Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#4901
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7,205 posts
  • LocationBécs
szvsz egy parktoolos lancmoso is ugyanugy kiold mindent a lancbol mint a brigeciol... en evekig hasznaltam brigeciolt, nem volt vele sose semmi. ki kell szaritani gyorsan, meg ujra kell kenni. a por meg a kosz siman beveszi magat idovel, amit mashogy ki nem szedsz.

#4902
sanker

sanker

    vendég

  • fórumtag
  • 244 posts

ha már egy picit "cicereg" a lánc vagy a kelleténél több (persze ez is relatív) koszt látok rajta, azonnal bontom.


nekem mindig fenntartasaim voltak ezzel kapcsolatban, foleg shimano lancoknal. sztem az idealis hasznalata ezeknek a lancoknak, ha ujonnan a megerositett stifttel osszerakjak, aztan ugy is marad vegig. persze igy vetesforgoban nem lehet hasznalni, de nem bomlik meg a lanc "osszeepult" integritasa allandoan. patenszemet pedig elvileg nem javasolnak hozza. ha vki mindenaron mosni akarja, arra ott vannak a felrakhato lancmoso szerkezetek.

#4903
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,199 posts
Nekem azért az elsõ 1000 km-t olyan simán kibírta, hogy csak na...;)
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#4904
Big30

Big30

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 522 posts
Mindenki más módszerre esküszik a lánc takarításánál. Inkább nem részletezném a dolgot....
Azt nem értem, amikor 9 es láncot használtam, új korában simán tudtam tekerni vele több száz km-t úgy, hogy nem kellett beolajozni,
a 10 es rendszernél sajna két esetben is csalódnom kellett max 100km után olajat kívánt a hajtás.
Talán azért mert vékonyabb a lánc?

#4905
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 posts
Szóval ez a lánctakarítás sem egy egyszerû történet. :-) Ráadásul semmi tudományos alapra nem épül. Kinek mi jött be idáig. Én azért preferáltam a brigéciolos tisztítást, mert azt gondoltam, a csapszegekre is beül a por és a kosz, az pedig nem igazán jó dolog. De mivel én olyan papírbicós vagyok és nem magam miatt, pusztán az értékeimre próbálok vigyázni, ezért ha már egy picit "cicereg" a lánc vagy a kelleténél több (persze ez is relatív) koszt látok rajta, azonnal bontom. Brigéciol, szárítás majd szemenként olajozom Holmenkol Lube Extreme olajjal. Valóban koszban sárban és esõben nem tekerek, ellenben igen sokat 5-10000km évente, aztán lehet ez is egy probléma, mert ugye csak hajtom a láncot. Ráadásul itt Zsámbék környékén nem nagyon vannak sík terepek, én sem vagyok egy pihe :-), 105kg-al kezdtem, igaz már 90 alatt vagyok, de volt amikor a nagy tömeget kellett felvinni egy-egy nagyobb emelkedõre. Tolni meg nem szoktam. :-) Tehát mint látjátok több összetevõs ez a láncnyúlás. Ezen tények birtokában nem egyszerû konkrét prevenciót és élettartamot megjósolni.

Ridley Noah Fast 


#4906
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Az a baj, h már szinte biztos, nekem nem a brigo tette tönkre a fogsort, hanem az az agresszív konyhai zsíroldó amit használtam. Csak késõbb láttam meg rajta a feliratot: alumínium felületen TILOS! Hát bebuktam. Ez lehet a magyarázat arra, h a takarítás elõtt még semmi baja nem volt a hajtásnak, majd amikor "lekezeltem" a fogsort, ez lett a jelenség.Egyébként nagy a sanszom, h a láncom meg jó még. Tegnap kezembe került egy vadi új HG-93 lánc egy darabja, és a láncnyúlásmérõ ua mutatja mint az én használt láncomnál, de már úton az új. Kíváncsiságból kinyomtam belõle egy pár csapot, de semmilyen extra kenést nem tátok rajta, persze erõsen lehúzza a szem amikor kitolom a láncbontóval. Valami más módszerrel szét fogom szedni, mert már én is kíváncsi vagyok, hogy mifene extra gyári kenés lehet a belsejében.


Nincsen benne gyárilag csodaszer. Egy nagy kádon húzzák keresztül amiben inkább zsírszerû anyag van, de mivel fel van melegítve ezért olyan mint a nagyon híg olaj. Könnyedén bekúszik mindenhova, amikor lehûl akkor pedig "ottmarad". Ezért olyan ragacsos tapintású az új lánc.

#4907
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Milyen kárt okoz a brigéció és miben?


