Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Agyváltók

- - - - -

  • Please log in to reply
2484 replies to this topic

#2361
husevotelefonfulke

husevotelefonfulke

    visszatérő

  • fórumtag
  • 2,368 posts

A kontra fék fõleg végszükségnek van benne, pontosabban ezért vettem kontrás váltót, ha a másik hátsó fék elszáll...


Nem vagy te kicsit túl óvatos?:chin:

#2362
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Tudtok-e olyan láncfeszítõrõl, ami kibírja a kontrázásnál fellépõ erõket?

Már jópár éve tekerek egy 7 sebességes kontrás agyváltóval.
Elöl a pedálnál meghagytam a hármas átdobós váltót, hátul viszont a végállás határoló csavarokkal fix pozícióba állítottam a láncfeszítõ oldalirányban átdobó mozgását.

A kontra fék fõleg végszükségnek van benne, pontosabban ezért vettem kontrás váltót, ha a másik hátsó fék elszáll...

Kontázásnál a lánc kissé belazul felül de mûködik és nem okozott még gondot.
Igaz, általában a legnagyobb pedál lánckeréken szoktam használni amikor fékezésre szükség lehet, akkor viszont alig lazul valamennyit.

A láncfeszítõvel csak annyi a gond, hogy kb fél-háromnegyed fordulat amíg a láncfeszítõ felveszi a végsõ ütközõ helyzetét. Amikor az már nem megy tovább utána fog a kontra. Tehát kell egy (fékkaros) üzemi fék is ami azonnal mûködik.


Annak az agyváltónak meg van a robbantott rajza is de az oldal amirõl letöltöttem már nem mûködik.
Viszont nekem meg van, fel tudom tenni a képtáramba és megmutatom ha érdekes.


Itt szó esett róla, hogy bonyolult.. azért alapjában meg lehet érteni a mûködését ha zsírozásnál kicsit jobban megvizsgálod.
Párszor már lemostam és átkentem, ne koptassa a csapágynál bejutó por.
Itt kicsit visszább leírtam mivel.

A hetesnek az alapja egy három fokozatu váltó amiben a tengely közepén futó dupla vezérlõ rúd közepe egy kereszt irányu ék segítségével azt a bolygómûben futó áttételt rögzíti az álló tengelyhez amire szükséged van, a többi kapcsolat nélkül szabadon forog.
Mindíg azt iktatod be amilyen áttételben mész.
Ezeket a váltó kétszer használja ki a "duplázó" segítségével.
Lehet, hogy nem "duplázónak" hívják de én csak így nevezem, az is egy áttétel.

Ezzel szorosan együtt mûködik a külsõ vezérlõ egységben lévõ mechanika, ahova a bowden fut le.
A vezérlésnél kettõ rúd mozog, az egyik középen és a másik egy csõ formájában kívül. Ezt kettõ egymás mellett futó és bowden húzására elforduló excentrikushoz hasonló tárcsa vezérli.
Persze ez nem szabályosan excentrikus hanem a váltó mûködésének megfelelõen van kialakítva, hogy mikor melyik rudat v. csövet nyomja.

Azt, hogy mikor melyik vagyis a "hármas váltó" vagy a "duplázó" mozduljon a vezérlõben lévõ tárcsa kiemelkedése bemélyedése határozza meg.
Ez hangolja össze a váltást.

Azt állítja be, hogy a három sebességet és a duplázót (és még a hetedik fokozatot amit én sem értek teljesen) mikor hova váltsa. Tényleg kicsit bonyolult de ezt látni kell, hogy nagyjából megértsük.

...a hetediknél azt hiszem, hogy befele és kifele is használja a duplázót úgy éri el, valami rémlik..

