Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Agyváltók

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
2484 hozzászólás a témában

#1801
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 hozzászólás

Az összeszerelés egy nagy túró. A váltóra egymás után föl kell húzni a fém tömítõgyûrût, aztán a lánckereket, aztán rá kell pattintani a lánckerékrögzítõ gyûrût, aztán arra a mûanyag fedõgyûrût, végül a kapcsolómechanizmust rögzíteni a bajonettzárral, ez utóbbit piros és sárga pöttyök segítik értelemszerû módon. Aztán be kell helyezni a kereket a vázba, a váltókarnál 1-esbe kapcsolni, a bovdent befûzni a kapcsolómechanizmusba, a bovdenen a kis csavaros rögzítõt meghúzni ott, ahova ebben az állapotban kerül, majd négyesbe kell váltani, és a két kis jelet a váltókaron levõ bovdenhüvely-vég tekergetésével egymás mellé állítani. Ennyi. Mármint szabadonfutóson. A kontráson még a kontra ellenkarját is rögzíteni kell a hátsóvillához. A görgõsfék szerelését nem tudom :)


jolvan, köszi. ha kész a kerekem, remélem eligazodok :) igazából az a bajom csak, hogy van 1-2 tömítõgyûrû, meg bizbasz, amit ezidáig nem sikerült kitalálnom hova kell majd tenni. azért shimanoéknál is érdekes emberek vannak.. ha veszel egy váltót, vagy akár egy pedált, 2-3 oldalas 58 nyelven íródott szerelési útmutatót adnak, de egy agyváltóhoz meg semmit.. érdekes no :)

#1802
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás

Szerintem hegymászásra, maratonra, ilyenekre nem érdemes agyváltót venni, pláne már meglevõ keróra, hanem inkább a meglevõ láncváltós konfigot célszerû tutujgatni. Az agyváltó nehéz, és kicsi az áttételtartománya, kivéve a Rohloffnak, ami _bazi_ nehéz, viszont az áttételtartománya elegendõ a sprinteléshez és a mászáshoz is. Az viszont cakkumpúder 200 ezer forint alatt nem úszható meg nagyon. Az agyváltó tipikus városi, esetleg síkterepes parasztbicikli-mûfaj. Amúgy egy Alfine-szett olyan 60 ezerbõl van meg, mindennel együtt, szóval nem olcsó az se.


ok, köszi

#1803
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás

na megvan az alfine cumó. egy a baj, hogy nem volt 32 lyukas verzió a nagykerben, így most vadászhatok valami normális felnit az agyhoz, a jók tartalék D521em meg tovább várakozik beépítésre :)
kiváncsi vagyok, ha megvan a kerék, mennyire lesz bonyolult a rendszer beállítása, mert semmilyen leírást nem adtak a csomagban. a shimano oldalon található pdf meg nem valami bõszavú..
van esetleg valami amire nagyon oda kell figyelni a beszereléskor, vagy viszonylag egyszerûen kéne mennie mindennek? :)


Az összeszerelés egy nagy túró. A váltóra egymás után föl kell húzni a fém tömítõgyûrût, aztán a lánckereket, aztán rá kell pattintani a lánckerékrögzítõ gyûrût, aztán arra a mûanyag fedõgyûrût, végül a kapcsolómechanizmust rögzíteni a bajonettzárral, ez utóbbit piros és sárga pöttyök segítik értelemszerû módon. Aztán be kell helyezni a kereket a vázba, a váltókarnál 1-esbe kapcsolni, a bovdent befûzni a kapcsolómechanizmusba, a bovdenen a kis csavaros rögzítõt meghúzni ott, ahova ebben az állapotban kerül, majd négyesbe kell váltani, és a két kis jelet a váltókaron levõ bovdenhüvely-vég tekergetésével egymás mellé állítani. Ennyi. Mármint szabadonfutóson. A kontráson még a kontra ellenkarját is rögzíteni kell a hátsóvillához. A görgõsfék szerelését nem tudom :)

#1804
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás

Egyáltalán, érdemes nekem lecserélni a jól bevállt 3X7-es rendszeremet? Csak mert ezt viszonylag olcsó üzemeltetni, fogsor-lánc csere egy 10-esbõl megvan és elmegy sok ezer km-t.


