Szvsz mindenki olyan szettet vesz/tesz a bringajara, amilyet akar es persze foleg amire telik...
Jelentkezz be Regisztrálj

Országútikról mindent
#1041
Posted 2019. May 09. - 12:02

#1042
Posted 2019. May 09. - 11:55

én az elektromos váltókat szívesen kipróbálnám,de nem kellene. én azt nem tudnám itthon megjavítani. tárcsafékes országutit meg nem próbálnék ki. most láttam egy képet a facsén,h a srácnak elrepedt az első villája a tárcsafék miatt. sajna a bringa márkája nem derült ki számomra.
2000-es évjáratú record váltásom van. igaz csak 10 fokozat,de nagyon megbízható. évente cserélek benne G rugókat,és ennyi. ez meg nem nagy befektetés. ha normálisan van méretezve a bovdenház,meg ilyenek,akkor az év elején beállítom,aztán annyi. közben használok 2 kerékszettet,és vagy 3 sort. bitang gyorsan lehet vele váltani. 53-19-ről,39-15-re ennél gyorsabban sztem nem lehet letenni a láncot. egyszerre váltok mind a két karral,és nem érzem meg a pedálfordulat változást.
egyébként én is a külső bovden vezetést szeretem a vázakon. sokkal 1xűbb az élet vele. az mondjuk tény,h sokkal szebb a bringa,ha nem kacskaringóznak a bovdenek.
- Kisherceg likes this
Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm
D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm
Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A
#1043
Posted 2019. May 09. - 10:51

alapelv, hogy minel kifinomultabb vmi, annal tobbet kell vele foglalkozni, hogy az elvart szintet hozza. a nagy megbizhatosagu rendszereket, szerintem nem a felsobb regiokban kell keresni. eleg arra gondolni, hogy pl egy ss merev montihoz kepest egy ossztelos monti droppos csovel - mennyivel tobb lehetoseg, hogy elromoljon vmi mas egy jol felkeszitett vmivel csapatni hetvegen, meg elindulni egy vilagkoruli turara. ha van lehetoseg folyamatosan karbantartani oket, nem hinnem, hogy nagy megbizhatosagi elteres lenne a hasznalatukban - ha nincs, na ott jonnek ki a kulonbsegek (illetve, hogy milyen eszkozok kellenek a javitashoz).
az outik egyszeru dbok a montikhoz kepest, meg az elektromos valtassal es a hidraulikus fekkel is.
Edited by arn, 2019. May 09. - 10:52.
#1044
Posted 2019. May 09. - 10:36

zscs, te kryptoni vagy, szóval nem ér, bármit szét tudsz tekerni.
"komolyra" fordítva: mindenki azt vesz amit akar (reméljük, ez meg is marad). én meg a további vallásháborúzás helyett (ha végre eláll az eső) elmegyek inkább tekerni egyet. az egysebimmel.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1045
Posted 2019. May 09. - 10:03

ne értsd félre, de a lényeg valahol itt lehet:
"a "fejlődés" pedig kimerül abban, hogy ezt nem egy mechanikus valamivel (bovden+váltókar) vezérled, hanem motorokkal és elektronikával, ami (egyelőre) kevésbé látszik megbízhatónak mint a bovden"
A bowdenes rendszerekken nagyon sokat szívtam már. NAGYON sokat. Montin most is az egyik a frissen cserélt bowden + bowdenházak + váltókörgők, szervizelt váltókar, cserélt váltógörgők ellenére kerreg és beragad. és ez nem az olcsó fajta, hanem egy full XTR!... (De ledobom a Tajgetoszról, asszem!...)
A CX-en előtte 105-ös szettem volt. Mikor második alkalommal szálasodott ki a váltóbowden a fákváltókaron belül és úgy, hogy a műanyag is már sérült, a boltba ahova vittem 1 napig kínlódott vele, mire úgy-ahogy rendbe hozták. Ott döntöttem el, hogy nekem ebből elegem van, Di2 vagy eTap, maximum eladom, ha nem jön be.
Lehet, más meg az elektromossal szív és talán nem is keveset, biztosan van ilyen. Én viszont egyik legjobb beruházásomnak tekintem, mikor 2016 augusztusában, itthon egyik első fecskeként beruháztam egy Red eTap szettbe. Soha, igen, soha semmilyen gondom nem volt vele! Télen is, hóban, sárban, latyakban is ezzel közlekedtem.
Idén télen a váltógörgőket kellett cserélnem, mert a sós hólétől berohadtak, de ennyi. Semmi másra nem kellett költenem. Szerviznaplóm szerint mondjuk "csak" 16.500 km-t futott - de az Elite görgőm nem mér távolságot és elég sokat görgőztem az elmúlt 2 évben. Bőven 20k fölötti km lehet a rendszerben.. Még az akksik is szépen bírják, 2-3 havonta 1x töltöm őket, 1 óra alatt feltöltődnek és kész.
Gondoltam leírom. Egy vélemény ugyan nem vélemény (egy minta nem minta), de azért én örülök, hogy valaki kitalált egy megoldást a "nem létező problémára".
- ultio likes this
#1046
Posted 2019. May 09. - 09:27