#2363
AGA

AGA

    AGA

  • fórumtag
  • 2,353 posts
Szerintem se találsz ilyet, nem tudom hogyan tervezett ilyet (meg most nem mélyülök bele gondolatilag) alapból nem szeretem a kontrás dolgokat sosem jött be. A fix láncfeszítõ még el is menne de az nem hiszem, hogy fogná az agyat, fékezéskor meg pláne nem. A kontrához tartozó alap ellenfeszítõ tartó izéke (hogy lehet ezt normálisan leírni :) ? ) szerintem bármelyik vázhoz hozzáilleszthetõ, mert ennek nincs köze a papucshoz. Az én (volt) agyváltóm is ejtõpapucsos vázban (volt) mondjuk az nem kontrás (volt :) )
Szerintem nem zavarja az a kontrabizgentyû (vagymiaf.) a láncfeszítõt, mert az utóbbi hosszabb (jobb esetben)
Most összeált az agyamba egy olyan ami kéne neked, de ahhoz kéne egy kis (nagy ;) ) barkácsszellem...

Ride everywhere.

.


#2364
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24,199 posts
tipiukus ss megoldas

vagy ugy attetelezed, hogy jo legyen a lanchossz
vagy pl fellancszem
vagy lanckerek a lanc ket aga koze
vagy pl nemtom ... vajakolsz vmit


tobbire is majd valszolok csak kesobb
amikor el birom olvasni

udv

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#2365
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 posts

"6. Tudtok-e olyan láncfeszítõrõl, ami kibírja a kontrázásnál fellépõ erõket?"
HE?
Ez egy nem értelmes kérdés.
A normális agyváltók mindig jobban bírták a terhelést.


Szerintem félreértetted a kérdést, mert nem írtam le elég jól.
A szituáció az, hogy adott egy függõleges papucsos MTB váz. Ha ebbe agyváltót szerelek, valószínûleg kelleni fog láncfeszítõ. A láncfeszítõnek én most egy olyan alkalmatosságot képzelek el magamban, ami a váltótartó fül környékére, vagy az alsócsõre csatlakozik, lefele irányba lóg (elõre vagy hátra), és van rajta egy olyan kis kerék, ami a hátsó váltókon szokott lenni. Az ilyen feszítõ, az rugóval feszítheti a láncot. Viszont ha ez az agy kontrás, akkor ha fékezni szeretnék, akkor elõször a rugót nyomom össze, és csak ezután kezd a lánc ereje az agyra hatni, a lánc felsõ vonala lelóg. Ezen kívül ha már tényleg átadok a láncot keresztül erõt az agyba, akkor el kell viselnie a lánc feszülését a szerkezetnek.
Ha a láncfeszítõ olyan, hogy nem rugós, hanem fixen áll, csavarokkla fixálom a helyzetét, akkor nem jelentkezik a fékezési holtjáték (amíg a feszítõ rugója benyomódik), ekkor már csak a lánc feszülését kell kibírni a szerkezetnek.

NoVa tervezett egy ilyet, és azt mondta, hogy szerinte ilyet nem találok. Eddig mindig igaza volt, de azért reménykedek.
--
tocsa

#2366
AGA

AGA

    AGA

  • fórumtag
  • 2,353 posts
"6. Tudtok-e olyan láncfeszítõrõl, ami kibírja a kontrázásnál fellépõ erõket?"
HE?
Ez egy nem értelmes kérdés.
A normális agyváltók mindig jobban bírták a terhelést.
Az agyváltókat ne akard megérteni, nem kell mert ha javítanod kell már öreg rosszemû szakállas leszel ;) (bár nem biztos, de majdnem)
régen 5 kilós voltál és azért bírta a déhát a kontrás agy. És az nem a mai döhö a bisztos. A kontárs géprõl nem tudok nyilatkozni. :D

Ride everywhere.

.


#2367
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 posts
Lenne pár kérdésem.