Szerintem hegymászásra, maratonra, ilyenekre nem érdemes agyváltót venni, pláne már meglevõ keróra, hanem inkább a meglevõ láncváltós konfigot célszerû tutujgatni. Az agyváltó nehéz, és kicsi az áttételtartománya, kivéve a Rohloffnak, ami _bazi_ nehéz, viszont az áttételtartománya elegendõ a sprinteléshez és a mászáshoz is. Az viszont cakkumpúder 200 ezer forint alatt nem úszható meg nagyon. Az agyváltó tipikus városi, esetleg síkterepes parasztbicikli-mûfaj. Amúgy egy Alfine-szett olyan 60 ezerbõl van meg, mindennel együtt, szóval nem olcsó az se.

#1805
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 hozzászólás
na megvan az alfine cumó. egy a baj, hogy nem volt 32 lyukas verzió a nagykerben, így most vadászhatok valami normális felnit az agyhoz, a jók tartalék D521em meg tovább várakozik beépítésre :)
kiváncsi vagyok, ha megvan a kerék, mennyire lesz bonyolult a rendszer beállítása, mert semmilyen leírást nem adtak a csomagban. a shimano oldalon található pdf meg nem valami bõszavú..
van esetleg valami amire nagyon oda kell figyelni a beszereléskor, vagy viszonylag egyszerûen kéne mennie mindennek? :)

#1806
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 hozzászólás

na igen a másik az stx-rc szett. megnéznék egy mai xtr-t hogy meddig bírja. (na jó az xtr-nél nem a tartósság az elsõdleges szempont. bár ha jól tudom akkor az stx-rc utódja az xtr, az stx-é pedig az xt)


Ezt az utódlásos dolgot ugye nem gondolod komolyan?

#1807
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 hozzászólás
ezen énis vacilálok egy ideje. mivel most kéne cserélnem a hajtórendszer nagyrészét, szerintem megpróbálom az agyváltót. bár külföldi árakat nézegetve (gondolom itthon sem lesz sokkal olcsóbb) 50-60ezer alatt nehéz megúszni a dolgot. nagyon remélem, ha már ennyit beleölök, egyrészt ki fog bírni annyit, mint ha ugyanennyibõl fogaskoszorút meg láncokat vennék..megaztán nem lesz semmi baj a cuccal sem..

#1808
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
Már egy ideje én is gondolkozom azon, hogy agyváltót szereltessek be a gépembe.

A kérdésem az lenne, hogy kb. mennyibõl jön ki egy ilyen rendszer (a leg ár-érték arányosabb)? Használnám sokat városban, túrázni és azért hegyen is néha, meg akár maratonokon is évenete egyszer-kétszer.

Egyáltalán, érdemes nekem lecserélni a jól bevállt 3X7-es rendszeremet? Csak mert ezt viszonylag olcsó üzemeltetni, fogsor-lánc csere egy 10-esbõl megvan és elmegy sok ezer km-t.

Eddig egyszer próbáltam egy régi német agyváltót, de annak törött volt a karja, úgyhogy nem volt nagy élmény vele menni. De valamiért úgy képzelem, hogy nekem egy agyváltóra van szükségem :) Vajon jól képzelem? :)

#1809
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 hozzászólás
a kérdés tárgytalan, kell hozzájuk a saját váltókar :)

#1810
zsbacsi

zsbacsi

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 287 hozzászólás
A shimano agyváltók (én pl az alfineal szemezek) mûködnek bármelyik 8 fokozatú rapidfire-rel, és shimano váltóhoz való gripshifttel?

