Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#5301
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.688 hozzászólás
(bocsi, külföldröl 1 hotelbol irok nem magyar billentyüzeten)
Ez valoban egy valläsi kerdes, ki miben hisz ! :-)))
Olcso Sram läncot hasznälok, de egyszerre többet. Nyuläst soha nem figyeltem, nem mertem, 500-600 km-enkent lecserelem a läncot es elrakom. Uj länc, 5-600km, csere. Ezt kb 4-6 länccal csinälom vetesforgoban. Ha nagyon dzsuväs, magasnyomäsuval lemosom a läncot+fogsort+h.müvet - ebböl eddig soha nem volt baja a bringämnak, gyönyörüen tisztit 1 perc alatt 1 szäzasert. Regebben en is Brigecioloztam, semmivel nem tartott toväbb a läncom.
Mtb-n hasznalom, az eddigi rekordom joval 20ezer km feletti futäs a hajtäsläncban. De a haveroknak teljes Deore rendszeren 3 läncos forgoval is böven 10ezer km fölötti a teljesitmenyük.
Marci

#5302
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás
Erre akartam rá világítani.....:)

#5303
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
akkor kell venni sajátot egy fényes ezresért.

#5304
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás
Lehet én vagyok nagyon bizalmatlan.... de a mai világban már azt is el tudom képzelni, hogy bemegy a bringás a drága bringával, elõkapják a köszörült láncnyúlás mérõt a "szaki" és már be is esik minden láncba... A vevõ pedig hû ha, nehogy tönkre menjen a hajtómû, sor stb. Lehet tévedek és nem szeretnék véletlenül se általánosítani, vannak nagyon jó boltok, hozzá értõ szervizesek, de minden elképzelhetõ.

#5305
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.883 hozzászólás
Értõolvasás.
4 típust felsorolt, a rohloffot többször is. Elég elterjedt és jó minõségû kenõanyag.

WD40-re meg azt szokták mondani, hogy nem kenõanyag, szóval nem kell kenésre használni.

#5306
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
wd40 az csaknem teljes egészében petróleum, nem kenõanyag hanem penetrálószer.

láncra láncolaj való. (kb hitvita, majd megtalálod melyik gyártó olaja jön be neked)

#5307
tegli

tegli

    vendég

  • fórumtag
  • 16 hozzászólás

Nálam ha egy lánc elmegy 1600km-t úgy, hogy nem esik be a láncnyúlásmérõ, már nagyon happy vagyok. Természetesen montin és mindenféle cudar körülmények közt használom a bicajokat, télen és (mérsékeltebb) sárban egyaránt. 3x9-es mindkét bicajom rendszere, próbáltam SRAM PC-971, 991 CrosStep láncok mindegyikébõl 2-4 db-ot, Shimano láncból HG-73-asokat, "teszteltem" többféle olajat, Motorex Dry/Wet, Finishline, Rohloff olajokat - utóbbit épp pár hónapja kezdtem el használni, hogy lássam, többet bír-e így a lánc.
Egyébként ki soha nem mosom a láncokat, csak alaposan letörölgetem, majd olajozom és ezt általában 50-80 km-enként - persze ez láncolajtól is függ. Rohloff-al például egyértelmûen ritkábban kell kenni: megcsavarva két ujjal a láncot, ennél 50 km után nem roszog a homok a csapok körül, hanem csak finoman - hogy úgy mondjam - "cuppog". Majd kiderül, meddig bírja. Megjegyzem, Excel-táblában naplózom mindig, hogy hány km-nél mit csinálok melyik bicajon, így pontos adataim vannak mindenrõl.


A wd-40 rol mi a velemenyed??
Vagy mit ajanlanal kenoolajnak?