1. Nem terepezni szeretnék agyváltóval. Viszont a kérdés az lenne, hogyha az ember rendszeresen felrakja nyélen agyváltóval a HHH-ra (országúton), akkor azt bírja-e? Mert kap azért terhelést, pláne Fenyõgyöngye után.
Szerintem bírnia kell, mert túra gépekre teszik, és ha túragépet 40kg cuccal megpakolnak, és emelkedõn mennek, azt is még bírnia kell.
2. Hogyan méretezze az ember az áttételt (ezalatt az elsõ és a hátsó fogaskerék fogszámát értem)? A Rohloff leírásban (nem Rohloffot veszek, ráadásul mintha azt olvastam volna valahol, hogy abbahagyták a Speedhub gyártását?) úgy vettem ki, hogy az áttételezés megválasztásában a fõ irányelv, hogy minél kisebb nyomatékot kapjon a szerkezet.
Ha jól emlékszem érdekes módon az elsõ fogaskeréknek a fogszámára felsõ határt mutatot a táblázat! Mi indokolja ezt, mi ennek a háttere az agy szerkezeti felépítésében? Ért valaki ehhez? Nekem nincs olyan térlátásom, hogy a hivatkozott Sachs 7-es robbantott rajzokat összerakjam, és megértsema mûködését.
3. Konkrét választásban is segítséget kérnék. Melyik jobb, a Shimano Nexus 7-es/8-as vagy a Sachs 7-es és miért?
Valaki Shimano agyváltót nem javallott, de nem derült ki, hogy miért. Az, hogy Shimano a márkája, engem nem zavarna. Az szintén nem zavar, ha terepezni nem ajánlott vele, mert én nem is szeretnék.
Melyik vált könnyeben? Melyik tartósabb?
4. Mik a tapasztalatok azzal kapcsolatban, hogy kontrás agy hamar tönkre mehet? Régebben volt két kontárs gépem is (Csepel Tacskó, ill egy másik Csepel), de ezekkel nem tapasztaltam ilyet, pedig gyûrtük õket, a Tacskóval downhilleztem is.
5. Lehet mechanikai akadálya annak, hogy függõleges papucsos MTB vázba rakjak agyváltót? Nem lehet-e útjában a váltótartó fül a fölszerelésnél, esetleg az szerepet is kap? Az rendben van, hogy láncfeszítõ az nagy valséggel kelleni fog.
6. Tudtok-e olyan láncfeszítõrõl, ami kibírja a kontrázásnál fellépõ erõket?
--
tocsa

#2368
LóFarkas

LóFarkas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,721 posts

Régen volt 3fokozatú örökhajtós agyváltó, Sturmey-Archer gyártmány. Amerikában viszonlyag sok futott belõle (60as-70es évek asziszem), de rég nem gyártják, és nem lenne könnyû szerezni. Ha nagyon rá vagy izgulva a témára, írj a jó öreg Sheldon Brownnak (angolul). Sztem tud robbantott rajzot küldeni, meg megmondja, hogy van-e esély szerzni egyet. captBike@sheldonbrown.com


Persze monociklibe berakni baromi zûrös lenne. Talán rajz alapján gyártatni, de az meg nem lenne olcsó.

A legjobban a lor által linkelt Harper-féle cucc hangzik, itt a részletes leírás, mûszaki rajzzal (epicyclic hub link).

http://staff.washington.edu/gharper/

Lehet, hogy már árulja a pali, nem olvastam végig mindent


Edit: a szövegbõl kiderül, hogy csináltak már Sturmey-Archerrel monociklit, de nem egy egyszerû mutatvány.

#2369
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24,199 posts
gondolom furan hangzikaz, hogy kerestem googleval es dobot par dolgot

kepek
http://images.google...sés&sa=N&tab=wi
http://www.velomobil...=view_album.php
szoveg
http://www.google.co...G=Keresés&meta=



billi olyan agyvaltot varj el amit amugy is bringaba szerelnek.
vagy keress mashol.

