
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj

Országútikról mindent
Indította
Endroo
, 2006. január 10. 21:34
#34241
Írta 2006. február 14. - 19:38

#34242
Írta 2006. február 14. - 10:29

Aladdin: hát igen megérintettél egy problematikát: ugyanis valóban van olyan, hogy többre vázra írják rá: monocoque, mintsem ténylegesen az egész vázat egyben "sütnék ki" (tényleg sütik a karbonszövetet). (ha az ember 200e Ft körül lát ilyen vázat, biztos lehet benne, hogy nem ilyen) Az igazi technológiában valóban az egész egyben készül, és már nemcsak a Fondriest csinálja, hanem többen. De kb. csak egy v. két modellt és azt is behatárolt példányszámban (évi 500-2000 között).
#34243
Írta 2006. február 13. - 21:22

Sajnos ez van. Ha valaki összetöri magát, lásd Beloki, nem az a baj, hogy nincs bicaj, mert drága, hanem az, hogy Belokin nincs bõr, meg ilyenek.
Szal nagy csapatnál megoldják, ha törik valami, van pénz, kicserélik... Ott kezd a gond, ha valakinek azt mondod, hogy a Tarmac SL 1mill8, akkor agyérgörcsöt kap, mer annyiért autót vesznek....
Szal nagy csapatnál megoldják, ha törik valami, van pénz, kicserélik... Ott kezd a gond, ha valakinek azt mondod, hogy a Tarmac SL 1mill8, akkor agyérgörcsöt kap, mer annyiért autót vesznek....
#34244
Írta 2006. február 13. - 19:50

Valóban, pl a Fondriest is a monocoque módszerrel gyártja a vázakat, ill talán csak az elemeket.
Kiöntik a két háromszöget, aztán... vagy esetleg már az egész vázat bizonyos gyártók?
Kiöntik a két háromszöget, aztán... vagy esetleg már az egész vázat bizonyos gyártók?
Minél jobban nézel ki, annál többet látsz be.
#34245
Írta 2006. február 13. - 10:51

LE lehet éppen egyben is gyártani karbonvázat, csak drágább a többinél, ezt hívják monocoque-nak, mondjuk a legolcsóbb sinsc 400e Ft alatt :-(. Szóval karbon és karbon között nagy különbségek vannak. Nemcsak gyártók szerinti minõségben, hanem azon belül is, ha a Trekket vesszük, az alap 5200-as karbon és a OCLV55-ös anyagú 5900 SSLx között, de csak tömegben, meg talán merevségben, mert utóbbi anyagszerkezete igencsak ritkás, azrét csak kevesebbet bírhat,mint a 5200-as, vagy egy kisebb esésnél is tönkre mehet (a kb. milliós érték), ami azért nem olyan ritkaság, pláne ha versenyez is az ember.
#34246
Írta 2006. február 13. - 07:56

#34247
Írta 2006. február 12. - 16:12

szvsz ha a scott ki mer adni (elég nagy felhajtással) egy all mountain- enduro vázat (ami már kb egy matrózköpés a legdurvább felhasználástól) karbon elsõ 3szöggel, akkor sztem hozzá lehet szokni a gondolathoz, hogy nyugodt lélekkel rá lehet próbálkozni a minõségi karbonn cuccok hosszútávú használatára....természetesen a névtelen, olcsó "betesszük a kinálatba hogy ilyen is legyen" termékekre ez nem vonatkozik.....
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#34248
Írta 2006. február 12. - 02:27

Hát ja. Sok pénzé remélem, hogy már nem kakit kapsz. Sõt, WCS-ék a felirat szerint titánt használnak erõsítésként a karbonkormányba, nem alut. Ha letörik, majd szólok...
Az ITM kormányszár az normál méretes, igaz-e? (ó hogy b@sszák meg)
Az ITM kormányszár az normál méretes, igaz-e? (ó hogy b@sszák meg)
#34249
Írta 2006. február 11. - 23:31