#1811
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás
Nnnakéremszépen, az ebay-en vettem egy Nexus SG-8R35 piroscsíkos agyváltót 90 euróért, szállítással! Gyakorlatilag 1:1-ben ugyanaz a szerkezete, mint az Alfine-nak, csak nem megy rá a tárcsafék. Szerencsére kerékbe fûzve adták fel (pedig nem is úgy kértem), úgyhogy egybõl be tudtam rakni a gépbe. Hát azt kell mondjam, ez az agyváltó fílingben minden általam eddig próbált agyváltót ver, inkluzíve a Rohloffot. Elõször is halálos csendben jár pedálozásnál és szabadonfutásnál egyaránt, minden fokozatban, csak a 4-5. fokozatok határán klattyan egy finomat a váltásnál a tengelykapcsoló egység (a Rohloff kifejezetten erõsen kattogott bizonyos fokozatokban). Másodszor is, gyakorlatilag nulla az ellenállása, ég és föld az alap Nexus 8-hoz képest. Lábbal tekerve pontosan ugyanolyan érzés, mint a láncváltósat. Harmadszor a régi Nexusoknál baromi idegesítõ volt, hogy az alsóbb fokozatokban kicsit raccosabb a hajtás, mint a felsõkben (N3: 1. és 3. seb., N7: 1. és 3. seb, Nexus 8: 3. és 4. seb., sõt, a Rohloff is jó raccos volt, ha jól emléxem, 5-6. seb. környékén). Itt ezt valahogyan teljesen kiküszöbölték.

Szóval énnekem nem kell másik váltó, ha esetleg még egy agyváltós kerót építek, hótt tuti, hogy ugyanilyet fogok beleépíteni. Csak kár, hogy Mo-on nem lehet kapni, és a mórickább SG-8R30-as, aminek nem is csapágyazattak a belsõ fogaskerekei, 30 ezer forint.

#1812
redboat

redboat

    vendég

  • fórumtag
  • 52 hozzászólás
Köszi!
Minden ellentmondásmentes, a természetes számok elméletét tartalmazó,
formális-axiomatikus elméletben megfogalmazható olyan mondat,
mely se nem bizonyítható, se nem cáfolható.

#1813
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás
Ja, használat szempontjából a leglényegesebb különbség az, hogy a kontrát úgy aktiválod, hogy a pedállal hátrafelé tekersz mondjuk negyedfordulatot, a görgõsféket meg a kormányon levõ fékkarral, ugyanúgy, mint egy V- vagy tárcsaféket.

#1814
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás
A kontra behatárolja a használhatóságot, mert hátrafelé ugye nem lehet tekerni a pedált, ezen kívül nehezen adagolható a fékerõ (azaz hajlamos blokkolni, rongálva a gumit, a küllõket, meg deformálni a hátsóvillát). A görgõsfék jobban adagolható, de a fékhatása gyengébb, mint akár a V-féké, akár a kontráé. Ezenkívül mindkettõ hátráltatja a kerék kivételét, például defektkor. Duma az is, hogy idõjárásfüggetlenek, mert melegben, illetve hosszú lejtõn mindegyik túlmelegszik, és csökken a fékhatása, sõt, ha nagyon túlmelegszik, tönkre is mehet. Másfelõl egy igényes V-fék, igényes pofákkal a leggenyább idõben is jól fog.
Ha már itt tartunk, a tárcsaféket is fölöslegesnek tartom nem nagyon extrém jellegû használatra, mert mindig minden baja van, ezenkívül a küllõket nagyobb igénybevételnek teszi ki az is, mint az abroncsfékek.
1 szó, mint 100, én a szabadonfutós agyváltóra és a V-fékre esküszöm, pedig nálam 130 kilót kell megfogni minden fékezéskor, plusz a keró súlya. De ha kontra kontra görgõsfék a kérdés, akkor én a kettõ közül inkább a görgõsféket választanám.