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#2370
csts

csts

    újonc

  • fórumtag
  • 2 posts

csak olyan jo amiben nincs szabadonfuto.
es mivel a kereskedelmi forgalomban levokben mind van ezert azok nem babak.


egy fazon oldalan talaltam kepeket ahogy tervezett es epitett maganak egy par fokozatut de hirtelen nemtom hol talalhato.
/bolygomuves, allando kapcsolatu/

nekem google segitett.



ha esetleg mégis eszedbe jutna azt megköszönném, én még nem találtam linket. köszi

#2371
billike

billike

    vendég

  • fórumtag
  • 194 posts
én chopper bike-ot akrok épiteni de szerintem már olvastátok:) hátulra szeretnák agyváltót de minimum 5-6 "os kumit akarok feltenni! a kérdés: Van olyan széles agyváltó amire leheten úgy láncot rakni hogy ne érjen bele a kerékbe?

#2372
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24,199 posts
csak olyan jo amiben nincs szabadonfuto.
es mivel a kereskedelmi forgalomban levokben mind van ezert azok nem babak.


egy fazon oldalan talaltam kepeket ahogy tervezett es epitett maganak egy par fokozatut de hirtelen nemtom hol talalhato.
/bolygomuves, allando kapcsolatu/

nekem google segitett.

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#2373
csts

csts

    újonc

  • fórumtag
  • 2 posts
csa
Nem tudom hogy láttatok e már egykerekü biciglit, a célom az lenne hogy átalakitsam agyváltósra az én 20" monociklm. Ebbe kérném egy agyváltókban zseni ember szaktanácsadását és konzultációt. Nagy segitség lenne, elöre is thankschön.

csts@vipmail.hu

#2374
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Köszönjük mindkét tanulságos hozzászólásodat. :)

Az egyik véletlenül ment el miközben még fogalmaztam tovább, viszont mire elkészültem vele addigra a korábbit már nem tudtam törölni a negyed órás idõkorlát miatt.

Persze azonnak írtam az admin-nak, hogy megkérem ha eljut idáig akkor távliítsa el a korábbit. Gondolom van épp elég dolga de majd biztosan rendbe teszi ezt is.

Addig is bocsánat... ..Feltöltött kép

#2375
ThufirHawat

ThufirHawat

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 516 posts
Köszönjük mindkét tanulságos hozzászólásodat. :)
"nem vagyok senki csak ûzöm a vadat
másnak hajtok, mások hajtanak"

#2376
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Egyszer elszállt a hátsó fékem a Smith kastélynál (szerencsére) a meredek lejtõ elõtt.
Azóta csak a dupla hátsó fékben bízok, többek között ezért is vettem egy Spectro-S7 kontrafékes agyváltót jópár éve.
Na meg a megbízhatóbb váltás miatt is jobban bejön nekem az agyváltó.

Itt lent a weblapján megtalálható több sram váltó robbantott rajza.
http://www.karstilo....7gang/index.php

(Régebben használtam már hasonlót de az három sebességes volt, akkor szerettem meg.)

-Talán röhej- de akkor agyváltós kemping bringával jártam az országot.
Sokan csodálkoztak, hogy komolyabb biciklivel sokszor tartottam a tempót. Persze nem a 30-at.

Bejártam vele nagy távokat.
Balaton oda-vissza egyfolytában (300km körül),
na meg Bp_rõl-Körösszakáll 306km (Debrecentõl délre 50km),
aztán Bp-Mátra oda-vissza(kb.120km) stb, ami így eszembe jut és végig két keréken agyváltós keping bringával.

Egy alkalommal azt hiszem Nagykáta felé jártam és megálltam egy kis faluban, hogy vizet vegyek a nyomós kútnál és ettem is pár falatot.
Közben a falubeli gyerekek csoprtba verõdve néztek mit csinálok.
Amikor elindultam (a legkönnyebb fokozatban) akkor elkezdtek hahotázni -azt hihették, hogy ezzel a tempóval és gyors pedálfordulattal megyek végig- persze váltottam és váltottam de akkor annál inkább nyomtam és gyorsan 30 fölé gyorsultam. (Rövid távon azért ennyivel is ment mert úgy választottam meg korábban a hátsó fogaskoszorut, hogy inkább kicsit nehezebb legyen de gyorsan menjek vele.)
Amikor vissza néztem akkor csupa csodálkozó tátott száju gyereket láttam.
Szerintem ilyent még nem láttak, hogy kemping bringával így lehet gyorsulni.
Szinte éreztem, hogy húz mint egy motor. Persze a kis kerék miatt is jobban gyorsult.