Konkrétan simon esetére írtam. Úgy vigyáz a láncra mint a hímes tojásra, semmi értelme a brigóval mindent totál kimosni belõle. Egy sáros, vizes használatnál ahol tényleg rengeteg kosz bemosódik a láncba ott van értelme kimosni, ott több haszna van. Az õ esetében néhány porszemen kívül semmi nem jut be a láncba. Ellenben feloldja a kenõanyagot a lánc belsejében. Utána gondolom vízzel kimossa amibõl biztos marad benne és korrodál, hacsak nem szárítja ki utána 5 perc alatt. Szerintem felesleges, de biztos lesznek itt ellen érvek.

#4908
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 posts

Milyen kárt okoz a brigéció és miben?

Az a baj, h már szinte biztos, nekem nem a brigo tette tönkre a fogsort, hanem az az agresszív konyhai zsíroldó amit használtam. Csak késõbb láttam meg rajta a feliratot: alumínium felületen TILOS! Hát bebuktam. Ez lehet a magyarázat arra, h a takarítás elõtt még semmi baja nem volt a hajtásnak, majd amikor "lekezeltem" a fogsort, ez lett a jelenség.Egyébként nagy a sanszom, h a láncom meg jó még. Tegnap kezembe került egy vadi új HG-93 lánc egy darabja, és a láncnyúlásmérõ ua mutatja mint az én használt láncomnál, de már úton az új. Kíváncsiságból kinyomtam belõle egy pár csapot, de semmilyen extra kenést nem tátok rajta, persze erõsen lehúzza a szem amikor kitolom a láncbontóval. Valami más módszerrel szét fogom szedni, mert már én is kíváncsi vagyok, hogy mifene extra gyári kenés lehet a belsejében.

Ridley Noah Fast 


#4909
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

Milyen kárt okoz a brigéció és miben?


lugos kámhatású, amit tilos lánchoz használni

továbbá a csapok alol kimossa a kenést, pont ahonnan a legfontosabb és egyben a legnehezebb újrakenni

#4910
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Lehet, hogy akkor a kép csalóka volt amit betettem, mert emlékeim szerint mindkettõ 66-69°os. Mondjuk a nyeregvázcsõ a montimon viszont 71fok emlékeim szerint, de akkor mindkettõnek rosszul kéne mûködnie, ha ez lenne a gond.
Hazamegyek a hétvégén megnézem, hogy tényleg azonos-e a láncvilla szög a két váltón. De mindenképp visszacserélem, mert ha jó elviekben, ha nem, akkor se hagyom fent ezt a zajgépet. :)

A 71 fok inkább a fejcsõ szög lehet.

#4911
wiloz

wiloz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,820 posts

Szerintem ahogy te használod a bringát ahhoz nem kell ez a vetésforgós módszer. Csak jó idõben használja semmi por, víz.... A brigót pedig felejtsd el, több kárt csinál mint hasznot. Vegyél egy HG 50-es kazettát és egy HG 53-as vagy 73-as láncot. Szerintem!


Milyen kárt okoz a brigéció és miben?

#4912
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 posts

A váltó belsõ oldalán jelölik a láncvillaszöget. A terkkingé 63-66°-os, és a Tied a Shimi doksi alapján ennyi. A montié pedig 66-69°-os, tehát ez a szögállás lenne Neked megfelelõ. Ez sajnos okoz problémát, nagyon kevesen veszik ezt figyelembe.


Lehet, hogy akkor a kép csalóka volt amit betettem, mert emlékeim szerint mindkettõ 66-69°os. Mondjuk a nyeregvázcsõ a montimon viszont 71fok emlékeim szerint, de akkor mindkettõnek rosszul kéne mûködnie, ha ez lenne a gond.
Hazamegyek a hétvégén megnézem, hogy tényleg azonos-e a láncvilla szög a két váltón. De mindenképp visszacserélem, mert ha jó elviekben, ha nem, akkor se hagyom fent ezt a zajgépet. :)
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#4913
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 posts

Szerintem ahogy te használod a bringát ahhoz nem kell ez a vetésforgós módszer. Csak jó idõben használja semmi por, víz.... A brigót pedig felejtsd el, több kárt csinál mint hasznot. Vegyél egy HG 50-es kazettát és egy HG 53-as vagy 73-as láncot. Szerintem!

A 93-as láncot megrendeltem már, a fogsor (770) meg intézik már. Mivel ez lett a második bringám, így remélem sokat bír még ki. Valami azért eszembe jutott. A fogsort a nejem tûzhelyhez használatos zsíroldójával takarítottam le (én barom), jeleztétek itt, h alura az nem jó. Valszeg aazzal is okozhattam kárt benne. Csak a hiba okát keresem.

