Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18261 replies to this topic

#1341
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Campa hajtókarra, vagyis 135 mm-es lyukkörátmérővel létezik még acél lánctanyér?  Vagy Ebayen találni használtat horroráron, vagy van alu Gebhardt 30 euróért. Egysebességhez kell, így lehet jó vastag. Azért még nem annyira kopott a mostani lánctányér, s majd meg is fordíthatom, de gondoltam felkészülök.

 

Most 42x16-ot használok. Hátul még nem annyira kopott el a 16-os Shimano MX racsni, amit annyira nem kedvelek, mert könnyen beázik, meg a benne lévő két kis rúgó is túl gyenge, illetve ha kicsit jobban elkopik, plusz mellé még a lánc is, akkor a lánc felfekszik a fogak alatti részre, és szar is ilyenkor a hangja, meg egyre jobban nyomódik be a lánc a racsniba. Gondoltam arra is, hogy ha elkopik ez a racsni, akkor inkább 17-est vagy 18-ast veszek, de akkor nagyobb nagytányér is kell, mert meghagynám a 42x16 arányát. De a 17-eshez hátsó lánckerékhez 44 vagy 45-ös nagytányér kell, hogy maradjon ez az áttételem, a 18-ashoz meg már 47-es. Vagy ha találnék használt, de még jó állapotú 42-es acél tányért, akkor maradnék a 16-os racsninál. Esetleg abból Sturmey-t. De leginkább egy keskeny kazettatestes hátsó agyat szeretnék, mint ez a Novatec D252SB, csak tárcsafék nélküli, 120 mm szélesben és könnyebb változatban. Aszem lehetetlen...

 

 

 

Bike24-hez vagy Bike Componentshez nincs ilyen kuponod? :))

Nincs.

 

van 39-es acél kistányérom campához :D

 

vagy ebayen rekord, normális kovácsolt alu 29 usd, szállítva, új

http://www.ebay.com/...MAAAOSwr7ZW4rII


Edited by Vejne, 2016. June 05. - 06:23.

  • blash likes this

#1342
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Köszi a választ!

 

Ettől függetlenül pont a nagytányér kopásától félek, mivel itt Pesten nem nagyon vagyok rákényszerítve a középtányérra sem, tehát a vége úgyis az lesz,

hogy az idő nagy részében a nagytányért fogom koptatni. Tipikus montis felhasználásban ahol ugye vannak igazi emelkedők is, és még ami szintben van az sem aszfalt, ott talán a középtányér van a legjobban használva, de ez rám nem lesz igaz. Csak ritkán fogom rendeltetésszerűen (erdőben-hegyen) használni a bicajt.

Mint írtam, km-ek tízezreit mentem a rendszerrel, ennek bőven a fele az alu nagytányéron. Talán még megvan, lefotózom neked hogy lásd, mennyire nem kopott el.

A lényeg kb annyi, hogy a nagytányéron folyamatosan kb 20 fogon fekszik föl a lánc, egy fogra így nem nagy terhelés jut. A súlycsökkentés mellett ezért is lehet a nagytányért nyugodtan aluból gyártani.

A kistányéron, amivel meredek emelkedőn mész hatalmas erőhatás jut a sokkal kevesebb fogra, ezért készülnek acélból.


Marci

#1343
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 posts

Campa hajtókarra, vagyis 135 mm-es lyukkörátmérővel létezik még acél lánctanyér?  Vagy Ebayen találni használtat horroráron, vagy van alu Gebhardt 30 euróért. Egysebességhez kell, így lehet jó vastag. Azért még nem annyira kopott a mostani lánctányér, s majd meg is fordíthatom, de gondoltam felkészülök.

 

Most 42x16-ot használok. Hátul még nem annyira kopott el a 16-os Shimano MX racsni, amit annyira nem kedvelek, mert könnyen beázik, meg a benne lévő két kis rúgó is túl gyenge, illetve ha kicsit jobban elkopik, plusz mellé még a lánc is, akkor a lánc felfekszik a fogak alatti részre, és szar is ilyenkor a hangja, meg egyre jobban nyomódik be a lánc a racsniba. Gondoltam arra is, hogy ha elkopik ez a racsni, akkor inkább 17-est vagy 18-ast veszek, de akkor nagyobb nagytányér is kell, mert meghagynám a 42x16 arányát. De a 17-eshez hátsó lánckerékhez 44 vagy 45-ös nagytányér kell, hogy maradjon ez az áttételem, a 18-ashoz meg már 47-es. Vagy ha találnék használt, de még jó állapotú 42-es acél tányért, akkor maradnék a 16-os racsninál. Esetleg abból Sturmey-t. De leginkább egy keskeny kazettatestes hátsó agyat szeretnék, mint ez a Novatec D252SB, csak tárcsafék nélküli, 120 mm szélesben és könnyebb változatban. Aszem lehetetlen...