#5308
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee
Nálam ha egy lánc elmegy 1600km-t úgy, hogy nem esik be a láncnyúlásmérõ, már nagyon happy vagyok. Természetesen montin és mindenféle cudar körülmények közt használom a bicajokat, télen és (mérsékeltebb) sárban egyaránt. 3x9-es mindkét bicajom rendszere, próbáltam SRAM PC-971, 991 CrosStep láncok mindegyikébõl 2-4 db-ot, Shimano láncból HG-73-asokat, "teszteltem" többféle olajat, Motorex Dry/Wet, Finishline, Rohloff olajokat - utóbbit épp pár hónapja kezdtem el használni, hogy lássam, többet bír-e így a lánc.
Egyébként ki soha nem mosom a láncokat, csak alaposan letörölgetem, majd olajozom és ezt általában 50-80 km-enként - persze ez láncolajtól is függ. Rohloff-al például egyértelmûen ritkábban kell kenni: megcsavarva két ujjal a láncot, ennél 50 km után nem roszog a homok a csapok körül, hanem csak finoman - hogy úgy mondjam - "cuppog". Majd kiderül, meddig bírja. Megjegyzem, Excel-táblában naplózom mindig, hogy hány km-nél mit csinálok melyik bicajon, így pontos adataim vannak mindenrõl.

#5309
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 hozzászólás
Ez a cikk is azt írja, hogy lehet simán vonalzóval is mérni a nyúlást: Lánckarbantartás - Kerékpáros Blog - Minden, ami kerékpár

Egyébként még az elõzõ cikkhez, azt írja, hogy "megfelelõ karbantartás mellett 5000 km élettartamot egy jobb 10 fokozatú lánctól még elvárhatunk."
Az Ultegra nyilván jónak számít, és én abszolút karbantartottam, szinte minden tekerés után törlöm-olajozom, ha esetleg megáztam vele patentszemmel le - brigáciolba stb. A váltásra is odafigyelek, nem nyúzom, vigyázok rá. Szóval még mindig nem értem, 2100 km után miért kellett lecserélni.

#5310
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 hozzászólás
Én értem amit mondotok, hogy az a probléma, hogy a görgõk kopása miatt a lánc egyre jobban felfekszik a fogaskerékre, egyre mélyebben , így egyre jobban koptatja.
Ugyanakkor ez a cikk amit belinkeltem egyértelmûen azt írja, hogy nem csak a nyúlásmérõvel lehet a lánckopást/nyúlást "diagnosztizálni", hanem a lánc hosszának megmérésével/újjal való összehasonlításával is:

"A kopás mértékét egy szerszámmal magán a kerékpáron is meghatározhatjuk, vagy szétszerelés és tisztítás utáni szárításnál megmérhetjük hosszát, azaz nyúlását. Egy láncszempár 1″ (25,4 mm) hosszú, 40 pár pedig 1016 mm. Ha a szegecsek közt mért távolság az 1025 mm-t túllépi, a láncot érdemes lecserélni 1030 mm felett pedig kötelezõ. Ha nem akarunk láncszempárokat számolgatni, majd méricskélni, a száradó lánc mellé akasszunk fel egy újat, és figyeljük meg a hosszkülönbséget. Általában 55 láncszempárt, tehát 110 szemet tartalmaz a lánc, 1%-os tûréshatár kb. 1 szem (fél pár) különbséget jelent. Ha ennél több a különbség a lánc alján a két lánc között, akkor cseréljük le!"

#5311
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 hozzászólás

1016mm a lánchossz 1025mm-re való nyúlásánál javasolja a cserét ami nem egészen 1% ezt te centivel méred le gratula.


10 pár láncszem=254 mm. Ennek az 1%-a 2,54 mm. Mivel a centiméterszalag mm-es beosztású, ez szerintem mérhetõ különbséget jelentene (de még 0,5% is), így nem tudom miért gratulálsz azért, mert lemérve nem találtam eltérést, hanem pontosan 254 mm-t mértem. Körbeforgatva a láncot több helyen is megmértem 10 párt, mindenhol ennyit mértem.