Na ez kicsit olyan már, amikor az elektromos autó hívők és hagyományos hajtású autó hívők "beszélgetnek".
És ugye erre szokták mondani, hogy használhatnánk még mindig lovasszekeret is. Sőt, a gőzmozdonyok is tök jók lennének, nem? Meg igazából még nagyon régen az egyik Buda maratonon végigment egy srác egy kempingbicajjal. Követendő lehet! Nem kell a technikai fejlődés.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fejlődést nem lehet, de nem is szabad megakadályozni.
a gondolatmenettel ott van a gond, hogy a lovaskocsihoz/gőzmozdonyhoz képest van előrelépés az egyéni és a tömeg közlekedésben is, ahogyan a bringás dolgokban is volt és van is fejlődés/fejlesztés.
az elektromos váltóval - szvsz - az a gond, hogy alapvetően ugyanaz, mint a bovdenes rendszer (mert ugye egy rugós-görgős paralelogramma szerkezettel taszigáljuk a láncot egyik lánckerékről a másikra), a "fejlődés" pedig kimerül abban, hogy ezt nem egy mechanikus valamivel (bovden+váltókar) vezérled, hanem motorokkal és elektronikával, ami (egyelőre) kevésbé látszik megbízhatónak mint a bovden.
a váltó(fül)törés meg nem releváns példa, mert az efajta mechanical-disaster lehetősége az elektromos és a bovdenes váltásnál is fennáll (mivel az alapelv és az ezt megvalósító mechanika ugyanaz).
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1047
Posted 2019. May 09. - 09:02

Na ez kicsit olyan már, amikor az elektromos autó hívők és hagyományos hajtású autó hívők "beszélgetnek".
És ugye erre szokták mondani, hogy használhatnánk még mindig lovasszekeret is. Sőt, a gőzmozdonyok is tök jók lennének, nem? Meg igazából még nagyon régen az egyik Buda maratonon végigment egy srác egy kempingbicajjal. Követendő lehet! Nem kell a technikai fejlődés.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fejlődést nem lehet, de nem is szabad megakadályozni.
És az meg, hogy ott maradok a pusztában, mert lefagyott a rendszer...
Hát tavaly augusztusban Szilvásváradra lefelé menet kettétört a hátsó a váltóm. És igen, ott maradtam a pusztában! Letoltam, legurultam, ameddig tudtam, majd eltoltam az vasútállomásig a bicajt, és Szilvásváradtól Budapestig vonatoztam. Kijöttek elém Budapesten az állomásra és hazavittük a gépet. Majd állt 5 hétig, mert Magyarországon nem lehetett kapni váltótartó fület (az is kettétört).
Ehhez képest egy újraindítás, vagy feltöltés, vagy frissítés semmi.
Remélem, hogy mindenki érti, mit akarok mondani és senki nem sértődik meg!
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
#1048
Posted 2019. May 09. - 07:56

marton
"Az úgy megvan, hogy néha nem vagy 2 órás távolságba a bringáddal a laptopodtól vagy egy jól felkészült bringabolttól ?
Vagy nem vagy egyikhez sem több nap és sok száz km-es körzetben ? Merthogy ez egy bringa, ami hatalmas szabadságot adhat az embernek (annak aki vágyik ilyenre), amikor sokszor elhagyod az infrastruktúrát, laptopot, várost,...ilyeneket. Szóval ahol kezdődik az igazi kaland, nem ?
Vagy csak én montisként, néha nomád bikepacking túrázóként gondolkozom így ?
Na ezt b@szod meg az elektromos váltóddal. Szerintem...."
Teljesen így gondolom én is.
Erről beszéltem, kicsit viccesebb oldalról megközelítve.
Egyre jobban "kiszolgáltatottabb" vagy a biciklidnek, minél több az ilyen irányú technika (hidraulikus fékrendszer, elektromos váltórendszer...stb).
Nem azt mondom, hogy nem kell az ilyen irányú fejlődés, mert egy versenyen igen is van létjogosultsága neki és valóban ki is használod.
Egy ilyen sztori esetén, mint amit "fent" említettél, hááát... bajban lennénk.
Edited by talpfa, 2019. May 09. - 07:59.
#1049
Posted 2019. May 08. - 23:26

