodalámpákra.



#184
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Most csak abba gondolj bele, egy kissé szóródó, kör alakú fény profil mennyire nem alkalmas arra, hogy mások zavarása nélkül láss is vele távolabbra előre magad elé.

Tudom mennyire zavaró tud lenni, ha nem tudok távolabbra nézni. Ha nem tudom beállítani az éles felső határvonalat felül a szembe jövők szemvonala alá mert nincs, egyszerűen nem élesen határolt és nem is egy síkban vetülő, (ívelt) a felső fény határ.

A másik, hogy nem egyenes, illetve nem megfelelő a szembejövők kímélésének és a legtávolabbra látásunk kompromisszumának megfelelően.

Tudom, épp elég sokat foglalkoztam vele, még amikor csak kezdtem egyáltalán LED-eket feltenni a bicikli elejére, amikor egyáltalán már lehetett venni ilyent kicsit erősebb fényűben 2003-4 körül, vörösben és sárgában. Aztán megjelentek az erős fényű kékek is. Azokat használtam sokáig.

Nagyon sokat tesztelgettem, próbálgattam akkor. Kérdeztem vakítok-e... Próbáltam keresni az elméleti-gyakorlati megoldásokat, hogy minél jobban lássak és minél kevésbé vakítsak.

Hatalmas energiát fektettem bele az ilyen tervezési munkákba.
Sokszor még annak ellenére is voltak negatív visszajelzések, de addig foglalkoztam ezzel, amíg meg nem szüntettem teljesen a problémát.

...aztán jön valaki (nem csak Te, de sokan), akik feltesznek egy szórt körprofilt világító lámpát, ami ha alacsonyabbra van állítva, akkor a távolabbra jó látást biztosító világításhoz kevés, de a felül kiszóródó fénye már arra elég, hogy vakítson.

 

Biztosan láttad már ezt a videót, de ez talán többet mond ezer szónál.

Erről beszélek, amikor valakit akár a nyakáig megvilágíthatok jó látást biztosítva az adott területen, anélkül, hogy elvakítanám.

 

https://youtu.be/i9bux6hhNG0?t=136


Balu1 módosította - 2019. szeptember 13. - 08:34

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#185
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
Egyes rosszul beállított autó lámpák néha előfordul, hogy vakítanak, de ez ritkaság.
Akkor vakítsunk mi is? Érdekes álláspont.

Lehet, hogy csak én figyelek ennyire erre? ...meg még sokan.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#186
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.570 hozzászólás

A lámpát (Cateye Volt500 XC) soha nem fogom sisakon hordani. 

Mi sem természetesebb, hogy lefelé irányítva van a kerékpáron. Városban, külterületeken ahol van világítás eszembe sem jut 500-on használni, a 100 is elegendő. Ha már kell az 500 akkor az autók pont ugyan annyit vakítanak szembe (többet) mint a lámpa, ezt a felvetést nem is értem. Pontosabban értem (és abban az esetben ha valaki felfelé vagy nem lefelé használja jogos is), de túlzónak találom nagyon. Országúton, autóval közlekedve ha a szembejövő lámpát figyeli az ember biztosan káprázni kezd a szemünk, de hát ki fókuszál a lámpákra és miért?  :D



#187
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

 

(Balu, szerintem nem nekem szántad, én a Lumintopot vettem)

 

Balu csak velem értett egyet, hogy még a gyenge vacak is tud vakítani :)



#188
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.703 hozzászólás

Közelről persze minden vakít, de 10m-es nagyságrendű távról már nem akkora vész az a LED a tükör alján.

Közben el is felejtettem, hogy nekem talán nincs is gyári állapotú S2+-m, van egy, amiben SST20 LED van (ez kisebb az XML-nél, tehát ugyanazzal a tükörrel jobban fókuszál), és van egy másik, amit még használok bringára, az meg 8 fokos lencsés.

A gyári állapotú (bár már van többféle leddel gyárilag is, ha jól rémlik) valóban nagyon szélesen terít, jól egybemosódik a hotspot a szórt résszel, de amúgy is fölöslegesen széles a fénye biciklire (nekem mindenesetre). Ha azt akarnám, hogy ne vakítsak vele, akkor kb az első kerekemet látnám vele, mást nem.

A lencsés volt a kedvencem, aztán a kisledes tükrös is meglett, és az jobban tetszik. A lencsével (azzal a konkrét lencsével legalábbis) elég sok fény elveszik a sok belső tükröződés miatt, meg az éleknél is kilép sok fény össze-vissza.