Gyerekek nem akarok nagyon okoskodónak látszani, de elég sok bizonytalanságot érzek az anygismeret és felhasználás terén. Ajánlom figyelmetekbe a matuzmaster honlapon lévõ vázanyagok (más alkatrészekre is jól illik) cikket, az elég jól összeszedett. A lényeg, hogy mindhárom anyagtípusból (acél, alumínium és kompozitok) lehet egyaránt nagyon jó és nagyon rossz dolgokat csinálni,azon múlik, hogy a tervezés és a kivitelezés milyen. Ennyi. B.Tom az ITM nem szokott gagyit árulni, szerintem jól jársz azzal a cuccal. Én spec az Itm Milleniumot ajánlanám, de csak azért mert nekem az szimpatikusabb.
A karbon vázak meg azért olyan drágák, mert nehéz a megmunkálás és még új dolog. Épp ezért csak a nagyobb cégek jól megtervezett és minõségi gépeken kivitelezett darabjait venném meg. Az alu meg ugyan valóban "emlékezik a rezgésekre", de pl. egy 200mm átmérõjû alurúdon egy traktor is átmehet anélkül hogy bármi baja legyen. Ezzel csak azt szertném érzékeltetni, hogy egy megfelelõen megtervezett alu váz is kibír 10-15 évet. (ennyi idõ alatt meg úgyis bringát cserélsz) Ez áll a kormányokra is. Mondjuk egy 250g -os országúti kormányt szerintem simán lehet használni 10 évig, míg egy 190g -os versenykormányt lehet érdemes szezononként cserélni versenyhasználat mellett.
A karbon vázak meg azért olyan drágák, mert nehéz a megmunkálás és még új dolog. Épp ezért csak a nagyobb cégek jól megtervezett és minõségi gépeken kivitelezett darabjait venném meg. Az alu meg ugyan valóban "emlékezik a rezgésekre", de pl. egy 200mm átmérõjû alurúdon egy traktor is átmehet anélkül hogy bármi baja legyen. Ezzel csak azt szertném érzékeltetni, hogy egy megfelelõen megtervezett alu váz is kibír 10-15 évet. (ennyi idõ alatt meg úgyis bringát cserélsz) Ez áll a kormányokra is. Mondjuk egy 250g -os országúti kormányt szerintem simán lehet használni 10 évig, míg egy 190g -os versenykormányt lehet érdemes szezononként cserélni versenyhasználat mellett.
#34250
Írta 2006. február 11. - 23:12

Jó, mondjuk én 10 év alatt kétszer estem csak, az egyik inkább csak olyan eldõlés-szerû volt sötétben mély homokban. (Egy mellékútra volt szórva.)
Úgyhogy most inkább attól félek, hogy ha alu-carbon kormányom, stucnim lesz és carbon villám, hogy a törésük miatt fogok egy jó nagyot esni. Az már a kisebb baj, hogy ha mégis véletlenül elesnék (elég óvatosan megyek :-) ) esetleg sérül a villa, kormány. Ez miatt gondolkozom hogy alu legyen vagy carbon, illetve a kettõ keverése.
Úgyhogy most inkább attól félek, hogy ha alu-carbon kormányom, stucnim lesz és carbon villám, hogy a törésük miatt fogok egy jó nagyot esni. Az már a kisebb baj, hogy ha mégis véletlenül elesnék (elég óvatosan megyek :-) ) esetleg sérül a villa, kormány. Ez miatt gondolkozom hogy alu legyen vagy carbon, illetve a kettõ keverése.
#34251
Írta 2006. február 11. - 22:33

Ez mind igaz, csak tegyük hozzá, ha aluvázad van, és esel, behorpad, de ha nem vészes, még használhatod. A karbonnál viszont kuka. Sajnos.
Én ugyan karbonvázat használok, de csak az országútim ilyen, a montivázat nem merném karbonból. Persze, ha nem számítana a pénz, akkor igen :-D
Én ugyan karbonvázat használok, de csak az országútim ilyen, a montivázat nem merném karbonból. Persze, ha nem számítana a pénz, akkor igen :-D
#34252
Írta 2006. február 11. - 20:27