Az úgy megvan, hogy néha nem vagy 2 órás távolságba a bringáddal a laptopodtól vagy egy jól felkészült bringabolttól ?
Vagy nem vagy egyikhez sem több nap és sok száz km-es körzetben ? Merthogy ez egy bringa, ami hatalmas szabadságot adhat az embernek (annak aki vágyik ilyenre), amikor sokszor elhagyod az infrastruktúrát, laptopot, várost,...ilyeneket. Szóval ahol kezdődik az igazi kaland, nem ?
Vagy csak én montisként, néha nomád bikepacking túrázóként gondolkozom így ?
Na ezt b@szod meg az elektromos váltóddal. Szerintem.
És nem mondom hogy nem lehet az elektromos váltód megbízható hónapokig de hol van ez a bovdenes megbízhatóságától ? Mikor mi Albániában otthagytuk a buszt a kempingben és felmentünk 2 napra full-minimál kiscsomaggal a hegyekbe egy fentalvós túrára ? És persze Murphy törvénye ott ért utol, pont ott, azon a helyen szakadt el a hátsó váltóm bovdenje. De semmi gond, miniszerszám volt, a helyiek adtak egy fogót és átkötöttem a váltót abba a fokba, ahol a szakadás volt. Az ez alatti 3 kis fokozat nem de a többi ezután még gond nélkül használható volt. A buszban meg volt nálunk pótbovden. És ennyi.
Amúgy nem hiszem hogy bármikor is megszűnne a bovdenes rendszer még a felsőbb szinten sem, továbbra is megmarad egymás mellett a 2 változat.
A Cube vázam meg belső bovdenvezetésű, nem tudom hogy a Shimano SP41-es bovdenházak vagy mi miatt de egy év után is álom finomságú és pontosságú a váltás vele. És úgy, hogy minden nap, esőben, hóban, kánikulában használom a bringát, mert ezzel közlekedem a melóba is.
#1050
Posted 2019. May 08. - 21:56


ma is van acélváz, szóval nem gondolom,hogy 20 év múlva csak egypálcás bowdenesek lesznek.
#1051
Posted 2019. May 08. - 20:09

A manapság divatos rejtett bovdenes vázaknál sok esetben már annyira össze-vissza megy a bovden, hogy már a váltás minőségének rovására megy, röviden rosszul vált. Ezeknél a vázaknál egyértelműen jobb az elektromos és letisztultabb is lesz az összkép.
Ezenfelül jó azoknak akik nem érzik a váltást, csak nyomogatják a gombokat és ennyi. Meg rá lehet programozni hogy elöl váltáskor hátul is váltson, meg még sok dolgot. Van rengeteg a váltáshoz antitalentum aki igényli ezeket (nem véletlenül volt régen női agyváltó topik
).
Egyébként a személyes tapasztalatom, hogy egy ügyes és gyors kézben lassabb az elektromos mint egy mechanikus ha a második generációs 11-es szetteket nézzük. Én elvagyok mindkét rendszerrel, de a vázon kívül vezetett bovdenes mechanikus szett a szívem csücske
ezek szerint csak pótszer mindkét "probléma" megoldására (az első ráadásul micsoda ön_tökön_lövés...hiszen csináltak egy megoldandó problémát, ami nem is lenne, ha nem lenne "divat"... a második meg...)
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1052
Posted 2019. May 08. - 20:05

Azóta élvezem az országútizást, mióta az egyébként sokak által szidott, Shimanohoz képest lassan váltó SRAM Red eTap váltásom van. Most már 2 cajgámon is ráadásul.
ez csak kütyübuzéria részedről, de nincs ezzel semmi baj.
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#1053
Posted 2019. May 08. - 19:52

egyetlen kérdésem lenne: mivel jobb, ha elektromos?
A manapság divatos rejtett bovdenes vázaknál sok esetben már annyira össze-vissza megy a bovden, hogy már a váltás minőségének rovására megy, röviden rosszul vált. Ezeknél a vázaknál egyértelműen jobb az elektromos és letisztultabb is lesz az összkép.
Ezenfelül jó azoknak akik nem érzik a váltást, csak nyomogatják a gombokat és ennyi. Meg rá lehet programozni hogy elöl váltáskor hátul is váltson, meg még sok dolgot. Van rengeteg a váltáshoz antitalentum aki igényli ezeket (nem véletlenül volt régen női agyváltó topik ).
Egyébként a személyes tapasztalatom, hogy egy ügyes és gyors kézben lassabb az elektromos mint egy mechanikus ha a második generációs 11-es szetteket nézzük. Én elvagyok mindkét rendszerrel, de a vázon kívül vezetett bovdenes mechanikus szett a szívem csücske
A sebesség mindent megold.
#1054
Posted 2019. May 08. - 19:32