A tükröset is felül leragasztva használom egyébként, csak hogy tényleg ne vakítsak senkit, de pont azért rendeltem egy céleszközt is, mert abban úgy tűnt, minden egyben van, még a hosszú üzemidő is, ha lesz hozzá egy 4800-as vagy 5000-es akksim.

(Balu, szerintem nem nekem szántad, én a Lumintopot vettem)



#189
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás
A kínai piacos szemembe világítós tesztet velem is próbálták megcsinálni, de én leordítottam a fejét, "NEASZEMEMBEEE!!" ..oda le a másik fénye mellé, mert szemből mindegyik vakít.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#190
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Erre csak annyit tudok mondani, hogy régen a lengyel/kínai piacon volt, hogy úgy mutogatta az árus a huzallábas ledekkel teli lámpát, hogy a képedbe világított vele. Vakított. Örültél. Megvetted. Este bekapcsoltad, hát sokat nem láttál vele, hiába volt 21 ledes "csoda".

S2+-nál alapvető gond, hogy látszik maga a led a tükör aljában. Ez akkor is borzasztóan vakít, ha a tükörből visszavert fényt már bőven nem látod, tehát csak a szórt fényből kapsz. Pedig a szórt fénye nem olyan sok.



#191
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.703 hozzászólás

Kis túlmisztifikálást érzek a levegőben :)

Az Emisar ránézésre flood lámpa, (meg az S2+ is, és a kettő közül csak ezt ismerem) de ne hasonlítsunk össze egy szűk vetítésű lencsét egy széles szögűvel! Igaz, hogy nem olyan éles a határvonal a fő nyaláb, és az azon kívül eső gyengébb kéve között, de azért jól elhatárolható a kettő.

Ha az egész hotspot az úton van előttem pár méterre, akkor nem gondolnám, hogy a maradék szórt fény akkora károkat okoz a retinában.

(akit az is zavar, esetleg fontolja meg az otthon maradást)

 



#192
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Az ilyen lencsés megoldásokat pont azért használják, mert a teljes fénykévét kontroll alatt tudják vele tartani. És szemből fotózva pont nem látszik, hogy az egy 5, vagy egy 60 fokos lencse, szerintem.

(TIR = total internal reflection, vagy valami ilyesminek a rövidítése. Az egyszerű tükrös lámpáknál /S2+, stb/ van a LED direktben kilépő fénye is, ami mindig elég széles szögű. De odafigyelve azok is használhatóak.)

 

A helyzet az, hogy ha a lámpa fényénél látod a szembejövő arcát akár már 10-20 méterről, akkor az bizony vakít. Ami nem vakít, azzal csak az utat látod.
Az, hogy TIR  lencse van benne, az érdektelen. Pont ugyanazt csinálja, mint egy közönséges parabolatükör, csak ha nem retkes a felülete, akkor hatékonyabban. Vagy nem, mert az üvegben meg elveszik ugyanannyi fény, mint amennyi a tükörnél elveszne :D A TIR-ek egyetlen előnye talán az, hogy a led előtt van egy lencse, amivel tovább lehetne növelni a hatékonyságot, ehelyett egy csomó szórt fényük van ezeknek is. Lásd: Emisar D4S Frankó lámpa, de még frankóbb lenne, ha a szórt fényének a nagy részét előre vetítené. Így hiába jó a BUMM Ixon Space, ha ezt lekapcsolom, egy pillanatra alig látok valamit, pedig a hotspotot bőven felfelé irányítom :D



#193
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Valamennyi szóródó fény juthat a szembe, sőt ami ahhoz kell, hogy észrevegyenek, annyi szükséges is.

Az a baj, hogy az ilyen lámpák már vakítanak szemből, ha már látod távolabb is magad előtt az utat a fényüknél.

 

Minden használható gyakorlatilag, de amikor úgy állítod, hogy előre is láss, akkor már vakít. Az ilyeneknél szoktak "szentségelni".

 

Ezért lényeges a felső éles határvonal a lámpáknál, amivel még úgy megvilágíthatsz valakit lentről a nyakáig is, hogy közben ne vakítsd el a látását.

Erre valók a speciális, számítógép tervezésű tükrök, amiről itt már korábban szó esett.

Amit most rendeltél, az sisakon, a fény irányát szorosan kontroll alatt tartva használható, de fixen kormányra rögzítve vagy vakít, vagy épp eléd világít és távolabb már a sötétbe "szaladsz" bele.

Persze ez a Te döntésed volt és neked kell majd viselni a használata közben felmerülő kellemetlenségeket forgalmas utakon.