A Trek valóban élettartam garit ad, ami azt jelenti, hogy amíg te használod a bringát ha ez 10 év... A Fondriest sajna csak 2 évet, bár nekem azt mondták, hogyha bármi gond van vele ennek letelte után, akkor is ki szokták cserélni a vázat.
Én továbbra sem érzem jogosnak a azkepticizmust a karbonnal kapcsolatban. Nézd meg az aprót, nem ritka az 5 évnél idõsebb darabok sem, ránézésre kiváló állapotban. Sõt a karbon vázat, én idõt állóbbnak tartom. Az vele a probléma, hogy mivel nem lehet a vázat egy az egyben legyártani, így a csövek összeillesztésénél más anyagokat használnak, és itt van a gyengepontja, mert ezeknél az illesztéseknél kezd el kilágyulni.
Én továbbra sem érzem jogosnak a azkepticizmust a karbonnal kapcsolatban. Nézd meg az aprót, nem ritka az 5 évnél idõsebb darabok sem, ránézésre kiváló állapotban. Sõt a karbon vázat, én idõt állóbbnak tartom. Az vele a probléma, hogy mivel nem lehet a vázat egy az egyben legyártani, így a csövek összeillesztésénél más anyagokat használnak, és itt van a gyengepontja, mert ezeknél az illesztéseknél kezd el kilágyulni.
Minél jobban nézel ki, annál többet látsz be.
#34253
Írta 2006. február 11. - 19:56

Ha ez tényleg igaz, és a karbon mondjuk 2-3 év alattt kukaérett, akkor mi ez a horribilis összeg a karbon vázakra, ha nem bírnak ki 3 évet. És hogy mernek egyes gyártók a karbon vázaikra (Fondriest,Trek) életartam garit adni? Egyáltalán ez mit jelent? A karbon élettartalma 3 év (mondjuk), és ezalatt a 3 év alatt vállalják rá a garanciát, utána mehetsz a sunyiba? Vagy az én életem alatt vállalják rá a garanciát? Vagy.
#34254
Írta 2006. február 11. - 17:43

Nem kell ezt az egészet túl misztifikálni.
Elvileg az alumínium az „emlékezõ” anyag és nem a karbon. Tehát az alu minden egyes ütést, rázkódást „eltárol”. Ezért is lágyulnak ki az alu vázak. Ha már buktál, akkor onnantól kezdve teljesen mindegy, hogy alu vagy karbon kormány volt a gépeden, onnantól rizikó – durvatúlzással - minden egyes kilométer. Jó, az alu talán jobban bírja a direkt ütéseket. Szvsz azért alakult ki ez a sztereotípia a karbon kormányokkal és stucnikkal kapcsolatban, mert most nyomatják a karbont, és kikerülnek agyonkönnyített darabok is, amik persze, hogy könnyebben megadhatják magukat. De ha az aluból is kispórolnák az anyagot… Amúgy nézve ezeket a karbon alk-éket, ez a veszély nem áll fent, mert nem sokkal könnyebbek, mint alu társaik, sõt…
Szerintem
Elvileg az alumínium az „emlékezõ” anyag és nem a karbon. Tehát az alu minden egyes ütést, rázkódást „eltárol”. Ezért is lágyulnak ki az alu vázak. Ha már buktál, akkor onnantól kezdve teljesen mindegy, hogy alu vagy karbon kormány volt a gépeden, onnantól rizikó – durvatúlzással - minden egyes kilométer. Jó, az alu talán jobban bírja a direkt ütéseket. Szvsz azért alakult ki ez a sztereotípia a karbon kormányokkal és stucnikkal kapcsolatban, mert most nyomatják a karbont, és kikerülnek agyonkönnyített darabok is, amik persze, hogy könnyebben megadhatják magukat. De ha az aluból is kispórolnák az anyagot… Amúgy nézve ezeket a karbon alk-éket, ez a veszély nem áll fent, mert nem sokkal könnyebbek, mint alu társaik, sõt…
Szerintem
Minél jobban nézel ki, annál többet látsz be.
#34255
Írta 2006. február 11. - 16:56

Mondjuk én ezt tervezem megvenni:
ITM alu-carbon Super Over kormány
ITM forged lite alu-carbon Super Over stucni
www.biondobike.hu
/alkatrészek/itm
Ez túlzás lenne? Eltörhet ?
Vagy olyat vegyek, ami csak alu?
ITM alu-carbon Super Over kormány
ITM forged lite alu-carbon Super Over stucni
www.biondobike.hu
/alkatrészek/itm
Ez túlzás lenne? Eltörhet ?
Vagy olyat vegyek, ami csak alu?
#34256
Írta 2006. február 11. - 14:25

