Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18551 hozzászólás a témában

#4481
noromagic

noromagic

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás

Howkeddlee said

Szia!

Nos,tudtál csinálni valamit a hátsó tárcsafékkel hogy ne rezonáljon be? Mert én még mindig küzdök ezzel a problémával,és már rohadtul zavar...
Azt is hallottam,hogy a betét alját 45fokban meg kell reszelni kicsit,s talán jó lesz. Sajnos nem lett jobb,ugyanúgy rezonál. Ahogy bemelegszik kicsit,máris szól,fémes hangja lesz,és berezeg az egész bicikli... :(

Sziasztok!

No, végre sikerült megoldanom, hogy ne rezonáljon és ne daráljon a fék! Leírom a tapasztalataimat. Kicsit hosszú lesz, de talán Nektek is segít...

A történet tehát úgy kezdõdött, hogy vettem a bringára 2 Formula RX féket. A gyári tárcsákat túl drágának találtam, így inkább Hayes tárcsákat vettem hozzá, sok megbízható véleménnyel bíró ember ajánlotta, hogy az jó lesz, szóval hittem nekik. Elõre 180-asat, hátra 160-asat. Miután felraktam, fékezéskor nyikorogtak, és elég csúnyán fogtak, szóval nem vaj puhák voltak a fékezések, mint pl. az autómban, hanem elég darabos, darálós. Gondoltam majd ha bekopik jó lesz, és biztos csak ez a baja, mert a RockShox Recon 2010 telót nem mondanám rossznak, és rugalmasnak, szóval tuti nem ez okozza. 3x jöttem le a HármasHatárHegyrõl, ami elég aktívan fékhasználós utazás volt, szóval be kellett volna kopnia, de mégsem tette.

Elsõ ötletként megnéztem közelebbrõl a fékeket, és azt láttam, hogy nagyon éles a fékpofa széle, szóval becsiszoltam õket kb. 45 fokban. Késõbb láttam, hogy Ti is írtatok errõl, meg a Magura is ajánlja, szóval nem lehet rossz ötlet. És nem is az, mert az elsõ féknél el is múlt a nyikorgás is és a darálós érzés is. Finom lett nagyon, szóval örültem. Viszont hátul még mindig rossz volt. Nyikorogni ugyan nem nyikorgott, viszont berezonált minden fékezéskor az egész bringa, nagyon rossz érzés. Ráadásul a rezonáláson felül darált is, ami alatt azt értem, hogy ciklikusan roppant mindig egyet, mintha ott vastagabb lenne a tárcsa, és huppan rajta egyet a pofa, vagy nem tudom. Elõször a tárcsán lévõ V alakú hûtõ bevágásokat okoltam érte, de ma már tudom, hogy nincs azokkal baj. Próbálgattam amit a Maguráék ajánlanak, hogy megfordítom a gyors-zárat, hogy ne a fék oldalán legyen, de az nem jött be.

Amit ma észrevettem, szerintem az volt az egyik kulcspont. Ha jól megnéztem a tárcsát, akkor azt vettem észre a fékpofa karcolása alapján, hogy hátul nem használja ki a teljes fékezõfelületet, hanem picit túl fent fog a cucc. Felülrõl nézve látszott is, hogy a fékpofa teteje picit túllóg a tárcsán. Ekkor jött az, hogy az IS-PM átalakító PM részébõl lecsiszoltam egyenletesen mindkettõbõl. Ez egyszerû volt, mert szépen ráhelyezve egy reszelõre, majd azon tologatva tökéletesen megmaradtak az arányok, a szögek, semmi sem ferdült el, csak fogyott az anyag, ami a lényeg. Alacsonyabb lett az adapter. Így lejjebb került a féknyereg, és már a teljes fékezõfelület ki van használva. Nem lógott le a tárcsáról.
Ezen felül azt is észrevettem, hogy a vázon a felfogató szemek elég gagyik voltak, fõleg kívül. Közel sem volt párhuzamos a szem külseje a belsejével, így a csavar nem feküdt fel szépen, hanem csak egy ponton, ami baromira nem jó. Tehát a szem külsejét és belsejét is szépen megcsiszoltam reszelõvel, ügyelve arra, hogy minden párhozamos legyen, és nehogy ferdén reszeljem. Ezáltal a festék is lejött róla, meg párhuzamos is lett. A féknyereg aljáról is szépen lecsiszoltam a festéket. Ezek után összeraktam, majd beállítottam. A beállításnál ami még nagyon fontos, hogy egyrészt szépen párhuzamos legyen a pofa és a tárcsa, valamint ha behúzzuk a féket, akkor ne tolja arrébb a tárcsát, hanem maradjon középen. 3 beállítás kellett, mire ez megoldódott, de most alapból nem is ér hozzá a pofa a tárcsákhoz, és behúzáskor nem is mozdul a tárcsa el a síkjából. Ezek után elmentem kipróbálni, és elõször nem hittem el, de végre megszûnt minden rezonálás, daralás, most már a hátsó fék is vaj puha!!

