Elhiszem, hogy a kiegyensúlyozott kerék az állványt már nem rázza be, de hogy a fékezésre is hatással legyen, az nekem nehezen elképzelhető.
A "speed wobble" beremegés a kerékpár-kerékpáros alkotta rendszer rugalmasságából ered. Szerintem a váz, villa és nyeregcső rugalmassága határozza meg leginkább a speed wobble hajlamot, de nem kizárt, hogy a kerekek, stucni, valamint a kormány merevsége is közrejátszik ebben. Emellett persze a versenyző súlya sem mindegy. Simán lehet, hogy a jelenség, ami egy 100+-os bringás alatt már 60 km/h-nál előjön, addig egy 60 kg-os versenyző alatt ugyanaz a bringa még 80-nál sem vibrál.
Ki lehet próbálni, hogy a vibráció leáll-e ha a kiállunk a nyeregből, mert általában ez az ellenszer, ha már megtörtént a baj.
OFF
Elvben azért kezd beremegni a bringa, mert a kerekek kiegyensúlyozatlansága okozta rezgés frekvenciája pont akkora, hogy gerjeszti a bringa-bringás rendszer sajátfrekvenciáját, ebből van a baj. Sajnos ez a sajátfrekvenciás dolog öngerjesztő, szóval egy jól kiegyensúlyozott keréknél is elő fog fordulni, csak esetleg pár kerékfordulattal később.
Ha az elméletnél maradunk, akkor megoldás az is, ha alacsonyabb vagy magasabb sebességgel megyünk, mert ekkor a kerekek forgási frekvenciája már nem esik egybe azzal a bizonyos sajátfrekvenciával. A nyeregből való kiállás pedig azért használ, mert ezzel elhangoljuk a rendszert, megváltozik a testtömegünk és a kerékpár kapcsolatának merevsége, ezzel a sajátfrekvencia értéke. Lehet, hogy a kormány elengedése vagy a lábunk felemelése a pedálról is működne, csak az kevésbé biztonságos
Ilyen szempontból a legrosszabb helyzetben vannak a régi, vékony csövű acélbringák, nagy vázmérettel és súlyos kerékpárossal a nyeregben. Ezeknél a legnagyobb a valószínűsége annak, hogy észszerű tempónál is beremegnek.
Gondolom böhöm vázkeresztmetszetű (merev) montival még nem tapasztalta senki a jelenséget. Pedig minden bringa hajlamos rá, csak mivel némelyik jóval merevebb, ezért sokkal magasabb sebességnél jönne elő rajta, mint amennyivel közlekednek vele.
Nekem ezzel a jelenséggel kb 20 km/h-nál volt tapasztalatom egy merev montin, amin egy nyüzüge hátsó csomagtartóra volt helyezve egy pár kilós táska. Ha a megfelelő sebességgel elkaptam egy kis úthibát rögtön elkezdte riszálni magát. Még durvább tud ez lenne a női vázas "parasztbicikliken". Ott aztán tud csavarodni a váz.
ON
Nagy versenycsapatoknál szokás a kiegyensúlyozás? Mert szerintem sem érezhető a kiegyensúlyozás hatása menet közben.
Amúgy is, más azért vesz drágán kerekeket, hogy azok könnyűek legyenek, ti pedig ólmot ragasztotok rá?!