Ez a lámpa amit látsz a képen, ilyen felépítésű, állítható fókuszú :
A felül kilépő fényt azért nem lenne célszerű szétszórni, mert az a távolra kilépő fénycsóvával azonos.
Akkor nem lenne távoli fény. Sőt, épp az a lényeg, hogy a felül kilépő fénycsóva minél erősebben megvilágítsa előre a távolba az üres, vagy épp akadályokkal teli utat. Viszont amikor megjelenik valami forgalom, azonnal lejjebb kell venni a magasságából. Ezért tartom nagyon hasznosnak a magasság állítást.
Ezekkel még 2003-ban kezdtem el "játszani" és még az első években rájöttem, hogy nagyon fontos a távolra világító erős fény. Viszont azonnal kell tudni tompítani amikor ez szükséges. Akkor még erős huzal lábas ledekből állítottam össze egy 200 db ledből álló fénysort és ott zongora zsanéron billent az egész, és azt már a markolat mellé szerelt váltó karral lehetett állítani. Nyilván nem a legelső változatot, de az ötlet, a billentés szükségessége a legelső kísérleteknél bebizonyosodott.
Eleinte még kézzel előre nyúlva próbáltam lejjebb följebb billenteni a rögzítésen, de az nagyon bizonytalanná tette a kerékpár használatát menet közben. Aztán kialakult.
Annak ilyen volt a fénye (még a HHH-n a Rekettyés büfétől nem messze)
Komolyan szebben oszlott el mint a mostani..
Itt is láthatod, mennyire lényeges a távolra történő világítás és a gyors tompítás is. Épp mint az autóknál.
A másik dolog ami nagyon hasznos, az éles felső határvonala a fénynek, ahol lefelé nagyon erős, de felfelé szinte nulla közeli a kilépő fénye. Ehhez képest lehet menet közben meghatározni, hogy a fény milyen magasságig emelkedhet, hogy szem magasság alatt mindent megvilágítson, de fölötte semmiképp ne vakítson és lehetőleg ne is zavarjon senkit. A következő videón megláthatod, hogyan gondoltam.
A mostani lámpával pár éve tesztelésként végig tekertem a Római-parton és közben a fény határvonalát folyamatosan az emberek szem vonala alatt igyekeztem tartani. Itt egy videó róla :
https://youtu.be/i9bux6hhNG0?t=40