Még lehet kapni a "boltokban" 6-os menetes racsnival szerelt "kerékpárt", sőt, hozzá alkatrészt is, így szerintem az elavult bowdenes váltás is elérhető lesz még pár évtizedig.
Igen, ebben teljesen igazad van.
De! Én nem a Shimano Tourney kategóriás és társai szettet szeretnék venni a későbbiekben, hanem legalább egy jó középkategóriás szettet.
Ha terep, akkor legalább Deore, de inkább SLX, ha országúti pl. egy 105 szettet vennék.
És ezen a szinten, már nem hiszem, hogy lesz választási lehetőséged , mondjuk 20 év múlva.
Addigra simán lecsorognak alsóbb szintre a mostani technikai újdonságok is.
Mondjuk a fékek terén már most is ez a helyzet a felső közép kategóriától felfelé (MTB vonalon).
De ne legyen igazam és hagyják meg a választás szabadságát mindenkinek. Béke poraira!
#1055
Posted 2019. May 08. - 18:18

egyetlen kérdésem lenne: mivel jobb, ha elektromos?
Azóta élvezem az országútizást, mióta az egyébként sokak által szidott, Shimanohoz képest lassan váltó SRAM Red eTap váltásom van. Most már 2 cajgámon is ráadásul.
Shimano elektromost is próbáltam, jobb a SRAM-nál, fékváltókar fogása számomra kényelmesebb stb., de én egy ilyen különc csávó vagyok.
#1057
Posted 2019. May 08. - 16:12

Mi van ha menet közben a puszta közben "bekattan" a rendszer??? Mert hiba bárhol lehet.
Laptop, tablet meg egyéb vackok nélkül, megvagyok lőve?!? Most azt mondom sose lesz ilyenem, ha rajtam múlik.
Volt már erre példa, szerencsére nem nálam. Kicsit sokat játszott vele otthon az adott bringás, aztán egyszer csak meghülyült és bukta a versenyt. Alapvetően a shimano ha rendesen össze van rakva akkor nem problémás. Persze az is néha megesik, hogy az új frissítés miatt lesznek gondok (de minek kell frissíteni ha működik?)
A sebesség mindent megold.
#1058
Posted 2019. May 08. - 16:00

Attól félek, hogy 1-2 évtizeden belül (lehet hamarabb is), eltűnnek a bovdenes rendszerek és a gyártók erőltetik tovább a "hájtek" technikát.
Idáig elég volt a tekerésnél multifunkcionális kis "zsebszerszámot" magunkkal vinni.
Tessenek fejlődni, nem kell az "őskövületeknél" leragadni. Tekerésnél a laptop táska a háton, vírusirtó...stb. Végszükség esetén helpdesk az erdő közepén!![]()
![]()
Még lehet kapni a "boltokban" 6-os menetes racsnival szerelt "kerékpárt", sőt, hozzá alkatrészt is, így szerintem az elavult bowdenes váltás is elérhető lesz még pár évtizedig.
#1059
Posted 2019. May 08. - 14:27

mongy egy elcseszodott hidraulikus fekkel, vagy egy tubelesses rendszerrel se lehet sokmindent kezdeni a preri kozepen. en a tubelessnel belsot sem nagyon viszek magammal, eddig csak akkor volt krach, ha kiszakadt a kulso. talan megtamasztassal mukodott volna.
#1060
Posted 2019. May 08. - 13:20

A versenyautókban lehet programozni az elektronikát, laptopról. Vannak, akik szeretnek ilyennel molyolni, berakják a saját autójukba is. Akit étdekel, szívesen olvas róla, holott a hétköznapi, esetleg hobby autójába nem építi be.
A digi váltást nem lehet így kezelni?
Attól félek, hogy 1-2 évtizeden belül (lehet hamarabb is), eltűnnek a bovdenes rendszerek és a gyártók erőltetik tovább a "hájtek" technikát.
Idáig elég volt a tekerésnél multifunkcionális kis "zsebszerszámot" magunkkal vinni.
Tessenek fejlődni, nem kell az "őskövületeknél" leragadni. Tekerésnél a laptop táska a háton, vírusirtó...stb. Végszükség esetén helpdesk az erdő közepén!