 

 

J4ni: rose-ról nem rendelnél?

 

van két kuponom is, ami 10 eurót levesz a rendelésből.. :) hónap végéig érvényes..

 

csak választék, az nincs. .. 

 

Bike24-hez vagy Bike Componentshez nincs ilyen kuponod? :))


Edited by blash, 2016. June 05. - 00:50.


#1344
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Erre a korábbi kérdésre van esetleg ötlet? Katt

 

Előre is köszi!

J.



#1345
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,267 posts

Ezeknek egyébként mi a 9 sebességes megfelelője?

acera meg altus van még 9es 4szöges

 

azért nem lesz nagytálnál sem szignifikáns különbség a kopásban, mert az aluk ötvözött, hőkezelt cuccok, ennek megfelelő tulajdonságokkal, az acélokat meg olcsó biliacélokból csinálják.


  • j4ni likes this
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#1346
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Ezeknek egyébként mi a 9 sebességes megfelelője?

 

Teljesen értelmetlen lecserélned a nagytányért acélra, az kopik el legnehezebben.

Ha meg tartós hajtást akarsz, akkor maradj a régi öreg négyszögtengelyes monoblokknál ! Sokkal jobb, mint a HT2.

Én vetésforgóban cserélgettem 6 db Sram PC48 vagy PC850 láncot kb 500 km-enként, 4szögtengelyes Shimano monoblokk, és régi xtr racsni. Na jó, ez a racsni (CS-M900) valami extra durva anyagból készült, kb elkoptathatatlan. MINDEN !!! nap bringázom ezzel a rendszerrel, hétköznap melóba járás, hétvégén mtb terepen, évi kb 10ezer km. A rekordom a rendszerben 35ezer km volt de a legrosszabb eredményem is 25ezer km volt egy ilyen rendszerben.

A monoblokk hosszú évekig hibátlanul működik, esőben, fagyban,..A HT2-ről pont nem ezt láttam a haveroknál.

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.



#1347
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Ilyen karbantartás mellett a legjobb tányér/sor/lánc is rövid idő alatt szarrá kopik, felesleges teszteket olvasni...Ha drága alkatrészeket veszel attól még nem lesz sokkal tartósabb hanyag karbantartás mellett. Rá kell szánni azt a pár percet. A másik út a minél olcsóbb szett...amit nem kár leamortizálni.


  • j4ni and Vejne like this

#1348
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

én is híg műszereolajat (varrógépolaj) használok, de nekem mindig csillog-villog minden.

 

Kb. 0.5-1 perc az ápolás: fogok egy rossz rongyot, rácseppentek kevés benzint, átforgatom a láncot, "fogselymezem" a lánckeréksort, és áthúzom a tányérokon.

 

Néma, csendes, tiszta.

 

És tényleg csak régi rossz rongyok meg benzin kell hozzá..

 

most nincs képem hajtásról közelről, de párszor(ezerszer) már linkelgettem képeket, és ált. szépen csillog.

 

Nem szoktam bringát takarítani, egyedül a hajtás-felni és a bandázs kap figyelmet :)

 

http://forum.bikemag...lokk/?p=1221772


Edited by Vejne, 2016. June 04. - 11:18.


#1349
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Köszi a választ!

 

Ettől függetlenül pont a nagytányér kopásától félek, mivel itt Pesten nem nagyon vagyok rákényszerítve a középtányérra sem, tehát a vége úgyis az lesz,

hogy az idő nagy részében a nagytányért fogom koptatni. Tipikus montis felhasználásban ahol ugye vannak igazi emelkedők is, és még ami szintben van az sem aszfalt, ott talán a középtányér van a legjobban használva, de ez rám nem lesz igaz. Csak ritkán fogom rendeltetésszerűen (erdőben-hegyen) használni a bicajt.

 

Érdemes megnézni a Vejne által linkelt teszteket. Abból is a harmadik, ami tányérokkal foglalkozik. (linkre rákattintasz, aztán a nagy zöld gombra, utána 1-2 másodperccel letölti a PDF-et) Strapagéppel tesztelnek.

-(1)Az alu tányérokat lényegesen puhábbnak mérik, mint az acél tányérokat (számomra ebből következik, hogy többek között a keményebb dörzsi anyagok (homok) sokkal jobban koptatják). 500 vs 176 -ot mértek a 3x9-es Deore-nél a középtányér és a nagytányér keménységére.(valami nyomástűrést mértek)

 

-(2)Az ötödik oldalon látsz a teszt után egymás mellett alu és acél tányért.