Tehát összefoglalva nagyon fontos az általatok is írt felületek fém-tisztává tétele. A párhuzamos futás! A szemek becsiszolása, hogy ne legyen ferde semmi. Illetve ami nekem leginkább segített szerintem, hogy bepozicionáltam a féknyerget, hogy jó helyen nyalogassa a tárcsát. Ha még eszembe jut valami leírom, de szerintem ennyi volt csak.

#4482
H.Zoli

H.Zoli

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.857 hozzászólás
Ma hívott kétségbeesetten egy kollégám, hogy szorult a hátsó tárcsaféke, azt hitte meg tudja csinálni, középre akarta állítani és elfojt egy kis olaj, illetve beesett a fékkar . Teljesen láma a bringákhoz, csak melóba járásra használja, illetve ha Balatonon vannak, akkor ott cirkálnak családostól a környéken.
Felszerelkezve átmentem és kiderült, hogy a jóember a féktest összefogó csavarokat is meglazította (Sh 535-ös fék van a bringán). Miután jól lehülyéztem, izomból összehúztam mindent, nekiláttam olajat cserélni, de sehogy nem tudtam a féktesten átnyomni fecskendõvel az olajat. Ha a fékkart húzogattam, akkor mozgott a szilikon csõben a fecskendõ felé az olaj, de felfelé az istennek sem ment. A kerék oldali dugattyúnál, ha fékkarral nyomást csináltam, akkor néha miniatûr bubik jelentek meg, illetve a féktest összeillesztésénél, ha izomból húztam a fékkart, akkor látszott, hogy az összeillesztésnél kicsit nyílik és olajos.
Na most ilyenkor mi van? Miért nem tudom felfelé nyomni az olajat?

#4483
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.541 hozzászólás
  • Locationa Pilis
A ragasztó tényleg nem fogja kibírni a csavar húzását.

Ha "csak" a fékkart kell cserélni és a fékcsõnek semmi baja, akkor nem kell roppantógyûrû.
Az olajveszteség nélküli szerelésrõl meg majd' egy hete volt szó, úgyhogy ha ügyes vagy, akkor még azt is megspórolhatod.

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#4484
Revoke

Revoke

    vendég

  • fórumtag
  • 45 hozzászólás

golya said

kuka. ha jól értelmezem a bilincs tört el, azt meg ha meg is ragasztod, kicsi a felület, mikor meghúzod a csavart rögtön elpattan.


Ha kétkomponensû fémragasztóval megragasztom,nem bírná ki szerinted? A bilincsnél tört le igen,alul kb.2centire a csavartól!
Ja,egy 2010es xt bl-m775ös fékkarról van szó.
Ha fékkart cseréltetek,akkor mit kell még vennem a fékkarhoz,az olaj mellett? ropigyûrû kell,vagy hogyisvanez? Köszi szépen!

#4485
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

MJani01 said

Igen, a hibák miatt. Kettõbõl kettõ rossz vázat kifogni, nem lehet túl jó minõségellenõrzésük.


