Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18262 hozzászólás a témában

#3281
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás
Ha valakit érdekel:- Kijött-Lazán- Elõször a golyókat ütötte ki, ezután kijött a tengely, Majd melegítés a csészének, hûtés a váznak, megfelelõ erõkar a kulcsnak...egy óra alatt meg is volt az egész, beszereléssel együtt.

#3282
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás
Tehát amíg nem lesz új sor, jobban járok ha rajtahagyom a kopott hajtást és rárakok valami félig megkopott láncot, amivel még elmegy? Pont van egy ilyen láncom.

#3283
boti

boti

    vendég

  • fórumtag
  • 111 hozzászólás
Sram patentszem teljesen jó a 9-es Shimano láncokhoz.

#3284
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Freddyke, ha tavasszal úgyis csere minden, akkor szerezz egy közepesen elnyúlt láncot ismerõstõl és váltogasd a régi lánccal párszáz km-enként, tavaszig kibírja. Ha nem, akkor fogadd meg Marton tanácsát, sokak által használt és bevált módszer.
A 991 Cross-Step meg placebo, hogy annyival jobb lenne, mint egy középkategóriás, mint amennyivel drágább, egy HG53-as Deore lánc is kábé hozza azt, amit ez tud és igen, a Shimano-k (ami egyes források szerint KMC gyártás - cáfoljatok vagy erõsítsetek meg) nem rosszabbak, mint a SRAM.
A 0.7-0.75-ös nyúlásig SRAM és Shimano 9-es rendszerrel nekem 1300-1400 km-t jelentett. Ez van, el kell fogadni. A 10-es rendszerrel talán egy 100 km-rel többet bírnak (nálam), kivéve Connex, amivel én eddig kétszer 2000 km fölé tudtam menni, mire elérte a 0.7-0.75-ös nyúlást, 1x pedig bepróbáltam az új méregdrága Black Edition-t, amibõl az az egy példány, amit használtam, na az egy hulladék volt és 1000-et sem bírt.


Itt a gond, hogy a régi hajtás megkopott, nem éri meg lánckereket cserélni rajta. Viszont muszáj cserélni, mert a kistányér használhatatlan. Tehát zsírúj hajtást rakok fel. Hátul viszont már egy három láncot látott 9s XT sor van. Illetve van egy 991 -es lánc, ami ment a régi hajtással, sorral 40km-t. Itt egyedül az új hajtás a kérdés, az említett sor és lánc mennyit degradál ha tavaszig így használom. Ellenkezõ esetben csak azért vegyek megint új sort és láncot, hogy tavasszal kikukázzak mindent.

Lánckérdés: nagyon sok helyen olvasom, hogy a Shimano láncok szeretnek elszakadni. 991 Cross Step pedig nagyon finoman vált a 971-hez képest. Patenszem számomra nagy elõny.

#3285
ltsoma

ltsoma

    vendég

  • fórumtag
  • 85 hozzászólás
Nálam 991 Cross Step 5-6 edzést ( János-hegy aszfalton), 1 Balaton-kört és 1 Mátra maraton rövid távot bírt 0,7-es nyúlásig. Ez bõven 1000 Km alatt van, pedig vadonatúj fogsorral kezdtem használni.
Ára alapján többet vártam tõle, 971 többet bírt, bár akkor még nem volt SPD pedálom.

#3286
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee
Freddyke, ha tavasszal úgyis csere minden, akkor szerezz egy közepesen elnyúlt láncot ismerõstõl és váltogasd a régi lánccal párszáz km-enként, tavaszig kibírja. Ha nem, akkor fogadd meg Marton tanácsát, sokak által használt és bevált módszer.
A 991 Cross-Step meg placebo, hogy annyival jobb lenne, mint egy középkategóriás, mint amennyivel drágább, egy HG53-as Deore lánc is kábé hozza azt, amit ez tud és igen, a Shimano-k (ami egyes források szerint KMC gyártás - cáfoljatok vagy erõsítsetek meg) nem rosszabbak, mint a SRAM.
A 0.7-0.75-ös nyúlásig SRAM és Shimano 9-es rendszerrel nekem 1300-1400 km-t jelentett. Ez van, el kell fogadni. A 10-es rendszerrel talán egy 100 km-rel többet bírnak (nálam), kivéve Connex, amivel én eddig kétszer 2000 km fölé tudtam menni, mire elérte a 0.7-0.75-ös nyúlást, 1x pedig bepróbáltam az új méregdrága Black Edition-t, amibõl az az egy példány, amit használtam, na az egy hulladék volt és 1000-et sem bírt.

#3287
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás
Most így hirtelen nem tartom elvetendõ ötletnek ezt sem- Na nemsokára megyek a srácokhoz és remélem minden kiderül.
Stay Tuned :D

#3288
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás
Értem, amit leírsz és látok is benne rációt, lassítja a hajtás kopását. Aki sokat megy vagy nem akar újdonságokat kipróbálni, annak lehet megéri. Nálam 20000km akár 5-6 év, ennyi idõre bespájzolni láncokból, sorokból és levoksolni a 9s mellett eléggé nagy megkötés lenne a 9s mellett. Ráadásul nem is akarok 9s-nél maradni. Mint írtam tavaszig szeretném kihúzni (1000-2000km) és 10s-re váltani.