 

___

 

A tároló ahol tartom a bicajt állandóan poros. Talán rossz olajat (sima híg műszerolaj) is használok így még jobban gyűjti a lánc a port, no meg a takarításnak sem vagyok mestere,

nincs garázsom. Ez egy életkép : Link

Nem dagonyázás után készült, hanem városi használat mellett nekem a láncnak ez volt eddig a normális kinézete.

 

Ez után én úgy gondolom, hogy jobb lesz nekem az acél.

 

 

 

 

....

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.



#1350
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

J4ni: rose-ról nem rendelnél?

 

van két kuponom is, ami 10 eurót levesz a rendelésből.. :) hónap végéig érvényes..

 

csak választék, az nincs. .. 


Edited by Vejne, 2016. June 04. - 06:25.

  • j4ni likes this

#1351
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Teljesen értelmetlen lecserélned a nagytányért acélra, az kopik el legnehezebben.

Ha meg tartós hajtást akarsz, akkor maradj a régi öreg négyszögtengelyes monoblokknál ! Sokkal jobb, mint a HT2.

Én vetésforgóban cserélgettem 6 db Sram PC48 vagy PC850 láncot kb 500 km-enként, 4szögtengelyes Shimano monoblokk, és régi xtr racsni. Na jó, ez a racsni (CS-M900) valami extra durva anyagból készült, kb elkoptathatatlan. MINDEN !!! nap bringázom ezzel a rendszerrel, hétköznap melóba járás, hétvégén mtb terepen, évi kb 10ezer km. A rekordom a rendszerben 35ezer km volt de a legrosszabb eredményem is 25ezer km volt egy ilyen rendszerben.

A monoblokk hosszú évekig hibátlanul működik, esőben, fagyban,..A HT2-ről pont nem ezt láttam a haveroknál.

Az alu nagytányér kopásától ne féljél, az bírja nagyon sokáig.


  • j4ni likes this
Marci

#1352
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Köszi a választ!

 

Ha ezt megveszem:

https://www.bike-com...FC-M590-p22101/

 

tudok hozzá jó minőségű 42-es acél nagytányért venni, hogy egyből lecseréljem az alut acélra?

Szabványosak ezek? Elegendő ha az aftermaerket nagytányéron ugyanúgy 104/64 a körméret?

 

Tehát ha lecserélném a 44-es külső tányért ilyenből egy 42-esre, akkor az működne?

https://www.bike-com...chkreis-p18658/

 

 

üdv

J

 

Igazából újonnan csak HT2-esek vannak amit érdemes megvenni. Alivio alatt semmikép ne vegyél szerintem. Láncból az 53-ast felejtsd el, nagyon gyenge minőség. 73-ast kell venni ha árulják még vagy 93-ast. Fény évekkel tartósabbak. Az, hogy alu a nagytányér nem érdekes...a tartósság azt takarítás/tisztán tartás kérdése. A retkes, poros mocskos emulzió az acélt is megeszi. Ha ennyi mindent szeretnél venni akkor németországból kell rendelni, postával együtt is jóval kedvezőbb.


Edited by j4ni, 2016. June 04. - 01:50.


#1353
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

 

Igazából újonnan csak HT2-esek vannak amit érdemes megvenni. Alivio alatt semmikép ne vegyél szerintem. Láncból az 53-ast felejtsd el, nagyon gyenge minőség. 73-ast kell venni ha árulják még vagy 93-ast. Fény évekkel tartósabbak. Az, hogy alu a nagytányér nem érdekes...a tartósság azt takarítás/tisztán tartás kérdése. A retkes, poros mocskos emulzió az acélt is megeszi. Ha ennyi mindent szeretnél venni akkor németországból kell rendelni, postával együtt is jóval kedvezőbb.


  • j4ni likes this

#1354
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Köszi!

 

Hasznos infók, és milyen jó, hogy jól tudok németül.

Ezek szerint

1,

osztályon belül (9-es lánc, 10-es lánc) a gyártó drágább láncai egyre kopásállóbbak, tehát még utcai felhasználásra is lehet értelme a

magasabb kategóriás láncnak, ha a felár nem nagy. (jelen esetben pld ha a HG93 egy árban van a HG53-mal, akkor utcára is jobb a 93)

 

2,

Lánckerekeknél meg tipikusan a fordítottja igaz, a drágább magasabb kategóriás lánckerekek ahol már a középső és kis lánckerék sem egyszerű acél,

hanem könnyű alumínium kevesebbet bírnak, mint a jóval nehezebb és keményebb acél.