#5312
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
szerintem is ezt írja

a láncnyúlás a csapok kopásának összessége, és a problma vele leginkább az, hogy nem jó helyen fog felfeküdni a lánc, így tönkre teszi extrém gyorsan az összes fogat a lánckeréken meg a fogaskoszorún

amúgy országutin egy ultegra láncnak szeintem sok ezer km-t ki kéne bírnia, nem 2000-et

#5313
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás
Nem azt írja, de nem is azt amit te mondasz. 1016mm a lánchossz 1025mm-re való nyúlásánál javasolja a cserét ami nem egészen 1% ezt te centivel méred le gratula. A láncnyúlás mérõt minden szerviz és a kerékpáros társadalom használja te azonban inkább nem.
A láncnyúlás mérõn általában két mérés van 0.75% ill. 1 % már 0.75nél szoktak cserélni ha az 1 es beleesek akkor már kötelezõ az hogy nem adták vissza az õ hibájuk azonban sokra nem mentél volna vele. Az hogy mennyit mész el egy lánccal rengeteg mindenen múlik leginkább rajtad. Milyen erõs vagy hogy váltasz mennyire tartod karban a bringát és mennyire passzolnak össze a pl: a fogsor és a lánc. A leírt km nem szentírás, de majd lassan rájössz.
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#5314
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 hozzászólás

lemérni kívülrõl a láncszemeket nincs sok értelme, nem az nyúlik.

a láncnyúlásmérõ a görgõk kopását méri.


Ez a cikk nem ezt írja: Lánckarbantartás

#5315
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
lemérni kívülrõl a láncszemeket nincs sok értelme, nem az nyúlik.

a láncnyúlásmérõ a görgõk kopását méri.

#5316
ivancso.isti

ivancso.isti

    vendég

  • fórumtag
  • 268 hozzászólás

azert nem szedem le a lancot, mert a 10es rendszernel a patentszemek nem az igaziak. a 10es sram pl nem is nagyon jo shimanohoz, illetve egyszer tudod feltenni es bontani (kb annyi elonyod van a sima szemmel szemben, hogy szerszam nelkul bonthato). kar erte, mert 9es rendszernel nagyon jol mukodott ez a patentszemes dolog.


Én patentszemet használok a 10-es Ultegra lánchoz, ezt: KMC MissingLink patenszem-pár (10s.) (Hajtás | Lánc | Patentszem) | Kerékpár Webshop
Nem olcsó, de több lánchoz is felhasználható, nem kell a lánccal eldobni. (Meg ez az ár 2 párat jelent.)

Ha már szóba került a lánc élettartam: szerintetek a láncnyúlásmérõ mérhet rosszul? Ill. lehet az, hogy nem minden lánccal kompatibilis?
Csak mert amikor anno zöldfülûként az elsõ kb. 2100 km után elvittem a szervízbe az országúti bringám (ahol vettem és ahova járok) megnézetni a láncnyúlásmérõvel, hogy kell-e már cserélni láncot (hiszen azt mondták, meg valahol olvastam is, hogy kb. 2000 km-enként érdemes cserélni), rárakták a mérõt, teljesen "beleesett" a láncba, elborzadva mondták, hogy azonnal cseréljük le, sõt még azzal is rámijesztett az eladó, hogy a sort is lehet cserélni kell (aztán a szerelõ is ránézett, és mondta, hogy azt nem kell).
Aztán a mostani lánccal 2700 km-nél tartok, ezért centiméterszalaggal lemértem 10 pár láncszemet, pontosan 254 mm, egy mm-rel sem több, magyarul egyáltalán nincs megnyúlva. Azonos használat és karbantartás mellett. Szóval nem vagyok benne biztos, hogy azt az elsõ láncot 2100 után cserélni kellett volna.
(Ráadásul amikor felrakták az új láncot, - amellett, hogy a lánc borsos ára mellett munkaköltséget is felszámoltak - nem adták vissza a régi /2100km-t használt, mindig szépen ápolt.../ Ultegra láncom, én ostoba meg nem is gondoltam akkor rá, hogy elkérjem, akár pótláncnak. Pedig akkor most lemérhetném, összehasonlíthatnám egy új lánccal stb.
Szóval én nem bízok a nyúlásmérõben, inkább lemérem egy cm-szalaggal.
(Persze az is szóba jön, hogy amikor vettem a bringát - használtan - a lánc is használt volt rajta, de ez azért nem valószínû, mert azt mondták, új a lánc /meg a sor is/.)