Még profi oúti csapatnál is megesett, hogy egy ultrakönnyû karbonkormány elreccsent egy sprintnél, (naná, pont akkor kapja legkeményebben, mikor kiállsz a nyeregbõl, és esélyed sincs korrigálni) és a rider ráfejelt a stucnira. Csak annyi volt az elõzmény, hogy a szerelõnek nem volt kéznél a nyomatékkulcs, és saccra húzta meg a stucni csavarjait.
Meg mondjuk az sem lehet jó érzés, ha eldobod a bicót. Akármilyen jelentéktelen a perec, a kormány mindig elég keményet kap, és a karbon azt nagyon nem szereti. Szóval én, bár karbonimádó vagyok, kormányt nemigen vennék, csak ha megengedhetném magamnak, hogy cserélgessem.
Meg mondjuk az sem lehet jó érzés, ha eldobod a bicót. Akármilyen jelentéktelen a perec, a kormány mindig elég keményet kap, és a karbon azt nagyon nem szereti. Szóval én, bár karbonimádó vagyok, kormányt nemigen vennék, csak ha megengedhetném magamnak, hogy cserélgessem.
#34257
Írta 2006. február 11. - 09:59

Csak gondoljatok bele, mi történik, ha eltörik a kormány a kezedben... egyik barátommal megesett 55-ös tempónál. Ha ott és akkor jött volna valami az úton, aligha mesélhette volna el. Igaz, az alu volt és 5 éves. Ezért mondtam. De ha figyelsz, mondtam, hogy a karbon nem törik el figyelmeztetõ jelek nélkül, elõbb lágyabbá, rugalmasabbá válik.
Pl. ha nekem a karbon nyeregcsövem eltörik, nemigen kerülök életveszélybe, de egy kormány... hát...
Egyékbként sajnos szinte törvényszerû, hogy minden a legrosszabbkor törik el.
Annyi igaz, hogy nemcsak idõ, hanem használatfüggõ is. Ha keveset nyomod, ritkábban is elég.
Sokat gondolkodtam én ia azon, nem csak a cégek rágják-e a szánkba ezt a csere-dolgot, hogy többet költsünk, de aztán néhány esetet hallva és pár törött cuccot látva kezdem elhinni, hogy igaz...
Pl. ha nekem a karbon nyeregcsövem eltörik, nemigen kerülök életveszélybe, de egy kormány... hát...
Egyékbként sajnos szinte törvényszerû, hogy minden a legrosszabbkor törik el.
Annyi igaz, hogy nemcsak idõ, hanem használatfüggõ is. Ha keveset nyomod, ritkábban is elég.
Sokat gondolkodtam én ia azon, nem csak a cégek rágják-e a szánkba ezt a csere-dolgot, hogy többet költsünk, de aztán néhány esetet hallva és pár törött cuccot látva kezdem elhinni, hogy igaz...
#34258
Írta 2006. február 11. - 06:48

Ezt én is kérdezném, hogy a villánál és váznál nem probléma... Ott nem fog eltörni? Csak a kormány, stucni?
#34259
Írta 2006. február 10. - 22:34

Nem értem, hogy a karbon kormányt - még amatõr szinten - is miért kell 2-3 évente cserélni, pláne ha jó minõségû. Akkor a karbon vázat vagy pláne villát miért nem?????? Vagy azt is?
#34260
Írta 2006. február 10. - 22:31

Ami a karbont illeti, meg az alut, az alu ugyanúgy eltörik, sõt.
Csak a karbont két-három évente érdemes MINDENKÉPPEN lecserélni, az alut meg 5-6.
Igaz viszont, hogy az alu minden figyelmeztetés nélkül törik el, a karbon pedig lelágyul elõtte. Szóval sztem döntetlen.
Csak a karbont két-három évente érdemes MINDENKÉPPEN lecserélni, az alut meg 5-6.
Igaz viszont, hogy az alu minden figyelmeztetés nélkül törik el, a karbon pedig lelágyul elõtte. Szóval sztem döntetlen.