Ezeket az utakat és a váltásokat láncátdobóssal kínlódás lett volna végig csinálni. Tudom mert amikor megvettem az össztelóst akkor eleinte mentem olyannal láncváltóssal is, az nagyon fura volt mert tekerni kell, hogy átdobja a láncot.
Amikor megálltam egy keményebb áttételben akkor alig tudtam elindulni mert helyben az nem váltott pfúú... rettenetes volt. Nem tudtam megszokni.

Az agyváltóval egészen más, sokkal jobb könnyebb a váltás.
Igaz, elõl a pedálnál meghagytam a láncdobós váltót. Ezért a kontraféknek a holtjátéka csak a legnagyobb lánckeréken használható könnyedén (láncbelazulás miatt).
Egyébként ha nagyon kell akkor bármikor fog a kontrafék csak kis pedálfogason nagyobb holtjátékkal de végszükség esetén van mégegy hátsó fékem. (ez is fontos)


Ezeknek az agyváltóknak van egy hibájuk (ne csak jót mondjak róla).
Minél bonyolultabb a fogaskerék rendszere annál nagyobb erõt emészt fel az, hogy megtörd és állandóan kevergesd az agyban lévõ zsírt. De még ezzel együtt is nekem sokkal jobban tetszett még akkor is amikor ez a "hibája" még fenn állt.

Persze amióta kikevertem egy szilárd állagu nem folyós de nagyon könnyen megtörhetõ kenõanyagot, azóta már nem érzem, hogy külön ellenállása volna az miatt mert agyváltó.

Egy jobb minõségü barnás lítiumos zsírba bele fújtam legalább kétszer annyi TF-2 teflonos kenõ sprayt. Jól összekevertem és napon hagytam amíg el nem illant a spray oldószere. Ezzel töltöttem meg a váltó belsejét szükséges mértékben.

A kenõanyag legkisebb mechanikus hatásra szinte folyékonnyá válik azután úgy marad, vagyis nem folyik tovább.

Nem folyik ki az agyból mert megtartja a szilárdságát de könnyedén, szinte érezhetõ ellenállás nélkül megtörhetõ. Már legalább két éve használom ezzel, azóta egyszer kicseréltem. Majd télen megint teszek bele újat, végülis a csapágyaknál bele jut valamennyi por ami koptathatja és ezért idõnként nem árt tiszta kenõanyaggal feltölteni.

#2377
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Egyszer elszállt a hátsó fékem a Smith kastélynál (szerencsére) a meredek lejtõ elõtt.
Azóta csak a dupla hátsó fékben bízok, többek között ezért is vettem egy Spectro-S7 kontrafékes agyváltót jópár éve.
Na meg a megbízhatóbb váltás miatt is jobban bejön nekem az agyváltó.

Itt lent a weblapján megtalálható több sram váltó robbantott rajza.
http://www.karstilo....7gang/index.php

(Régebben használtam már hasonlót de az három sebességes volt, akkor szerettem meg.)

-Talán röhej- de akkor agyváltós kemping bringával jártam az országot.
Sokan csodálkoztak, hogy komolyabb biciklivel sokszor tartottam a tempót. Persze nem a 30-at.
Balaton oda-vissza egyfolytában (300km körül),
na meg Bp_rõl-Körösszakáll 306km (Debrecentõl délre 50km),
aztán Bp-Mátra oda-vissza(kb.120km) stb. végig két keréken agyváltós keping bringával.