Terepen, vagy sisakon bárhol ez is jó lesz.


Balu1 módosította - 2019. szeptember 10. - 04:04

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#194
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.703 hozzászólás

Nem kötekedésnek szánom, de ha nulla fény jutna a szemünkbe a lámpából, akkor nem látnánk, hogy az ott egy lámpa.

Leszámítva az aszfaltról visszaverődő fényt.

A tompítottba meg... normál vezetésnél szerintem nem gáz, amikor szembe jön egy autó tompítottal. Ha refivel jön, az a gáz. 

Az ilyen lencsés megoldásokat pont azért használják, mert a teljes fénykévét kontroll alatt tudják vele tartani. És szemből fotózva pont nem látszik, hogy az egy 5, vagy egy 60 fokos lencse, szerintem.

(TIR = total internal reflection, vagy valami ilyesminek a rövidítése. Az egyszerű tükrös lámpáknál /S2+, stb/ van a LED direktben kilépő fénye is, ami mindig elég széles szögű. De odafigyelve azok is használhatóak.)

 



#195
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Ez lakott területen kívül, terepen jól használható, csak a forgalomban kell vagy sisakon használni ahol lebillented a fejed amikor valaki jön szemből, vagy kormányon nagyon lefelé fordítva, mert ez bizony vakít, ha a felépítését nézzük. Nincs benne semmilyen megoldás vakítás ellen. 

 

Ezt látja belőle a szembejövő, a vakító ledet, esetleg épp 500 lumennel.

volt500xc_07.jpg

 

Igen, biztos frankó fénye van, épp csak vakít.
És igen, a lámpa akkor is vakít, ha nem a fő fénykévében vagy benne. Egy StVO lámpába sem jó belenézni akkor sem, ha abszolút nem feléd van irányítva, hát még egy ilyen egyszerű megoldásba. (nem kell nagyon keresni, csak meg kell nézni egy modern autó tompított fényszóróját, abból is a tisztességesen beállítottat. Vakít? Naugye!)



#196
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.726 hozzászólás

Ez lakott területen kívül, terepen jól használható, csak a forgalomban kell vagy sisakon használni ahol lebillented a fejed amikor valaki jön szemből, vagy kormányon nagyon lefelé fordítva, mert ez bizony vakít, ha a felépítését nézzük. Nincs benne semmilyen megoldás vakítás ellen. 

 

Ezt látja belőle a szembejövő, a vakító ledet, esetleg épp 500 lumennel.

volt500xc_07.jpg


Balu1 módosította - 2019. szeptember 09. - 15:59

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#197
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.570 hozzászólás

Igen, azt a lámpát vettem de nem ott. 

Itt a gyári oldalhoz a link: https://www.cateye.c...hts/HL-EL080RC/

Lehet köpködni  :P

100/500 nem tökéletes mindenkinek, a műanyag bilincs nem hiányzik amíg a helyén marad a lámpa. 

Amúgy reggeli indulással 5:45 körül még a 100 is elég míg elérek a hegyig (van köztéri világítás). Ha hamar érek oda akkor feljebb kapcsolom de akkor már világosodik (és felfelé megyek). Kifejezetten éjjel nem megyek az erdőbe bringázni. A helyén kezelve rendben van. Nektek kevés lenne a fotóitok alapján. 

 

Futva a 350-es Petzl simán elég az erdőben, igaz más a sebesség.  



#198
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.703 hozzászólás

A Petzl-lel még az is lehet, hogy a magyar ipart is támogattad! ;)



#199
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Köszi mindenkinek, kivételesen nem igazán hallgattam rátok. 

15 000 Ft körül vettem egy Cateye 500 lumenes lámpát, tölthető, hibátlan nekem. Volt több fejlámpám is futáshoz Kínából, mindig a legrosszabb pillanatban adták meg magukat. A Petzl lámpámat meg csak töltögetnem kell és mindig működik. Persze ezek is kínaiak de más gyártási szórással azt gondolom.  

 

Pontosan melyik, csak hogy megköpködjük :)

Netán erről van szó?



#200
karakoram

karakoram

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.570 hozzászólás

Köszi mindenkinek, kivételesen nem igazán hallgattam rátok. 

15 000 Ft körül vettem egy Cateye 500 lumenes lámpát, tölthető, hibátlan nekem. Volt több fejlámpám is futáshoz Kínából, mindig a legrosszabb pillanatban adták meg magukat. A Petzl lámpámat meg csak töltögetnem kell és mindig működik. Persze ezek is kínaiak de más gyártási szórással azt gondolom.