Most írtam neked priviben,hogy mibõl gondolom,hogy ezek a vázak eredetiek. S valójában csak a ferde homlokcsöves lehetett a hibás,a mostani pedig hát... én már nem is tudom mit gondoljak róla!

#4486
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Howkeddlee said

Köszi a bíztatást... :) Szerintem nem az,de ma már semmi sem biztos... A hibák miatt gondolod,hogy az?
Amúgy nagyon tetszik a váz,meg kényelmes is,habár a régi 2001-es merida matts comp-on után kicsit szoknom kellett,mert ennek rövidebb a felsõvázcsöve,és nem fekszek annyira rajta...

Megy privi is...


Igen, a hibák miatt. Kettõbõl kettõ rossz vázat kifogni, nem lehet túl jó minõségellenõrzésük.


A sebesség mindent megold.

 


#4487
golya

golya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.347 hozzászólás

Revoke said

Szép estét!
Mai tekerésemkor sikerült egy vizmosásba belemennem,a ló ledobott magáról,a gép meg berepült az út szélén az árokba.
Én kis horzsolásokkal megúsztam,a gép is megúszott szinte mindent komolyabbat,de sajnos az árokban volt egy kivágott fa.
Erre a fára vágódott rá a gép a kormányommal,és a bal fékkaromat letörte,pontosabban a felfogatásnál kb. a közepén eltört.
Azt kérdezném,hogy érdemes-e ezt a "bilincset" epoxy fémragasztóval megragasztani? Birni fogja-e a dolgot,vagy felejtsem el?
Most sajna elég hónap vége van már,hogy 10-12e.ért egy fékkart vegyek! :(


kuka. ha jól értelmezem a bilincs tört el, azt meg ha meg is ragasztod, kicsi a felület, mikor meghúzod a csavart rögtön elpattan.

#4488
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

MJani01 said

Ezek alapján úgy látszik, hogy ez is csak egy gyenge minõségû tajvani tucatváz.


Köszi a bíztatást... :) Szerintem nem az,de ma már semmi sem biztos... A hibák miatt gondolod,hogy az?
Amúgy nagyon tetszik a váz,meg kényelmes is,habár a régi 2001-es merida matts comp-on után kicsit szoknom kellett,mert ennek rövidebb a felsõvázcsöve,és nem fekszek annyira rajta...

Megy privi is...

#4489
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Howkeddlee said

Szia!

Ridley Scorpion 2009es évjárat.

ridley scorpion mtb vz - Bolt - A kerkprbolt


Ezek alapján úgy látszik, hogy ez is csak egy gyenge minõségû tajvani tucatváz.


A sebesség mindent megold.

 


#4490
Revoke

Revoke

    vendég

  • fórumtag
  • 45 hozzászólás
Szép estét!
Mai tekerésemkor sikerült egy vizmosásba belemennem,a ló ledobott magáról,a gép meg berepült az út szélén az árokba.
Én kis horzsolásokkal megúsztam,a gép is megúszott szinte mindent komolyabbat,de sajnos az árokban volt egy kivágott fa.
Erre a fára vágódott rá a gép a kormányommal,és a bal fékkaromat letörte,pontosabban a felfogatásnál kb. a közepén eltört.
Azt kérdezném,hogy érdemes-e ezt a "bilincset" epoxy fémragasztóval megragasztani? Birni fogja-e a dolgot,vagy felejtsem el?
Most sajna elég hónap vége van már,hogy 10-12e.ért egy fékkart vegyek! :(

#4491
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

MJani01 said

Milyen vázad van?


Szia!

Ridley Scorpion 2009es évjárat.

ridley scorpion mtb vz - Bolt - A kerkprbolt

#4492
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Howkeddlee said

Szia!