Technikailag csak azért vennék meg még egy 50 euros sort, hogy a hajtást kíméljem és tavasszal mindkét jó sort ledobnám. Ez nem logikus. Olyan nagy mértékû kopást fog okozni ez az új hajtáson ha rajtahagyom ezt a 3 lánccal 5000km futott sort?

Shimano lánc nem kell. A 971 a legolcsóbb, amit még rárakok, de meg sem közelíti a 991 cross step-et.

#3289
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.688 hozzászólás

Tegnap felraktam egy új láncot, SRAM PC-991 Cross-Step (iyenem volt). A kistányéron recseg-ropog, olyan érzés, mintha kacsázna és le akarna róla ugrani. Egyébként szemmel is látszik, hogy a fogaknak kezd cápauszony alakja lenni. 100-200m-nél többet nem mentem vele, amíg biztosan kiderítettem, hogy ez a kistányér. Az egész hajtás nem ér annyit, amennyi a tányér rá. Megrendeltem az új Shimano XT hajtást (FC-M780, 24-32-42). (Azért is, mert késõbb hátul szeretnék áttérni 10-es rendszerre, ahhoz az ideális lesz és az átdobót sem kell kicserélnem.) Az XT sorom viszont már látott legalább 2 vagy 3 láncot, de még nem ugrik és nem is ropog rajta a lánc, viszont szemmel láthatóan a fogak minimálisan ki vannak nyalva.

Kérdés, hogy ha a fenti szituációban felrakom az új hajtást, illik új sort és láncot is tennem (a jelenlegit pedig felhasználom késõbb, amikor az új sor már lekopott)? Vagy ezeket nyugodtan hagyjam, nem fogja degradálni az új hajtást mindjárt az elején?

Na tehát: Új rendszer esetén a láncokat, kb. minimum 3 de lehet 5 db is (szabadon választott a mennyiség, a több a jobb) 5-600 km-enként leveszed és elrakod, fölraksz egy újat. (lácnyúlást nem kell mérni, de egy szép sarazás után illik hamarabb cserélni) Mikor elértél az utolsóig, újra kezded a láncok fölrakását az elsõtõl. És így tovább...a végtelenségig (jó lenne ;)) de minimum 10ezer km-ig el kell így jutnod. Így együtt kopik minden, láncok, fogsor, tányérok. Nekem a rekordom jóval 20ezer km fölötti a hajtásláncban, igaz xtr racsnin, ami brutál tartós acélból van.
Én az "olcsó Sram láncból többet" híve vagyok, haverom az "XT/XTR láncból kevesebbet" stílusra esküszik. Tény és való, a német BikeMagazin lánctesztjében csúnyán leverték a mezõnyt a xt/xtr láncok kopás, nyúlás tekintetében.
Marci

#3290
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Szvsz egyenfuggo, ki milyen gyorsan eszi a lancokat. De a kopott rendszer tuti nem hasznal. Egy harom lanc utan illik cserelni a hatso sort is - ha mar uj az egesz hajtasod, es erik hatulra is a csere, akkor szvsz lepd meg. Jobb, ha egyutt oregszenek.


Elég sokat adtam ki a bringára mostanában, annyira nem ragaszkodom ehhez a +70 eurhoz a sorra és láncra. Persze logikus lenne, hogy minden legyen új. A sorom még nem néz ki csereérettnek egyébként. Simán elvinne még 2-3 láncot is (tehát összesen 5-6).

A tervem az volt, hogy tavasszal veszek rá 10-es sort, 10-es váltóval. Ha az SRAM twister nem lenne ilyen piszok drága, megvenném most.

#3291
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.541 hozzászólás
  • Locationa Pilis
És mi lenne, ha a tengelyt meg a ház megmaradt részét összehegesztenétek?

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#3292
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás
Hát igen a mûanyag kosár már kinn van. De hiába rendeztük a golyókat össze egy oldalra, túl mély hornyú a csapágycsésze, hogy a tengelyt esetleg így kilehetne ütni. Bár a végletekig azért messze nem mentünk el :D De ilyen sz** szerelhetetlen konstrukciót :mad:

#3293
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 hozzászólás

BB ES 25 (Octalinkes) csapágyamnak letört a pereme, kiszerelési kísérletnél, Így fogódzó nem sok maradt rajta, mindez a hajtás oldalon, a másik oldali mûanyag kijött. Van remény hogy valahogy kijöjjön még onnan? Van képem is de beilleszteni nem sikerült :(, Egyébként szervíz elvállalta de nem hiszem hogy kitudják szedni :( Ilyenkor vázcsere, vagy mi? Az Icetoolz kulcsot még rá is hegesztettük, de így is letört, a perem másik fele is- Tehát ami eddig kilogott a vázból rész az hiányzik. Ránézésre egyébként, meg a tapasztalat alapján is elég hitvány kokszos acél ez, de leht csak én fogtam ki egy zárványos gyári hibást.


