Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#1341
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás

Vegyél egy integrált Aliviot vagy egy négyszöges Acerát UN55-ös monoval. Takarítsd rendszeresen, nem úszod meg. Egyébként ha rendszeresen takarítja az ember akkor sokkal könnyebben, gyorsabban lejön a retek. Ha pedig leszarod az egészet, nem olyan drága egy nagytányér hozzá. Nem fogsz találni komolyabb hajtóművet acél nagytányérral csak olcsóbbat bili acélból ahogy azt írták. Valamint nagyobb tányér, rendes fordulat(nem nyaszatolás) egyenlő kisebb erőhatás és kevesebb kopás. Nem kell semmit újra feltalálni, hebrákolni, gányolni. Emellett törekedni kell a homogén hajtásrendszerre, különben indul a szopóroller...nem vált rendesen, itt ott beleér stb... :)



#1342
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

Campa hajtókarra, vagyis 135 mm-es lyukkörátmérővel létezik még acél lánctanyér?  Vagy Ebayen találni használtat horroráron, vagy van alu Gebhardt 30 euróért. Egysebességhez kell, így lehet jó vastag. Azért még nem annyira kopott a mostani lánctányér, s majd meg is fordíthatom, de gondoltam felkészülök.

 

Most 42x16-ot használok. Hátul még nem annyira kopott el a 16-os Shimano MX racsni, amit annyira nem kedvelek, mert könnyen beázik, meg a benne lévő két kis rúgó is túl gyenge, illetve ha kicsit jobban elkopik, plusz mellé még a lánc is, akkor a lánc felfekszik a fogak alatti részre, és szar is ilyenkor a hangja, meg egyre jobban nyomódik be a lánc a racsniba. Gondoltam arra is, hogy ha elkopik ez a racsni, akkor inkább 17-est vagy 18-ast veszek, de akkor nagyobb nagytányér is kell, mert meghagynám a 42x16 arányát. De a 17-eshez hátsó lánckerékhez 44 vagy 45-ös nagytányér kell, hogy maradjon ez az áttételem, a 18-ashoz meg már 47-es. Vagy ha találnék használt, de még jó állapotú 42-es acél tányért, akkor maradnék a 16-os racsninál. Esetleg abból Sturmey-t. De leginkább egy keskeny kazettatestes hátsó agyat szeretnék, mint ez a Novatec D252SB, csak tárcsafék nélküli, 120 mm szélesben és könnyebb változatban. Aszem lehetetlen...

 

 

 

Bike24-hez vagy Bike Componentshez nincs ilyen kuponod? :))

Nincs.

 

van 39-es acél kistányérom campához :D

 

vagy ebayen rekord, normális kovácsolt alu 29 usd, szállítva, új

http://www.ebay.com/...MAAAOSwr7ZW4rII


Vejne módosította - 2016. június 05. - 06:23

  • blash kedveli ezt

#1343
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.688 hozzászólás

Köszi a választ!

 

Ettől függetlenül pont a nagytányér kopásától félek, mivel itt Pesten nem nagyon vagyok rákényszerítve a középtányérra sem, tehát a vége úgyis az lesz,

hogy az idő nagy részében a nagytányért fogom koptatni. Tipikus montis felhasználásban ahol ugye vannak igazi emelkedők is, és még ami szintben van az sem aszfalt, ott talán a középtányér van a legjobban használva, de ez rám nem lesz igaz. Csak ritkán fogom rendeltetésszerűen (erdőben-hegyen) használni a bicajt.

Mint írtam, km-ek tízezreit mentem a rendszerrel, ennek bőven a fele az alu nagytányéron. Talán még megvan, lefotózom neked hogy lásd, mennyire nem kopott el.

A lényeg kb annyi, hogy a nagytányéron folyamatosan kb 20 fogon fekszik föl a lánc, egy fogra így nem nagy terhelés jut. A súlycsökkentés mellett ezért is lehet a nagytányért nyugodtan aluból gyártani.

A kistányéron, amivel meredek emelkedőn mész hatalmas erőhatás jut a sokkal kevesebb fogra, ezért készülnek acélból.


Marci

#1344
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

Campa hajtókarra, vagyis 135 mm-es lyukkörátmérővel létezik még acél lánctanyér?  Vagy Ebayen találni használtat horroráron, vagy van alu Gebhardt 30 euróért. Egysebességhez kell, így lehet jó vastag. Azért még nem annyira kopott a mostani lánctányér, s majd meg is fordíthatom, de gondoltam felkészülök.