#1815
redboat

redboat

    vendég

  • fórumtag
  • 52 hozzászólás
Sziasztok!
Valaki le tudná nekem magyarázni, hogy mi a lényegi különbség szabadonfutó agyváltó agyfékkel ill. egy kontrás agyváltó között? Használat szempontjából egyik vagy másik lehet elõnyösebb?
Elõre is köszönöm!
redboat
Minden ellentmondásmentes, a természetes számok elméletét tartalmazó,
formális-axiomatikus elméletben megfogalmazható olyan mondat,
mely se nem bizonyítható, se nem cáfolható.

#1816
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
Igen. Asszem '96-ban vettem - még a sógorokhoz kellett átmenni érte - és bizony azóta teszi a dolgát. Tavasszal kapott nagygenerált a gép. Mit mondjak, csak az STX-RC szetthez nem kellett nyúlni. (Görgõk egy éve lettek cserélve.) És én hülye! Még vettem anno egy vadi új STX-RC hátsó váltót! Azóta is zacsiban van. :)

#1817
pali kj

pali kj

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.505 hozzászólás
na igen a másik az stx-rc szett. megnéznék egy mai xtr-t hogy meddig bírja. (na jó az xtr-nél nem a tartósság az elsõdleges szempont. bár ha jól tudom akkor az stx-rc utódja az xtr, az stx-é pedig az xt)

:chin: Két kéz, és csak egy száj... ez a probléma az ivással!

http://tiszatavitekerok.hu/:bell:

#1818
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
Az utolsó sorozatban gyártott STX-RC szett máig kiválló egészségnek örvend. Pedig egykoron róttam vele "Jurópa" útjait rendesen! "Hová lett régi dicsõségünk!"
Innen ez agyváltók iránti megingathatatlan rajongásom. :D

#1819
pali kj

pali kj

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.505 hozzászólás
ebben van valami. igazából engem se érdekel hogy mikori cuccok vannak alattam, csak az hogy szépen dolgozzon. a városi lótifuti gépemnek is egy kb 94-es váza van, ami természetesen acél. a váznak még mai szemmel nézve is "profi" versengeometriája van. merev villával és 80-at mozgó telóval is szép kiállása van. igazából többre tartom és jobban szeretem mint a 10 évvel késõbbi össztelósom. egyszóval régen a tartósságra mentek rá. manapság meghalnának a gyártók ha 4-5 évente nem kéne új autót venned vagy új bringát stb stb. egyik ismerõsöm 98-as xt szettel nyomja az ipart, és ma is ugyanolyan pontosan vált mint 10 éve. a mai xt pedig nem sugall 10 éves pályafutást.

:chin: Két kéz, és csak egy száj... ez a probléma az ivással!

http://tiszatavitekerok.hu/:bell:

#1820
Konnektororrú

Konnektororrú

    vendég

  • fórumtag
  • 98 hozzászólás
Há' ez az :) Mondjuk nekem Dubrovnikban kínáltak egy ütött-kopott, de mûxõ Ghiát 8 ezer kunáért, de sérves lett volna hazahozni, lepapírozni, ecetetrá :) A Ghia restaurálása és komplett tuningja olyan 12-15 millióban áll meg (egy középolcsó audi vagy bimmer ára), ebbõl kapunk egy olyan verdát, amilyenje senkinek sincs, és viszonylag könnyedén letolja az Audi TT kupét az útról (850 kiló, és az a 200 lóerõ nem a mai 200 marketinglóerõ ám). Az én bogim a romos, félholt állapotból a gyakorlatilag gyári új állapotra kábé 600 ezerbõl jutott, igaz, ez erõsen baráti ár volt, és tuning se volt benne.
Elvakult retrómániásként a bringákban is a retró fogja meg leginkább a szemem, például ha választhatnék egy 14 fokozatú Rohloff és egy nullkilométeres 1966-os kétsebességes Fichtel-Sachs Automatic fullautomata váltó között, persze valami gyönyörû, hozzáillõ bringával együtt, akkor korántsem biztos, hogy az elsõt választanám.