Legrosszabb esetben keress egy gépmûhelyt. A tengelynél befogják 3 pofás tokmányba, és felülrõl ráküldenek valami vídiás ujjmarót marógépen. A tengelyt csapágyat valahogy így ki kell mûteni, aztán ha ott marad a mono háza, akkor lehet gondolkodni, hogy az hogyan jöjjön ki. Ha acél a mono háza és ugye már nincs útban a tengely akkor valami masszív csövet varrnék bele és azt fogva már ki kéne jönnie, fõleg, hogy a hegesztéstõl kapna egy jó kis hõsökkot is.
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#3294
rothar

rothar

    vendég

  • fórumtag
  • 118 hozzászólás
BB ES 25 (Octalinkes) csapágyamnak letört a pereme, kiszerelési kísérletnél, Így fogódzó nem sok maradt rajta, mindez a hajtás oldalon, a másik oldali mûanyag kijött. Van remény hogy valahogy kijöjjön még onnan? Van képem is de beilleszteni nem sikerült :(, Egyébként szervíz elvállalta de nem hiszem hogy kitudják szedni :( Ilyenkor vázcsere, vagy mi? Az Icetoolz kulcsot még rá is hegesztettük, de így is letört, a perem másik fele is- Tehát ami eddig kilogott a vázból rész az hiányzik. Ránézésre egyébként, meg a tapasztalat alapján is elég hitvány kokszos acél ez, de leht csak én fogtam ki egy zárványos gyári hibást.

#3295
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Szvsz egyenfuggo, ki milyen gyorsan eszi a lancokat. De a kopott rendszer tuti nem hasznal. Egy harom lanc utan illik cserelni a hatso sort is - ha mar uj az egesz hajtasod, es erik hatulra is a csere, akkor szvsz lepd meg. Jobb, ha egyutt oregszenek.

#3296
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás
Tegnap felraktam egy új láncot, SRAM PC-991 Cross-Step (iyenem volt). A kistányéron recseg-ropog, olyan érzés, mintha kacsázna és le akarna róla ugrani. Egyébként szemmel is látszik, hogy a fogaknak kezd cápauszony alakja lenni. 100-200m-nél többet nem mentem vele, amíg biztosan kiderítettem, hogy ez a kistányér. Az egész hajtás nem ér annyit, amennyi a tányér rá. Megrendeltem az új Shimano XT hajtást (FC-M780, 24-32-42). (Azért is, mert késõbb hátul szeretnék áttérni 10-es rendszerre, ahhoz az ideális lesz és az átdobót sem kell kicserélnem.) Az XT sorom viszont már látott legalább 2 vagy 3 láncot, de még nem ugrik és nem is ropog rajta a lánc, viszont szemmel láthatóan a fogak minimálisan ki vannak nyalva.

Kérdés, hogy ha a fenti szituációban felrakom az új hajtást, illik új sort és láncot is tennem (a jelenlegit pedig felhasználom késõbb, amikor az új sor már lekopott)? Vagy ezeket nyugodtan hagyjam, nem fogja degradálni az új hajtást mindjárt az elején?

#3297
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás
Itt a legnagyobb szám ~1800 km volt. Sokan emlegetnek ennél sokkal nagyobb számokat is. Nem tudom, hogy én csinálok-e valamit rosszul vagy nem is várható el több a lánctól.

Baba a digitális láncmérõ. Nekem analóg van, de látom a nyúlás mértékét. 4 mérés szerintem kevés, amikor már határeset a lánc, mindig körbemérem legalább 10 ponton. Mindig a patentszemet is beleértett részen van a legjobban megnyúlva.

#3298
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

A por az sajnos por, rászáll kenõanyagtól függetlenül is. A km kevés vagy normális?


Nem normális, de ezt kell elfogadnunk. :D
A lenti interjút is egy lánctartóssági tesztbõl kopiztam: Bikerumor Shimano Chainwear Challenge: The Results

#3299
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás
A bevált kenõanyagom már megvan, kevésbé ragad rá a kosz. Ettõl nem szívesen térnék el, sokat kísérleteztem mire megtaláltam a megfelelõt. Minden másnál amit próbáltam, kínkeservesen tudtam fogaskeréksorról és lánckerekekrõl tisztítani az olajos dzsuvát. Sajnos ugyanez a helyzet a láncon levõ a gyári trutyival is, összeragaszt mindent.

Jó tipp, de minimum 2 évre elegendõ mennyiségû kenõanyagom van. :)

A por az sajnos por, rászáll kenõanyagtól függetlenül is. A km kevés vagy normális?

#3300
Toliver

Toliver

    vendég

  • fórumtag
  • 41 hozzászólás

Oké, köszönöm. Az elõzõekkel már nem emlékszem mit csináltam, amennyit most megyek, sokáig kitart a lánc..

Normális, hogy a PC-971 / 991-es láncok 1500-1800km-t bírnak nálam terepen amíg eléri a 0.75% nyúlást? Sárban nem megyek, viszont 90%-ban porban.



Használj olyan lánc sprayt amire nem ragad por nagyon. Én motorra valót használok, Motul Chainlube offroadot, nagyon jó kis kenõanyag.