Egy alkalommal Asszem Nagykáta felé jártam és megálltam egy kis faluban, hogy vizet vegyek a nyomós kútnál és ettem is pár falatot.
Közben a falubeli gyerekek csoprtba verõdve néztek mit csinálok.
Amikor elindultam (a legkönnyebb fokozatban) akkor elkezdtek hahotázni -azt hihették, hogy ezzel a tempóval és gyors pedálfordulattal megyek végig- persze váltottam és váltottam de akkor annál inkább nyomtam.
Amikor vissza néztem akkor csupa csodálkozó tátott száju gyereket láttam.
Szerintem ilyent még nem láttak, hogy kemping bringával így lehet gyorsulni.

Ezek az utak és a váltások láncátdobóssal kínlódás lett volna. Tudom mert amikor megvettem az össztelóst akkor eleinte mentem olyannal láncváltóssal is, az nagyon fura volt mert tekerni kell, hogy átdobja.. ha egyáltalán helyére dobta a láncot.
Amikor megálltam egy keményebb áttételben akkor alig tudtam elindulni mert helyben az nem váltott pfúú... rettenetes volt.

Az agyváltóval egészen más, sokkal jobb könnyebb a váltás.
Igaz, elõl a pedálnál meghagytam a láncdobós váltót. Ezért a kontraféknek a holtjátéka csak a legnagyobb lánckeréken használható könnyedén (láncbelazulás miatt).
Egyébként ha nagyon kell akkor bármikor fog a kontrafék csak kis pedálfogason nagyobb holtjátékkal de végszükség esetén van mégegy hátsó fékem.


Ezeknek az agyváltóknak van egy hibájuk (ne csak jót mondjak), minél bonyolultabb a fogaskerék rendszere annál nagyobb erõt emészt fel az, hogy megtörd és állandóan kevergesd az agyban lévõ zsírt. De még ezzel együtt is nekem sokkal jobban tetszett még akkor is amikor ez a "hibája" még fenn állt.

Persze amióta kikevertem egy szilárd állagu nem folyós de nagyon könnyen megtörhetõ kenõanyagot, azóta már nem érzem, hogy külön ellenállása volna az miatt mert agyváltó.

Egy jobb minõségü barnás lítiumos zsírba bele fújtam legalább kétszer annyi TF-2 teflonos kenõ sprayt. Jól összekevertem és napon hagytam amíg el nem illant a spray oldószere. Ezzel töltöttem meg a váltó belsejét szükséges mértékben.

A kenõanyag legkisebb mechanikus hatásra szinte folyékonnyá válik azután úgy marad, vagyis nem folyik tovább.

Nem folyik ki az agyból mert megtartja a szilárdságát de könnyedén, szinte érezhetõ ellenállás nélkül megtörhetõ. Már legalább két éve használom ezzel, azóta egyszer kicseréltem. Majd télen megint teszek bele újat, végülis a csapágyaknál bele jut valamennyi por ami koptathatja és ezért idõnként nem árt tiszta kenõanyaggal feltölteni.

#2378
Baluu

Baluu

    vendég

  • fórumtag
  • 125 posts
Ha esetleg valakit érdekel nekem van egy eladó nexus 7-es agyváltóm 25 k-ért.

A markolat váltót ajándékba adom hozzá.
Tegnap befizettem egy reinkarnációs tanfolyamra. Rohadt drága volt, dehát egyszer élünk.

"k.rvára megy a pénz!" - mondogatta apám is, anyám is, csak más- máshangsúllyal...

#2379
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24,199 posts
lenkei nem magellannal nyomja hanem egy yasec osztelossal. nem?
es piros rohlof van benne elvileg
a vaz fehernek feher de megsem magellan

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#2380
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,688 posts
KARAKORAM:
Az a srác a fehér bringával a Lenkei Peti, és mellesleg Õ forgalmazza kis hazánkban a Rohloff-ot.
Egyébként a haverom is vett 1-et tõle. Ha tapasztalati kérdés lenne ezzel kapcsolatban, talán tudok válaszolni, ugyanis haverommal évek óta tekerek, láttam minden elõnyét-hátrányát a Rohloff-nak.
Marci