 

Most 42x16-ot használok. Hátul még nem annyira kopott el a 16-os Shimano MX racsni, amit annyira nem kedvelek, mert könnyen beázik, meg a benne lévő két kis rúgó is túl gyenge, illetve ha kicsit jobban elkopik, plusz mellé még a lánc is, akkor a lánc felfekszik a fogak alatti részre, és szar is ilyenkor a hangja, meg egyre jobban nyomódik be a lánc a racsniba. Gondoltam arra is, hogy ha elkopik ez a racsni, akkor inkább 17-est vagy 18-ast veszek, de akkor nagyobb nagytányér is kell, mert meghagynám a 42x16 arányát. De a 17-eshez hátsó lánckerékhez 44 vagy 45-ös nagytányér kell, hogy maradjon ez az áttételem, a 18-ashoz meg már 47-es. Vagy ha találnék használt, de még jó állapotú 42-es acél tányért, akkor maradnék a 16-os racsninál. Esetleg abból Sturmey-t. De leginkább egy keskeny kazettatestes hátsó agyat szeretnék, mint ez a Novatec D252SB, csak tárcsafék nélküli, 120 mm szélesben és könnyebb változatban. Aszem lehetetlen...

 

 

J4ni: rose-ról nem rendelnél?

 

van két kuponom is, ami 10 eurót levesz a rendelésből.. :) hónap végéig érvényes..

 

csak választék, az nincs. .. 

 

Bike24-hez vagy Bike Componentshez nincs ilyen kuponod? :))


blash módosította - 2016. június 05. - 00:50


#1345
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Erre a korábbi kérdésre van esetleg ötlet? Katt

 

Előre is köszi!

J.



#1346
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.272 hozzászólás

Ezeknek egyébként mi a 9 sebességes megfelelője?

acera meg altus van még 9es 4szöges

 

azért nem lesz nagytálnál sem szignifikáns különbség a kopásban, mert az aluk ötvözött, hőkezelt cuccok, ennek megfelelő tulajdonságokkal, az acélokat meg olcsó biliacélokból csinálják.


  • j4ni kedveli ezt
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#1347
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Ezeknek egyébként mi a 9 sebességes megfelelője?

 

Teljesen értelmetlen lecserélned a nagytányért acélra, az kopik el legnehezebben.

Ha meg tartós hajtást akarsz, akkor maradj a régi öreg négyszögtengelyes monoblokknál ! Sokkal jobb, mint a HT2.

Én vetésforgóban cserélgettem 6 db Sram PC48 vagy PC850 láncot kb 500 km-enként, 4szögtengelyes Shimano monoblokk, és régi xtr racsni. Na jó, ez a racsni (CS-M900) valami extra durva anyagból készült, kb elkoptathatatlan. MINDEN !!! nap bringázom ezzel a rendszerrel, hétköznap melóba járás, hétvégén mtb terepen, évi kb 10ezer km. A rekordom a rendszerben 35ezer km volt de a legrosszabb eredményem is 25ezer km volt egy ilyen rendszerben.

A monoblokk hosszú évekig hibátlanul működik, esőben, fagyban,..A HT2-ről pont nem ezt láttam a haveroknál.

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.



#1348
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás

Ilyen karbantartás mellett a legjobb tányér/sor/lánc is rövid idő alatt szarrá kopik, felesleges teszteket olvasni...Ha drága alkatrészeket veszel attól még nem lesz sokkal tartósabb hanyag karbantartás mellett. Rá kell szánni azt a pár percet. A másik út a minél olcsóbb szett...amit nem kár leamortizálni.


  • j4ni és Vejne kedveli ezt

#1349
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

én is híg műszereolajat (varrógépolaj) használok, de nekem mindig csillog-villog minden.

 

Kb. 0.5-1 perc az ápolás: fogok egy rossz rongyot, rácseppentek kevés benzint, átforgatom a láncot, "fogselymezem" a lánckeréksort, és áthúzom a tányérokon.

 

Néma, csendes, tiszta.

 

És tényleg csak régi rossz rongyok meg benzin kell hozzá..

 

most nincs képem hajtásról közelről, de párszor(ezerszer) már linkelgettem képeket, és ált. szépen csillog.