Ez a vonalzós dolog jó ötlet volt. :) úgy néz ki,hogy ott mind a három pontnál,szépen szemmel láthatóan egyvonalban vannak a szemek a papuccsal,de ahogy a papucshoz szorítottam a fémvonalzót,a szemek lapjukban nem igazán feküdtek fel a vonalzóra. (mintha a szemek kicsit ferdék lennének)
Viszont ma még kipróbáltam azt is (stp1 kollégának köszönhetõen) hogy a papucsokba befogattam egy-egy 10-es csavart anyákkal,hogy középen megnézzem hogy így mit látni. Megkell hogy mondjam,hogy ott nem teljesen voltak egyvonalban,kb úgy látni mintha a két csavar kb 170fokot zárna be,és ez még növekszik is kicsit ha beteszem a kereket,mert a kerékagy még egy kicsit szét is nyomja egymástól a papucsokat,ugyanis szinte szét kell húznom picit a támvillákat,hogy a kereket beültethessem a helyére! Baromira aggaszt ez a dolog,mert ezzel a vázzal (egy másikkal persze,mert azt cserélték a mostanira) az elején már volt gondom,még akkor mikor csak elkezdtem vásárolgatni az alkatrészeket hozzá...
(A homlokcsõ ferdén volt felhegesztve... :( )

Milyen vázad van?


A sebesség mindent megold.

 


#4493
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

zeezoltano said

Fénykép alapján nincs rendben bár elég csalóka tud lenni, fektess a felfogatókra egy vonalzót úgy jobban látszik hogy párhuzamos-e?


Szia!

Ez a vonalzós dolog jó ötlet volt. :) úgy néz ki,hogy ott mind a három pontnál,szépen szemmel láthatóan egyvonalban vannak a szemek a papuccsal,de ahogy a papucshoz szorítottam a fémvonalzót,a szemek lapjukban nem igazán feküdtek fel a vonalzóra. (mintha a szemek kicsit ferdék lennének)
Viszont ma még kipróbáltam azt is (stp1 kollégának köszönhetõen) hogy a papucsokba befogattam egy-egy 10-es csavart anyákkal,hogy középen megnézzem hogy így mit látni. Megkell hogy mondjam,hogy ott nem teljesen voltak egyvonalban,kb úgy látni mintha a két csavar kb 170fokot zárna be,és ez még növekszik is kicsit ha beteszem a kereket,mert a kerékagy még egy kicsit szét is nyomja egymástól a papucsokat,ugyanis szinte szét kell húznom picit a támvillákat,hogy a kereket beültethessem a helyére! Baromira aggaszt ez a dolog,mert ezzel a vázzal (egy másikkal persze,mert azt cserélték a mostanira) az elején már volt gondom,még akkor mikor csak elkezdtem vásárolgatni az alkatrészeket hozzá...
(A homlokcsõ ferdén volt felhegesztve... :( )

#4494
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.068 hozzászólás
Fénykép alapján nincs rendben bár elég csalóka tud lenni, fektess a felfogatókra egy vonalzót úgy jobban látszik hogy párhuzamos-e?
Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#4495
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

stp1 said

vidd el valami rendes helyre ahol le tudják ellenõrizni pontosan a papucsszimmetriát, meg a fékfelfogatás pontosságát.

itt most olyan jön ami elméleti levezetés, ha hülyeség javítsatok. (sõt, abból indulok ki, hogy IS szemed van)
Shimano Framebuilder Info - Pvdwiki vagy ez alapján méregest a felfogatást. a "Disc Brakes for Chainstay Mounting" rész gondolom támvillára is igaz, szóval a fékfelfogatás mindkét szemének +/-0,1mm-en belül kéne lenni a papucs síkjához képest.
csavarodást meg úgy tudsz ellenõrizni, hogy egyik papucsra zsineg, elviszed a váz elejéig, homlokcsõn át, hátul vissza és kifeszítve rákötöd a másik papucsra. ha a zsineg és a nyeregvázcsõ távolsága közt a két oldalon eltérés van akkor szívás. vagy fogsz két menetes tengelyt, belefogatsz 65-65mm-et egy-egy papucsba és megnézed, hogy középen egyvonalban vannak-e, vagy egy kis szöget bezárnak. bár új aluváznál esélyesebb a fékszem pontatlanság mint a csavarodás.