#5317
tegli

tegli

    vendég

  • fórumtag
  • 16 hozzászólás
Sziasztok!
A segitsegetekre es a tapasztalatokra volna szuksegem!!!!
Van nehany kerdesem (E+H XT valto, Dual control, ill 2ujjas fekvaltokar)
amit a "valtok es valtokarok" forumban tettem fel

http://forum.bikemag...altokarok-1852/

Remelem tudtok segiteni.
Koszonom!

Kellemes unnepeket mindenkinek!

#5318
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

korábban mintha azt írtad volna, hogy csak törölgetted te is

én a magam részérõl abból indulok ki, hogy nálam többet megy el a lánc, mint az átlag, és nem brigéciolozok, de akkor majd írd már le légyszi, hogy a láncmosással változik-e a lánc élettartama, mert most már kíváncsi vagyok egy valaemlyest összehasonlítható tapasztalatra


torolgetem is persze, de evente parszor leszedtem es kimostam brigeciolban. nem csokkent semennyivel sem az elettartama a lancnak (epp azert csinalom, hogy hosszabb legyen). utana mindig ki kellett obliteni vizzel, lattad, ha a palackban koszos maradt a viz, vagy tejszeru, akkor meg lotykolni kell. utana szaritas, olaj es kesz.

jelenleg annyit csinalok, hogy olajozas elott ronggyal letisztitom. ha pedig mar nagyon koszos belul is, akkor lancmosoval (parktools - ez jo, a tobbi allitolag nem tul hatekony) puceralom. ahhoz vmi citrusos zsiroldot adnak, hasonlo lehet a mosogatoszerekhez, majd kell ugyis vmi alternativat keresnem, ha elfogy. vegigporgeted, utana ronggyal szarazra torlod, es olajozas. hasonloan tisztara nyalja, mint a brigeciol. a fogaskoszorut, meg a hajtomuvet is tisztitom persze. fogaskoszorunal nem rossz a fektisztito sem - rafujsz, feloldja az olajat, kicsit hagyod szaradni, utana egy fogkefevel is tisztara lehet pucolni.

azert nem szedem le a lancot, mert a 10es rendszernel a patentszemek nem az igaziak. a 10es sram pl nem is nagyon jo shimanohoz, illetve egyszer tudod feltenni es bontani (kb annyi elonyod van a sima szemmel szemben, hogy szerszam nelkul bonthato). kar erte, mert 9es rendszernel nagyon jol mukodott ez a patentszemes dolog.

#5319
kobormuki

kobormuki

    vendég

  • fórumtag
  • 192 hozzászólás
Kétfajta brigéciol létezik a Brigéciol D3 (aminek több, mint 90%-a petróleum) ill a Brigéciol 2000 (ami ionos és nem ionos felületaktív anyagokat tartalmaz, hasonló elven mûködik, mint a mosogatószerek). A 10,5 pH-tól semmi baja se lesz a láncnak (az mosószerek egy része ennél lúgosabb), ami fontos, hogy száradás után azonnal olajozni kell, különben rozsdásodik (függetlenül attól, hogy mivel pucoltad)!
Egyébként én mindenféle technikával próbálkoztam már (leszedés, oldószeres mosás, csak ronggyal törölgetni, stb.), de érdemi változást nem találtam a lánc élettartamában. Újabban csak ronggyal letörlöm és olajozom, de azt viszonylag sûrûn.

#5320
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.064 hozzászólás
Én is a gyakori tisztítás híve vagyok. Így könnyen le jön minden egy ronggyal a láncról és a görgõkrõl. A kazettából pedig simán ki lehet szedni egy levágott szõrû ecsettel. Nagyon jó módszer a cipõ fûzõ vagy a vékony rongy darab. Ezzel rendesen ki lehet pucolni belül is a láncot. Mondjuk nekem van állványom és kényelmesen mellé tudok ülni. Ha nagyon koszos saras akkor érdemes leszedni és be áztatni, és utána olajba áztatni. Meg is lehet melegíteni az olajat így mindenhova bejut. A gyártásnál is így csinálják, forró olajon húzzák át a kész láncot, így biztosítva, hogy mindenhova be jusson. Utána fel akasztva a felesleg le tud csurogni és újra használható ahogy azt írták elõttem.