 

Nem szoktam bringát takarítani, egyedül a hajtás-felni és a bandázs kap figyelmet :)

 

http://forum.bikemag...lokk/?p=1221772


Vejne módosította - 2016. június 04. - 11:18


#1350
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Köszi a választ!

 

Ettől függetlenül pont a nagytányér kopásától félek, mivel itt Pesten nem nagyon vagyok rákényszerítve a középtányérra sem, tehát a vége úgyis az lesz,

hogy az idő nagy részében a nagytányért fogom koptatni. Tipikus montis felhasználásban ahol ugye vannak igazi emelkedők is, és még ami szintben van az sem aszfalt, ott talán a középtányér van a legjobban használva, de ez rám nem lesz igaz. Csak ritkán fogom rendeltetésszerűen (erdőben-hegyen) használni a bicajt.

 

Érdemes megnézni a Vejne által linkelt teszteket. Abból is a harmadik, ami tányérokkal foglalkozik. (linkre rákattintasz, aztán a nagy zöld gombra, utána 1-2 másodperccel letölti a PDF-et) Strapagéppel tesztelnek.

-(1)Az alu tányérokat lényegesen puhábbnak mérik, mint az acél tányérokat (számomra ebből következik, hogy többek között a keményebb dörzsi anyagok (homok) sokkal jobban koptatják). 500 vs 176 -ot mértek a 3x9-es Deore-nél a középtányér és a nagytányér keménységére.(valami nyomástűrést mértek)

 

-(2)Az ötödik oldalon látsz a teszt után egymás mellett alu és acél tányért.

 

___

 

A tároló ahol tartom a bicajt állandóan poros. Talán rossz olajat (sima híg műszerolaj) is használok így még jobban gyűjti a lánc a port, no meg a takarításnak sem vagyok mestere,

nincs garázsom. Ez egy életkép : Link

Nem dagonyázás után készült, hanem városi használat mellett nekem a láncnak ez volt eddig a normális kinézete.

 

Ez után én úgy gondolom, hogy jobb lesz nekem az acél.

 

 

 

 

....

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.



#1351
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

J4ni: rose-ról nem rendelnél?

 

van két kuponom is, ami 10 eurót levesz a rendelésből.. :) hónap végéig érvényes..

 

csak választék, az nincs. .. 


Vejne módosította - 2016. június 04. - 06:25

  • j4ni kedveli ezt

#1352
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.688 hozzászólás

Teljesen értelmetlen lecserélned a nagytányért acélra, az kopik el legnehezebben.

Ha meg tartós hajtást akarsz, akkor maradj a régi öreg négyszögtengelyes monoblokknál ! Sokkal jobb, mint a HT2.

Én vetésforgóban cserélgettem 6 db Sram PC48 vagy PC850 láncot kb 500 km-enként, 4szögtengelyes Shimano monoblokk, és régi xtr racsni. Na jó, ez a racsni (CS-M900) valami extra durva anyagból készült, kb elkoptathatatlan. MINDEN !!! nap bringázom ezzel a rendszerrel, hétköznap melóba járás, hétvégén mtb terepen, évi kb 10ezer km. A rekordom a rendszerben 35ezer km volt de a legrosszabb eredményem is 25ezer km volt egy ilyen rendszerben.

A monoblokk hosszú évekig hibátlanul működik, esőben, fagyban,..A HT2-ről pont nem ezt láttam a haveroknál.

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.


  • j4ni kedveli ezt
Marci

#1353
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Köszi a választ!

 

Ha ezt megveszem:

https://www.bike-com...FC-M590-p22101/

 

tudok hozzá jó minőségű 42-es acél nagytányért venni, hogy egyből lecseréljem az alut acélra?

Szabványosak ezek? Elegendő ha az aftermaerket nagytányéron ugyanúgy 104/64 a körméret?