Készítettem 2 képet. Szinte szabadszemmel is látható hogy az egyik fékszem kicsit kijjebb van a másiktól. Lehet hogy ez hülyeség,de ez így szerintetek helyes?

http://kepfeltoltes....ltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes....ltoltes.hu_.jpg

#4496
Serpico

Serpico

    újonc

  • fórumtag
  • 5 hozzászólás
Hello

Lehet már kérdezték. Az lenne a kérdésem hogyha van egy Hayes Stroker Trail fékem. Azt tudom-e használni avid tárcsával vagyis gondolom igen dehogy lesz-e fékerõm rendesen vagy csak fogni fog de nem lesz az igazi. Nem vagyok nehéz gyerek tehát ha nem harap mint állat az sem baj:) dirt streetre használnám néha erdõbe. Hameg eléggé silány a dolog akkor meg inkább vegyek hozzá hayes tárcsát amivel viszont tuti jó? Mert ha esetleg nem muszály mert így is jó lesz akkor nem veszek majd csak nyáron.Tudom hogy a fék a sáját tárcsájával a legjobb ez olyan mint az avid fékkar az avid fékkel machanikus esetében.De gondoltam megkérdem hátha így is elmegyegetek vele úgy hogy meg is állok. :)

Elõre is kösz a választ.

#4497
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.283 hozzászólás
vidd el valami rendes helyre ahol le tudják ellenõrizni pontosan a papucsszimmetriát, meg a fékfelfogatás pontosságát.

itt most olyan jön ami elméleti levezetés, ha hülyeség javítsatok. (sõt, abból indulok ki, hogy IS szemed van)
Shimano Framebuilder Info - Pvdwiki vagy ez alapján méregest a felfogatást. a "Disc Brakes for Chainstay Mounting" rész gondolom támvillára is igaz, szóval a fékfelfogatás mindkét szemének +/-0,1mm-en belül kéne lenni a papucs síkjához képest.
csavarodást meg úgy tudsz ellenõrizni, hogy egyik papucsra zsineg, elviszed a váz elejéig, homlokcsõn át, hátul vissza és kifeszítve rákötöd a másik papucsra. ha a zsineg és a nyeregvázcsõ távolsága közt a két oldalon eltérés van akkor szívás. vagy fogsz két menetes tengelyt, belefogatsz 65-65mm-et egy-egy papucsba és megnézed, hogy középen egyvonalban vannak-e, vagy egy kis szöget bezárnak. bár új aluváznál esélyesebb a fékszem pontatlanság mint a csavarodás.

#4498
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás
Sziasztok!

Még annyi lenne,s bocs ha hülyeséget kérdezek,hogy az esetleg számíthat valamit a rezonálásnál,hogy a vázamon a tárcsafékszemek vastagsága nem megegyezõ? Az egyik szem 9,2mm vastag a másik pedig 10,1mm...
Köszi a segítséget!

#4499
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 hozzászólás

rob said

valahol valami ferde szerintem is.
plusz azért lehet, hogy a tárcsa nem tökéletes, ha lehetõséged van rá, azt is próbáld lecserélni.
nyilván elõször az olyan dolgokat kell megoldani, ami olcsó, pölö a féktárcsára párhuzamosan ráfogó fékpofa kérdése.


Sziasztok!

Nos,ma sikerült kipróbálnom más körülmények között is a fékemet. Elõszedtem a régi vázamat,beledobtam a kerekeket,feldobtam egy láncot,átszereltem a féket,és elindultam. A féktárcsa már forró volt,fogott is jól,és nem volt végre hangja...!!
Én meg örültem is ennek,meg nem is. Örültem,mert kiderült hogy a fék,a betétek,a tárcsa,és a kerék is jó,de azért nem örültem,mert így kiderült,hogy a vázammal van a gond,és ott a ti hozzászólásaitokra alapozva,bármi hibás lehet! Mérges is vagyok emiatt,mert elég körülményes lett így a dolog... :(

#4500
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
valahol valami ferde szerintem is.
plusz azért lehet, hogy a tárcsa nem tökéletes, ha lehetõséged van rá, azt is próbáld lecserélni.
nyilván elõször az olyan dolgokat kell megoldani, ami olcsó, pölö a féktárcsára párhuzamosan ráfogó fékpofa kérdése.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.