Ezt ügye nem komolyan kérdezted ?
Midig egyszerre cseréljük a láncot a fogsorral. És ne feledd, még vegyél kb. 3 láncot a cserékhez. Nem kell a legdrágábbat venni.
Láncnyúlásmérõm soha nem volt, én csak cserélgetem a láncokat 5-600km-enként. Elõzõ rendszerembe több, mint 20 ezer km-t raktam ezzel a módszerrel. (mtb)

Cserélni fogom, ez már biztos. Nem egy olcsó történet, hisz akkor az outira is vehetek egy pár garnitúra láncot.

Ridley Noah Fast 


#4914
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Ezt ügye nem komolyan kérdezted ?
Midig egyszerre cseréljük a láncot a fogsorral. És ne feledd, még vegyél kb. 3 láncot a cserékhez. Nem kell a legdrágábbat venni.
Láncnyúlásmérõm soha nem volt, én csak cserélgetem a láncokat 5-600km-enként. Elõzõ rendszerembe több, mint 20 ezer km-t raktam ezzel a módszerrel. (mtb)


Szerintem ahogy te használod a bringát ahhoz nem kell ez a vetésforgós módszer. Csak jó idõben használja semmi por, víz.... A brigót pedig felejtsd el, több kárt csinál mint hasznot. Vegyél egy HG 50-es kazettát és egy HG 53-as vagy 73-as láncot. Szerintem!

#4915
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Az 530-asból és 411-esbõl is létezik mind két variáció 66-69 és 63-66, de azért nézd meg.

#4916
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,688 posts

Jól értem? Új lánc, régi fogsor, ugrik. Új fogsor, régi lánc szintén ugrik. Tehát akkor érdemes mindkettõt egyszerre cserélni!!???

Ezt ügye nem komolyan kérdezted ?
Midig egyszerre cseréljük a láncot a fogsorral. És ne feledd, még vegyél kb. 3 láncot a cserékhez. Nem kell a legdrágábbat venni.
Láncnyúlásmérõm soha nem volt, én csak cserélgetem a láncokat 5-600km-enként. Elõzõ rendszerembe több, mint 20 ezer km-t raktam ezzel a módszerrel. (mtb)
Marci

#4917
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 posts
A váltó belsõ oldalán jelölik a láncvillaszöget. A terkkingé 63-66°-os, és a Tied a Shimi doksi alapján ennyi. A montié pedig 66-69°-os, tehát ez a szögállás lenne Neked megfelelõ. Ez sajnos okoz problémát, nagyon kevesen veszik ezt figyelembe.

Ridley Noah Fast 


#4918
Vidra581

Vidra581

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 977 posts

Min van, trekkingen vagy montin? Mert ez egy trekking váltó.


Mtb.
Hmm, azt honnan tudni, hogy ez trekking elsõ váltó?

Verti
haver átváltott 9es rendszerre ugyanezzel az fd-m530as (csak felsõbilincses) elsõ váltóval, és ugyanúgy beleér a lánc. Nem érezni hogy kevésbé érne bele, pedig neki ezer éve megvan, nem hinném hogy rossz beállítás lenne.
Tekerj egyet és feltárul elõtted a világ! :D
http://www.sports-tr...gmetjdai9sa4li9

#4919
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Az Alivio 8-as a Deore 9-es amit linkeltél. Nyolcas lánccal lehet szûk a Deore

#4920
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 posts

Találkozott már valaki ezzel az elsõ váltóval?
http://webshop.pedal...lso_FD-M530.jpg

Egy ilyen alivio-t használtam 2010-2011-ben, igazából gond nélkül. ilyet:
http://www.hajtany.h...633/pic2568.jpg

A gondom az, hogy levettem az alivio-t és feltettem a deore, mert az alsó bilincses jobban tetszik, meg hát mégiscsak deore... Tökéletes vált, ezzel nincs probléma, de azt tapasztalom, hogy 32-32-t simán tudok váltani. De ha lent lerakom a 22esre (tehát a láncvonal egyenesebb lesz) akkor beleér a lánc az átdobóba. Illetve 44-15 alá sem tudok váltani, mert ott is már beleér, de még a 44-15nél is cicereg néha.
Havernak se tökéletes, ez a széria, de az övé felsõ bilincses.
Na most mi vagyunk bénák, vagy ez egy vacak széria, és másnak is volt ilyen gondja? Talán túl szûk az átdobó? Haverom most már 9es lánccal használja, de azzal se lett észlelhetõen jobb.


Min van, trekkingen vagy montin? Mert ez egy trekking váltó.

Ridley Noah Fast