 

Tehát ha lecserélném a 44-es külső tányért ilyenből egy 42-esre, akkor az működne?

https://www.bike-com...chkreis-p18658/

 

 

üdv

J

 

Igazából újonnan csak HT2-esek vannak amit érdemes megvenni. Alivio alatt semmikép ne vegyél szerintem. Láncból az 53-ast felejtsd el, nagyon gyenge minőség. 73-ast kell venni ha árulják még vagy 93-ast. Fény évekkel tartósabbak. Az, hogy alu a nagytányér nem érdekes...a tartósság azt takarítás/tisztán tartás kérdése. A retkes, poros mocskos emulzió az acélt is megeszi. Ha ennyi mindent szeretnél venni akkor németországból kell rendelni, postával együtt is jóval kedvezőbb.


j4ni módosította - 2016. június 04. - 01:50


#1354
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

 

Igazából újonnan csak HT2-esek vannak amit érdemes megvenni. Alivio alatt semmikép ne vegyél szerintem. Láncból az 53-ast felejtsd el, nagyon gyenge minőség. 73-ast kell venni ha árulják még vagy 93-ast. Fény évekkel tartósabbak. Az, hogy alu a nagytányér nem érdekes...a tartósság azt takarítás/tisztán tartás kérdése. A retkes, poros mocskos emulzió az acélt is megeszi. Ha ennyi mindent szeretnél venni akkor németországból kell rendelni, postával együtt is jóval kedvezőbb.


  • j4ni kedveli ezt

#1355
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Köszi!

 

Hasznos infók, és milyen jó, hogy jól tudok németül.

Ezek szerint

1,

osztályon belül (9-es lánc, 10-es lánc) a gyártó drágább láncai egyre kopásállóbbak, tehát még utcai felhasználásra is lehet értelme a

magasabb kategóriás láncnak, ha a felár nem nagy. (jelen esetben pld ha a HG93 egy árban van a HG53-mal, akkor utcára is jobb a 93)

 

2,

Lánckerekeknél meg tipikusan a fordítottja igaz, a drágább magasabb kategóriás lánckerekek ahol már a középső és kis lánckerék sem egyszerű acél,

hanem könnyű alumínium kevesebbet bírnak, mint a jóval nehezebb és keményebb acél.

 

Fogaskeréksorokban meg nincsen nagy differencia, ott mindenki acélból gyárt, hasonló tartóssággal. Talán annyit lehet észrevenni, hogy a sima 9-es Deore sornál egy picit keményebb acélból van a SRAM és a Shimano 10-es felsőbb kategóriás sora. (500 vs 535) Mondjuk ez kicsit almát körtével összehasonlítás, sajnos SRAM-ból nem raktak be budget 9-es sort.

 

3,

Olajoknál az az eredmény, hogy a láncfűrész olajnak illetve a motorolajnak a (géppel mért) kenési tulajdonságai lényegesen gyengébbek

mint holmi biciklilánc-olajnak annyira meglepő, hogy nem tudom hova rakjam.

 

J.

 

 

a másodikban tudok segíteni :)

 

http://www.bike-maga...umber/9197.html

 

hg 93. :) Én is azt használok.

 

a linken alább:

 

http://www.bike-maga...aege/a9889.html

 

hajtókar és láncolaj teszt is van 

 

http://www.bike-maga...umber/9351.html

 

ez a hajtókaros. Itt sajnos nem tudok értelmes tanácsot adni, akár olyat is művelhetnél, hogy megpróbálsz a mostani karodhoz szerezni acél tányérokat haltbarkeit über alles jeligére.


  • laczie kedveli ezt

#1356
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

a másodikban tudok segíteni :) 

 

http://www.bike-maga...umber/9197.html

 

hg 93. :) Én is azt használok.

 

a linken alább:

 

http://www.bike-maga...aege/a9889.html

 

hajtókar és láncolaj teszt is van 

 

http://www.bike-maga...umber/9351.html

 

ez a hajtókaros. Itt sajnos nem tudok értelmes tanácsot adni, akár olyat is művelhetnél, hogy megpróbálsz a mostani karodhoz szerezni acél tányérokat haltbarkeit über alles jeligére.


  • j4ni kedveli ezt

#1357
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

 

 



#1358
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

9-es tányér (LX) mennyire viszi a 10-es láncot? Van valakinek tapasztalata?

nem lesz gond vele.



#1359
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 hozzászólás
  • LocationBudapest

Kösz mindenkinek a tanácsokat, akkor 12-23-as outi sor lesz :)

 

 


  • Vejne kedveli ezt

#1360
husevotelefonfulke

husevotelefonfulke

    visszatérő

  • fórumtag
  • 2.368 hozzászólás

9-es tányér (LX) mennyire viszi a 10-es láncot? Van valakinek tapasztalata?