 

Fogaskeréksorokban meg nincsen nagy differencia, ott mindenki acélból gyárt, hasonló tartóssággal. Talán annyit lehet észrevenni, hogy a sima 9-es Deore sornál egy picit keményebb acélból van a SRAM és a Shimano 10-es felsőbb kategóriás sora. (500 vs 535) Mondjuk ez kicsit almát körtével összehasonlítás, sajnos SRAM-ból nem raktak be budget 9-es sort.

 

3,

Olajoknál az az eredmény, hogy a láncfűrész olajnak illetve a motorolajnak a (géppel mért) kenési tulajdonságai lényegesen gyengébbek

mint holmi biciklilánc-olajnak annyira meglepő, hogy nem tudom hova rakjam.

 

J.

 

 

a másodikban tudok segíteni :)

 

http://www.bike-maga...umber/9197.html

 

hg 93. :) Én is azt használok.

 

a linken alább:

 

http://www.bike-maga...aege/a9889.html

 

hajtókar és láncolaj teszt is van 

 

http://www.bike-maga...umber/9351.html

 

ez a hajtókaros. Itt sajnos nem tudok értelmes tanácsot adni, akár olyat is művelhetnél, hogy megpróbálsz a mostani karodhoz szerezni acél tányérokat haltbarkeit über alles jeligére.


  • laczie likes this

#1355
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

a másodikban tudok segíteni :) 

 

http://www.bike-maga...umber/9197.html

 

hg 93. :) Én is azt használok.

 

a linken alább:

 

http://www.bike-maga...aege/a9889.html

 

hajtókar és láncolaj teszt is van 

 

http://www.bike-maga...umber/9351.html

 

ez a hajtókaros. Itt sajnos nem tudok értelmes tanácsot adni, akár olyat is művelhetnél, hogy megpróbálsz a mostani karodhoz szerezni acél tányérokat haltbarkeit über alles jeligére.


  • j4ni likes this

#1356
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Sziasztok!

 

 

1,

azt szeretném még megkérdezni, hogy ha a lánckerekeket /tegyük fel hogy a két nagyobb tányérom kuka/ ki kell cserélni, akkor van értelme (elsősorban utcai felhasználás) ilyen hollow teches hajtást rárakni?

 

Elsősorban utcai felhasználásra lenne, és a tartósság és kopásállóság az első számú szempont. Ha hollow teches hajtást veszek, akkor konkrétan mit érdemes venni? (lehetőleg ne alumíniumból legyen a nagytányér, mert az nyilván sokkal gyorsabban kopik mint az acél?)

 

Deore HG 50 vagy valami hasonló (PG 950/970) lesz hátul és előreláthatóan a tanácsolt HG53 vagy HG93 láncokkal lesz használva (a SRAM 951-et még nem húztam ki végérvényesen) láncból a tanácsnak megfelelően legalább kettőt, de inkább hármat fogok venni.

 

Jelenleg Truvativ IsoFlow van a biciklin.

 

 

2,

Ezeket a láncokat: HG53-HG93-PC951

sorba tudjuk tartósság/kopásállóság/időjárásállóság alapján rendezni? (Nem ártana jól választani, ha már megveszek vagy hármat)

Azt értem, hogy termékkategória alapján HG53<HG93 illetve a PC951 meg mondjuk a SRAM megfelelője a HG53-ra. De most ez nem verseny hanem utcai felhasználás lesz.

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

 

 



#1357
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4,309 posts

9-es tányér (LX) mennyire viszi a 10-es láncot? Van valakinek tapasztalata?

nem lesz gond vele.



#1358
j4ni

j4ni

    vendég

  • fórumtag
  • 330 posts
  • LocationBudapest

Kösz mindenkinek a tanácsokat, akkor 12-23-as outi sor lesz :)

 

 


  • Vejne likes this

#1359
husevotelefonfulke

husevotelefonfulke

    visszatérő

  • fórumtag
  • 2,350 posts

9-es tányér (LX) mennyire viszi a 10-es láncot? Van valakinek tapasztalata?



#1360
Sandman

Sandman

    vendég

  • fórumtag
  • 432 posts

Én a montimra rakattam idénre a pesti közlekedéshez CS-HG50-es (12-13-14-15-17-19-21-23) 8 sebességes "országúti" sort és nem bántam meg.

Elöl kompakt 22-32-42 tányérok vannak és jellemzően a 42-19 vagy 42-17 kombinációt használom 26-os kerékmérettel és közepesen bütykös gumikkal. Ez olyan 25 km/h körüli sebességgel kényelmes, ha meg sietőssé válik, akkor a 42-15 vagy 42-14 már 30 km/h feletti értéket tud.


  • j4ni and Vejne like this